Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Maxime

Maxime

06-10-2008 om 08:46

Altijd verstopte neus in bed

Hoi,

Ik hoop dat iemand herkent hoe dit komt. Ik heb iedere nacht last van een verstopte neus. Ik heb al gezocht op het internet naar huisstofmijt allergie maar ik herken geen van de andere symptomen. Ik kan ook gewoon in dezelfde slaapkamer zijn overdag en dan heb ik nergens last van. Ik gebruik geen neusspray omdat ik daar al eens eerder aan verslaafd ben geraakt maar het is gewoon zó ontzettend vervelend slapen met een verstopt neusgat. (het is er maar een, dus ik ben constant aan het draaien, want dan zakt het weer naar het andere neusgat)
Weet iemand een goede tip, of herkenning ?

Maxime

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen oplossing, wel herkenning

Ik heb het niet elke nacht maar wel vaak. Heb me ook al heel vaak afgevraagd hoe het komt. Ben benieuwd of iemand het weet!

Hoofeind omhoog

Ik heb het soms: verstopte neus als ik lig, verstopping weg als ik rechtop sta/zit.

Zou het helpen als je je hoofd(eind) wat omhoog brengt, en dus iets meer rechtop slaapt?

Groeten,

Temet

Artemisia

Artemisia

06-10-2008 om 10:41

Warmte/koude?

Ik herken het in die mate, dat ik er ook last van heb als de lucht te warm en/of te droog is. Dus altijd raam flink open, ook overdag en als het regent. En de deur naar de overloop is altijd dicht als de verwarmingen aanstaan.

Artemisia

Huisstofmijtallergie

Ik heb het ook en ben er pas sinds kort achter dat het toch huisstofmijtallergie is, wel in lichte mate. Ik heb nu een neusspray van de huisarts die niet verslavend werkt en daarnaast hou ik de slaapkamer beter schoon, andere stofzuiger, vaker bed verschonen. Dit alles helpt deels, maar heb het nog steeds een beetje. Misschien toch eens op huisstofmijtallergie laten testen? Ben benieuwd of er nog een verdere verklaring komt!

Maxime

Maxime

06-10-2008 om 12:10

Herkenning dus

Hoi,

Nou ik heb in ieder geval wel altijd het raam open in de slaapkamer en geen verwarming aan, dus het zal niet liggen aan warme/droge lucht. Ik ben benieuwd welke neusspray Minna gebruikt, ik wil anders wel eens op die merknaam googlen om te zien wat er in zit. Ik heb inderdaad veel gewone neusspray gebruikt (met xylometazoline) omdat de andere sprayen (zoutoplossing) niet werkten. Alleen ik ging er steeds meer van gebruiken omdat mijn neus op een gegeven moment ook overdag dicht ging zitten. Nu ik de neusspray niet meer gebruik merk ik dat ik het dus echt alleen bij het slapen gaan heb (als ik ga liggen)
Ik zal eens kijken of het helpt als ik mijn hoofdeinde hoger maak (alleen man en ik slapen op hetzelfde matras) een extra kussen gaat niet werken, ik ben een ramp met kussens (moet ook altijd mijn eigen kussen meenemen als ik ergens anders ga logeren, kan er niet tegen dat ik op een ander kussen lig (harder of dunner ofzo) dus ik ben bang dat ik het met een extra kussen nog geen 5 minuten uithou, maar ik kan mijn matras niet verhogen want dan ligt mijn man ook hoger. (iemand ideetjes?)

Maxime

reina

reina

06-10-2008 om 12:32

Had het ook

Tot ik Aerius ging slikken had ik er ok vaak last van, nu niet meer dus (ben o.a. allergisch voor huisstofmijt).

Maxime, neusspray

De neusspray die ik gebruik heet Fluticasonpropionaat, google ze!
Nasonex is trouwens een andere, niet-verslavende neusspray die ook alleen op recept verkrijgbaar is, geen ervaring daarmee.

Puck2

Puck2

06-10-2008 om 13:53

Klopt sinilind

Beide middelen die Minna noemt bevatten corticosteroïden. Ze zijn inderdaad niet verslavend zoals bijv. otrivin maar dat wil nog niet zeggen dat ze ongevaarlijk zijn en dat je ze te pas en onpas kunt gebruiken. Het is aan te raden om ze zo kort mogelijk te gebruiken in de laagst werkende dosering. Gezond zijn ze niet maar ja, soms kan je niet veel anders.

