Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jaymza

Jaymza

17-11-2009 om 08:30

Bah gezondheidszorg

Belde vandaag de huisarts voor een afspraak, kan ik pas maandag terecht! Na 6 dagen! Vraagt de telefoniste ook waarvoor ik kom. Ik heb echt geen zin om haar te vertellen waarvoor ik naar de huisarts ga.
Logisch dat steeds meer mensen rechtstreeks naar de spoedeisende hulp gaan. Al is mijn ervaring van een aantal jaren geleden dat ze ons echt niet wilden helpen zonder briefje van de huisarts.

Jaymza

Puck2

Puck2

17-11-2009 om 09:24

Wordt teruggestuurd

Tja, je kunt wel direct naar de hap gaan, maar hier wordt je als het niet levensbedreigend is en je hebt geen verwijzing genadeloos teruggestuurd. Ook met gescheurde enkelbanden en een gebroken arm. Ben het wel met Pelle eens: als je zelf niet wilt aangeven waarvoor het is dan gaat een assistente ervan uit dat het geen haast heeft en laat ze mensen die meer haast hebben voor gaan. Logisch toch? En waarom heb je er geen zin in. Als het om iets precairs gaat dan kun je toch zeggen dat het iets persoonlijks is dat je graag alleen met je huisarts bespreekt en is het niet iets in die geest dan vind ik geen zin geen reden. Mijn moeder zei altijd : dan maak je maar zin.

Jaymza

Jaymza

17-11-2009 om 09:52

Telefoniste is geen arts

Kan die telefoniste beoordelen hoe dringend het is? Wanneer ik haar uitgebreid beschrijf wat mijn klachten zijn? Echt niet. In mijn familie heb ik in de loop der jaren gezien hoe mensen met een maagbloeding, een hartaanval, een beroerte en een opengebarsten onstoken operatiewond rustig weggestuurd werden omdat het niet dringend was.
Het wegsturen van mensen bij de spoedeisende hulp met gebroken botten vind ik onzinnig. Wij moesten inderdaad ook eerst een briefje van de huisarts halen, die geeft dat uiteraard en dan kun je weer terug naar het ziekenhuis voor de foto's. Leuk als het ver uit elkaar ligt en je zit met een kind met pijn.
Tegenwoordig gaan steeds meer mensen naar Duitsland of Belgie omdat je daar ook sneller behandeld wordt.

Jaymza

Hanne.

Hanne.

17-11-2009 om 10:00

Waarom zit de assistente er dan denk je?

Waarom zit die assistente (telefoniste vind ik wel erg denigrerend) aan de telefoon denk je?

Om een voorselectie te maken, en te kijken met hoeveel prioriteit iemand langs moet komen. Daar is ze toch voor opgeleid!

als je niet zegt wat er aan de hand is wordt het erg moeilijk om een inschatting te maken, en waarom zou je het niet zeggen? Je kan het toch kort vertellen.

Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met de huisarts. Ik kan vrijwel altijd de zelfde of de volgende dag terecht. Behalve als het geen spoed heeft. Dan gaat het op de langere termijn. Ook erg prettig, want dan kan ik het inplannen als het mij uitkomt.

Hanne.

Hanne.

17-11-2009 om 10:02

Postings gekruisd

Maar om je vraag te beantwoorden: Als je de assistente niet vertelt wat de klacht is kan ze inderdaad niet beoordelen hoe dringend het is.....gek he?

Beetje overtrokken

Eigenlijk heb ik nog nooit problemen gehad met de HAP. De verhalen van weggestuurd worden met ernstige klachten hoor ik alleen uit 2e hand. Mijn ervaring is juist dat er alle medewerking is.
Een keer heb ik direkt meegemaakt, terwijl ik op de HAP was, dat een man werd weggestuurd terwijl hij, bleek achteraf, ernstige hartklachten had. De man echter was op dat moment behoorlijk agressief en onbeschoft. Ik zag er ook niet die hartklachten aan af (eerder drankproblemen). Dat hij niet serieus genomen werd en weggestuurd kon ik me wel voorstellen.

