Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Besmettingsgevaar longontsteking

Goedemiddag,

Geen idee of ik hier in de juiste pijler zit, maar ik heb een brandende vraag.
Ik heb een dreumes van anderhalf en ik sta op het punt van bevallen van mijn tweede kind. Mijn moeder heeft een zware longontsteking en zegt dat zij niet besmettelijk is. Klopt dit? Ik dacht altijd dat het zowel een virus als een bacterie kan zijn die de longontsteking veroorzaakt. Zij heeft alle prikken tegen de griep en de mexicaanse griep gehad en de huisarts zegt dat zij geen mexicaanse griep heeft (niet op basis van bloedonderzoek). Kan mijn moeder mij en mijn kinderen gewoon bezoeken als ik bij wijze van spreken dit weekend beval? Of is dat gevaarlijk?
Vast bedankt!

Broccoli

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

10-12-2009 om 14:11

Tja

dit is een lastige. Mijn dochter hoefde afgelopen week in elk geval niet thuis te blijven met longontsteking.
Het kan dus best zijn dat je moeder niet besmettelijk is. Maar het beste kan zij haar huisarts bellen en het daarmee overleggen. Als die zegt dat het kan zou ik daar vanuit gaan.

Kan, hoeft niet

Ik heb deze vraag kort geleden nog aan mijn huisarts gesteld en hij zei dat het besmettingsgevaar van een longontsteking niet erg groot is. Je krijgt dus niet zomaar een longontsteking omdat iemand anders het ook heeft. Maar, het kan dus wel.

Ik denk net als Amk dat je moeder deze vraag misschien het beste even kan voorleggen aan haar eigen huisarts. En hopelijk zegt die dan dat je moeder gewoon op bezoek kan komen

Heel veel sterkte met je bevalling!

Chris

sidneysheldon

sidneysheldon

10-12-2009 om 16:37

Niet doen

ik heb hetzelfde gehad, ook hoogzwanger, en mij werd door 2 artsen aangeraden om het niet op te zoeken. Sommige longontstekingen zijn wel degelijk besmettelijk. Het hoeft niet zo te zijn, dat je aangestoken wordt, maar waarom zou je een risico nemen? Overigens, ik neem aan dat je moeder zelf ook geen risico wil nemen, als je zo aan het hoesten bent.

Wederom ligt nu mijn vader in het ziekenhuis met een longontsteking, en nu is de versie in het ziekenhuis: niet besmettelijk maar kom maar niet met de kindjes want die zijn extra vatbaar hiervoor.

Broccoli

Broccoli

10-12-2009 om 16:55 Topicstarter

Reactie op reacties

Bedankt voor de snelle reacties en de tips! Ik dacht er eigenlijk zelf een beetje hetzelfde over dat ze misschien toch eerst even zelf haar huisarts moet vragen hoe het zit. Ik zou haar zelf (ze woont een flink eind bij me vandaan) nu ook niet opzoeken, om de kans op besmetting hoe dan ook zo klein mogelijk te houden. Maar ze was wel erg stellig dat ze niet besmettelijk is en dat betwijfel ik nou eenmaal. En als het de longontsteking zelf niet is die besmettelijk is, dan nog is er de kans dat ze hem heeft gekregen van een griep dacht ik, want een longontsteking staat meestal niet op zich als ik het goed begrijp.
Ze is wel erg ziek hoor, ze ligt al dagen met koorts op bed. Ze zal als ik morgen ineens beval sowieso niet ineens aan mijn bed kunnen staan doordat ze zo ziek is, maar ja, je kent het he, dan is het kleinkind er en dan wil ze natuurlijk zo snel mogelijk komen kijken. En ik wil natuurlijk mijn bijna pasgeborene niet blootstellen aan allerlei ziekten als ik dat kan voorkomen.

Broccoli

Beo

Beo

10-12-2009 om 18:30

Maf...

"niet besmettelijk maar kom maar niet met de kindjes want die zijn extra vatbaar hiervoor."
Lekker tegenstrijdig... Maar wel duidelijk: de artsen weten het eigenlijk ook niet. Geen risico nemen dus!

Beo

Broccoli

Broccoli

10-12-2009 om 21:43 Topicstarter

Reactie op lara10

Tja Lara, dat is natuurlijk ook waar. Ik weet natuurlijk helemaal niet hoe het precies gaat lopen en wie weet beval ik pas volgende week en is mijn moeder al goed opgeknapt dan, maar ik zat er toch een beetje mee. Het is natuurlijk m'n moeder, dat is het lastige. Van iedere andere zou ik zeggen, jammer maar helaas, je komt maar een week later. Maar je eigen moeder wil je natuurlijk graag haar kleinkind laten zien. Hopelijk loopt het allemaal los, beval ik volgende week pas en is zij dan volledig hersteld (dat hoop ik natuurlijk sowieso).

Broccoli

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.