Yta Chalne

Yta Chalne

06-10-2008 om 21:30

Nasonex

Hier twee jaar onafgebroken ervaring met nasonex; dat gebruik je doorgaans sowieso langere tijd. Kan zelfs preventief. Ik vond het in elk geval wel lekker spul (geen vieze smaak van), en het is relatief behoorlijk veilig spul (weinig bijwerkingen)

Kno arts

Hoi,
ik heb het ook! en helaas ook een neusspray verslaving achter de rug.
toen ik het eens aankaartte bij de kno arts zei hij dat het heel normaal is als een neusgat dichtzit als je ligt en dat je er niets aan kan doen.

wat ik nu doe: alleen voor het slapengaan kinderneusspray,anders slaap ik echt neit lekker

Lys Lionne

Lys Lionne

06-10-2008 om 22:57

Idem

Hier eenzelfde verhaal en ook manlief beaamd het. Vrijwel elke nacht een (half) verstopte neus, bleerrghh! Ik heb een tijdje die Flutis...spray gebruikt ivm bijholteonstekingen, maar ook dat bracht weinig verlichting. Ik vond het trouwens wél stinken, naar rottende hyacinten, yuk.
Ik gebruik 's nachts vaak 1x een kinderneusspray, gelukkig helpt dat prima.

Maxime

Maxime

07-10-2008 om 00:16

Kinderneusspray (annemir en lys)

Hoi,

Jullie gebruiken allebei kinderneusspray (zoutoplossing dus?) en dat helpt dus? Ik heb het wel eens tijdens de neusspray verslaving gebruikt maar het werkte toen totaal niet.
Maar goed, het is het proberen waard natuurlijk. Ik smeer nu vaporub onder mijn neus helpt ook wel een klein beetje.

Maxime

Maxime

Maxime

07-10-2008 om 00:25

Yta

Hoi Yta,

Die nasonex, is dat verslavend? Krijg je acuut een verstopte neus als het uitgewerkt is? Hoeveel keer per dag gebruik je het? Ik ben namelijk wel bang om weer van een geneesmiddel afhankelijk te worden. Met die neusspray ging het een hele tijd goed, gewoon netjes alleen voor het slapen gaan gebruiken, totdat ik ineens halverwege de middag al een verstopte neus begon te krijgen (in plaats van bij het slapen gaan) dus ach..na een tijdje afzien nam ik dan toch maar een spraytje...en zo werd het steeds erger. Tot ik dus echt niet de deur uit wilde zonder neusspray bij me te hebben, want als het dan ineens uitgewerkt raakte (eerst werkte de neusspray wel meer dan 8 uur, maar dat werd ook steeds minder) dan had ik het echt nodig, anders zaten mijn beide neusgaten compleet dicht. Heel vervelend gewoon. Ik bedoel, zit je lekker in een restaurant en ineens voel je je dan heel erg verkouden (ben je natuurlijk niet, maar je wordt er met een compleet verstopte neus gewoon heel naar van)
Maar dit gebeurt dus niet met Nasonex? Of zou dat ook kunnen?

Maxime

Puck2

Puck2

07-10-2008 om 09:01

Maxime

Kinderneusspray hoeft niet persé alleen fysiologisch zout te zijn. Kinderneussprays kunnen ook gewoon een lagere hoeveelheid werkzame stof hebben als de volwassenen neusspray.
De Nasonex werkt niet verslavend zoals bijv otrivin, maar is vooral geïndiceerd voor allergische rhinitis. Het heeft ook een heel andere werking. Otrivin laat je slijmvlies dunner, cortico's gaan een ontstekingsreactie tegen. Dus als hooikoorts of een huisttofmijtallergie e.d. bij jou NIET de oorzaak is dan heb je niet zoveel aan een neusspray met corticosteroïden (=bijnierschorshormonen) zoals Nasonex, Beconase.

Yta Chalne

Yta Chalne

07-10-2008 om 15:38

Maxime

Eigenlijk heb ik vrijwel nooit een verstopte neus. Nooit gehad ook. Ik gebruikte het preventief, en in die twee jaar (de afgelopen 2 jr) heb ik geen ontstekingen in bijholtes e.d. gehad, dus het hielp. Denk ik. Maar ik zou er een echt goede kno arts over uithoren als ik jou was, die zijn er (kan wel eens even zoeken zijn) en daar heb je écht wat aan

Nasonex en kinderneusspray

Hoi,
nasonex werkt pas na een paar dagen en is meer voor allergieen.
kinderneusspray bedoel ik niet dat zout,nee dat werkt niet, de otrivin voor kinderen zeg maar, die is minder sterk.
ik ben nu weer aan het afbouwen. ik ben al zover dat ik alleen snachts neem en overdag nasonex om mijn neus beter te krijgen, ik word er al jaren gek van.

Biene M.