Sassie

Sassie

17-11-2009 om 10:16

Nou

Ik heb wel eens meegemaakt dat mijn moeder, diabetes type 1, een fikse blaasontsteking had. Ze liep letterlijk krom van de pijn en ze plaste bloed. Gebeld naar de HA. We konden dan een plasje komen brengen. Nu weet ik uit ervaring dat een testje een paar minuutjes duurt. Je hangt zo'n stripje in de urine en na enleke minuten zie je de uitslag.
Wij na een half uur weer gebeld of ze de uitslag al had want moeder verging zowat van de pijn. Nou, of we na 15:00uur konden terugbellen want ze had wel meer te doen!! Nou, geloof me....ik had dat mens nog net niet door de telefoon heengetrokken....maar heb haar heel rustig uitgelegd dat ze zelf ook wel wist dat het enkele minuten zou duren en dat het echt niet meer ging en dat ik niet zomaar belde.

Maar, de assistente de assistente vond het nog niet nodig....maar ik bleef aandringen...na een diepe zucht ging ze het testje dan wel even doen.....

Plots, belde ze terug dat we met spoed antibiotica moesten gaan halen omdat het wel om een zeer ernstige ontsteking ging.......

ahum?!!

Mijn vader wilde nog een klacht indienen bij de huisarts over de manier waarop de assistente haar werk deed.

Zo zie je maar weer als ze het verkeerd inschatten of wanneer ze de ernst van de kwaal niet inzien...

Puck2

Puck2

17-11-2009 om 10:17

Precies lorwyn

Maar dan ben je wel beoordeeld door de assistente en bij twijfel laten ze je dan komen. Maar dat is wat anders dan plompverloren bij de hap op de post aan te komen.
En Tja Jaymza, de assistente is dan wel geen arts, maar is wel degelijk goed opgeleid om in te kunnen schatten of iets ernstig is en direct moet of dat het iets is wat wat langer kan wachten. Ik geloof dat jij je een beetje verkijkt op de taken van een assistente, ze is veel meer dan een secretaresse die de afspraken plant.
En dat je teruggestuurd wordt zonder verwijzing komt juist door die mensen die het belachelijk vinden dat ze bij de huisarts 4 dagen moeten wachten op oren uitspuiten, een wratje wegsnijden of iets anders onnozelsen dan maar in het weekend naar de hap komen. De patiënten hebben het er zelf zo naar gemaakt en zoals altijd worden de goeden dan weer de dupe van de slechten.

Pffft

dat je tot maandag moet wachten is lang... maar als je niet verteld aan de telefoon waarom je wil komen, snap ik ook wel dat hun denken dat het niet dringend is...
als het wel dringend is maar je het idd niet aan de assistente wil vertellen kan je idd aangeven dat je het liever met haar bespreekt...

ik heb ook wel eesn gehad dat ik met klachten belde en dat ze zei over drie dagen, toen ik aangaf wat ik acht te hebben en waar ik bekend mee was en zei dat ik vandaag een arts wilde zien was dat prima en kon ik nog komen... ze hebben meestal spoedplekken die ze open houden...

en ik vind dat je iets meer respect mag hebben voor de assistente!!!!

Jacoline29

Jacoline29

17-11-2009 om 13:33

Jamyza

Al had je gewoon gezegd dat je het alleen met de huisarts wilt bespreken en dat jij denkt dat het iets ernstigs is,je ergens zorgen over maakt of wat dan ook,dan had ze je ev op een spoedplek kunnen zetten.
Mijn huisarts heeft meerdere spoedplekken per dag en gisteren heeft mijn zoon er 1 gehad een spoedplek,moest ook gelijk door om bloed te prikken en dat moest binnen een dag uitslag hebben,wat normaal 3 dagen duurt.over een uurtje is de 24u voorbij en moet ik dus bellen.Ze vermoeden een blindedarmontsteking,maar een bd ontsteking die langzaam verloopt ipv acuut binnen no time creperen van de pijn.
Wij moeten vaak klachten door geven,waarvoor we bellen.Een assistente verteld het echt niet door,want die moet je privacy handhaven.
Heb je nu uiteindelijk een afspraak voor maandag as gemaakt?

