Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

KM

KM

25-05-2019 om 12:11

Antidepressiva en CBD olie


Koosje

Koosje

03-06-2019 om 08:34

Pilletjes

CBD olie komt vaak ook in capsules dus dat zijn net zo goed ‘pilletjes’. Echt, je probeert je heil te zoeken in niet-onderzochte middelen omdat je de onderzochte middelen griezelig vindt. Het is alsof je ergens heen moet en je kan kiezen tussen een volstrekt donkere gang en een verlichte gang waarin je ziet dat er gevaren/obstakels zijn.

Ik snap het wel, het zou zoooo ongelooflijk fijn zijn als dit het wondermiddel is wat je soms leest, een mens wil gewoon heel graag denken dat het waar is.

Anke

Anke

03-06-2019 om 09:36

Waarom geen passende behandeling?

Dus als ik het goed begrijp krijgt je dochter momenteel niet de hulp die ze nodig heeft, omdat ze "niet van pilletjes houdt". Pilletjes die ze nog niet eens voorgeschreven heeft gekregen en die ze nog niet geprobeerd heeft. Sorry, maar dat zou ik als moeder dus niet accepteren. Ze is ziek (ja, ze heeft een fysieke ziekte) en de juiste arts en behandeling daarbij zoeken is gewoon je taak als ouder maar ook van haar als jongvolwassene.

Ik bijf erbij: de eerste stap is naar de (kinder)psychiater. Daar eerst maar eens praten over de mogelijke behandelingen. Dat kan therapie zijn, maar ook therapie met ondersteuning van medicijnen. Dat kun je van tevoren niet voorspellen, laat dat aan een deskundige over. Ik begrijp de weerstand tegen de psychiater en/of medicijnen niet. Er zit een chemische onbalans in je hersenen als je depressief bent. Het is een fysieke ziekte! Als je die niet met leefregels en gesprekken weer in orde krijgt, dan zijn er medicijnen om je te helpen. Die helpen je om je problemen aan te pakken, fout gedrag en foute gedachten af te leren. Dat gun je haar toch? Niemand zegt dat ze die pilletjes haar hele leven moet slikken. En als dat onverhoopt wel zo mocht blijken te zijn, dan ben je toch blij dat die medicijnen bestaan? Of wil ze haar hele leven soms depressief blijven?

Veel mensen zijn bang dat ze zichzelf niet meer zijn met dergelijke medicatie. Dat is totaal niet mijn ervaring. Ik was mezelf, maar met een positievere kijk op het leven en meer daadkracht. Mijn depressie had mijn geluk en daadkracht namelijk weggenomen. Toen mijn leven weer op poten stond, ben ik gestopt, en weer zonder dat ik een ander mens werd. Ik ben altijd mezelf gebleven.

Misschien

Denken TS en haar dochter dat de aandoening pas 'echt' wordt als je er een echte behandeling voor krijgt? Zolang je het af kunt met maanbeschenen water, is het er niet echt.

Moeder van een IADH kind

Moeder van een IADH kind

03-06-2019 om 12:12

AD niet alleen als "er een fysieke reden voor is"

Nog een keer dan mijn reactie, maar dan voorzien van een persoonlijke noot. IADH kind was 14. Zwaar depressief. Sneed zichzelf, sleepte zich door de dag heen en zag het allemaal niet meer zitten. En nee, daar was geen biologische oorzaak voor gevonden, had alleen te maken met hoe zijn hersens ervaringen uit het verleden hadden verwerkt en gedachtes die hij zelf bedacht had.
De jeugdpsychiater (zoals ik zei, de enige naar wie je in dit geval zou moeten luisteren) vond de keuze voor AD verdedigbaar, ondanks dat de effecten misschien niet helemaal bekend waren. Haar overweging: Juist door de medicatie zou kind iets opklaren, waardoor juist gesprek-, creatieve en PsychoMotorische Therapie beter aansloegen en meer effect hadden. En met strakke begeleiding werden de bijwerkingen prima onder controle gehouden. Kind 'geen zin in pilletjes'? Dat klinkt passend bij het ziektebeeld, maar een goede psychiater/psycholoog combinatie weet prima uit te leggen waarom het haar kan helpen.
Al zal deze misschien moeder even moeten overtuigen, ipv dochter.

