Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


blik

blik

07-03-2017 om 23:40

vergeten

Heu, ik bedoel dat het natuurlijk net zo goed niét aan het brood kan liggen, maar ik ga daar toch wat in uitproberen en opletten.

Mandarijnendag

@Pirata, bedoel je met dagje mandarijntjes dat je dan niets anders eet dan mandarijntjes als een soort citrusdag?
Of eet je mandarijnen naast brood of avondeten, ipv een snack?
Als je alleen mandarijnen eet, voel je je dan aan het eind van de dag niet juist ontevreden'? Ontevreden in de zin van , jammer dat ik moet overgaan op een dag mandarijnen ipv verstandige beheersing van mijn eet patroon dmv kleinere porties? Ik vind afvallen toch vaak een mentale strijd.

Zelf ga ik naast de kleinere porties avondeten en koekjes dan over op een paar dagen uiensoep. Ik merk dat ik van uiensoep veel moet plassen, net alsof de uiensoep je lichaam schoonmaakt, reinigt en het overtollige water uit je lichaam trekt. Altijd een opsteker bij het op de weegschaal staan.

Vorige maand moest ik het bewust eten laten varen wegens verbouwing. Zodoende leefden we hier wekenlang van magnetronmaaltijden. Een maand met veel ongemakken. Gelukkig ben ik niet aangekomen. Toch deze maand met een operatie aan de knie in vooruitzicht, heb ik als doel wederom 4 kilo kwijt te raken. Ik kan niet wachten op de operatie want de kniebanden die de gescheurde kruisband compenseren, zeuren nu ook steeds meer. Het afvallen kan dus niet door meer te bewegen en moet echt uit het eetpatroon komen.

Ik vroeg mij af wat effectiever werkt. dagje mandarijnen, dagje koffie ( ontslakken) of uiensoep.
Vroeger knabbelde mijn moeder dan op veel bleekselderij stengels omdat dat ook waterafstotend werkte.alleen is bleekselderij zo overheersend en voel ik mij dan net een knaagdier.

Zijn er ook mensen die als extra de preparaten van xls gebruiken om de vetten uit het lichaam te scheiden? Zelf geloof ik daar niet zo in en had een pakje xls weggegooid. Maar sinds ik bewust afval, vroeg ik mij toch af of anderen baat hebben bij dergelijke preparaten , zo ja welke...

Pirata

Pirata

08-03-2017 om 09:33

flanagan

Uiensoep klinkt ook prima. Dat is net zo goed als mijn mandarijnenkuur. Die houd ik alleen overdag vol en dan eet ik 's avonds normaal.
Ik heb een zoutbeperking dus de hele dag uiensoep zou voor mij zoiets worden als de hele dag uienwater.
Ik geloof dat ik ongeschikt ben om mijn eethoeveelheid/patroon permanent aan te passen. Af en toe vasten werkt bij mij beter. Ik ben te bourgondisch. Ook is het advies van mijn dietist om meer koolhydraten en vetten te eten en minder eiwitten. Kom maar op met de mayo en de appeltaart dus. Maar vandaag nog een keertje mandarijnen en die bleekselderij is ook een goed idee vandaag. Heb nog 2 struiken liggen.
Supplementen begin ik niet aan, ik vertrouw die dingen niet...

Marja

Marja

08-03-2017 om 10:40

Blik normaal

Wat voor brood at je gisteren? Als je namelijk veel koolhydraten eet, is daarna de zoetbehoefte enorm omdat het motortje (even simpel gezegd) dan continue blijft vragen om brandstof.
Daarom is het "nieuwe" idee om die koolhydraten, vooral degene die slecht zijn en enkel suiker aanleveren of worden omgezet in suiker, te vermijden. Volkorenbrood mag dan wel, je hebt er minder van nodig. Al het andere valt in principe onder witbrood, hoe donker het ook is.

blik

blik

08-03-2017 om 10:55

Marja

Ja, weet ik, daarom at ik afgelopen jaar ook veel minder brood.
Maar dat het effect zo sterk en direct is wist ik niet. (nu ook nog niet, maar lijkt dus wel bij mij)
Ik moet idd op zoek naar lekker volkorenbrood. Woon niet meer bij een (lekkere) bakker en koop brood nu bij ah. En daar vind ik eigenlijk maar één brood lekker, en dat is een meergranenbrood en vast niet zo gezond als volkoren.
(maar help waar vind ik alle tijd?)
Flanagan, je neemt die dagen toch niet alleen maar uiensoep hoop ik?
Bij een verbouwing viel ik vroeger ook terug op slecht eten. Maar je kunt ook bijv salades kopen, voor mijn part kant en klaar.

