Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Beloning voor gevaccineerden?


Nog een link

De werkgever is verplicht aan te bieden, de werknemer mag weigeren. Als er risico is voor derden(bijv clienten) kan werknemer eigen werk niet verrichten.

https://www.kiza.beroepsziekten.nl/content/gebruikers-handleiding-vizia

Piep

Piep

27-12-2020 om 20:07

Triva

Er zijn geen griepdoden, wel veel coronadoden. "

"Hoe moeilijk is het nu? Griep was er in de vorige winter gewoon. Nu veel minder, logisch want we houden meer afstand én het griepseizoen is pas net gestart. Tegen griep worden mensen namelijk ingeënt in oktober en november. Tegen corona wás er geen vaccinatie. Daar is dus ook nog geen 'seizoen'. Nogmaals: in welke fabeltjesfuik zitten jullie dat je je deze vragen stelt en daar niet zelf het antwoord op kan verzinnen?"

Heb je mijn post wel gelezen? Wat heeft dat nu met een fabeltjesfuik te maken? Of mag je griep niet in 1 zin noemen met corona? Ik ben juist benieuwd wat er gaat gebeuren nu het griepseizoen van start gaat. De 1,5 meter werkt niet perfect tegen corona en ook niet tegen griep. Beiden verspreiden zich ongeveer op dezelfde manier. Verdringt griep corona of andersom?

Er is overigens wel een coronaseizoen. Je ziet overal dat het in de lente en zomer vrijwel weg is en in de herfst weer opkomt. Overal waar ze een herfst en winter hebben, in een tropisch klimaat werkt het anders.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-12-2020 om 20:19

Marsy

Interessante links, vooral die laatste.

Ik weet nog niet hoe je zou moeten interpreteren dat de werknemer mag weigeren maar dan het eigen werk niet meer kan doen. Mag die dan ontslagen worden omdat ‘ie het eigen werk niet meer kan doen of moet de werkgever de weigerende werknemer ander werk aanbieden (met desnoods omscholing naar ander werk) waarbij deze cliënten niet kan besmetten? Dat maakt voor de mogelijkheid van de weigeroptie gebruik te maken wel uit natuurlijk.

In de discussie over vaccinatie tegen covid is het natuurlijk de vraag of deze richtlijn over hep-b één op één ook over te zetten is naar deze situatie. Waarschijnlijk niet maar het laat wel zien dat de mogelijkheid tot weigeren minder absoluut is dan gedacht.
Dan blijft ook de vraag wat een eventuele verplichting doet met zorgmedewerkers die er twijfels over hebben of al besloten hebben dat ze zich niet laten vaccineren. Hun twijfels en verzet zullen er niet minder van worden. Dus dan is het de vraag wat je ermee wint als het verplicht zou worden.

Met het oog op de eerste link: dat zorgorganisaties het verplichten voor nieuwe werknemers kan ik me best indenken. Op deze manier krijgen ze langzaam hun hele werkende populatie gevaccineerd. En je hoeft niet ergens te solliciteren per slot van rekening.
Maar ik vraag me af, of ze collega’s die al langer in dienst zijn dan deze regeling en die onder andere voorwaarden zijn aangenomen, in brede zin kunnen verplichten zich te laten vaccineren. Misschien dus wel in bepaalde specifieke functies (en dan speelt mijn vraag van hierboven weer op). Maar zou dat bv ook kunnen voor alle verzorgenden/verpleegkundigen?

Wat ik dan in die instelling weer apart vind is dat de eerste 2 prikken niet meer dan een half jaar geleden mogen zijn. Terwijl je levenslang beschermd bent als je het hele programma doorlopen hebt. Dat kun je toch ook langer geleden gedaan hebben?

Neemt niet weg dat ik het vooral verstandig vind als mensen zich tegen hep-b en covid laten vaccineren. Zowel voor zichzelf als voor anderen.

Aagje

Die 2 prikken heeft te maken met wanneer studenten voor het eerst op stage gaan.

Studenten krijgen de eerste 2 prikken redelijk dicht op elkaar voor ze op stage gaan. De derde wordt pas later in het jaar gegeven, dan is stage al begonnen.

Na de 3de prik volgt de titer bepaling, dan weet je of je voldoende beschermd bent.

Als je als eerder prikken hebt gehad, kan je de titer bepaling mee sturen, is ook bewijs.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-12-2020 om 21:02

Ja

Goed dat je het uitlegt. Ik snapte wel hoe dat werkte met de volgorde van die prikken. Maar dat er niets staat over het meesturen van die titerbepaling vind ik wel apart. Want kan me best voorstellen dat er mensen zijn die het geheel al doorlopen hebben voordat ze gaan stagelopen of in dienst gaan.

