Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Beloning voor gevaccineerden?

Wat vinden jullie? Moeten mensen die gevaccineerd zijn een beloning (dwz andere regels) krijgen?

Zo ja, wat voor andere regels?

Ik trap vast af:

- Mensen die zich vaccineren moeten een internationaal erkend bewijsstuk krijgen.
- Per direct een uitzondering op het inreisverbod voor niet-EU-onderdanen voor mensen die (aantoonbaar) gevaccineerd zijn. Zodra vaccinatie in de meeste landen beschikbaar is alle medisch onzinnige uitzonderingen op het inreisverbod ("belang economie" enzo) opheffen.
- Per direct een uitzondering op de quarantaine'plicht' (nou ja, daar is nog minder controle op dan op de mondkapjesplicht) voor inreizende EU-onderdanen die aantoonbaar gevaccineerd zjin.

En dat is het. Meer is niet nodig. We hoeven echt onze eigen burgers niet te gaan omkopen om het vaccin te nemen. Dat doen ze heus wel de eerste keer dat ze weer op vakantie naar het buitenland willen.

NB bewijsstukken van vaccinatie zijn nodig om verspilling van het vaccin tegen te gaan. Aan die bewijsstukken gaat binnen de kortste keren een enorme behoefte ontstaan, en als de overheid het niet regelt, dan springt een andere partij in dat gat. Willen we verspilling van vaccins voorkomen (en de daar uit voortvloeiende schaarste en concurrentie bij het inkopen), dan moeten we van elk toegediend vaccin bewijs bewaren!

Als de overheid bewijsstukken geeft aan gevaccineerden, kan dat 'misbruikt' worden door werkgevers of stage-bedrijven of scholen? Tja, kun je zoiets echt voorkomen door als overheid geen bewijsstukken te leveren?

Is het oneerlijk om nu per direct al de door mij genoemde 'beloningen' in te voeren, voordat vaccinatie voor veel mensen beschikbaar is? Nou, de inreis- en uitreisbeperkingen zelf, DIE zijn pas oneerlijk. Die regels hebben bijna niets te maken met de risico's in het land van herkomst. Sterker nog, de niet-EU-beperking kijkt niet eens naar het land waar iemand vandaan komt, maar naar nationaliteit! Elke dag dat die beperkingen in de huidige vorm voortduren is er één te veel! Dus ja, ik zou uitzonderingen obv vaccinatie per direct willen laten ingaan.


Vicky

Vicky

18-12-2020 om 14:23

Echt?

Gek dat we nu ineens de grenzen willen sluiten voor mensen die niet gevaccineerd zijn voor corona, maar dat we dat nooit hebben gedaan voor alle andere besmettelijke ziektes die er bestaan. Gaan we dan ook mensen zonder poliovaccin weigeren? Mazelen? Geelzucht? SARS?
En mogen mensen uit de biblebelt dan nog wel winkelen in Rotterdam?

Niet dus

Beetje kort door de bocht gedacht. Vermoedelijk heeft het te maken met de 'ijdele' hoop dat er meer mogelijk kan zijn als men een bewijs heeft van vaccinatie.

Inderdaad, gaan we dan ook de jaarlijkse griepprik verplicht stellen? Je mag niet naar de wintersport als je je griepprik niet hebt gehaald?
En dan zeker het zorgpersoneel? Je mag niet komen werken als je niet je coronaprik of griepprik hebt gehaald? Ze zien je aankomen!

Dan blijven er nog maar weinig personeelsleden over.

Blijkbaar zijn mensen nogal makkelijk in het opleggen van 'dwang'. Aan anderen, dat wel. Als ze er zelf bezwaar tegen hebben zouden ze er niet voor zijn.

Maar ga je over een ander?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-12-2020 om 14:36

Bible belt

Nou, dat lijkt me wel wat. Hek erom en je mag er pas uit als je gevaccineerd bent of na een negatieve test. Verschrikkelijk zoals die mensen in overvolle kerken een beetje tegen elkaar aan gaan lopen zingen. En dan op maandag weer hun collega’s besmetten.

