Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Monni

Monni

08-12-2009 om 09:28

Allergie voor wc papier?

Volgens mij heb ik een allergie voor bepaalde sooten wc papier. Een paar jaar geleden begon dat met een geirriteerde en jeukende vulva. Van de dokter verschillende dingen gekregen tegen schimmelinfectie omdat hij dacht dat dat het was. Dat hielp telkens maar iets of helemaal niet. Uiteindelijk ben ik er achtergekomen dat het moment waarop het irriteren begonnen is, er op mijn werk nieuwe toiletrolhouders en daarmee ook ander wc papier gekomen is. Sindsdien gebruik ik dat papier niet meer en ben ik ook van m'n geirriteerde onderkant af. Soms als ik voor iets langere tijd achter elkaar ander wc papier gebruik bijv op vakantie of tijdens een weekendje weg dan heb ik er weer last van. De ellende is dat ik het pas merk dat het "fout" papier is geweest, 2 dagen na gebruik en dat mijn onderkant dan voor 1 week lang geirriteerd en jeukerig is. Het lijkt ook wel of ik voor steeds meer merken allergies ben want het overkomt me steeds vaker en telkens weer een week lang ellende. Hebben meer mensen hier last van? En wat zou ik kunnen doen om er iets sneller van af te komen? Ik kan aan de buiten kant van het wc papaier niet zien of ik er tegen kan of niet. Je mag de zuurtegraad van je vagina niet verstoren lees ik overal maar is die zuurtegraad niet al verstoord op het moment dat het allemaal zo geirriteerd is? Wat kan ik aan de jeuk en branderigheid doen? Wat zou ik er op kunnen smeren ofzo? Ik las ergens dat vaseline niet goed is terwijl ik juist dacht dat vaseline erg neutraal was en dat smeer ik er af en toe wel eens op als een soort bescherming van de huid.
Heeft er iemand tips voor me?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

08-12-2009 om 11:44

Lastig probleem

Zeker als je niet weet voor welke papiersoorten je allergisch bent lijkt me dit lastig. Je kunt misschien altijd een rolletje of stuk wc-papier meenemen waar je geen last van krijgt. Bijvoorbeeld als je op vakantie gaat of een weekend weg. Ligt het aan gekleurd papier of misschien meer geparfumeerd ofzo?
Ik heb het zelf gelukkig niet met wc papier, maar wel met maandverband, ik gebruik dus alleen tampons.
Wat betreft het smeren, ik kreeg de laatste keer van de huisarts vaseline cetomacrogol creme. Wel vaseline dus.
Overigens wel erg slordig van de huisarts dat hij iets tegen schimmel heeft voorgeschreven. Hij zou toch moeten kunnen zien dat het dat niet was. Misschien kun je nog een keer terug gaan naar de huisarts met jouw verhaal en kan hij je adviseren over hoe je sneller van je klachten af kunt komen.

Olie

Beste Monni, mijn wondermiddel voor dit soort vervelende probleempjes is olijfolie. Ik werk veel met olie en weet hierdoor dat olijfolie een licht ontsmettende en zeer verzachtende werking heeft juist op de tere en kwetsbare huid rond de vagina. Olijfolie dus. Maakt niet uit welke hoewel ik zelf een lichte voorkeur heb voor de mildste variant.

Lastig zeg!

Kan je wel tegen papieren zakdoekjes? Dan zou ik altijd van die zakdoekjes bij de hand houden voor situaties waarbij je het wc papier niet vertrouwd!

Zelf

reageer ik ook sterk op toiletpapier, ik gebruik thuis altijd page en daar kan ik goed tegen, op vakantie gaat dat gewoon mee en zo vaak ga ik niet op een ander naar het toilet dus dan heb ik daar minder last van, duurde een tijdje voordat ik door had welke toiletpapier het beste was voor mij.
krulleke