Blik,

Nee, ik eet op bepaalde dagen niet alleen uiensoep, het bestaande uiensoepdieet vind ik met een gezin erbij veelste lastig.
Gisteren aten we fajita, dat vinden de kindren zo lekker. In plaats van twee medium fajita's, neem ik er één met extra groenten. De dag ervoor; aardappel prei en kipfilet. Dan neem ik een half portie en extra schep prei.

Martje

Martje

08-03-2017 om 20:15

Eten

Ik gebruik geen maaltijdvervangers of supplementen. Ik zie dat als geldklopperij.

Vandaag ging goed. Mijn man was thuis. Dan gedraag ik me automatisch beter.

Gisteren heb ik nog een paar kilometer gewandeld, maar vandaag heeft het de hele dag geregend. Ik heb dan meer pijn en ben met geen beweging naar buiten te krijgen.
Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen.

mirreke

mirreke

08-03-2017 om 20:38

deze week een jarige gehad

en dus toch teveel taart gegeten, en uit eten geweest. Ik probeer geen vlees meer te eten, maar we gingen naar de Griek... Maar lekker was het!
Vandaag wel weer goed gefietst en zo, en goed de hand gehouden aan het eten.

Mijn dochter zei me laatst: je kunt ook genieten van honger. Dus echt genieten. Wij zien honger als iets lastigs, waar je je tegen moet verzetten, of wat gestild moet worden. Maar je kunt het ook zien als gewoon een van de vele toestanden van je lichaam, waar je van kunt genieten, net als van lekker loom zijn of zo.

Enfin, vond ik wel een mooie andere invalshoek. Omdenken...

Wat ik erg leuk vind om te lezen hier is dat iedereen hier haar eigen methode volgt om af te vallen, haar eigen ideeën heeft over wat werkt en wat goed bij je past.
Ik ben ooit, echt jaren geleden, heel erg prettig en goed afgevallen met het volgende: tot 12 uur fruit, daarna tot 8 uur gewoon eten wat je wil, en na 8 uur weer fruit. Ik probeer dat nu ook weer te doen. Wat ik destijds merkte is dat ik vanzelf minder behoefte kreeg aan koek en chips en zo, en dus steeds gezonder ging eten. Ik voelde me toen ook juist heel fit en vitaal, en het ging ook prima met een gezin samen, omdat je niet speciaal hoeft te koken of zo.

Eigenlijk heb ik allemaal goede voornemens. Ik wil naast fietsen meer gaan bewegen, skeeleren of hardlopen. Ik wil headspace gaan doen, en dus ook afvallen, het liefste tot mijn oude gewicht van 57 kilo... Poehee...
Ik heb nu echt al het idee dat ik het merk, dat ik een mindere vetrol heb en al wat minder hoef te hijgen als ik fiets (ik fiets altijd hard, dat wel)... Maar dat is vast mezelf voor de gek houden, haha...

mirreke

mirreke

08-03-2017 om 20:41

Blik

inderdaad: waar vind je de tijd, daar heb ik ook last van...
En met een groot gezin vind ik echt gezond eten of heel duur, of heel tijdrovend... En met zowel tijd als geld moet ik zuinig omspringen.

blik

blik

09-03-2017 om 10:10

oh Mirreke

Zo herkenbaar allemaal!!
Ik fluit mezelf geregeld terug: rustig aan. Heb in de laatste 1,5 jaar een hele hoop goede nieuwe dingen, vaak zelfs gewoontes ingevoerd. Stapje voor stapje, dan blijft het goed gaan. Heb zoveel momenten dat ik 30 dingen tegelijk wil! En dat terwijl ik het sowieso razenddruk heb. Eigenlijk al 15 jaar te druk Vandaar ook mijn (ex!!) overgewicht. Er slopen veel te veel ongezonde gewoontes in om maar tijd te sparen. Nu *moet* ik vaak van mezelf onthaasten om mezelf een maaltijd te maken. Was erg moeilijk voor me, 10 minuten aan mezelf besteden. Blijft, maar minder. En zo fijn!