Jacoline29

Jacoline29

17-11-2009 om 13:39

Teruggestuurd hap

Heb ik niet persoonlijk,maar wel meegemaakt.Iemand kwam binnen met bepaalde klachten,werd diegene ook agressief en terug gestuurd,begon te dreigen,heeft gezegd dat hij naar de EHBO ging,vond de HAP prima.Weet alleen niet wat hij uiteindelijk heeft gehad.
Helenalaan,was dat op de HAP Alkmaar? Het verhaal komt me nl bekend voor.

Millenia

Millenia

17-11-2009 om 13:41

Jaymza

Je hebt deels gelijk hoor. De forummers die posten dat alle assistenten goed zijn opgeleid, vergissen zich heel erg. Ten eerste komt het nog regelmatig voor dat op een HAP de telefoon helemaal niet wordt opgenomen. Ten tweede zijn er helemaal geen kwaliteitseisen voor degene die de toch zo belangrijke triage moet doen. Voor degenen die dat niet weten: triage is het inschatten wat spoed nodig heeft en wat niet. Ik citeer even uit een inspectierapport over de HAP's:
"Uit het onderzoek van de inspectie blijkt verder dat de telefonische bereikbaarheid over de hele linie wel is verbeterd, maar het aantal keren dat de telefoon buiten kantooruren helemaal niet beantwoord werd, fors is gestegen. Vier procent van de spoedoproepen werden niet door een persoon beantwoord; dit speelde bij negen huisartsenposten. De inspectie vindt dit een zorgwekkende ontwikkeling.
Verder vindt de inspectie dat er nog onvoldoende garantie is voor een goed inhoudelijk verloop van het triageproces. Zo blijkt uit het onderzoek dat snelle telefonische beoordeling van levensbedreigende zorgvragen door de triagist wel vaker volgens protocollen worden afgehandeld en de huisarts bij de meeste posten ook binnen één uur voor autorisatie van de triage-adviezen zorgt. Maar het ontbreekt nog aan duidelijke opleidings- en vakbekwaamheidseisen waaraan een triagist moet voldoen."
Men moet niet vreemd opkijken als de patienten geen waardering hebben voor het assistentensysteem, als er niet eens opleidings- en/of kwaliteitseisen worden gesteld. Het Nederlandse systeem leidt ertoe dat werknemers van buitenlandse bedrijven en instellingen die een gezin hebben, hier niet gestationeerd willen worden. Vanwege de slechte toegang tot de gezondheidszorg. Tel uit je winst. En in de tweede lijn is het ook niet zo leuk gesteld. Inderdaad kijken steeds meer mensen voor een operatie over de grens.

Millenia

Millenia

17-11-2009 om 16:40

Pelle

"Hoe kom je daarbij?" Nou, de inspectie klaagt erover. In het openbaar. Kun je niet lezen? Er zijn geen eenduidige kwaliteitseisen. Hoe kom jij erbij dat je de opleiding doktersassistente moet hebben en een X aantal jaar ervaring? Die eisen zijn nu juist niet geformuleerd. Heb jij soms beter overzicht dan de inspectie over ALLE HAP's? En denk je dat de inspectie ze voor niks in het openbaar op de vingers tikt hierover?? Als je de inspectie al niet meer wil geloven....
En verder zitten (hier in de regio tenminste) de assistentes die de HAP bevrouwen, door de week weer bij hun eigen huisarts de assistente te wezen en lulkoek te verkopen aan patienten. Welke lulkoek? "Stomen helpt hoor" enz. enz. Die huis-tuin-en-keuken-adviezen die ze geven zijn onderzocht en ze gaan het niveau van Onno niet te boven? Waarom niet? Omdat van veel van die adviezen aantoonbaar is uitgezocht dat ze helemaal niet werken. Hoe ik dat weet? Kennis genomen van dat onderzoek.
En als uitsmijter nog een persoonlijke ervaring waarvan jij dan weer kan suggereren dat ik die wel uit mijn duim zal zuigen. Ik gun jou ook wat. Belt een vrouw naar de dokter op een doordeweeksedag. Kind heeft oogontsteking en het ziet er niet goed uit. Vrouw omschrijft klachten aan assistente waaruit blijkt dat dit geen doorsnee oogontsteking is. Die houdt af. Nee, u hoeft niet te komen. Wacht u eerst maar een paar dagen af, zo'n oogontsteking doen we niets aan hoor, ook niet als het er ernstig uitziet... Vrouw neemt daar geen genoegen mee en dwingt een afspraak af. Assistente wordt boos en zegt dat er over drie dagen een gaatje is. Vrouw dwingt afspraak af, voor vandaag. Huisarts beslist in dat afgedwongen consult, dat kind direct door moet naar het ziekenhuis. Daar mag het meer dan een week blijven, het bleek een gevaarlijke ontsteking te zijn. En zo kan ik nog legio voorbeelden aandragen. Vergeet niet: de timide gezagsgetrouwe en wellicht alleenstaande patienten die bellen en doodgaan bij gebrek aan een grote bek, krijgen we niet meer te spreken en niet meer te zien. Volgens mij vertegenwoordigen klachten als die van de inspectie en Jaymza het topje van de ijsberg.