Monni

Monni

09-12-2009 om 10:41

Lastig

Ja zeker een lastig probleem! Mijn huisarts heeft mij in eerste instantie ongezien iets voorgeschreven tegen een schimmelinfectie. Toen dat niet hielp moest ik langs komen en heeft hij me onderzocht, ook zei hij toen dat het ook heel goed een allergie voor bijv. condooms, wasmiddel kon zijn. Dit is trouwens al wel een paar jaar geleden. Ik ben ondertussen van huisarts gewisseld en zit niet te springen om hiermee naar mijn nieuwe huisarts toe te gaan, uiteindelijk als niks helpt zal ik dat wel een keer doen. Toen ik er achter was dat het van het wc-papier op mijn werk kwam heb ik er daarna lange tijd weinig tot geen last van gehad. Het lijkt alsof ik er de laatste tijd vaker last van krijg. Het lastige is ook dat ik er van 1x gebruik geen last van krijg. Vorige weekend ben ik 2 dagen in een hotel geweest en daar heb ik de afgelopen week de hele week last van gehad. Misschien moet ik inderdaad eens proberen of ik het van papieren zakdoekjes niet krijg, alleen dan moet ik dus thuis een dag of misschien 2 dagen met papierenzakdoekjes gaan afvegen en als ik er dan wel last van krijg dan ben ik er weer een hele week zoet mee. En dat is echt geen pretje en wil ik eigenlijk mezelf niet aandoen. Voor op vakantie is dat ook geen optie want om nou voor 2 weken papierenzakdoekjes mee te gaan nemen….Ik heb er gelukkig op vakantie ook nog geen last van gehad, pfff dat zou mijn vakantie ook echt vreselijk verpesten zeg! Ik gebruik thuis altijd popla maar page kan ik inderdaad ook wel tegen. Meenemen op vakantie wordt lastig want ik ga altijd met het vliegtuig.
Ik ga die Multi-gyn actigel zo meteen kopen, ik voel inderdaad ook s’avonds vaak al dat het eraan zit te komen dus hopelijk helpt het bij mij ook om het zo een beetje dragelijker te maken en hopelijk ook dat het dan iets sneller weer over is. Olijfolie daar heb ik nog geen goed gevoel bij maar misschien als de gel niet helpt dan zal ik dat ook eens gaan proberen, ik hoop alleen niet dat ik dan de zuurtegraad nog meer ga verpesten dan dat ie al is op dat moment.

Rafelkap

Rafelkap

09-12-2009 om 11:41

Monnie

Heb niet alles gelezen, maar het lijkt me handiger dat je wc rollen meeneemt op vakantie (voor in je tas gewoon een strook plat oprollen), ipv papieren zakdoekjes. Die kan je tenminste ook in de wc gooien anders raakt ie verstopt. Ik heb zelf ook een erg gevoelige huid (vooral m'n gezicht, kan er haast niks op smeren), gelukkig (nog) niet van onderen, maar ik merk ook altijd pas na een paar dagen nieuwe zonnebrandcreme oid dat ik er niet tegen kan. Volgens mij kan je goed zinkzalf smeren ter behandeling, zonder toegevoegd parfum.

Guinevere

Guinevere

09-12-2009 om 21:34

Water

Als je een dergelijke allergie vermoedt, dan zou ik het wc papier dat je niet vertrouwt afzweren. Neem een fles water mee naar het toilet en spoel alles daarmee af, wel iets bewerkelijke maar zou moeten lukken toch? Nadrogen met een katoenen doekje en klaar.

Bottol tjebbok

Schaf het papier af en neem voortaan water en een handdoekje naar de WC. Voelt vele malen frisser!

Misschien geen allergie

ik wil je niets aanpraten, maar lees eens hier http://www.huidinfo.nl/lichensclerosus.htm

ik heb jaren rondgelopen met klachten waarvan ik dacht dat het terugkerende schimmel was, bleek ik LS te hebben.

Omdat het vrij onbekend is noem ik het maar even, al is het maar om het uit te sluiten.

Tirza G.

Tirza G.

10-12-2009 om 16:45

Twijfel ook aan allergie

Monni, zoals jij het beschrijft zou het gaan om een contactallergie. Zodra je in contact bent geweest met het allergeen, krijg je een reactie. Ik wéét dat je niet bar lang in contact hoeft te zijn met een allergeen om een reactie te krijgen, maar ik kan me niet voorstellen dat je met toiletpapier langer dan een paar seconden bezig bent. Als je een contactallergie hebt voor toiletpapier, heb je dat overal op je lichaam, niet alleen op je vulva. Als je datzelfde papier aan de achterkant gebruikt, zou je huid daar ook moeten reageren. Als je datzelfde papier een poosje tegen bijv. je onderarm aanhoudt, zou je daar óok reactie moeten krijgen.
Ik denk dat je zou moeten vragen om een verwijzing naar de gynaecoloog. Schimmelinfecties kunnen dit beeld geven, maar lichen ook.

Tirza

Monni

Monni

10-12-2009 om 22:42

Echt?

