Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

10-11-2011 om 09:31

Anticonceptie, migraine en spotting

Ik slik alweer en tijdje microgynon zonder stopweek (dit laatste ivm migraine). De migraine is echter niet (helemaal) weg én ik krijg steeds meer last van spotting. Oha wordt bovendien in geval van migraine een ab zonder oestrogeen aangeraden. Kortom: ik wil andere anticonceptie. De enige pil zonder oestrogeen (cerazette) leverde bij mij ook flinke spotting op en daar baal ik enorm van, ik wil dat niet meer. Ik heb zelf al rondgegoogled, en kom erop uit dat Implanon misschien iets is? Dat is een staafje dat 3 jaar onder je huid zit, en minimaal progestrageen afgeeft. Ivm mijn migraine lijkt het me wel een optie, maar ook hier weer zie ik het risico van spotting. Iemand ervaring, of een tip?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

10-11-2011 om 18:17

Hmmm

Met alle hormoonhoudende anticonceptie, diverse pillen en mirenaspiraal, hield ik maandelijks zware hoofdpijn. Als ik de pil doorslikte had ik al na een maand last van doorbraakbloedingen, dus dat was al helemaal geen succes. Sinds 4,5 jaar heb ik een koperspiraal, daar heb ik helemaal geen bijwerkingen van.

Thursday Next

Thursday Next

10-11-2011 om 23:34

Tja

ik heb ook migraine en die werd alleen maar (veel) erger van de pil. Tussentijds bloeden had ik ook, ik had wel een stopweek. Toen ik kinderen wilde (ruim 10 jaar geleden) ben ik gestopt met de pil en nooit meer begonnen. Ik heb een tijdje een mirena spiraaltje gehad en vond dat wel prettig. Toen was ik een beetje ongesteld elke 4 weken. Nu heb ik niks en dat bevalt me nog het beste.

Prikpil

ik heb geen migraine klachten, maar ik wil geen cyclus dus ik heb nu al een tijd (een jaar ?) de prikpil, sayana heet het, erg prettig. Ik heb het eerste half jaar wel spotting gehad, dan was ik een paar weken aan het aanmodderen met inlegkruisjes, maar nu niet meer.

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

11-11-2011 om 10:54

Moeilijk

Dank voor jullie reacties alvast. Ik vind het lastig, denk dat de koperspiraal misschien nog de beste optie voor mij is (hormoonvrij dus ws geen migraine), maar ik zie steeds mijn vriendin voor me die zulke enorme krampen kreeg ervan, en hevige bloedingen. Maar dat is natuurlijk epr persoon verschillend, jij hebt er dus geen last van Vic?
Géén ac is vooralsnog geen optie, als ik Mr. Robinson al zover kreeg dat-ie een condoom omdeed, zou ik het nog niet helemaal vertrouwen. Maar eerlijk gezegd lijkt me dat wél de meest aantrekkelijke optie, wat lijkt het me heerlijk om na zo'n lange tijd geen pil te hoeven slikken oid.

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

11-11-2011 om 10:55

Niemand implanon?

Is er hier niemand met ervaring met Implanon?

Vic

Vic

11-11-2011 om 11:46

Implanon

Ik heb begrepen dat in implanon dezelfde hormonen zitten als in de mirena. Aangezien ik daar echt verschrikkelijke bijwerkingen van had, hoef ik zo'n implanon al niet te proberen. Van het koperspiraal heb ik helemaal geen bijwerkingen. Wel heb ik na het plaatsen 6 weken gevloeid, dat is natuurlijk geen feestje, en het eerste half jaar iets zwaardere menstruatie gehad.

Puck

Puck

11-11-2011 om 11:54

Mrs robinson

JE geeft niet aan of je ooit nog een kindje wil, maar heb je sterilisatie al eens overwogen?

K. Dootje

K. Dootje

11-11-2011 om 13:25

Koper

Het koperspiraal kostte me 25 euro en een doktersbezoek en kan er met 1 ruk uit als het tegenvalt. Implanon vermoed ik is duurder en is iets minder makkelijk terug te verwijderen dus waarom niet het koperspiraal proberen voor een half jaartje?

Dat iedereen er zwaardere krampen van krijgt klopt niet, dat moet je persoon tot persoon afwachten. Bij mij bleef alles zoals het was, niet extra gebloed, niet meer pijn dus voor mij een schot in de roos. Van hormonenproducten krijg ik bijwerkingen dus ik ben er erg blij mee. Volgens de gyn kon ik het zelf makkelijk laten zitten tot ik de menopauze voorbij was, dat is zo'n 15 jaar nog.