Karina

Karina

18-12-2020 om 14:44

Tegen

Zeker geen privileges voor gevaccineerden, het lijkt me geen goed idee.
Het moet vrijwillig zijn en is misschien wel verstandig, maar het verplichten of extra vrijheid geven, nee!

Vicky

Vicky

18-12-2020 om 14:44

Phryne

'Hek erom en je mag er pas uit als je gevaccineerd bent of na een negatieve test'

En welk vaccin dan? Alleen corona, of ook polio, mazelen, HPV, geelzucht, ...?

vlinder72

vlinder72

18-12-2020 om 14:48

Nederland

Ik weet niet of ik dat voor Nederland zo nodig zou vinden maar ik wil straks sowieso een vaccinatiebewijs. Ik ga er namelijk vanuit dat het voor een aantal landen straks als verplichting gesteld zal worden. Net als een bewijs van vaccinatie tegen Gele koorts voor een aantal landen verplicht is.

Ik wil nog met mijn zoon naar Australië. Wij hebben deze reis dit jaar moeten afzeggen (ik zou hem ophalen na zijn schooljaar in Australië en wij zouden daarna samen nog wat van Australië bekijken maar hij moest eerder terugkomen dus dat ging niet door). Nu willen wij zodra Australië weer open is alsnog gaan. Australië gaat vast een vaccinatieverplichting instellen en zo zullen er nog wel meer landen zijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-12-2020 om 14:49

Vicky

Die andere ziektes die je noemt zijn bijna uitgeroeid en/of is de vaccinatiegraad hoog. Dat is dus geen vergelijking. Toen ik vorig jaar Tanzania in wilde moest ik een bewijs van gele koorts vaccinatie hebben en werd bij binnenkomst mijn temperatuur opgenomen. Daar kun je van alles van vinden, maar ik snap wel dat ze die ziekte liever buiten de deur houden (en het komt dus nog wel voor in sommige landen daar in de buurt).

Pirata

Pirata

18-12-2020 om 15:03

He ho (biblebelt)

Stomtoevallig loopt de biblebelt ook over mijn dorrup heen. Maar als atheïstische gevaccineerde kan ik toch getuigen dat de meeste van mijn dorpsgenoten zich niét massaal ophouden in volle kerkgebouwen. Ook niet in volle moskeeën.
Ik zou me knap gediscrimineerd voelen als ik bij aankomst in Rotterdam mijn vaccinatiebewijs moet tonen, nadat ik over het dorpshek ben geklauterd natuurlijk.

Angela67

Angela67

18-12-2020 om 15:12

polarisatie

als we het laten bij de noodzakelijke vaccinatiebewijzen en verder werken met sneltests in Nederland dan hoeven we die discussie niet aan . . .?
Scheelt een hoop hekwerk, en zeker prikkeldraad
gr Angela

Piep

Piep

18-12-2020 om 15:22

Natuurlijk proces

Ik denk dat het veel meer een natuurlijk proces wordt. Mensen die zijn gevaccineerd gaan al snel vanzelf geen afstand meer houden. En zullen ook steeds vaker hun mondkapje vergeten. Zullen niet meer in quarantaine gaan. En logisch ook, want al die maatregelen zijn erop gericht dat je het virus niet meer kan verspreiden en zijn dus totaal niet meer nuttig als je immuun bent.

En ja, ik verwacht wel dat organisatoren van evenementen eisen gaan stellen. Bv sneltest of vaccinatiebewijs. Dat vind ik heel logisch, ook als ik nog bij de groep hoor die een sneltest moet doen. Evenals vaccinatieplicht van andere landen. Vind ik prima. Zouden wij ook moeten doen, zo lang dit virus nog een bedreiging vormt voor onze samenleving.

Laten we zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen de vrijheid terug geven. Dat is beter voor de geestelijke gezondheid en voor de economie. Zodra de zorg het aan kan voel ik mij sowieso niet meer geroepen om mee aan deze maatregelen te houden en ik verwacht dat het zover is als alle kwetsbaren en ouderen gevaccineerd zijn.

Vicky

Vicky

18-12-2020 om 15:23

Angela67

'noodzakelijke vaccinatiebewijzen'

Die dus niet noodzakelijk zijn, wat mij betreft.