Tja milenia

Je leeft in een vreselijk land..... Het is hier zo zwaar, de gezondheidszorg is ronduit k*t. Ga eens over de grens kijken. Het is nergens een walhalla en Nederland staat qua gezondheidszorg kwalitatief gezien heel hoog. In Duitsland is de zorg bijvoorbeeld onbetaalbaar aan het worden omdat iedereen voor een simpel uitstrijkje al naar een gynaecoloog gaat of met een verkoudheidje bij de longarts. En al die Duitse artsen werken maar wat graag in de Nederlandse ziekenhuizen omdat er in Duitsland geen droog brood meer te verdienen is.

Jaymza

Jaymza

17-11-2009 om 17:28

Toelichting

Zelfs voor artsen is het moeilijk aan de telefoon te beoordelen of iets ernstig is (en die studeren toch minstens een jaar of 10). Laat staan dat een telefoniste/assistente dat kan. Of je hier bij de huisarts terecht kunt hangt helemaal van de drukte af. Soms kun je dezelfde dag terecht en eens was het ruim 2 weken!
Waar het mij om gaat is dat het toch niet zo moet zijn dat je zo lang moet wachten of anders degene die de afspraken maakt moet overtuigen van de ernst? En misschien denk ik dat het wel meevalt en blijkt het toch iets ernstigs te zijn.
En door de haast en drukte worden er soms grove fouten gemaakt, zie mijn 2e posting.
Er zijn gewoon te weinig artsen. We leiden nu wel meer basisartsen op, maar vervolgens mogen die niet doorstuderen en haakt alsnog een groot deel af. Belachelijk systeem.

Jaymza

Jaymza

Jaymza

17-11-2009 om 17:31

Marith

En die duitse artsen willen we graag hebben omdat wij er niet genoeg opleiden.
Verder meen ik gehoord te hebben dat onze gezondheidszorg helemal niet zo hoog aangeschreven staat.

jaymza

reina

reina

17-11-2009 om 18:20

Jaymza

Er zijn zoveel niet-ernstige of geen-spoedeisende zaken waarvoor eens een keertje langs de huisarts gaat, waar een weekje langer of korter wachten helemaal niets bij uitmaakt, natuurlijk kunnen assistentes dat wel bepalen. Maar als je vertikt te zeggen waarvoor je de afspraak wilt maken.... ik kan me voorstellen dat je dan idd achteraan de lijst komt, want kennelijk is het biet zo belangrijk dat je snel wilt. Ik vind de manier waarover je over assistentes spreekt erg denigrerend. En tja, je kunt wel eens gehoord hebben dat ons gezondheidszorg niet hoor aangeschreven staat, 't is maar net wat je wilt horen. De ervaringen met gezondheidszorg in diverse andere landen maakten mij niet blij.... Met de HAP heb ik alleen maar goede ervaringen. Ik word zo moe van dat eeuwige mopperen en denken dat het elders altijd beter is. En ja, er gaan dingen mis, helaas, maar waar niet, het blijft mensenwerk.