Afbouwen deed hij overigens een jaar later al. En misschien moet hij het straks weer opbouwen, dat zien we dan wel. En ja, misschien heeft hij als hij later 80 is, last van iets wat misschien wel terug te leiden is naar het slikken van AD op 15-jarige leeftijd.

Maar weet je, zelfmoord plegen omdat je het gewoon echt niet meer ziet zitten had zomaar een gevolg kunnen zijn van kind's depressie. Dan heb ik liever de bijwerkingen van AD, waardoor hij meer kans heeft om die 80e verjaardag te halen.

Angela67

Angela67

03-06-2019 om 12:16

ik lees nu terug in één van de postings van KM dat het wachten is op resultaat gesprek psychiater en ondertussen drie keer per week therapie.
dus fingers crossed dat psychiater en dochter samen goed gesprek kunnen hebben en dat ouders betrokken worden (ik neem aan dat dochter ouder dan 16 is?).
gr Angela

KM

KM

03-06-2019 om 21:24

Nogmaals....

Oke nog een keertje dan, ik heb niks tegen medicijnen en ik ga mijn dochter niet dwingen als ze geen medicijnen wilt. We zijn al bij een psychiater geweest, ze heeft therapie (al sinds december) en er wordt volop gewerkt.
Ik heb nogmaals niks tegen AD slikken, alleen als er geen fysieke, dus hormonen etc, oorzaak is voor haar situatie, dan zie ik medicijnen niet als oplossing, maar als hulpmiddel. Deze mening gaat niemand veranderen. Ik kwam hier om tips en ervaringen te vragen. Het is niet dat ik cbd olie wil omdat ik tegen medicijnen ben, deze mening wordt mij aangepraat terwijl ik nooit iets in deze eichting gezegd hebt. Volgens mensen werkt cbd olie binnen een paar uur en zijn er minder bijwerkingen etc, daarom vroeg ik er naar. Als de psychiater cbd afraad, nooit van mijn leven dat ik dit haar laat nemen dan.

Ik zou graag nieuwe reacties zien met ervaringen met AD of ervaringen met CBD, want daar is dit bericht voor bedoeld. Onze kijk op medicijnen kan verschillen en blijkbaar wordt mijn mening verkeerd opgevat of zeg ik niet duidelijk genoeg wat ik er van vind, dus ik heb liever dat we dit deel nu afsluiten en er ervaringen gedeeld kunnen worden zodat wij een goed beeld kunnen krijgen

Moeder van een IADH kind

Moeder van een IADH kind

03-06-2019 om 22:07

Niet om flauw te doen

... maar lees jezelf eens terug. Je hebt niks tegen medicijnen, maar blijft stellen dat het alleen maar werkt ala er een fysieke oorzaak is. Dáar reageer ik op, want dat is niet waar. En gelijktijdig; Ik geloof niet dat iemand hier AD medicatie als de oplossing gaf, wel geven veel mensen praktijkervaringen van dat het wel ondersteundende bij het herstel. Ondanks het ‘ontbreken van een fysieke oorzaak’. Precies die voorbeelden waar je om vraagt.

Dat je geen CBD halleluja’s hoort hier? Tsja, misschien zijn die er ook gewoon niet. In mijn ogen worden de wonderen van CBD olie vooral genoemd op CBd sites. ‘Wij van wc-eend...’.

Natuurlijk snap ik dat je van alles zoekt om je kind beter te maken, maar dat is er, wetenschappelijk gecontroleerd en al. Alleen matcht dat niet met jouw overtuiging.
Enfin, omdat ik je dochter echt haar herstel gun, Misschien is de beste tip dan ook om bij de behandelaars te vragen wat er nog meer gedaan kan worden, omdat drie keer per week therapie haar op dit moment niet verder helpt. Is er een ouder-contactpersoon, of bv een ouderbegeleider met wie je die zorg kunt bespreken? Of dat je met je dochter met de hoofdbehandelaar in gesprek gaat om ze te vragen wat ze kunnen toevoegen aan het behandelplan?

Medicatie ervaringen

Mijn dochter gebruikt vanaf haar 14e 50 mg Sertraline.
Ingenomen in de avond sliep ze slechter, maar nadat het naar de ochtend ging is het verder zonder bijwerkingen.