Angela67

Angela67

18-12-2020 om 15:24

vikcy

omdat het buitenland het eist of bijv. een ziekenhuis omdat je bij doodzieke patient wilt komen? Dat laatste zou ook sneltest kunnen zijn inderdaad.
gr Angela

Vicky

Vicky

18-12-2020 om 15:28

Angela67

Een sneltest is slechts een momentopname en een gevaccineerde kan nog steeds virus bij zich dragen. Het zijn dus alletwee schijnoplossingen.

Angela67

Angela67

18-12-2020 om 15:37

vicky

dat vind ik vast ook wel ergens maar wat jij en ik als individu vinden is niet zo heel relevant. We zullen het ermee moeten doen als het vaccineren een bepaald niveau heeft bereikt. Dus ik probeer me voor te stellen wat ik 'acceptabel' of zinnig zou vinden en ook wat de zaken zijn waar je geen enkele invloed op hebt.

Buitenlandse vluchten die iemand wil maken, dan zul je je moeten aanpassen aan de eisen daar. Is dus je eigen beslissing om daar al dan niet in mee te gaan. Maar zonder bewijs kom je dat vliegtuig waarschijnlijk niet in. (Vind ik niet zo belangrijk, maar er zullen mensen zijn die dat wel vinden).

Er zullen dus veel situaties komen die jij niet kunt beïnvloeden. Vraag is wat je dan doet. En dat kan ik nog niet besluiten. WEet niet hoe belangrijk ik iets dan vind. Ik zou het heel leuk vinden als de afgelaste concerten van afgelopen jaar alsnog doorgaan. Als ik daarvoor een vaccinatiebewijs zou moeten overleggen vind ik dat niet zo gek. Want iedereen een sneltest bij de entree van Ziggo dome . . . Zie je de wachtrijen al?

Misschien kunnen we een vaccinatie chip laten implanteren
Zie smileys! Ik wil geen complottheorie!

gr Angela

Droppie

Droppie

18-12-2020 om 15:50

Verschil

Mensen gaan belonen omdat je dingen van ze gedaan wilt krijgen of mensen belonen omdat de straf (dwz mondkapje, ik noem maar wat) niet meer nodig is? Regels in de samenleving kun je niet wijzigen zolang er nog mensen zijn die niet gevaccineerd zijn, maar dat wel willen. Omdat je geen onderscheid kunt maken.

Ik vind het lastig omdat je mensen hebt die in januari gevaccineerd gaan worden en mensen die pas in de zomer of wie weet nog wel later gevaccineerd gaan worden. Ook als ze wel willen dus. Dus als je mensen gaat belonen, terwijl anderen die beloning niet krijgen ook al zouden ze dat willen, dan creëer je toch ongewenste ongelijkheid.
En dan noem ik als voorbeeld: we gaan een concert organiseren in mei en alleen de mensen die gevaccineerd zijn mogen binnen komen.

Piep

Piep

18-12-2020 om 16:32

Oudjes

"Regels in de samenleving kun je niet wijzigen zolang er nog mensen zijn die niet gevaccineerd zijn, maar dat wel willen. Omdat je geen onderscheid kunt maken"

Tuurlijk kun je wel onderscheid maken. Mijn ouders zijn tachtig en snel aan de beurt. Als zij dan met de andere tachtigers van hun clubje samen komen hoeven ze geen afstand meer te houden. Heerlijk toch voor die oudjes? En al zou het niet mogen, denk je dan echt dat ze het nog wel doen? Tuurlijk niet.

Onverstandig dit

Het is niet dat ik het niet begrijp. Men wil van het coronagedoe af.
Maar al ben je gevaccineerd bij de griep kun je die ook nog steeds wel krijgen al wordt je dan meestal minder ziek, bovendien kun je de ziekte ook nog steeds overdragen al wordt je er zelf niet ziek van.

De kansen worden steeds kleiner naarmate meer mensen gevaccineerd zijn of antistoffen hebben, maar de kans is niet 0.