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

11-11-2011 om 14:01

Blijft moeilijk

Die koperspiraal is ws. het beste, maar los van de praktische bezwaren (kans op heviger bloedingen), heeft de werking ervan me altijd tegengestaan. Het kan gebeuren dat er een bevruchting plaatsvindt, maar die wordt door de spiraal dan weer om zeep geholpen. Ik snap dat het niet zo'n rationeel argument is, ac is er nou eenmaal voor om een zwangerschap te voorkomen, maar gevoelsmatig is er voor mij een verschil tussen een zs voorkómen of er een (zij het een zéér prille) af te breken. Maar misschien moet ik me hier maar overheen zetten, die migraine is killing en die doorbraakbloedingen ben ik ook spuugzat.
Een sterilisatie zou voor mij te definitief zijn, ook al denk ik echt geen kinderen meer te willen.

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

11-11-2011 om 14:03

Oja, nog een vraag

Ik blijf maar in 2 delen posten geloof ik
Als ik besluit tot het laten plaatsen van een spiraal, kan dat dan in één moeite door met het 5-jaarlijkse baarmoederhalskankeronderzoek waar ik ook al zo'n zin in heb? Twee vliegen in 1 klap, lijkt mij?

Mamvantwee

Mamvantwee

11-11-2011 om 14:17

Bij mij wel tegelijk

Ik heb destijds de mirena laten zetten tijdens hetzelfde consult als voor het uitstrijkje. De huisarts wacht geloof ik het liefst tot je menstruatie omdat de baarmoedermond dan wat open staat, maar na twee bevallingen maakte dat blijkbaar niet veel meer uit.

Overigens ben ik nu ook sinds lange tijd zonder ac omdat man is gesteriliseerd en dit bevalt mij echt het beste.

Groet, Mamvantwee

marie-laure

marie-laure

11-11-2011 om 18:19

Ook dezelfde bezwaren

Hier ook zware migraine en alle anticonceptie met hormonen vallen af. Ik heb ook hetzelfde ietwat nare gevoel over wel bevruchting, geen innestelling bij een koperspiraal. En dan ook angst voor buikpijn en bloedingen. Ik zal eens met mijn huisarts overleggen over wat wijsheid op mijn leeftijd (49) is.

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2011 om 12:08

Marie laure

Is sterilisatie van jou of je partner geen optie?

K. Dootje

K. Dootje

12-11-2011 om 14:17

Werking koperspiraal

http://www.vrouwenarts.nl/pagina/left/gynaecologie/klachten/anticonceptie

Intra-uteriene methoden (IUD, spiralen)

Er bestaan meerdere soorten spiralen, die kunnen worden onderscheiden in twee groepen:

koperspiraal
hormoonspiraal

De belangrijkste werking van het koperspiraal is het inactief maken van de zaadcellen, waardoor deze niet meer in staat zijn een eicel binnen te dringen. Ook verandert het koperspiraal het baarmoederslijmvlies, zodat een eicel die toch bevrucht is zich niet kan innestelen. Bevruchting komt overigens zelden voor. Het hormoonspiraal beïnvloedt het slijm van de baarmoedermond zodat de zaadcellen minder goed in staat zijn door de baarmoedermond te gaan. Ook wordt het slijmvlies van de baarmoeder minder opgebouwd zodat innesteling nauwelijks voorkomt. Beide spiralen kunnen ten minste vijf jaar blijven zitten en kunnen meestal gemakkelijk verwijderd worden.

Mamvantwee

Mamvantwee

12-11-2011 om 17:43

Wel eisprong bij mirena

De mirena voorkomt niet de eisprong, wel de innesteling.

Groet, Mamvantwee

Mamvantwee

Mamvantwee

12-11-2011 om 19:08

Nee, evenzo, net andersom

Bij sommige vrouwen wordt de eisprong onderdrukt, maar dat is een bijeffect en niet de eerste werking van Mirena.

Zie een fragment uit de bijsluiter van de Mirena: deze effecten zorgen voor de anticonceptie: het laatste punt geeft aan dat "soms" de eisprong wordt onderdrukt; voor een anticonceptiemiddel is "soms" toch echt een bijeffect.

