Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kiki

Kiki

16-03-2010 om 22:31

B12 tekort, wanneer verdwijnen de klachten


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-03-2010 om 15:38

Hoeveelheid

Nog even over de hoeveelheid vitamine D3: hier kan je in principe alleen supplementen krijgen met 600 of 800 IE Cholecalciferol. In de US beweren veel artsen dat iedereen minstens 2000-6000 IE aan Vitamine D3 nodig heeft om aan de gemiddelde waardes van 55ng/mL te komen. Zal misschien gelden voor zeer specifieke groepen mensen maar klinkt mij in de oren als te veel. Teveel vitamine D kan ervoor zorgen dat er zich op ongewenste plaatsen kalk gaat afzetten, zoals spieren (incl. hartspier), longen en nieren. Wanneer nieren niet goed of niet meer functioneren kan dat tot de dood leiden. een lichte overdosering vitamine D kan al lijden tot een verhoogd kalkspiegel in het bloed.

Tinus_p

Tinus_p

18-03-2010 om 15:50

Elisa

Elisa:
"In principe heb je echt geen vitamine D extra nodig als je een paar keer per week buiten komt en je handen en gezicht aan zonlicht (ook in de winter) zijn blootgesteld."
Ondanks dit principe, komt vitamine D tekort vrij veel voor. Afhankelijk van de ondergrens: een paar % of meer.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-03-2010 om 15:58

Tinus

Dat klopt, daarom zijn de richtlijnen voor vitamine D nu ook in NL aangepast naar hogere waarden. Maar blijft staan dat het onverantwoord is om op eigen houtje zonder te laten testen extra vitamine D te slikken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-03-2010 om 16:09

Lijden

lijden moet natuurlijk leiden zijn (is lastig je te concentreren als zoonlief twee vriendjes te spelen heeft

Jakiro

Jakiro

19-03-2010 om 01:08

Oppassen

Als er een vit.B12 tekort is aangetoond, probeer dit dan niet alleen op te lossen met injecties, maar probeer ook een oorzaak te vinden.
Vit.B12 tekort gaat vaak wel samen met bloedarmoede overigens, maar het hoeft niet.
Mijn schoonmoeder had bloedarmoede en vit.B12 tekort.IJzertabletten hielpenn niet voldoende, dus ze kreeg er vit.B12 injecties bij en dus ook vals positieve uitslagen. Toen de frequenties van injecties omlaag ging, kwam de B12 tekort weer terug en werden er alsnog verdere onderzoeken gedaan.
Ze bleek een kwaadaardige darmtumor te hebben, met dus continue kleine bloedingkjes die alles veroorzaakte.
Als de huisarts deze onderzoeken 10 maanden eerder had ingezet en niet alleen maar injecties had gegeven, waren de lymfklieren misschien allemaal nog schoon geweest...
Jakiro

Heli (vit d)

de gedachte van een aantal onderzoekers is dat de ´normaalwaarde´ voor vit.D te laag is gesteld.

Een van de onderzoekers vind je hier http://www.vitamindandms.org/nederlands/nederlands.html een NL onderzoekster die zelf MS heeft.

Ikzelf slik de vit.D van de Hema, en dan die voor 60 plussers, ik slik 10 mcg en moet deze winter nog mijn vit. D spiegel laten prikken.

Als je je altijd goed insmeert tegen zonnebrand, dan krijg je daardoor ook minder vit.D aanmaak, dus alleen zon pikken met voeding schiet soms tekort.

Op bovengenoemde site vind je ook het email adres van Barbara van Amerongen, ze vindt het vast niet erg als je haar vraagt of ze richtlijnen heeft voor kinderen.

Ik moet naar mijn werk, maar je hebt aan die site vast heel veel huiswerk!

Groetjes!

MariaV

MariaV

19-03-2010 om 12:33

Begrijp ik het goed?

Doordat ik een multivitamine slik met foliumzuur en een supplement met 10x de ADH B12, kan de bloedwaarde B12 en hemoglobine gewoon zijn, en moet er dus op MMA getest worden. Is dat een juiste samenvatting?
Maria

Tinus_p

Tinus_p

20-03-2010 om 17:38

Maria

MariaV:
"Doordat ik een multivitamine slik met foliumzuur en een supplement met 10x de ADH B12, kan de bloedwaarde B12 en hemoglobine gewoon zijn, en moet er dus op MMA getest worden. Is dat een juiste samenvatting?"
Ongeveer wel. Je bloedwaarde voor hemoglobine is goed, omdat je via die multivitamine meer dan genoeg foliumzuur binnenkrijgt. Voor B12 geldt; als je waarde 'laagnormaal' is (dus wel goed, maar net boven de ondergrens), dan is het nuttig om MMA te meten. Er zijn mensen die vinden dat de officiele ondergrens te laag is.