Vicky

Vicky

18-12-2020 om 17:09

Angela67

'Buitenlandse vluchten die iemand wil maken, dan zul je je moeten aanpassen aan de eisen daar. Is dus je eigen beslissing om daar al dan niet in mee te gaan. Maar zonder bewijs kom je dat vliegtuig waarschijnlijk niet in. (Vind ik niet zo belangrijk, maar er zullen mensen zijn die dat wel vinden).'

Dat is zo. Vergelijkbaar met de inentingen als je naar Afrika wilt. Dan kies je er ook voor.

Triva

Triva

18-12-2020 om 17:09

Phryne

"Nou, dat lijkt me wel wat. Hek erom en je mag er pas uit als je gevaccineerd bent of na een negatieve test. Verschrikkelijk zoals die mensen in overvolle kerken een beetje tegen elkaar aan gaan lopen zingen. En dan op maandag weer hun collega’s besmetten"

Fijn dat je de hele biblebelt voor het gemak op 1 hoop gooit. Hoezo generalisatie?

"Toen ik vorig jaar Tanzania in wilde moest ik een bewijs van gele koorts vaccinatie hebben en werd bij binnenkomst mijn temperatuur opgenomen."

Verschrikkelijk hoe wij als rijke westerlingen zo nodig op vakantie moeten naar dit soort landen. Met het vliegtuig natuurlijk. Je kunt ook gewoon een huisje op de Veluwe huren, of is dat te dicht bij de biblebelt. Wat mij betreft zetten we een hek om Schiphol en gaan we helemaal niet meer vliegen....Scheelt ook in het verspreiden van corona

Ad Hombre

Ad Hombre

18-12-2020 om 17:13

Syboor

Zo denk ik er ook over.

Een simpele reisbeperking aan de EU grenzen is sowieso logisch en zal waarschijnlijk voldoende stimulans zijn om mensen te laten vaccineren.

Antoinette

Antoinette

18-12-2020 om 17:19

Pas

als iedereen een kans heeft gehad een vaccin te halen, lijkt me. Anders worden mensen twee keer gestraft: ze mogen al niet als eerste een vaccin én ze krijgen niet de voordelen die mensen die wel een vaccin mochten, wel krijgen. Voor vluchten, evenementen prima, daar blijf ik wel weg. Fijn voor al die verpleeghuisbewoners dat ze dat dan wel mogen. Maar graag in publieke ruimtes wel op anderhalve meter afstand van me blijven en een mondkapje op, zolang ik nog geen vaccin mag.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-12-2020 om 17:28

Antoinette

"Anders worden mensen twee keer gestraft"

Altijd dat gedoe over straffen. Als het nodig is voor de volksgezondheid moet het maar.

Antoinette

Antoinette

18-12-2020 om 17:37

Huh, Ad?

Ik bepleit pas versoepelingen als iedereen een kans geeft gehad gevaccineerd te worden. Dat lijkt me in het belang van de volksgezondheid. Niet dat iedereen die gevaccineerd is of immuum denkt te zijn de regels maar aan zijn laars lapt, terwijl nog niet vast staat dat je het virus niet over kan dragen als je gevaccineerd bent en de meeste mensen ten onrechte denken immuum te zijn. Wat is het voordeel voor de volksgezondheid om mensen meteen maar meer vrijheid te geven?

syboor

syboor

18-12-2020 om 17:43 Topicstarter

Andere ziektes

> Gek dat we nu ineens de grenzen willen sluiten voor mensen die niet gevaccineerd zijn voor corona, maar dat we dat nooit hebben gedaan voor alle andere besmettelijke ziektes die er bestaan.

De grenzen ZIJN dicht. Ik wil ze juist versneld openstellen voor gevaccineerde mensen. Ik heb niets gezegd over de lange termijn. Ik zou hopen dat we onze eigen vaccinatiegraad hoog genoeg krijgen dat we inreisbeperkingen kunnen afschaffen.

> Gaan we dan ook mensen zonder poliovaccin weigeren?
Met het laatste geval in Europe meer dan 20 jaar geleden, bijna de hele wereld poliovrij, en in Nederland een zeer hoge vaccinatiegraad, en een ziekte die zich niet via de lucht verspreid? Nee. De gebieden van de wereld die poliovrij zijn, zijn gigantisch achtergesteld en komen echt niet hier de toerist uithangen.