Is het echt waar dat ik ook een reactie op de huid van bijv. mijn arm zou moeten krijgen van ‘fout’papier? Kan het niet zo zijn dat de huid van de vulva gevoeliger is? En daarom eerder ergens op reageert? Ik had zelf het idee dat het wc-papier misschien iets afgaf waarop ik dan sterk reageer. Ik moet eerlijk zeggen dat ik na wat googlen op een site www.Ph balans kwam en daar stond een lijstje met verschillende aandoeningen en de bijbehorende symptomen en mijn symptomen, als ik last heb, komen erg goed overeen met een bepaalde soa. Ik heb nog nooit van de soa gehoord en ik twijfel er ook wel aan omdat ik niet constant last heb maar ik geloof dat het toch binnenkort wel tijd wordt om eens een afspraak met mijn huisarts te maken. Voorals nog houd ik het nog maar even op een wc papier allergie.

Mathilde

Mathilde

10-12-2009 om 22:56

Dermatoloog

De huisarts heeft me een jaar of twee geleden met een soortgelijk probleem doorverwezen naar de polikliniek dermatologie in het ziekenhuis. Ik dacht ook aan een gyn, maar die weten minder van huidaandoeningen aan de vulva.

Tirza G.

Tirza G.

10-12-2009 om 23:06

Ja, echt waar monni

De reactie die je beschrijft, komt overeen met een reactie van een contactallergie. Alleen is het wonderlijk dat het pas na verloop van tijd optreedt. Als je een contactallergie hebt (ik heb dat zelf bijv. voor nikkel) duurt het geen 15 minuten voor je reactie hebt. Als ik iets nikkeligs tegen mijn huid houd, reageert dat in no-time. Je kunt het vergelijken met bijv. de reactie van brandnetels, dat is vrijwel meteen. Als ik jouw verhaal lees, bouwt de reactie zich als het ware op. Op de dag gebruik je ander WCpapier, 'savonds krijg je het gevoel van mmmm, volgens mij gaat het mis en de volgende dag is het bingo. Dat is een late en trage reactie voor een contactallergie.
Maar dan nog: hoe lang is dat contact tussen de huid van je vulva en het WCpapier? Je plakt het er toch geen kwartier tegenaan? Dat is toch zwipzwap en klaar? Hoe agressief moet dat spul dan wel niet zijn als het in die paar seconden al zoveel teweeg brengt maar tóch pas de volgende dag tot problemen leidt?
De huid van je vulva is niet overdreven veel gevoeliger dan ergens anders op je lichaam. Ja, je kunt de zuurbalans verstoren maar als je dat niet doet is het een behoorlijk sterk velletje. Zelfreinigend zelfs, dat kun je van je mond niet zeggen.
Een contactallergie (als het dat zou zijn) heb je over je hele lichaam. Het ene deel kan wel wat sterker reageren dan het andere, maar reageren doet het. Ik zou bijvoorbeeld wel willen weten wat je ogen doen als je daar een WCpapiertje tegen aan houdt. Dus zeg maar in je ooghoekje, waar het in contact komt met je slijmvliezen. Je ogen zijn tenslotte ook zeer gevoelig, als je denkt dat dat er verband mee houdt.
Welke SOA wordt er mee in verband gebracht? Herpes genitialis?

Tirza

Tirza

Tirza

12-12-2009 om 22:36

Hoe vaak

Hoe vaak komt de irritatie terug? Kijk eens of je er een ritme in kunt ontdekken. Ik merkte dat ik na het verwijderen van mijn mirena elke maand tijdens de eisprong last kreeg van schimmelinfectie. Ik kan het op de dag af nauwkeurig uittellen. Het afvegen met wcpapier doet dan ook erg zeer. Na het innemen van één pil tegen deze schimmelinfectie is afdoende om me er weer voor een mand vanaf te helpen. Misschien dat dit je helpt

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

12-12-2009 om 22:55

Andere tirza (ot)

De laatste posting is van een andere Tirza. Ik ben Tirza G. )

Tirza (de enige echte)