 Het slijm dat zich in het baarmoederhalskanaal bevindt wordt ‘taaier’, waardoor zaadcellen er moeilijker doorheen kunnen.
ï‚· Door de afgifte van het hormoon levonorgestrel in de baarmoeder kunnen zaadcellen hier niet normaal bewegen en functioneren. Dit verkleint de kans op een bevruchting.
 Het baarmoederslijmvlies (dit is de ‘binnenbekleding’ van de baarmoeder) wordt niet of nauwelijks opgebouwd. Hierdoor kan, als er toch een bevruchting plaatsvindt, een bevrucht eitje zich niet innestelen.
ï‚· Door de aanwezigheid van een vreemd voorwerp in de baarmoeder (het Mirena-IUD) kan een eitje dat eventueel is bevrucht zich niet innestelen.
ï‚· Bij sommige vrouwen wordt de eisprong (ovulatie) onderdrukt. Als er geen eitje vrijkomt, kan er geen bevruchting plaatsvinden.

Groet, Mamvantwee

Isabella

Isabella

12-11-2011 om 23:45

Evenzo

Dat je geen (of een heel lichte) menstruatie meer hebt komt doordat het baarmoederslijmvlies niet meer aangroeit. In principe heb je dus nog wel een eisprong.

Mamvantwee

Mamvantwee

13-11-2011 om 13:01

Dan val jij onder "soms"

Een geval - jijzelf - zegt niets over de statistische populatie.

Groet, Mamvantwee

K. Dootje

K. Dootje

13-11-2011 om 13:25

Welles nietes en mrs robinson

Zoals nogal vaak verzandt dit in een welles nietes discussie waarbij zelf basisgegevens blijkbaar niet (goed) geweten zijn bij het grote publiek. Eigenlijk best jammer dat we zaken gebruiken, medicatie of hier spiraaltje zonder echt te weten wat het doet.

Mijn advies: als hormonen niet goed werken bij de vraagstelster, probeer dan het koperspiraal, sterilisatie, iets zonder hormonen dus. Een ander persoon en zelfs statistiek zeggen niks over hoe het bij haar zal gaan. Voor de prijs moet je het niet laten, voor de moeite ook niet vind ik.

Zelf had ik alle normale symptomen in mijn cyclus met de mirena, pms, dikke borsten maar geen bloed. Ik kon er de klok op gelijk zetten.

Nu met het koperspiraal is dat nog steeds zo. Voor mij persoonlijk geldt dat ik het zou weten als er een prille zwangerschap was. Daarover moet je verder niet discussiëren, dat is mijn lichaam en hoe goed ik het ken.

Succes met je keuze voor ac!

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

13-11-2011 om 13:54

K.dootje

Dank je voor je reactie! Begrijp ik goed dat jij ook bij het koperspiraal wel menstruatieverschijnselen hebt, maar geen bloed?
Ik neig steeds meer naar de koperspiraal, en als ik voldoende moed bij elkaar heb geraapt, zal ik deze week de huisarts erover bellen.
Nog een praktische vraag: is er iets zichtbaar van dat ding, voor anderen dan de huisarts bedoel ik? Hoorde van een vriendin dat de touwtjes van de mirena zichtbaar waren als je goed keek.

Isabella

Isabella

13-11-2011 om 14:35

Spiraal

Bij een spiraaltje welke dan ook steken er altijd twee draadjes uit de baarmoedermond. In principe zie je die dus niet maar kun je ze zelf wel met je vinger voelen. Afhankelijk van hoe lang de arts die de spiraal plaatst de draadjes laat kun je ze misschien zien, al lijkt me dat eerlijk gezegd wel een beetje vreemd.
Bij een koperspiraal menstrueer je nog wel en meestal zelfs erger dan zonder spiraal. Dit is echt een groot verschil met de Mirena.

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

13-11-2011 om 14:44

Isabella

"Bij een koperspiraal menstrueer je nog wel en meestal zelfs erger dan zonder spiraal."
Dat dacht ik ook, maar K.Dootje zegt: "Zelf had ik alle normale symptomen in mijn cyclus met de mirena, pms, dikke borsten maar geen bloed. Ik kon er de klok op gelijk zetten. Nu met het koperspiraal is dat nog steeds zo."
Maar ik zie nu dat ik het misschien verkeerd lees, ik maakte eruit op dat ze niet vloeide bij de koperspiraal, maar misschien bedoelt ze dat ze er nog steeds de klok op gelijk kan zetten.

Vic

Vic

13-11-2011 om 18:32

Nee

Ik heb nog nooit draadjes gevoeld of gezien, ook niet van de mirena. Met mirena werd ik trouwens nog steeds ongesteld, net als ongeveer 75% van de vrouwen die hem hebben. Het koperspiraal doet helemaal niets met je cyclus dus je bent normaal (of iets zwaarder) ongesteld. Het is inderdaad zo dat in uitzonderlijke gevallen een bevruchting kan plaatsvinden en ik vermoed dat ik dat wel eens heb gehad. Daar heb ik niet te lang bij stil gestaan en ik ben daarna ook gewoon ongesteld geworden.