Maar met 5:2 bespaar ik dan weer tijd! Dat voelt dan weer supergoed!
Mooi wat je zegt over honger en dat heeft 5:2 me ook geleerd. (al is het vast geen echte honger wat ik ken) De hele dag niet/nauwelijks eten gaf me een goed gevoel op dn duur.
Ik wil het weer gaan invoeren hier in huis voor man en mij. (man dijt weer enorm uit)
Maar komende weken worden nog even erg druk dus misschien wacht ik er even mee.
Heb er wel zin in, gaf me heel ander gevoel en beleving over eten. Ebt na verloop van tijd weer wat weg (terugval in oude zaken) en heb daar wel weer behoefte aan.

Hier gaat het mmmhh nu. Ben vol goede moed dus komt wel weer goed. Ben fysiek beter dan laatste. 2 jaar en ga dan gelijk teveel bewegen. Dan weer moe instorten (en pijn) en kan weer niks meer. Verder ook een hoop verdriet en dan kies ik bewust voor minder streng. Komt weer goed!

zebra

zebra

11-03-2017 om 10:34

het blijft lastig

eigenlijk zou het beter zijn om minder brood te eten, ook ivm zoutgehalte. Ik heb namelijk ook een iets te hoge bloeddruk, maar ik vind brood juist zo lekker! Ik kies wel volkorenbrood uiteraard. Ook het minderen met kaas valt me zwaar, ik hou erg van hartig op mijn brood maar eet bijna geen vlees. Ik neem wel vaker kaas met wat plakjes tomaat op brood dan alleen kaas, schaaf de kaas zelf ipv voorgesneden plakken dus dat scheelt zowel in calorieën als in zout.
Verder ben ik dol op chips maar dat probeer ik zoveel mogelijk achterwege te laten. Ipv daarvan eet ik iets vaker noten, stuk gezonder ook nog. Ik probeer regelmatig wat meer water te drinken maar dat gaat me niet goed af. Thuis is het niet zo erg als ik regelmatig naar het toilet moet maar tijdens mijn (bij) baan is het ronduit onhandig.

Ik eet tegenwoordig wel weer vaker yoghurt of havermoutpap als ontbijt, eventueel met een banaan en wat noten erdoor.

zebra

zebra

11-03-2017 om 10:42

oja

de broek kan nu weer dicht maar zit nog wel super strak, zwembanden puilen uit als ik hem aantrek. Maar het is wel een vooruitgang, ruim een week geleden kreeg ik hem nog niet dicht namelijk.

's Ochtends heb ik weinig behoefte aan snoep en hartige dingen, in de namiddag en avond veel meer. Volgende week ben ik echter een paar dagen niet thuis na de middag, neem dan wel wat fruit of brood mee dus dat scheelt wel. Verder is mijn man ook te zwaar, hij heeft echter veel minder beweging dan normaal door rugklachten maar wordt gelukkig bijna geopereerd. Daarna zal hij het bewegen, vooral wandelen, weer kunnen opbouwen.

mirreke

mirreke

11-03-2017 om 11:02

Zebra

ook lekker op brood: Hummus, met avocado bv. n gedroogde tomaatjes, bieslook, geitenkaas (misschien minder zout?)

Zelf bakken misschien? Met een broodbakmachine gaat dat echt goed en zo ongeveer vanzelf, 's ochtends klaar, heerlijke geur ook. Maar ook hier de tijd.

Je kunt heel lekkere broodmengsels kopen, met veel minder zout bijvoorbeeld.

Maar ik snap het wel, tijd...

blik

blik

11-03-2017 om 13:07

brood

Ik eet Maaslander, ook zout natuurlijk maar scheelt toch een beetje wb zout.
Wat brood betreft: ik eet het steeds minder. Soms gaat er wel een week voorbij zonder dat ik het eet, misschien wel 2 of 3. Dat zou ik een jaar geleden niet geloofd hebben, ben zo dol op brood!
Ik zeg ook nooit tegen mezelf dat ik geen brood mag, verleg mijn aandacht naar zoeken naar andere lekkere dingen.
Wel weer duur, brood is volgens mij verreweg het goedkoopste. Brood vind ik ook al zo lekker dat het weinig kost het lekker te maken. In een salade of yoghurt gebruik ik vaak dure producten: fruit noten vis. Maarja afvallen scheelt uiteindelijk ook weer geld omdat je steeds minder cal. nodig hebt

Zebra fijn toch dat de broek dichtgaat!