Tegelijk met de start van de medicatie ging ze naar het speciaal onderwijs, en ze is van beiden behoorlijk opgeknapt. Na de medicatie hoefde ze niet meer bij mij in bed te slapen, had ze geen 'stemmen' meer en ging ze ook alleen op pad naar vrienden of clubjes. Inmiddels is ze bijna 21 jaar.

Zelf heb ik ook, tijdens therapie, Sertraline 75 mg gebruikt. 50 mg was net te weinig. Ik kreeg er alleen wat nachtelijke honger van. Dat was met een broodje te verhelpen. Na anderhalf jaar ben ik zonder problemen weer gestopt.

Mijn dochter heeft autisme, angsten, asthma, allergie en psychosegevoeligheid. Medicatie is wat mij betreft ook een voorzorgsmiddel zodat ze haar stemmen en angsten niet met drugs of alcohol gaat dempen.
Ze weet ook dat dat haar situatie kan verergeren en rookt daarom niet en gebruikt verder ook niets.

Pennestreek

Pennestreek

03-06-2019 om 22:25

Mijn ervaring

heb ik ook al met je gedeeld. Namelijk dat je inderdaad last kunt krijgen van bijwerkingen, maar voor hetzelfde geld niet. En dat je dat alleen maar weet als je het probeert. En zelfs als je dochter last van bijwerkingen zou krijgen, kun je je afvragen of het niet tóch de moeite waard is ze te slikken. Soms is de kwaal echt erger dan het middel namelijk.
Ik zou de beslissing zeker niet alleen aan je dochter overlaten. Depressieve pubers weten zelden wat goed voor ze is. Gelukkig is ze nog niet volwassen en word je nog betrokken bij de behandeling. Grijp die kans en stuur haar de goede kant op.

Over CBD weet ik niets, alleen dat ik niet geloof dat het een wondermiddel is. Het zal in sommige gevallen vast wat doen, maar niet zodanig dat depressies erdoor genezen worden.

KM

KM

03-06-2019 om 23:21

AD zijn vooral voor de angsten bij haar. Ze heeft tegenwoordig al minder last van depressie, alleen nog terugvallen van een paar dagen. Dat is wel belangrijk om te noemen.

Pennestreek

Pennestreek

04-06-2019 om 11:01

Dus?

Ik snap je reactie niet. Waarom is de medicatie (want jij weet niet zo min als ik of het dan AD zouden moeten zijn, of juist iets dat specifiek werkt tegen die angsten) vooral voor de angsten? En ik snap dat je blij bent dat de depressie minder lijkt te worden, maar terugvallen van een paar dagen zijn nog steeds terugvallen. Ik zou echt echt echt het risico niet willen nemen om die depressie niet te behandelen. Hier wat info over het suïcidecijfer onder pubers:

In 2017 is het aantal jeugdigen in de leeftijd van 10 - 25 jaar, na een kleine daling, opnieuw gestegen van 121 in 2016 naar 169 in de 2017.

De afgelopen tien jaar is er sprake van een aanzienlijke stijging in het aantal zelfdodingen onder jongeren. Onder de 15-20 jarigen zijn vergeleken met 2007 in 2017 ruim twee keer zoveel jongeren om het leven gekomen door zelfdoding (respectievelijk 33 en 70 jongeren van 15-20 jaar). De stijging onder de meisjes in deze leeftijdscategorie is relatief het grootst. Vergeleken met 2007 hebben in 2017 vier keer zoveel meisjes zich van het leven beroofd (respectievelijk 7 en 28 meisjes).

Bron: https://www.nji.nl/nl/Databank/Cijfers-over-Jeugd-en-Opvoeding/Cijfers-per-onderwerp/Zelfdoding

Ik ben geen expert, maar terugvallen vind ik dus om die reden eng. Zeker in combi met angsten. Wat houd je nou tegen om naar de psychiater terug te gaan en het over medicatie te hebben? Je vraag om ervaringen is zinloos, omdat ieders ervaringen anders zijn, en dus geen voorspellende waarde hebben. Ik snap nog steeds het verschil niet tussen tijdelijk hulpmiddel en levenslang slikken (oplossing). Je wéét helemaal niet of je dochter een hormonaal probleem heeft, dus ook niet of ze er eventueel levenslang aan vast zit. Maar ergens zit bij jou een overtuiging dat tijdelijk slikken slecht zou zijn blijkbaar. Of dat het geen definitieve oplossing is. Nee, garanties krijg je niet in het leven. Als ik mijn slechte knie laat vervangen wil dat niet zeggen dat ik nooit meer problemen krijg met lopen.