Vic

Vic

13-11-2011 om 19:48

Kan ik niets over vinden

"Gebruik je regelmatig NSAID\'s dan is de werking van het koperspiraaltje onbetrouwbaar."
Waar staat dat?

marie-laure

marie-laure

13-11-2011 om 21:03

Fiorucci

Eigenlijk wel, maar het blijft toch een stap. Ik zal het eens met hem overleggen.

marie-laure

marie-laure

13-11-2011 om 21:05

Koperspiraal en nsaid's

Nooit van gehoord, ben benieuwd of dat klopt.

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

13-11-2011 om 21:28

Nsaids

Ja, heb ik ook gelezen, nl in de bijsluiter van Multiload:

http://www.anticonceptie.nl/spiraaltje/koperspiraaltje

"Belangrijk om te weten is dat het gebruik van een NSAID (ontstekingsremmer) de werking van een koperspiraaltje kan verminderen."

Dat wordt idd opletten, want ik gebruik wel eens ibuprofen. Nou ja, vanaf dan niet meer dus.

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

14-11-2011 om 11:07

Huisarts gebeld

Koe bij de horens gevat, stoute schoen etc., en de huisarts gebeld. De assistente raadde me toch de mirena aan, wat me verbaasde. Ik was eigenlijk ingesteld op nu eens zonder hormonen, en eens kijken hoe ik me voel met mijn eigen natuurlijke cyclus. Dus ik heb een afspraak met de huisarts, volgende week.

K. Dootje

K. Dootje

14-11-2011 om 11:34

Mrs robinson

Ik bedoelde inderdaad dat ik nog steeds de klok gelijk kan zetten op mijn cyclus met dat verschil dat ik nu, met het koperspiraal, wel gewoon ongesteld ben. Ik ben iemand die ongesteld zijn niet zo erg vindt, het hoort erbij, tampons bij de hand, meer niet.

Ik bloed niet meer dan zonder ac, dus het kan best. Nu compleet onwetenschappelijk: ik merk wel meer dat mensen die bijwerkingen hebben van hormonen, het goed doen met een koperspiraal. Meestal hebben die ook meerdere manieren van ac gebruikt en hebben ze lang getwijfeld voor de stap naar koper te zetten.

Van de mirena had ik bijwerkingen: ik werd iets zwaarder en bizar genoeg voelde ik me ook emotioneel anders. Volgens de gyn heel grappig want dat kon niet, plaatselijk enz. Tja, ik reageer nu eenmaal gevoelig, heb ook snel bijwerkingen van medicatie dus het zal de aard van het beestje zijn.

De draadjes worden kort afgeknipt aan je baarmoederhals dus bij een uitstrijkje zou de huisarts die kunnen zien. Verder passeert daar niet gauw iemand met een speculum en een lampje

Ga je voor de Mirena of twijfel je nog? Je kan het nog bespreken als je bij de ha bent en je twijfel voorleggen. Het kan ook goed gaan met de mirena, veel vrouwen zijn er tevreden mee. Succes!

Oja, neem een gram paracetemol in een uurtje ervoor, schijnt te schelen als je gevoelig bent.

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

14-11-2011 om 14:06

K.dootje

Ik werd een beetje aan het twijfelen gebracht door de assistente toen ze zei dat ik met koperspiraal alsnog kans heb op migraine vanwege de hormoonschommelingen. Met de mirena zou dat niet zo zijn. Ik zat op het spoor dat mijn migraine nou juist te maken had met de extra hormonen die ik steeds slik. Als ik google (zie: http://www.anticonceptie.nl/?gclid=CMfUy56XtqwCFUcj3godyh4qGw), lees ik toch dat in geval van migraine zonder aura de pil zonder oestrogeen (bij mij geen optie want veel doorbraakbloedingen) of koperspiraal de aangewezen ac is. Volgens richtlijnen van de WHO, aldus de link. Dat laatste moet ik zelf nog ff napluizen, maar ik wil dat voor nu best even aannemen.
De vraag is dus of mijn migraine samenhangt met hormoon_schommelingen_, of gewoon door ac met hormonen. Vandaar de afspraak met de huisarts, we kwamen er aan de telefoon niet uit. Ik merk dat ik, nu ik de knop om heb van die prille zwangerschapsafbrekingen, erg gericht ben op de koperspiraal. Het lijkt me een verrukkelijk idee geen hormonen meer binnen te krijgen/hebben, en ik ben benieuwd hoe ik me ga voelen. Dus ik wil die mirena eigenlijk niet.
Erg fijn om dit allemaal hier zo te kunnen bespreken, dank jullie wel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.