> Mazelen?
Wij zijn daar tegen ingeënt, en in veel achtergestelde gebieden is 'natuurlijke' immuniteit. Een lokale uitbraak op de biblebelt is heel vervelend, maar de kans daarop is niet buitengewoon groot. En het risico is constant: mazelen veroorzaakt wereldwijd voortdurend lokale uitbraken maar nooit een pandemie.

> Geelzucht?
Dat is een symptoom, niet een ziekteverwekker. Ik ken veroorzakers van geelzucht die zich via bloedcontact verspreiden, en veroorzakers die zich feco/oraal verspreiden. Ik ken er geen die zich via de lucht verspreid. Die ziektes zijn echt niet besmettelijk genoeg om je zorgen over te maken. De r-waardes voor die ziektes liggen ver onder de 1. Vaccins voor hepatitis A en B zijn al decennia lang voorhanden, en toch vinden we intenten voor A nog steeds niet nodig, en voor B doen we ook geen pogingen om volwassenen in te enten.

> SARS?
Een ziekte die al 16 jaar is uitgestorven? Nee, natuurlijk niet. Maar in het hypothetische geval dat die ziekte wereldwijd 23000 nieuwe slachtoffers per dag maakte - zoals Covid deed op het moment dat het EU inreisverbod van kracht ging - ja natuurlijk.

Een veel betere vergelijking is Gele koorts.
Zeker de helft van de landen waar gele koorts zich kan verspreiden (landen waar het juiste type mug woont) hebben zichzelf met veel moeite gele-koorts-vrij weten te maken. Dus weigeren ze ongevaccineerde mensen uit landen waar gele koorts zich daadwerkelijk verspreidt. En dat is volstrekt terecht. Vinden we ook helemaal niet gek.

Piep

Piep

18-12-2020 om 18:35

Eens

Helemaal eens met Syboor.

Ik snap dat hele gepraat over straffen en belonen helemaal niet in het kader van corona. Er is een probleem, daar doen we wat aan. Dat is toch geen straffen of belonen?

En als je niet meer bijdraagt aan het probleem dan hoef je toch niet te doen alsof dat nog steeds wel zo is? Dat zou pas straffen zijn: mensen onnodig beperkingen opleggen.

Als ik bijvoorbeeld aanleg heb voor huidkanker mag mijn buurvrouw toch wel in de zon liggen.

Wat mij betreft gaat alles weer open zodra de druk op de zorg dragelijk is. Ook als nog lang niet iedereen gevaccineerd is, maar de kwetsbaren wel.

Vicky

Vicky

18-12-2020 om 18:39

Poliovrij?

'bijna de hele wereld poliovrij'

In Pakistan en Afghanistan is de ziekte nog steeds niet onder controle en ook in andere landen zijn er de afgelopen jaren uitbraken geweest.

'mazelen. Wij zijn daar tegen ingeënt, en in veel achtergestelde gebieden is 'natuurlijke' immuniteit.'

In Nederland heeft 92,9 procent de BMR -inenting (bof, mazelen en rodehond) gehad. De resterende 7,1 procent wordt nergens geweigerd.

De wereld is groter dan jouw kringetje, Syboor. Kijk eens verder dan je neus lang is.

Mijn vraag blijft dus staan: verplichten we alleen het coronavaccin of ook polio, mazelen, HPV, ...?

Ad Hombre

Ad Hombre

18-12-2020 om 18:52

Antoinette

Gelukkig begint het er steeds meer op te lijken dat vaccinatie wel degelijk het overdrachtsrisico inperkt. Zo'n 2/3 bij het Moderna vaccin.

Maar op zich heb je gelijk. Als overdracht helemaal niet wordt tegengegaan is deze discussie vrij zinloos.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-12-2020 om 18:53

Triva

Je hebt gelijk, naar de Veluwe kan ook, maar ik kan niet wachten tot ik weer naar het buitenland op vakantie kan.

Piep

Piep

18-12-2020 om 18:53

Voorzorg

Ad, dat is toch geen straf, dat is een voorzorg. Ik snap dat helemaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.