Monni

Monni

14-12-2009 om 20:53

Soa

De soa waarvan ik de symptomen herken op de site van ph balance heet trichomonas. Ik heb er nog nooit van gehoord en ik weet ook niet of het wat zegt dat ik de symptomen herken. Als ik er wat meer over opzoek dan lees ik wel dat je er lang mee kan rond lopen maar ik kan niet vinden of het, zoals het bij mij komt en gaat een normaal verloop is van trichomonas.
Als ik een nat wc papier om mijn pols draai dan zou ik na verloop van tijd dus een reactie op moeten zien? Dit kan ik makkelijk testen natuurlijk. Tirza G schrijft: hoe lang is dat contact tussen de huid van je vulva en het WCpapier? Je plakt het er toch geen kwartier tegenaan? Dat is toch zwipzwap en klaar? Hoe agressief moet dat spul dan wel niet zijn als het in die paar seconden al zoveel teweeg brengt maar tóch pas de volgende dag tot problemen leidt?
Maar bij mij komt het ook niet van 1x afvegen, ik moet er al over de dag een paar keer mee afvegen en helemaal na 2 dagen fout papier dan heb ik er een hele week vreselijk veel last van. Van 1 avond kan ook, als ik veel na de wc ben geweest.
Ik heb nooit precies opgelet hoe vaak en wanneer ik het precies krijg, dat zal ik vanaf nu gaan bijhouden, de afgelopen keer was ik ervoor net ongesteld geweest dus dat zal ik allemaal eens bijhouden en dan natuurlijk ook of ik de dagen ervoor op vreemde wc’s gezeten heb.
Misschien weet er iemand iets meer over trichomonas?

Tinus_p

Tinus_p

15-12-2009 om 09:33

Nou

Monni:
"Misschien weet er iemand iets meer over trichomonas?"
De huisarts??

Monni

Monni

16-12-2009 om 09:22

Huisarts

Ik ben niet zo heel erg snel met naar de huisarts gaan. Voor een soa zou ik natuurlijk wel gaan maar voor een wcpapierallergie niet. Vandaar dat ik graag eerst voor mezelf helder wil hebben of het mogelijk is dat het trichomonas zou kunnen zijn. Wat Lara10 zegt klinkt mij ook wel logisch in de oren, dat sommige plekken op je lichaam overgevoelig kunnen zijn voor iets. Maar dat zou voor mij dan dus wel weer betekenen dat een test met wcpapaier van mijn werk om mijn pols wikkelen geen zin heeft.
Ik heb die gel wel gekocht en wou hem gaan proberen zodra ik wat voelde komen maar misschien is het ook wel handig om toch naar de huisarts te gaan als het weer eens flink geirriteerd is.
Hopelijk blijft het voorlopig nog even weg, kan ik er nog overnadenken en informatie verzamelen.

Pleister

Pleister

16-12-2009 om 13:50

Plaatselijke reactie

Ik ben niet allergisch of overgevoelig voor pleisters. Ik kan ze "overal" opplakken. Maar aan de binnenkant van mijn elleboog gaat het niet goed: Rood, gevoelig en jeuk. Erg handig met bloedprikken (not). Het is natuurlijk bekend dat de huid aan de binnenkant van de elleboog gevoelig is, en ik kan me voorstellen dat ik pleisters op mijn edele delen ook niet zou kunnen verdragen Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: Als je het papier wilt testen kan je het misschien daar doen? Dan is de kans van een reactie het grootst, denk ik.

Tirza G.

Tirza G.

16-12-2009 om 14:18

Zoals ik al eerder schreef

Druk eens een poosje een prop wc-papier in je ooghoek. Ook een slijmvlies, ook gevoelig.

Tirza

Pleister

Pleister

16-12-2009 om 23:26

Tirza, auw!

Nee hoor, zou ik niet doen!

Tirza G.

Tirza G.

17-12-2009 om 23:35

Ik denk

dat jullie het erger maken dan het is. Als ik Monni goed begrijp, heeft ze niet veel nodig voor een reactie. Nou, dan lijkt me twee velletjes wcpapier opvouwen en die in je ooghoek drukken nou toch niet zo heel erg spannend.
Ja, op je open oog leggen is niet prettig, maar ik neem toch áán dat jullie ook wel een je ogen afvegen met een doekje/tissue/papiertje? Of wel eens makeuppen? Je ooghoekje is óók een "ingang" naar de slijmvliezen van je oog en ik denk dat het te doen moet zijn om daar een poosje een wcpapiertje tegenaan te houden.
Het kan mij niet zo bar veel schelen, maar Monni geeft herhaaldelijk aan dat ze de problemen alleen rond de vulva heeft en zij brengt dat in verband met de gevoeligheid daar. Ik denk dat dat wel meevalt, ja, het is er wel gevoelig, maar je vulva is niet van suiker. Die kan heus wel wat hebben. Het gebied rondom je anus is óók gevoelig en zou volgens mij ook last moeten krijgen van een allergie. Omdat Monni op de gevoelige slijmvliezen blijft "hangen", zocht ik even naar andere gevoelige slijmvliezen. Je oog(hoekje) dus.
Je mond zou ook kunnen, maar stel dát het echt zo is dan heb je kans dat je tong (oid) opzwelt. Ben je nog verder van huis.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.