Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jolies

Jolies

17-03-2009 om 14:26

Altijd maar moe, boze buien

Al ruime tijd zijn we een beetje aan het tobben met onze dochter. Dochter is nu 5,5 jaar. Toen ze ongeveer 3,5 jaar was, heeft ze de ziekte van Pfeiffer gehad. Toen ze ruim 4 jaar was zijn we met haar bij de kinderarts terecht gekomen omdat ze regelmatig klaagde over buikpijn en nog steeds verschrikkelijk moe bleef. Deze kinderarts begon met het verhaal dat heel veel kinderen klagen over buikpijn en vermoeidheid. In negen van de tien gevallen worden er dan geen oorzaken gevonden maar als het mij gerust zou stellen, wilde hij wel wat onderzoeken doen. En inderdaad, de bloedtesten die gedaan zijn en de echo die van haar buik is gemaakt leverde niets op. Probleem afgehandeld. Voor de kinderarts althans, want ik bleef met een vervelend gevoel achter (voelde me ook niet serieus genomen) en een kind dat duidelijk nog steeds niet lekker in haar vel zat. Via via zijn we toen bij een electro acupuncturist terecht gekomen. Hij constateerde dat haar lever nog optimaal functioneerde. Daar heeft dochter (homeopatische) medicijnen voor gekregen. Toen ze de medicijnen ongeveer een week of twee slikte merkte ik duidelijk verbetering. Dochter kreeg meer energie en zat beter in haar vel. Dat bleek ook wel bij de controle. Haar lever was weer in orde. Dat was zo ongeveer in mei vorig jaar.

Inmiddels zijn we een klein jaar verder en voor mijn gevoel zijn we weer terug bij af (of nog verder). Dochter is altijd moe, komt al moe haar bed uit en heeft vreselijk boze buien waarin er geen land met haar te bezeilen is. Ik ben met haar weer terug geweest naar de electro acupuncturist. Hij constateerde ditmaal een ‘probleem’ met haar nieren. Inmiddels is dit probleem verholpen, in ieder geval gaf de meting bij de controle aan dat het weer in orde is. Maar probleem is dus nog niet verholpen. Dochter is en blijft heel moe en regelmatig erg boos.

Ik weet even niet meer hoe nu verder. Ik vind het vooral voor dochter heel erg vervelend dat zij nog steeds niet goed in haar vel zit. Ik merk ook aan haar dat ze het zelf vervelend vindt dat ze zo moe is en zo boos doet. Mijn gevoel zegt ook dat de boze buien verband houden met de vermoeidheid. Maar waar komt die vermoeidheid dan vandaan? Daarnaast is het voor ons (man en ik) soms moeilijk om op een goede manier met de buien om te gaan. Dochter zit niet lekker in haar vel (dus wil je niet té streng zijn), maar aan de andere kant kan ik toch ook niet tolereren dat ze bijvoorbeeld met spullen gaat gooien.
De boze buien komen er alleen thuis uit. Op school of bij vriendjes gedraagt ze zich keurig (gelukkig).

Ik vind het lastig hoor. Iemand ideeën of tips?

Jolies

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

17-03-2009 om 14:38

Misschien

is het niet lichamelijk?

Tirza

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

17-03-2009 om 15:35

Electroacupunctuur

Ten eerste, chronische vermoeidheid is één van de eerste symptomen van leveraandoeningen en de leverfunctie is één van de dingen die meestal bekeken worden bij algemene bloedtesten.
Ervan uitgaande dat die bloedwaarden die te maken hebben met de leverfunctie inderdaad gechecked zijn en dat de echo niks opleverde dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er iets erntigs mis zou zijn geweest met haar leverfunctie.

Ten tweede, electroacupunctuur is op niks gebaseerde hocus-pocus, een electroacupuncturist kan helemaal niks constateren en een homeopatisch middel doet niks concreets, behalve dan dat het een placebo effect kan hebben.

Het is natuurlijk goede bussiness voor deze elctroacupuncturist; hij zegt dat er leverproblemen zijn (die toeallig goed passen bij de ervaren problemen), schrijft een onschuldig maar onwerkzaam middeltje voor. Moeders blij, want een oorzaak voor de, evt. vermeende, problemen gevonden en tegelijk een oplossing. Moeder verteld kind heel blij dat ze nu wonderdruppeltjes heeft die dochterlief veel beter doen voelen, en voila, dochter voelt zich ook veel beter. Electroacupuncturist blij, geld verdiend, weer een tevreden klant die weer een volgende klant aanbrengt, eind goed al goed.