Triva

Triva

27-12-2020 om 21:36

Piep

"Triva, de maatregelen tegen corona werken ook tegen de griep. Beide zijn ongeveer even besmettelijk en toch zien we, ondanks de maatregelen, veel corona en weinig griep. Er zijn geen griepdoden, wel veel coronadoden. Ik vind dat best fascinerend. Blijkbaar verdringt dus het ene virus het andere."

Dit begrijp ik niet, het griepseizoen was zo goed als over toen het eerste coronageval kwam in Nederland en nu is het griepseizoen dus net begonnen. Hoe kun je stellen dat corona griep heeft verdrongen? Logisch toch dat er sinds maart geen griepdoden zijn gevallen? En logisch dat we die de komende maanden ook veel minder gaan krijgen. De mensen die overleden zijn dit jaar zouden waarschijnlijk anders wel aan griep zijn overleden, of de hitte of de kou. Het griepseizoen zal toch ook echt minder erg zijn want natuurlijk helpt 1,5 meter, vooral thuiswerken, minder bij elkaar op visite gaan, geen concerten en hoesten en niezen in de elleboog enorm tegen griep.

Piep

Piep

27-12-2020 om 23:38

Triva

De griepepidemie van 2019/2020 was pas net begonnen toen corona het overnam. Die weken om precies te zijn. Gemiddeld duurt dat 13 weken, tot ruim in het voorjaar. De griep is dus echt verdrongen door corona.

Triva

Triva

28-12-2020 om 00:48

Piep

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers je mag nóg een keer de grafiek hier bekijken die ik vandaag al eerder gaf en je mening bijstellen adhv de feiten. Nee griep werd niet verdrongen door corona.

Piep

Piep

28-12-2020 om 08:48

Grafiek

Die grafiek gaat over griepachtige klachten en de hele lijn stijgt ineens enorm eind februari/ begin maart. Precies de periode dat corona al flink huishield en we dat nog niet helemaal door hadden. Dat zegt dus niks.

Vicky

Vicky

28-12-2020 om 08:51

Piep

Bij griep wordt er geen test gedaan, zoals nu bij corona. Zeker in de eerste maanden van het jaar overleden veel mensen zonder dat onderzocht werd of het om griep, corona, het norovirus of iets herl anders was. Je kunt daar dus niets over zeggen, omdat we het niet weten.

Piep

Piep

28-12-2020 om 08:56

Dit

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/griepepidemie-2020-overslaan-corona/

"Maar Fouchier heeft nóg een verklaring voor het uitblijven van de griepgolf. “We zien vaak dat als er een epidemie van virus A heerst, virus B daarna minder kans heeft. Het is dus waarschijnlijk een combinatie van die twee factoren.”

Ik ben dus benieuwd of dat ook andersom werkt: griep die corona verdrijft.

Piep

Piep

28-12-2020 om 08:57

Vicky

Dat weten we wel. Het waren 404 griepdoden volgens het rivm.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-12-2020 om 09:03

Militairen

Ik mocht nog net in dienst en mooi dat ze me op een mooie novemberochtend in een rij zetten om gevaccineerd te worden. Toen ik aan de beurt was vroeg ik waarvoor. BCG tegen tuberculose was het.

De optie om te weigeren zag ik nergens, maar ik ben altijd al een provaxxer geweest en mijn nichtje had TB dus steek hem er maar in die naald!

Vicky

Vicky

28-12-2020 om 09:11

Piep

'Dat weten we wel. Het waren 404 griepdoden volgens het rivm.'

Dat weten we niet (zeker), want er wordt niet getest op influenza. Het RIVM schat dat.

Triva

Triva

28-12-2020 om 11:13

maar piep

Moet ik het echt helemaal voorkauwen? Vergelijk de grieplijntjes eens met de andere jaren, wat zie je dan? Dat er veel minder griep was de afgelopen winter dan in 2018 maar de jaren ervoor dan? Ik vind het wel heel kinderachtig dat ik het uit je moet trekken. Het is helemaal niet zo dat maart nog een griepmaand is. En dit zijn mensen die de huisarts hebben gebeld, dat doe je niet voor een verkoudheidje.

Triva

Triva

28-12-2020 om 11:15

lijntjes

alle lijnen laten een sterke daling zien en juist 2020 was de griepgolf later gestart maar ook weer de sterke daling aan het eind van de periode. Hoezo een sterke stijging eind feb/begin maart? Ja die was dus later dan andere jaren maar de piek is heel gewoon. Soms al rond de kerst, soms begin februari, heeft niks te maken met corona.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2020 om 23:36

Triva

Dat maart geen griepmaand is, klopt niet.