Millenia

Millenia

17-11-2009 om 18:52

Twee dingen (zei den uyl)

Reina zegt:"Natuurlijk kunnen assistentes dat wel bepalen". De inspectie zegt bijvoorbeeld van niet, en ik zeg het ze na. Marith, wij hebben een kunstmatig artsen- en specialistentekort. Het klopt dat in Duitsland de verdiensten voor de artsen minder zijn, maar dan zijn er tenminste genoeg. Ik ken een huisarts in Duitsland die van zijn stoel valt als hij hoort dat je hier in alle gevallen eerst langs de assistente moet en eerst met haar moet bespreken waar je voor komt. En je denkt toch niet zelf dat al die patienten voor hun genoegen helemaal de grens over gaan om daar sneller en beter geopereerd te worden. Ik heb nog een leuk citaatje: "Medisch toerisme groeit gestaag, door een stijgend aantal operaties in het buitenland. En niet alleen op initiatief van de verzekeraar.
Nederland heeft best goede heupen, en goede knieën. Je moet er alleen soms lang op wachten. Geen probleem, in de ons omringende landen word je snel geholpen door kundige specialisten en word je met wat geluk flink in de watten gelegd. Het mooiste van alles is: het kost je in veel gevallen helemaal niets extra.
Steeds meer Nederlanders kiezen voor een operatie in het buitenland, blijkt uit cijfers van de drie grote zorgverzekeraars van ons land (CZ, Univé en Achmea). Niet alleen worden meer patiënten door de verzekeraar naar het buitenland ‘gestuurd’ voor ingrepen die in Nederland ook vergoed worden, ook een groeiend aantal patiënten vraagt zelf om een operatie buiten onze landsgrenzen. Om die reden worden er contracten gesloten met klinieken en ziekenhuizen in met name België en Duitsland en wordt in sommige gevallen ook vervoer en verblijf geregeld. De patiënt merkt er helemaal niets van. Behalve dat hij of zij sneller en beter geholpen kan worden dan in Nederland."
Einde citaat. Let vooral op de "sneller en beter". Zeker allemaal humeurige mopperaars van nature, die verzekeraars en die patiënten.

Assertiviteit wel een vereiste

ik kom zelf uit de gezondheidszorg (ben inmiddels ook grootverbruiker) en ik merk steeds meer dat je, als patient, steeds assertiever moet zijn.

Had ik eerder een instelling van ´de dokter zal het wel weten´ nu denk ik veel mee en als ik het niet vertrouw, dan dring ik wel wat meer aan (kost me moeite, maar al doende...)

De kwaliteit van de HAP, daarover heb ik persoonlijke ervaringen waar ik niet blij van word en ik bel alleen als het echt nodig is.

Met mijn HA heb ik de afspraak dat ik, als ik zelf inschat dat ik naar de spoedopvang moet, dat ik dan de HAP over mag slaan (dat had me in het verleden meer dan 4 uren kunnen schelen)

Manlief kreeg ook een keer, na vijven, ritmestoornissen (runs in the family), meestal krijgt hij die wel onder controle, maar nu niet, hij werd er beroerd van..

HAP gebeld, allerlei adviezen, glas koud water etc etc..die we allemaal wel kenden, dus we willen gewoon komen..

Nou nee, dat hoeft echt niet, aangedrongen, ok, HA belt wel terug.

HA belt na 45 minuten en besluit dat manlief wel wat pillen kan halen (!!! zonder manlief te zien) daarmee ging ik niet akkoord, ok, mochten we komen..Bij de HAP geconstateerd dat er toch wel een forse ritmestoornis was (HA kon geen ritme tellen, thuis bleek het op de bloeddrukmeter 180, HA schatte het op 130 (!!) overlegt met cardioloog die natuurlijk niet warm loopt voor een pols van 130, dus mochten we over 2 uren wel op de SEH langskomen, want het was zo druk..)

En dan zie ik op de tv allerlei mensen met flinke ritmestoornissen die voor cardioversie of intraveneuze medicatie moeten, aan de bewaking liggen, met alle zorg omringd.. Nee, de volgende keer gaan wij wel naar de SEH (geen wonder dat man´s vader ook nooit met zijn ritmestoornissen naar de HAP ging...totdat ie een infarct kreeg..)

Omdat ik zelf e.e.a. weet zie ik ook meer (en dat is niet altijd even prettig als je in het zh een bed ligt te verwarmen...sommige artsen en verpleegkundigen...brr..) van mij mag het nivo (en vooral ook het aantal artsen/specialisten per hoofd van de bevolking) flink opgeschroefd.