Verder vind ik het opvallen dat dochterlief blijkbaar alleen klachten heeft als ze bij haar ouders is; dit wijst niet direct in de richting van een echt lichamelijk probleem. Misschien kan er ook eens heel kritisch gekeken worden hoe zij benaderd wordt door jullie, misschien is het ook wel iets dat haar aandacht oplevert van jullie en dat zij daardoor, onbewust, klachten gaat vertonen.

Tinus_p

Tinus_p

17-03-2009 om 15:52

Parasieten

Jolies:
"En inderdaad, de bloedtesten die gedaan zijn en de echo die van haar buik is gemaakt leverde niets op"
Is er ontlastingsonderzoek gedaan op parasieten?

Zonee, dan is het zinvol om daarvoor eens terug te gaan naar een echte arts.

Kari1

Kari1

17-03-2009 om 16:03

Hallo mark!

"Ten tweede, electroacupunctuur is op niks gebaseerde hocus-pocus, een electroacupuncturist kan helemaal niks constateren en een homeopatisch middel doet niks concreets, behalve dan dat het een placebo effect kan hebben."
Grijnzzzz...Jij durft! Nieuw hier?
Kari

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

17-03-2009 om 16:07

Dag kari

Ik ben hier weleens eerder geweest, maar kom hier idd. niet zo vaak.

Maar is het hier dan een soort van pro-alternatieve genezers forum, dat ik blijkbaar durf moet hebben op te schrijven wat ieder weldenkend mens zou moeten weten?

Mark

"Maar is het hier dan een soort van pro-alternatieve genezers forum, dat ik blijkbaar durf moet hebben op te schrijven wat ieder weldenkend mens zou moeten weten?"

Nou, nee, dat nou ook weer niet . Laten we het erop houden dat de meningen verdeeld zijn. Kijk eens in het archief van deze rubriek met de zoekterm homeopathie, en zie de discussies

En let vooral op als Onno in een draadje langskomt, dan wordt het leuk

Groeten,

Temet

Osteopaat

Zodra onze 6 jarige dochter al moe is als ze uit bed komt en de daarbijbehorende (drift) buien krijgt wordt het weer tijd voor een bezoekje aan de osteopaat.

Daarna gaat het weer een hele tijd goed, we proberen nu om het te voorkomen door elke drie maanden te gaan, morgen mag ze weer.

Moet ik er wel bijzeggen dat onze dochter vanaf haar geboorte motorische problemen heeft en dat ze al vanaf 12 weken bij de osteopaat komt. Vaak als ze weer klachten heeft ondekt hij weer een blokkade in haar nekwervels en daar kan je heel moe van worden.

Ik vind het logisch dat je dochter het hoofdzakelijk bij jullie uit, doet onze dochter ook. Op school en bij vriendjes houdt ze zich in en zodra ze thuis komt barst ze los.
Als je je zelf moe en rot voel, doe je dat toch ook?

Als ik jullie was zou ik eens naar een goede osteopaat gaan zoeken die ervaring heeft met kinderen.
Vorig jaar kreeg ik het 100% vergoed, dit jaar 80%.

Heel veel succes, ik weet hoe rot het is als je kind niet lekker in haar vel zit.

Groetjes Milou

Kari1

Kari1

17-03-2009 om 17:46

Mark

zie Temet...
Kari

Guinevere

Guinevere

17-03-2009 om 19:39

Mark o.t.