"Voorkomen in Nederland
Het voorkomen in Nederland volgt het patroon van het noordelijk halfrond. Volgens gegevens van het NIVEL over de periode 1970-2006 ligt het begin van de influenza-epidemie in Nederland meestal eind december, maar dit varieert van half november tot begin maart. [Donk07] De epidemie kan tot in mei aanhouden. De duur van de epidemie beslaat meestal 11 weken, maar varieert van enkele weken tot ruim 4 maanden."

Gemiddeld genomen ligt de piek in februari, maar de praktijk is dus niet per se het gemiddelde.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/influenza

Piep

Piep

29-12-2020 om 23:48

Klopt

Ik was deze discussie alweer vergeten maar maart is inderdaad wel degelijk een echte griepmaand.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2020 om 00:04

Piep

Ik ben net zo deskundig als de meesten. Nier dus. Maar als je goed opgelet hebt het afgelopen jaar, weten we 1 ding "zeker" en dat is dat we in het begin totaal niet doorhadden wat er al gaande was. Er was geen sprake van een overname door corona. Het bestond naast elkaar, tenminste... voor zover griep nog wat waard was in die weken. Het oordeel van de huisarts moest, ook achteraf, vooral tot de conclusie leiden dat het griep of toch iets anders dan griep was. Ik denk dat dat oordeel, heel begrijpelijk, niet altijd absoluut zeker was.

Wat betreft "overnemen" heb ik eerder wel gehoord dat het waar kan zijn dat een virus op kan bloeien als een vorig virus uitgedoofd is. Dus als covid 19 onder controle is, kan het zo zijn dat bijvoorbeeld een nieuwe Sarsvariant in zijn handjes staat te klappen van opwinding. En dan begint alles opnieuw. Die opeenvolging van nieuwe soorten lijken elkaar sneller op te volgen. Wat een feest.

Vicky

Vicky

30-12-2020 om 07:23

Kaaskopje

'Dus als covid 19 onder controle is, kan het zo zijn dat bijvoorbeeld een nieuwe Sarsvariant in zijn handjes staat te klappen van opwinding. En dan begint alles opnieuw. Die opeenvolging van nieuwe soorten lijken elkaar sneller op te volgen. Wat een feest.'

Misschien helpt het als mensen stoppen met elke dag vlees eten. Veel virussen springen over vanuit de bioindustrie, geitenhouderijen en vleesmarkten.

Vicky

Ik vind dus inderdaad dat mensen die in de zorg werken (zeker in ziekenhuizen) hun verantwoordelijkheid zouden moeten nemen en zich moeten laten vaccineren. Je kunt die verantwoordelijkheid wel bij (potentiele) patiënten leggen. Maar punt is dat sommige patiënten niet gevaccineerd kunnen worden vanwege hun fysieke gesteldheid.
Overigens staat we hier thuis (incluis de student geneeskunde) gereed om ons bij eerste beste mogelijkheid te laten vaccineren. Dus we nemen die verantwoordelijkheid aan beide kanten.

Vicky

Vicky

30-12-2020 om 09:37

Alkes

'Ik vind dus inderdaad dat mensen die in de zorg werken (zeker in ziekenhuizen) hun verantwoordelijkheid zouden moeten nemen en zich moeten laten vaccineren. Je kunt die verantwoordelijkheid wel bij (potentiele) patiënten leggen. Maar punt is dat sommige patiënten niet gevaccineerd kunnen worden vanwege hun fysieke gesteldheid.'

Vanuit de samenleving gezien, snap ik dat. Vanuit de vrijheid van het individu ben ik het daar toch niet mee eens. Hoewel ik me waarschijnlijk ook gewoon laat vaccineren, vind ik dat zoiets niet verplicht kan worden gesteld. Ook zorgpersoneel heeft het recht om zelf die keuze te maken.

We leven nou eenmaal in een land waarin persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid voorrang hebben op het algemeen belang. Daarom komen groepen (zoals gelovigen en andere anti-vaxxers) weg met de keuze om hun kinderen nergens tegen in te enten. Die vrijheid zie ik je ook niet ter discussie stellen. Dat vind ik bijzonder.

Overigens geldt bij zorgpersoneel ook dat sommige mensen zich niet kunnen of mogen laten inenten. Het zijn echt niet allemaal jonge, kerngezonde, fitte supermensen die aan het bed staan.

Vicky

Zie mijn link in #182 zorgpersoneel mag weigeren maar werkgever kan je dan ander werk laten doen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.