Biene M.

08-10-2008 om 07:41

Corticosteroiden

Corticosteroïde neusspray helpt ook veel mensen die aanhoudende verkoudheidsklachten hebben en bij wie geen allergie kan worden vastgesteld. Deze neusspray kan ook voorgeschreven worden om de klachten te bestrijden die je krijgt als je van je xylometazoline neussprayverslaving aan het afkicken bent.

http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE_6059_104_TICH_R1729951168802659

Maxime

Maxime

08-10-2008 om 13:25

Herkenning

Hoi,

Ik denk dat ik het maar eens meld als ik bij de huisarts ben. Het gekke is dat ik overdag dus echt géén verstopte neus heb of me allergisch voel (geen tranende ogen of niezen). Ik ben net even als test gaan liggen op de bank en daarna op bed maar dan heb ik geen verstopte neus (?) raar toch, en vanavond als ik weer naar bed ga, dan wél! Heeft het met de avond te maken? Vermoeidheid?? Ik snap er niets van, ben alleen wel blij dat er meer mensen zijn die dit hebben. Op zich werkt dus smeren met vaporub goed, en dan maar snel in slaap vallen, dan gaat het wel, maar ik vind het wel vervelend. (het slaapt zo super lekker met een open neus, ook uitslapen is fijner) nu sta ik toch eerder op, want zodra ik sta is mij verstopte neus weg.
Een tip om van je xylometazoline neussprayverslaving af te komen is maar in één neusgat te sprayen. Dat een week volhouden, dan kan het neusgat waar je niet sprayt herstellen. Vervolgens na die week helemaal stoppen. Het is best te doen met maar een neusgat dicht. Ik wil er echt niet meer aan verslaafd raken. Ik gebruik het nu héél soms en dan echt maar een spraytje in de paar weken,als het slapen niet wil lukken door de verstopte neus.

Maxime

Ik ook

Ik heb precies hetzelfde: 's avonds als ik ga liggen gaat mijn neus dichtzitten. Voordat ik ga slapen spray ik dan ook elke avond met een kinderneusspray, een huismerk maar wel met dat werkzame bestanddeel. Heel af en toe heb ik het ook overdag, dan kan mijn neus binnen 10 minuten helemaal dichtzitten (zonder snot maar gewoon dicht). Een uur later is dat weer over. Er zit nu ook standaard een kinderneusspray in mijn tas, just in case.

Ik ben helaas ook al een jaar of 3 verslaafd aan de neusspray. Ik heb geprobeerd af te kicken op de manier die Maxime aangeeft en dat lukte heel aardig. Tot ik echt verkouden werd en ik de neusspray weer hard nodig had...

Ik heb wel het gevoel dat ik last krijg van het sprayen. Ik vind mijn reukvermogen verminderd en ik heb vrij vaak last van hoofdpijn. Of dat er mee samenhangt weet ik niet maar het valt me wel op. Ik ga toch maar eens bij de huisarts vragen om die corticosteroiden.

Maxime

Maxime

08-10-2008 om 19:48

Ook

Hoi Woutje,

Ik merk dat ik ook minder goed ruik dan de rest van mijn gezin. Zonder hun vergelijking zou ik het niet eens in de gaten hebben hoor, maar zij ruiken dingen eerder dan ik. Ik ben ook al een paar keer teruggevallen met de neusspray, maar uiteindelijk is het me gelukt om vol te houden en ik kan nu bij een verkoudheid toch gewoon best een paar daagjes neusspray gebruiken en kick dan direct weer op mijn eerder beschreven methode af. Ik wil echt niet meer zo afhankelijk worden van dat spul als toen. Misschien een tipje om het ook eens uit te proberen met vaporub?

Maxime

Cameron

Hoi,
dat zei mijn kno arts ook! ik heb ook overactieve slijmbeursen die al twee keer zijn weggebrand en teruggekomen.
het laatste wat een kno arts zei was om de kleine neusschelpen te verwijderen. best heftig,maar zou wel helpen.
maar eerst moest ik van de otrivin af. ja, duh, kan zowat niet meer ademen dus.

wat me opvalt..als het me na weken afbouwen lukt om mijn neus redelijk goed te krijgen en geen neusspray meer gebruik, ik binnen een paar dagn weer verkouden ben en de neusspray nodig heb en dus weer weken ermee bezig ben.

ik heb de kno arts al opgegeven. elke dag voor het slapen een spraytje en ik ben gelukkig

Breath right!

Breath Rigth zijn pleisters (tegen snurken) die je bij de drogist koopt, deze houden je neusvleugels open.

Niet goedkoop maar werkt geweldig!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.