Ga nou naar een expert. Wat wij hier ook zeggen/schrijven, het is niet relevant, want wij hebben er (over het algemeen) niet voor doorgeleerd, maar vooral kennen wij je dochter niet.

Anke

Anke

06-06-2019 om 12:10

Angst en depressie

Angst en depressie komen voort uit dezelfde onbalans in de hersenen. Beiden zijn een fysieke ziekte. Dat wil jij blijkbaar nog steeds niet zien, maar als je mij niet gelooft, vraag het dan eens aan een psychiater. Bij vrijwel alle AD zie je in de bijsluiter staan dat ze worden voorgeschreven tegen angst en/of depressie. Ik ben nog steeds van mening dat je dochter een betere behandeling verdient.

Km

Km

15-06-2019 om 00:29

Pennestreek

Je zei dat depressieve pubers zelf niet weten wat goed voor ze is, dus ik wilde duidelijk maken dat ze dat dus niet is en daarbij “logischer” kan nadenken. Voor de rest bedoelde ik er niks mee

CBD

KM, om op je eigenlijke vraag terug te komen, ik houd me al geruime tijd intensief bezig met Cannabis met betrekking tot het menselijke endocannabidoidesysteem, in alle vormen dus ook CBD. Het klopt dat het geen wondermiddel is. Kort en bondig: Cannabidiol KAN ondersteunend helpen bij diverse aandoeningen. Het geneest niet, maar helpt als het ware het lichaam bij de zelfherstellende functie. En het klopt ook dat het bij sommige geen bal helpt.

Bij depressies is THC meestal niet aan te raden, daar deze cannabidoide direct "aandokt" aan onze receptoren CB1 en CB2, wat het 'high' gevoel veroorzaakt en ook psychische problemen kan versterken. CBD doet dat niet. Men gaat zeker niet huppelend door het leven met CBD, maar het KAN helpen wat stabieler te worden en daardoor problemen beter te sorteren. En lang niet altijd direct, er kan tijd overheen gaan (dagen tot 2 weken) voordat het aanslaat.

Antidepressiva zijn er in alle soorten en maten. Daar worden wel talrijke studies over gepubliceerd met testresultaten. Recentelijk zijn er AD's op de markt verschenen die niet afhankelijk maken en ook geen ontwenningsverschijnselen veroorzaken.

Mijn neurologe is gelukkig niet alleen open voor traditionele pharma-medicatie en was eigenlijk zeer positief tegenover het inzetten van CBD, en daarmee de AD langzaam (1 jaar) af te bouwen. Over wissel- en bijwerkingen is tot nu toe nog weinig bekend, maar er zijn zeker fora of social media-groepen waar CBD centraal staat.

Er zijn enorme prijs- en kwaliteitsverschillen, maar in het ergste geval koop je voor veel geld een plantenolie voor op de sla.

Ik zou het in ieder geval aanspreken bij de arts.

Hoop dat je hiermee een beetje wijzer geworden bent.

Liefs & sterkte,
Fely

Juliet van Haren

Juliet van Haren

13-07-2020 om 09:51

CBD ervaring

Hi, ik heb erg veel goede reacties gehoord over de invloed van CBD op angststoornissen. Elk lichaam is natuurlijk anders maar uit eigen ervaring weet ik dat CBD over het algemeen geen kwaad kan, dus zeker het proberen waard lijkt me? Zelf gebruik ik de 10% olie. ben hier erg tevreden over. Heel veel succes!

Raar in het hoofd

Dit draadje is al van een tijd geleden, maar toch ook even mijn ervaring. Ik heb cbd olie een keer geprobeerd voor het slapen gaan, maar werd er behoorlijk raar van in mijn hoofd. Niet geheel onschuldig dus.

Niet zomaar pilletjes proberen

Ik zou niet zomaar pilletjes proberen, want ook in de olie moet je een bepaalde dosering gebruiken. Zou echt zoals iedereen het adviseert hier naar een professional gaan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.