Martje

Martje

11-03-2017 om 14:15

Brood

's ochtends eet ik ook geen brood, maar havermout.
En als lunch eet ik soms het restje vaas 'n het avondeten van de dag ervoor.
Misschien is het al gezegd, maar wat is je meer makkelijk als lunch?
Ik eet trouwens wel spelt/roggebrood.

Ik vind dat wel een eye-opener dat het niet erg is om hongerig te zijn.

Pirata

Pirata

11-03-2017 om 15:18

brood en kaas

Vanwege mijn zoutbeperking eet ik nauwelijks brood uit de winkel. Ook geen gewone kaas meer.
Een keer in de week bak ik voor mezelf zoutarme volkoren broodjes, die vries ik in voor gedurende de week. Als beleg geitenkaas (inderdaad minder zout, tenminste de verse) of houmous (nog steeds zout) of avocado met rode pepers. Of ik maak mijn eigen beleg, een kipfilet is snel gegrild.
Restjes avondeten zijn inderdaad ook lekker als lunch. En bij mij dus ook zoutarm.
Zoutloos brood van de bakker vind ik niet lekker.
Fijn dat de broek weer dicht kan, zebra! Een zebra met een broek aan, haha, zeker een gestreepte?

zebra

zebra

12-03-2017 om 08:15

geen gestreepte broek

maar een zwarte jeans

Avocado op brood doe ik nu soms ook, zou ik wat vaker kunnen doen. Hummus lust ik wel maar vind het niet echt lekker. Geitenkaas vind ik helemaal niet lekker overigens. Maar een omelet, of hardgekookt ei, met wat komkommer of tomaat (altijd wel in huis) is ook een mogelijkheid. Ik zal ook wel kaas blijven eten maar wil daarvoor dan naar de markt gaan om een blok 20+ kaas met minder zout en daarvan zelf plakjes schaven. Aangezien dit een gezin is van kaaseters, zal het blok toch snel op zijn

Een broodbakmachine hebben we wel gehad maar toen die versleten raakte, is hij niet meer vervangen. Nu haal ik brood bij de bakker en wissel daarbij af. Maar ook regelmatig brood uit de supermarkt als ik daar toch ben.

Mijn gewicht wordt, evenals mijn bloeddruk, in de gaten gehouden door de praktijkondersteuner in de huisartsenpraktijk dus dat is een extra stok achter de deur.

Martje

Martje

12-03-2017 om 08:28

Kaas

Ik hou erg van kaas. Een plakje komkommer erop is idd ook erg lekker.
Samen met konijn pak ik nu regelmatig een wortel i.p.v. Een koek. Zolang het lekker weer is lukt me dat wel.

Zometeen een stukje wandelen met een vriendin. Zin in.

Pirata

Pirata

12-03-2017 om 08:39

emmenthaler

Veel soorten emmenthaler bevatten ook maar 1 gram zout per ons. Dat is net zo veel als in verse geitenkaas.

zebra

zebra

12-03-2017 om 11:12

emmenthaler

zit daar dan ook minder vet in? Want dat zou ideaal zijn, minder vet én minder zout.

Nu het wat vaker mooi weer wordt, ga ik de kan weer tevoorschijn halen en vullen met water met daarin schijfje citroen en takje munt. Op vrije (mid)dagen moet het haalbaar zijn om die 's avonds dan leeg gedronken te hebben.

Ballon

Ballon

12-03-2017 om 11:50

waarom....

Hallo Zebra, waarom zou je veel meer water drinken? Gewoon naar behoefte is goed genoeg. Veel water moeten drinken is een fabeltje.
Wel verstandig is natuurlijk als je normaal gesproken frisdrank of sappen drinkt, en dan vervangt voor water (al dan niet met citroen / munt / andere kruiden / verwarmd met theebladeren .