Maaike

Maaike

23-03-2010 om 08:43

Hier een vit b12 deficientie obv lactose intolerantie

Vorig jaar bleek ik na een darmbloeding inderdaad ook een te laag vit B12 te hebben. Ook ik had al jaren allerlei "vage"klachten waar men niets mee kon.

Uiteindelijk bleek na onderzoek dat ik geen voedingsstoffen kon opnemen omdat mijn darmen zo ontstoken en geiiriteerd waren door de lactose intolerantie.

Nu ik geen melkproducten meer gebruik voel ik me een stuk beter. De klachten van spierpijn, zere tong en vermoeidheid zijn geleidelijk aan verdwenen zonder medicatie.

Groeten,
Maaike

Kiki

Kiki

25-03-2010 om 23:30

Had me er helemaal op voorbereid

maar geen B12 tekort. Heel raar, want ik herken bijna alles.

Ik heb een zware bloedarmoede en een overactieve schildklier, maar geen B12 tekort
Die overactieve schildkliersymptomen herken ik een stuk minder als de B12 tekort.

Nou ja, beter in ieder geval dat ik niet iedere keer injecties hoef te halen.
Blijf erbij dat ik het jammer vind dat ik dit niet twee jaar eerder wist

MariaV

MariaV

26-03-2010 om 14:52

Fijne arts zeg (not)

Ik was vanochtend bij een psych in het (academisch!) ziekenhuis om over mijn medicatie te praten. Aan het einde van het consult vroeg ik hoe zij daar stonden tegenover B12-tekort bij depressie. Kreeg ik me toch een sceptische reactie! Nee, ze testen daar niet op, en vinden ook geen verband (nogal logisch als je niet test, lijkt me), maar ik mocht best een supplement nemen als ik me daar beter bij voelde, want het teveel plas je toch weer uit. En tot ziens mevrouw. Zo zeg, dan sta je wel met je mond vol tanden. Terug naar de huisarts maar weer, die is wel bereid verder te kijken.
Maria

Massi Nissa

Massi Nissa

26-03-2010 om 15:20

Maria

Ik vind het altijd weer verbazingwekkend hoe streng lichaam en geest (en de bijbehorende medische disciplines) nog steeds gescheiden worden. Juist bij GGZ zou je denken dat er meer kennis is over lichamelijke gesteldheid en de invloed daarvan op de geest. En vice versa. Al is dat laatste (de invloed van 'mind' op 'body' al helemaal verboden terrein. Je mag nooit de suggestie wekken dat bepaalde lichamelijke klachten een psychische component zouden kunnen hebben).
Hoe dan ook, succes met je huisarts!
Groetjes
Massi

Angie

Angie

26-03-2010 om 17:55

Storend, maria

Vitamine B12 tekort, depressie en schildklierproblemen bijvoorbeeld, gaan regelmatig hand in hand. Heb je last van het een, dan hoort ook bekenen te worden of je last hebt van het ander. Als je maar een deel behandelt, dan zul je nooit helemaal opknappen als er meer achter zit. Jammer dat het weggewuifd wordt.

Angie

Yta Chalne

Yta Chalne

26-03-2010 om 19:52

Doodsbang

Ha, Maria, ik herken het helemaal. Voedingssupplementen worden door sommige artsen nog verward met alternatieve therapieën. Ze zijn er doodsbang voor. Het heeft mijn (MDL) arts drie jaar gekost om te concluderen dat ik echt standaard extra magnesium, ijzer, vit B12, zink etc. nodig heb. Dat dat echt niet met gezond eten alleen te verhelpen is. En dan nog durft hij het pas te geloven sinds de internist (ander ziekenhuis) er een uitgebreide infomail over heeft gestuurd. Goed zoeken dus naar de juiste arts, die niet tien jaar geleden is blijven steken met z'n info.

Huh?!

Vit B12 is een redelijk standaard iets om te checken bij mensen met depressie (en ook bij bijvoorbeeld vergeetachtigheid en verwarring). Ik vind het dus een bijzonder vreemde opmerking van Maria's arts. Daarnaast is het niet helemaal duidelijk of je te veel vit B12 binnen kan krijgen en zijn veel van de supplementen een combinatie met vitamines waar je wel degelijk te veel van kan binnenkrijgen dus de opmerking over het uitplassen is ook niet helemaal precies.

Ik zou de vraag dus bij een andere arts neerleggen, die er wel wat van weet en mee wil denken. Huisarts?

Mariel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.