Ha Mark, je berichten waren me al in positieve zin opgevallen de laatste dagen. Het is hier bepaald geen alternatieve genezersforum, eerder het tegendeel. Momenteel ben ik alleen een beetje alterno-moe, dus heb geen zin om tegen alles wat alternatief is te ageren. Bovendien doe jij het véél beter.
Voor Jolies: ga inderdaad terug naar een echte arts. Geen wonder dat er geen verbetering is bij zoiemand die jou naar de mond en zichzelf naar een gevulde portemonnaie praat.

matriarch

matriarch

18-03-2009 om 12:30

Systematiek

Is het misschien een idee om eerst eens systematisch te gaan inventariseren wanneer en hoe je kind moe en boos is? Misschien is er een patroon dat nu niet goed zichtbaar is en een dito samenhang met andere zaken. Wanneer wordt ze boos? Is er een aanleiding of begint ze vanuit het niets te stampvoeten? Hoe slaapt ze? Heeft ze verder klachten? Zijn er dagdelen waarop het erger is? Is er verschil tussen het weekeinde en doordeweekse dagen? Komt ze buiten?
En inderdaad, bezoek liever een reguliere arts dat is nog goedkoper ook. Hiiiihaaaaaar!!!! (Vrij naar de meeuw van Guust Flater)

Jolies

Jolies

19-03-2009 om 11:02

Reactie

Dank jullie wel voor de reacties.

Ten eerste: ik ben zeker niet pro-alternatieve geneeskundigen. Tot vorig jaar had ik nog nooit een alternatieve arts bezocht. Maar als de reguliere artsen, zodra ze niets concreets kunnen vinden, de ‘diagnose stellen’ dat het dan wel aan de ouders zal liggen, en je afgeschilderd wordt als zo’n overbezorgd moedertje ben ik daar snel klaar mee.

Daar komt bij dat ook anderen opvalt dat ze niet altijd te even goed in haar vel zit. De vermoeidheid komt er ook op andere plekken uit (thuis bij een vriendje, in de klas). De boze buien vooral thuis (heeft iets met hechting te maken geloof ik…).

Ik ben van plan op korte termijn een afspraak te maken met de huisarts. Daar zal ik zeker ook de genoemde suggesties van Tinus_p en Milou32 eens ter sprake brengen.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Groet, Jolies

Hanneke Boudewijn

Hanneke Boudewijn

21-03-2009 om 07:44

Schildklier

Hoi Jolies, is er bij je dochter ook gekeken naar haar schildklier?! Wordt vaak niet standaad meegenomen, veel artsen denken dat dit tussen de hieleprik en de pubertijd niet nodig is, omdat een kind niet tussentijds een schildklierprobleem kan ontwikkelen. Helaas is dit niet correct, het is zeldzaam maar het kan wel degelijk. Jou omschrijving van het moe zijn en het niks kunnen hebben en daardoor erg boos zijn deed mij erg aan mijn dochter denken toen die een periode moest stoppen met haar medicatie. Als er opnieuw bloedgeprikt moet worden vraag dan of ze de Tsh en Ft4 willen meenemen. Vraag ook de waarden en schrijf deze op. De normeringen in nederland zijn eigenlijk te ruim. Ik loop zelf met mijn dochter in het AMC en deze hanteren de normeringen uit America. Dus zelfs als je huisarts zegt dat ze binnen de normeringen vallen, hoeft niet te zeggen dat ze ook daadwerkelijk goed zijn.

Als je meer over schildklierproblemen bij kinderen wilt weten dan raad ik de site hypomaarniethappy.nl aan. Op de Site is een kinderhoekje en ook een forum "ouderpraat". Op dit forum kan je ook de waarden van je dochter posten. Heel veel sterkte en succes gewenst.

Hanneke

Jolies

Jolies

23-03-2009 om 10:29

Hanneke

Hallo Hanneke,

Bij mij in de familie komen inderdaad problemen met de schildklier voor. Tijdens mijn bezoek aan de kinderarts heb ik dat ook aangegeven en daarom is dit meegenomen in het bloedonderzoek. Vervolgens heeft de kinderarts ook aangegeven dat er met de schildklier geen problemen zijn, maar de waarden heeft hij niet gemeld (ik heb er ook niet naar geïnformeerd).
Ik zal jouw reactie daarom zeker meenemen bij mijn bezoekje aan de huisarts.
Bedankt voor je reactie.

Jolies

Sanne

Sanne

23-03-2009 om 15:06

Veranderingen

Hallo Jolies,

Ik zou zeker op korte termijn langs de huisarts gaan. Ook kun je misschien eens kijken of er het afgelopen jaar dingen gebeurt/verandert zijn waardoor ze niet lekker in haar vel zit. Word ze misschien gepest? Heeft ze last van spanningen uit de omgeving? Reageert ze misschien op bepaalde voedingstoffen?

Succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.