Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kadonaj

Kadonaj

02-02-2010 om 10:04

Anticonceptie na zwangerschap

Binnenkort wordt nummer drie geboren, en dan is ons gezinnetje echt wel compleet ook. Ik wil eerst weer ruim een half jaar borstvoeding geven, bij de tweede heb ik tot 9 maanden gegeven, als dat nu ook weer lukt, waarom niet...

Maar ja, wat te gebruiken als anticonceptie... Ik hoor vaak verhalen dat de 'lichte' pil toch te vaak voor een ongelukje zorgt, dus daar zou ik me niet veilig bij voelen.
Een spiraal zie ik niet zitten, misschien om stomme redenen, maar ik ben zelf resultaat van een spiraaltje, ook al zijn ze nu vast beter dan 30 jaar geleden...
Maar ja, wat blijft er dan nog over, ik wil me ook best laten steriliseren of zo, maar dat kan vast niet zo snel na een bevalling...

kortom: ervaringesdeskundigen gevraagd...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Condooms

duidelijk genoeg lijkt mij

Groeten,

Temet

Margreet

Margreet

02-02-2010 om 11:06

Condooms en dan sterilisatie man

Zolang je nog geen definitieve oplossinghebt en je man naar de dokter voor sterilisatie?

Lam en nfp

werkt hier al jaren.

Lam en nfp?

Geen idee wat dit inhoudt eerlijk gezegd... NFP heb ik via Google ontdekt, maar Lam?
Dirksmama, wil je dit eens uitleggen?
Groetjes Sanneke* (ook op zoek naar andere anticonceptie dan condooms, maar zonder hormonen)

Sterilisatie zonder operatie

dan schroeven ze kleine dingetjes in de eileiders (via de vagina) en dan ben je voor 100% onvruchtbaar hjet is een relatief nieuwe techniek die minder belastend is (geen narcose etc). Ik geloof dat ze dat ook vrij snel na de bevalling kunnen doen.

Kadonaj

Kadonaj

02-02-2010 om 17:42

Lam en nfp is:

Ook even gegoogled:

Lam: LAM-methode (lactatie amenorroe)
Tijdens de borstvoedingsperiode is het mogelijk dat de menstruatie wegblijft. De kans op een zwangerschap is dan klein, maar niet uitgesloten.
De LAM –methode houdt in dat:
-u volledige borstvoeding geeft; u voedt op verzoek, dag en nacht, met tussenpozen van maximaal zes uur
-de baby geen bijvoeding krijgt, behalve eventueel een beetje water en of vitaminen
-u een aanvullende methode van anticonceptie moet gebruiken vanaf het moment dat er weer
bloedverlies optreedt
Na 6 maanden wordt bovenstaande manier van anticonceptie steeds minder betrouwbaar.

NFP geeft inzicht in het verloop van de cyclus van de vrouw. Door observatie en interpretatie met behulp van enkele eenvoudige NFP-regels, weet zij van zichzelf wanneer zij vruchtbaar is en wanneer niet. Paren kunnen deze kennis gebruiken als anticonceptie door zich periodiek te onthouden van sexuele gemeenschap tijdens de vruchtbare periode in de cyclus. NFP kan zo gebruikt worden om zich op natuurlijke wijze voor te behoeden. Deze manier van anticonceptie verandert de natuurlijke werking van het lichaam niet, er wordt slechts geobserveerd. Daardoor zijn er geen nadelige bijwerkingen voor de gezondheid en schaadt ze ook de vruchtbaarheid in de toekomst niet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het beiden een beetje vindt klinken als voor het zingen de kerk uit. Ook bij volledige borstvoeding kun je gewoon zwanger worden, mijn cyclus kwam na 2 maanden gewoon weer op gang, zonder baby bij te voeden en zelf bij te kolven om voorraadje aan te leggen... Voor nfp ben ik zelf te makkelijk denk ik, dat vergt wel een hoop discipline, en eerlijk gezegd, wil ik het gewoon doen wanneer ik dat wil

Condooms zullen het wel worden in het begin, en de methode die Mandarijn verteld klinkt ook wel goed, daar ga ik eens meer over opzoeken en bespreken...

thx so far

Kadonaj

Kadonaj

02-02-2010 om 17:51

Info over de sterilisatie methode

Maar sterilisatie is ook mogelijk zonder operatie en zonder narcose. De kijkbuis wordt via de vagina ingebracht. Binnen deze methode zijn er twee varianten: de Essure en de Ovabloc. Bij de Essure-methode plaatst de gynaecoloog een veertje in de eileider. In dit veertje zit een stofje dat zorgt voor weefselvorming waardoor de eileider dicht groeit. Dit duurt ongeveer 3 maanden. De ingreep zelf in van korte duur en hoeft niet in een operatie kamer te gebeuren. Dit is een relatief jonge methode dus er is nog vrij weinig bekend over de effecten. Deze ingreep is definitief en kan niet hersteld worden.
Bij de Ovabloc methode gebeurt praktisch hetzelfde. Alleen wordt er geen veertje ingebracht maar spuit de gynaecoloog siliconen in de eileider. Deze siliconen stollen en worden hard waarna de eileider is afgesloten. Deze methode duurt iets langer dan de Essure-methode, en de kijkbuis is iets groter. Voordeel is wel dat deze methode al langer wordt toegepast en er dus meer bekend is over de effecten en complicaties.
Deze vaginale methode is snel en meestal pijnloos en werkt voornamelijk goed bij vrouwen die al een kind hebben gekregen. Het voordeel van de vaginale methode is dat het geen littekens nalaat en dat het niet plaats hoeft te vinden op een OK maar op een gewone behandelkamer (sommige ziekenhuizen doen dat overigens nog wel)

Weer wat geleerd!

Maar beide niks voor mij... We blijven nog even tobben met de condooms en als ik zo rond de 35 ben zal ik mijzelf waarschijnlijk via de Essure methode laten steriliseren.

Rembrand

Rembrand

03-02-2010 om 09:00

Lang geleden........

Kregen wij ons derde kind. Ons gezin was compleet. Omdat ik niet vrolijk werd van de pil en andere middelen ook niet echt libidobevorderend werkten heeft mijn man ervoor gekozen om zich te laten steriliseren.
Is dat geen optie voor jullie Kadonaj ?
M.

Kadonaj

Kadonaj

03-02-2010 om 09:17

Sterilisatie man...

Mijn man is pas 25 jaar, en we hebben begrepen dat er dan moeilijk gedaan wordt over een sterilisatie, zelf vindt hij het ook moeilijk om 'nu al' zo'n definitieve knoop door te hakken (letterlijk en figuurlijk hihi) Snap ik ook wel weer, ik ben 31...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.