Een niet assertieve patiënt heeft het slecht getroffen in NL.

PS. ik zag laatst een docu (?) over de bezoeken aan de HAP, de meerderheid van de patiënten die langs de HAP kwamen, kwamen er voor dingen die gemakkelijk bij de HA gekund hadden..e.e.a. is natuurlijk wel een signaal dat er reguliere spreekuren in de avonduren zouden moeten zijn...

reina

reina

17-11-2009 om 19:29

Millenia

Je moet wel lezen wat ik schrijf, ik schrijf over die dingen waarvan iedereen begrijpt dat het geen spoed vereist (of je met een kalknagel nu gaat of over 2 weken maakt weinig verschil bijv.), Jaymza kiest ervoor niet te zeggen tegen de assistente waar ze een afspraak voor wil maken, terwijl dat bij de betreffende huisarts kennelijk wel de gewoonte is als je belt, dan moet ze ook niet raar kijken dat zij ervan uitgaan dat het geen haast heeft.

Amanda

Amanda

17-11-2009 om 19:32

Hulde aan de assistente

Even wat dingen die ik langs zie komen "eerst langs een assistente moeten" en "waarom zou ik aan haar vertellen wat ik mankeer, zij is toch geen dokter", ze geeft adviezen als "stomen helpt hoor".

Ik bepleit nog maar een keer (gelukkig is het al door meerderen gezegd) de assistente is er voor opgeleid hoor.

Denken de mopperaars hier soms, dat de assistente op eigen houtje het beleid van de praktijk bepaalt of zo? Dat de huisarts zelf een onmondige sukkel is en zij een wijf met haar op de tanden. Of zou het zo zijn, dat zij in opdracht van en met goedkeuring van de huisarts handelt. Ik denk en weet wel zeker dat laatste. Zij heeft opdracht gekregen om goed door te vragen en daarmee de prioritering in de agenda te bepalen (triage inderdaad).

Als het aan de patient lag, was de huisarts dag en nacht aan het werk want iedereen wil wel dezelfde dag komen.

En stomen kan helpen ja..mijn huisarts adviseert het bij een virale verkoudheid. Net zoals een kop lekkere hete bouillon. Gewoon om je wat lekkerder te laten voelen want pillen zijn er niet voor. De huisarts en ook de assistente kunnen nog steeds geen wonderen verrichten.

Doorvragen assistente

Dat de assistente van de HA doorvraagt naar de reden vind ik niet meer dan normaal. Zo kan zij toch de urgentie wat inschatten, alsook de tijd die de HA nodig zal hebben voor het consult (wat weer wachttijden voorkomt)

Wil je niet zeggen waarvoor je komt, dan zou de assistente uit kunnen leggen dat dit wel van belang is vanwege deze redenen.

Als je geen urgentie kunt motiveren, dan lijkt het me logisch dat je even moet wachten voor je aan de beurt bent (per slot hebben de HA praktijken het op dit moment smoor druk, zag ik deze week)

Onze polikliniek werkt ook met de verwijsbrieven van de HA, het hoofd van de poli (specialist dus) schat, op basis van de verwijsbrief, in of iets op korte termijn moet of ´regulier´

Mien*

Zou jouw onvrede met de medische sector ook niet een beetje komen van het feit dat jij grotendeels ervaringen hebt met het grote maar vooral logge orgaan dat UMCG heet? Ik heb zelf in het UCMG gewerkt, manlief is er opgeleid en ik heb er ervaring mee als patient (niet persoonlijk maar in de familiekring). Ik denk bij het UMCG aan van het kastje naar de muur en terug. Constant je verhaal opnieuw moeten doen tegen diverse assistenten in opleiding. Communicatie van lik mijn vestje, vergaderende artsen etc. etc. Natuurlijk voor de echt specifieke zaken is het dan het hoogste adres zoals dat heet. Maar bij een perifere kliniek zijn de lijnen kort, is de communicatie beter en kun je snel terecht. Last but not least zit er in bijna alle gevallen een specialist tegenover je ipv een assistent. Ik denk dat patienten die ervaring hebben met een dergelijke kliniek toch een positiever geluid laten horen.