Je zou misschien wel wat af kunnen vallen met water als je daardoor een vol gevoel krijgt, maar ik geloof er niet zo in (volgens mij zit dat niet zo lang in je maag en moet je andere dingen eten / andere dingen laten en doen).

zebra

zebra

13-03-2017 om 09:21

Ballon

ik heb de neiging om vaak te weinig te drinken. En door een kan met water te vullen weet ik wel beter hoeveel water ik binnen krijg. Hoeven geen liters te zijn maar 1,5 liter per dag is normaal en daar kom ik vaak niet aan. Ik drink weinig vruchtensappen omdat er vaak toch veel suiker in zit, frisdrank drink ik ook weinig. Wel koffie, zo'n 3 bekers per dag en soms thee.

Marja

Marja

13-03-2017 om 10:50

Zebra

Je vocht uit vast voedsel, toetjes telt ook allemaal mee, evenals je thee en koffie en fris. Mensen krijgen op die manier dan toch vaak wel meer binnen dan ze denken. Het is dus 1.5 liter in totaal, niet aan water of alleen vocht dat je drinkt, maar ook wat je eet.

zebra

zebra

16-03-2017 om 20:17

het gaat de goede kant uit

ik eet nu vaker tomaten en komkommer, daar zit natuurlijk ook vocht in.

Ik ben intussen wel wat afgevallen, ik weet mijn startgewicht niet meer maar ben de laatste weken wel 2 kg kwijt. Gisteren wel een pizza gegeten en wat chocolade maar daarna herstel ik me weer snel.
Mijn man moet ook nodig een aantal kilo kwijt, vooral vanwege zijn gezondheid, dus zo kunnen we elkaar stimuleren. Ik zorg ervoor dat er voornamelijk gezonde dingen in huis komen en zeer weinig koek en snoep. Hij kan zo kort na zijn rugoperatie wel bewegen maar moet dat uiteraard geleidelijk aan opbouwen.

blik

blik

16-03-2017 om 20:52

hier

Verkeerde kant uit weer
Ik weeg me niet, durf ik niet, maar hoeft ook niet. Ik weet ook zo wel wat ik ongeveer weeg inmiddels. En dat is niet best nu
Zit weer met één of andere blessure (die ik natuurlijk wederom niet snap) thuis en stil en aarrgg dat blijft zo lastig voor mij! Uit verveling ga ik dan echt eten.
Maar, ik weet inmiddels ook wel dat ik ook wel weer eea oppak. Op moeilijke momenten blijft het snoepen en/of roken en ben al steeds zó blij als het me lukt niet te roken. Neem het snoepen/teveel eten dan voor lief.
Ben benieuwd wanneer de knop weer omgaat, eerst weer wat energie opdoen.
Hoe gaat het bij de rest? Bij jou iig goed Zebra! Super!
( hier gaat het niet alléén maar slecht, maar snoep én eet teveel. Maar vandaag heerlijke broccoli/courgettesoep gemaakt met beetje ricotta en beetje zalm, ontzettend lekker! Er werd flink geklaagd over het tekort aan zou erin maar halverwege besloot iedereen het tóch erg lekker te vinden!

zebra

zebra

17-03-2017 om 07:32

Blik

lastig, zo'n blessure en het is inderdaad altijd maar de vraag waar die vandaan komt, en hoe je er zo snel mogelijk vanaf raakt uiteraard. Het starten met gezonder leven is het lastigst, vind ik zelf, als ik eenmaal gewend ben aan minder snoepen dan gaat het weer makkelijker. Ik eet ook wel eens snoep hoor maar ik merk dat ik sneller stop, voorheen moest de zak gewoon leeg.

Bij jou is het dan dubbel lastig omdat je ook niet wil roken, dat merk ik nu ook bij mijn man. Hij heeft na zijn operatie het advies gekregen om te stoppen met roken, is beter voor het herstel ook natuurlijk. Hij had de laatste dagen niet meer gerookt en heeft zich voorgenomen er ook niet meer mee te beginnen. Ik hoop van harte dat hij het volhoudt. Hij moet ook wat afvallen maar die combinatie is best lastig, daar heb ik begrip voor. Hij is natuurlijk ook steeds thuis, kan en mag nog niet alles en dan duren de dagen toch best lang. Als hij dan zowel niet rookt maar ook niet snoept is dat wel erg moeilijk. Dan maar wat meer opletten tijdens de maaltijden, meer groenten en voldoende fruit eten.

