Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mamasan

Mamasan

30-10-2008 om 18:47

Betrouwbaarheid anticonceptie

Wie weet hoe de betrouwbaarheidspercentages van anticonceptie worden berekend? Voor het spiraaltje is de onbetrouwbaarheid 2%. Betekent dat dan dat je van elke 100x dat je sex hebt 2x zwanger wordt? Dat lijkt me niet Of van elke 100x dat je sex hebt in je vruchtbare periode? Of worden van de 100 vrouwen er 2 zwanger op een bepaald moment?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

2 van de 100 vrouwen worden zwanger

Tinus_p

Tinus_p

30-10-2008 om 20:29

Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Contraceptive#Effectiveness

Effectiveness is measured by how many women become pregnant using a particular birth control method in the first year of use. Thus, if 100 women use a method that has a 12 percent first-year failure rate, then sometime during the first year of use, 12 of the women should become pregnant.

Statistieken

zeggen weinig tot niets over het individu !

Daarnaast speelt het gebruik nogal een grote rol, als jij super vruchtbaar bent en een keertje de pil vergeet dan is die 2% dus helemaal niet relevant.

Beter dan niets

Statistieken zijn wel op individuen gebaseerd, dus je hebt er wel degelijk iets aan. Je kunt er bijvoorbeeld heel mooi de verschillende methodes mee met elkaar vergelijken en zie je wat het betrouwbaarst is. Niet perfect, maar stukken beter dan niets.
Ter vergelijking: als je weet dat het op de Noordpool gemiddeld -34 graden is in de winter, dan betekent dat niet dat het er op 12 januari 2009 dus -34 graden zal zijn, maar je kunt op basis van de statistieken wel concluderen dat het er dan waarschijnlijk koud zal zijn en dus warme kleren aantrekken. Dat is hoe statistiek werkt.

Mamasan

Mamasan

31-10-2008 om 11:52

Handig om te weten

Tja, statistieken... Oudste dochter kwam dwars door de pil, dat kan dus eigenlijk helemaal niet (2 op de 1000 ofzo). Ik hoop dat ik nu gewoon bij die 98% hoor.

Mamasan

Mamasan

31-10-2008 om 13:15

Pelle

Het kan wel, maar het is wel een héél klein kansje.

Ja precies elissa

"maar je kunt op basis van de statistieken wel concluderen dat het er dan waarschijnlijk koud zal zijn en dus warme kleren aantrekken."

ja waarschijnlijk, en waarschijnlijk is geen 2%. Daar had ik het over.

Super vruchtbaar zijn (zwanger worden ondanks de pil) is dus een heel ander gegeven dan die 98% gemiddeld.

Manda

Maar dan moet je wel van jezelf weten dat je supervruchtbaar bent. Weet je dat niet, dan is de kans dus verreweg het grootst dat je bij die 98% hoort.

Overigens is het meestal zo bij vrouwen die door de pil heen zwanger worden, dat ze wat slordig zijn geweest in hun pilgebruik. Bijv. een keer vergeten, of geen rekening gehouden met verminderde werking van de pil bij antibiotica, of overgegeven of diarree gehad en geen extra pil genomen.

Mamasan

Mamasan

31-10-2008 om 15:54

Dan nog

"Overigens is het meestal zo bij vrouwen die door de pil heen zwanger worden, dat ze wat slordig zijn geweest in hun pilgebruik. Bijv. een keer vergeten, of geen rekening gehouden met verminderde werking van de pil bij antibiotica, of overgegeven of diarree gehad en geen extra pil genomen."
Voor zover ik me kan herinneren ben ik niets vergeten destijds. Had wel mijn stopweek verplaatst, maar die was niet langer dan 7 dagen. Nou ja, dat doet er verder ook niet toe. Ik heb wel voor een spiraal gekozen omdat ik daar verder zelf geen invloed op kan uitoefenen, dat leek me erg veilig. Hopelijk zitten al die vreemde dingen die ik voel tussen de oren

Grutjes

als het zo is dan is dat toch geweldig (kan ook mijn eigen fixatie zijn natuurlijk), die krijgen jullie ook wel groot.

Ruimte zat

(mijn zus is ook bizar vruchtbaar, met spiraaltje zwanger geworden).

Kari1

Kari1

31-10-2008 om 20:03

Pearlindex

http://www.anticonceptiepil.nl/content/anticonceptie/betrouwbaarheid.asp
http://www.geboorteplanning.nl/pearl_index.htm
Zoals tinus al opmerkt, het percentage wordt gemeten in vrouwjaren. 2% wil zeggen: 2 per 100 vrouwjaren. Dus van de 100 vrouwen die het middel gebruiken worden er per jaar 2 zwanger. 1 vrouw die het 25 jaar gebruikt heeft in die tijd een kans op zwangerschap van 0,5% oftewel 1 op 200.

Asa Torell

Asa Torell

31-10-2008 om 21:03

Pelle

ik moest ook flink nadenken, het is dus 25jaar/100jaar is 1/4, dus dat geeft een kans van 1/4 keer 2% dus 0.5%.
Maar het zou inderdaad heel interessant zijn om van die 2% te weten of ze het middel precies zo gebruikten als voorgeschreven, of dat ze een fout hadden gemaakt. In dat laatste geval heb je dus een nog lagere kans door secuur te zijn.

Kari1

Kari1

31-10-2008 om 21:08

Pelle je hebt gelijk

het is voor mij blijkbaar al te laat
Dat procentteken moet natuurlijk wel vervallen als je van procenten naar aantallen overgaat.
Dus een pearl index van 2 wil zeggen dat als 1 vrouw het middel 25 jaar gebruikt er bij haar 0,5 ongeplande zwangerschap ontstaat, niet 0,5% kans. Van de 2 vrouwen die het middel 25 jaar gebruiken wordt er dus 1 ongepland zwanger ergens in die tijd. (2 zwangerschappen per 100 vrouwjaren dus 0,5 zwangerschap per 25 vrouwjaren.)
Een pearl index van 2 is dan ook behoorlijk hoog.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.