Overigens

Nog even een reactie op het feit dat 'spreekuren' ook in de avond gedraaid zouden moeten worden. Hoe had je dat in gedachten? We zitten in Nederland inderdaad met een artsen tekort. Naast de (nacht)diensten, de spreekuren, visites (en dan heb ik het over huisartsen) ook nog maar een een paar spreekuren in de avond erbij? U vraagt, wij draaien? Mogen deze mensen misschien ook nog een prive leven naast een dergelijke veeleisende baan? Ik sluit me verder volledig aan bij Amanda.

Marith

ten dele ja, natuurlijk, maar ik moet zeggen dat mijn ´problemen´ niet puur en alleen te maken hebben met arts assistenten of co´s.

Vooral ook het gebrek aan voldoende personeel (en dus zorg) vi(o)nd ik, ook terugdenkend aan de tijd dat ik zelf als verpleegkundige werkte echt een groot probleem, en het is er niet beter op geworden, zullen we maar zeggen.

Als ik kon kiezen zou mijn voorkeur, qua korte lijntjes etc. idd uitgaan naar een niet academisch centrum, maar ja.. de specialistische kennis over mijn aandoeningen zit in het umcg..(en heb IK zelf redelijk korte lijntjes en zonodig mail ik bijv. met behandelend artsen)

3kids mam

3kids mam

17-11-2009 om 20:38

Goed

Ik vind het juist erg goed dat assistentes vragen waarvoor je belt. Bij ons in het dorp krijg je aan de hand daarvan nog dezelfde dag, of 1 a 2 dagen later een afspraak. De assistente schat, aan de hand van de klacht, in of het dringend is (daar is ze voor opgeleid en daarnaast hebben ze als praktijk bepaalde richtlijnen) maar ook als je als patient zelf aangeeft dat het echt dringend is staan ze daar voor open. Ook heb ik wel eens voor mijn zoontje gebeld, daarbij zeggend dat ik wel tot de volgende dag kon wachten terwijl de assistente vond dat baby's met dergelijke klachten nog dezelfde dag gezien moesten worden. Het kan dus ook in je voordeel werken.

Ja avond spreekuren

Helemaal nu er steeds meer mensen werken zou de zorg daarbij aan mogen sluiten door avondspreekuren aan te bieden.

Geen avondspreekuren naast de dagtaak, maar ipv een dag (deel) en ja, dus vooral ook meer specialisten en huisartsen opleiden(een mens mag dromen toch, en gezondheidsZORG zou iets moeten zijn wat hoog op de prioriteitenlijst zou mogen staan, vooral ook nu met de vergrijzing en dus meer behoefte aan medische zorg)

Mien*

Dat laatste berichtje is niet zo "bitchy" bedoeld als dat het wellicht overkomt. Doordat ik er persoonlijk insta, word ik altijd wat 'opstandig' als er wat te makkelijk wordt gezegd dat er maar spreekuren in de avonduren bij moeten komen of dat de gezondheidszorg zo slecht is in Nederland. Ik weet wat voor hondenbaan het kan zijn en hoe hard het werken is. Daar staat een leuke boterham tegenover maar toch...

Puck2

Puck2

17-11-2009 om 21:25

Ja 's avonds

Ik vind het een uitkomst, 's avonds spreekuur. En idd zoals Mien zegt: ipv een dagdeel, natuurlijk is de werkdruk al hoog genoeg. Voordeel in de privé-sfeer is dat de arts zijn kinderen ook eens overdag meemaakt. Onze tandarts draait al een paar jaar 1 avond per week avondspreekuur en ik vind het reuze handig.

Marith

beetje bitchy is wel lekker hoor ;-) Ik weet ook hoe hard het werken is, daarom wil ik ook (veel) meer specialisten en huisartsen.

Een dikke boterham is leuk, maar als je bijna geen tijd hebt om em gezellig op te eten, dan wordt het al snel minder leuk ;-)

Millenia

Millenia

17-11-2009 om 21:47

Pelle

"Misschien omdat ik dat altijd in de vacatures zie staan?" Ja, sorry hoor, dan haal je toch wat dingen door elkaar. In vacatures staan is echt niet hetzelfde als een kwaliteits standaard. Moet ik het verschil uitleggen, wil ik best doen hoor. Of snap je het zelf eigenlijk ook wel?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.