Pirata

Pirata

17-03-2017 om 09:43

blessure

Ja, lastig van die chronische blessures. Mijne is ook weer terug (kennelijk was het skiën toch te eisend voor mijn enkel, tenminste de zwarte piste).
Wat ik dan maar heb gedaan is gewichtentraining voor de rest van het lijf. Licht fietsen ging ook weer.
Gisteren naar een japans restaurant geweest, tegenwoordig hebben ze ook vegetarische maki. En de kikkoman heb ik verdund met het water dat ik er bij dronk. Zo kon ik met een kleine scheut sojasaus de hele maaltijd doen, beperkte het zout weer flink.
De dietist was erg onblij met mijn bloedwaarden (ik ook) en ik mag nog strenger gaan dieten. Voor zover dat kan. Lastig. Eigenlijk deed ik bijna alles al goed.

Ballon

Ballon

17-03-2017 om 14:31

best fijn gaat het hier

Hier nog steeds best fijn. Vanmorgen eindelijk onder een kritieke grens. Het fijne is dat ik bijna niets doe, behalve geen koek en snoep. Ik probeer ook niet te overdrijven met het avondeten, zeg maar: in plaats van 2,5 bord (ja ik hou echt heel erg van eten ;-( ), nog 1,5 bord. Natuurlijk zou ik daar ook 1 karig bord van kunnen maken maar ik wil juist leren om te matigen en niet te rap afvallen.
En 4,2 kilo in (nog geen) 2,5 maand lijkt me mooi zat.

Matigen vind ik met name met koek en snoep heel moeilijk. En eigenlijk ook als er eten voor me staat. Bijvoorbeeld een borrel op mijn werk of zo, met nootjes en extra lekkere hapjes: ik zie veel mensen slechts 1 keer een handje noten nemen en 1x een bijzonder belegd toastje. Terwijl ik alleen nog maar aan dat eten kan denken. De enige reden dat ik me dan nog een béétje inhield was dat het genant zou zijn om tussen mijn collega's alleen nog maar heel veel lekkers te gaan eten en niet net zo 'volwassen' matig te zijn als zij.

Dus dat lukt nu: gewoon niets nemen. Ik zie nu snoep, koek en lekker belegde toastjes als appels. Omdat ik allergisch voor appels ben. Geen enkele moeite dus, om geen appel te eten.
Sinds begin januari ben ik ook 'allergisch' voor snoep en koek.

Ik wacht nog wel op het moment dat het zichtbaar wordt of dat ik meer kleren aan kan.

Blij

Ik was ook erg onblij met die schappen paaseieren op weg naar de kassa. Helemaal omdat ik wegens het compenseren van de knie, door mijn rug ben gegaan. Dan wilt een paaseitje wel troost bieden., lijkt mij gezonder dan een glas wijn.
Durf momenteel ook niet op de weegschaal te staan en snap naar de operatie, wetende dat ik dan selectiever wordt in de boodschappen want elke aankoop zal ik idan in mijn rugzak moeten meedragen. ( ik heb een hekel aan het vragen van hulp van anderen). Ik doe de boodschappen liever zelf.
Ook goed excuus om voor het gezin geen frisdrank te halen.

zebra

zebra

18-03-2017 om 10:28

die paaseitjes

lachten me gisteren ook toe vanuit de schappen. Ik heb serieus overwogen een zakje mee te nemen want ik vind het altijd wel gezellig staan in zo'n schaaltje op tafel. Probleem is dan dat ik er teveel van ga eten. Mijn man wil ik ook niet vetmesten met chocolade en onze zoon houdt er niet zo van dus de paaseitjes toch links laten liggen. Ik gun mezelf echter wel regelmatig een stukje pure chocolade, 75% of hoger cacao.

Flanagan, na die operatie zul je vast wel bewuster kiezen bij het boodschappen doen als je het dan in je rugzak moet meenemen. Erg herkenbaar ook dat je het liefst alles zelf doet ipv hulp in te schakelen. Wanneer moet je geopereerd worden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.