Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blokje

blokje

24-05-2012 om 09:08

Beugel en eten

Mijn kind heeft uitleg gekregen over de te plaatsen beugel. Er gaat meer gebeuren dan ik verwacht had. De boventanden vallen te ver over de ondertanden en er gaan een soort blokjes geplakt worden achter de voortanden om het volledig dichtbijten te voorkomen. Dit zou inhouden dat het eten lastiger zou zijn. ( de kiezen komen niet meer op elkaar?) Mijn kind is geen makkelijke eter en ik zou liever niet zien dat er gewicht af ging.... Wat kan ik verwachten? nog tips t.a.v. eten ? en went het ? Kind keek er erg naar uit om eindelijk een "mooi" gebit te krijgen, maar dit gaat waarschijnlijk wel erg tegenvallen. Hoe kan ik dit aanpakken? pamperen of juist niet.
blokje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pureren en pamperen

Natuurlijk ga je je kind pamperen, in elk geval in het begin, een nieuwgeplaatste beugel doet gewoon pijn. Verder zorgen voor zacht eten dat nauwelijks gekauwd hoeft te worden. Stamppotjes, danoontjes, knijpfruit. Vooral brood is lastig als je niet goed kan kauwen. Nadat ze gewend is aan de beugel zal het kauwen vast wel wat makkelijker gaan.

skik

Bellefleur

Bellefleur

24-05-2012 om 10:27

Ervaringen van ons

Mijn zoon van 15 heeft een beugel met blokjes, en een plastic verhemelte. Hem was verteld dat hij in het begin pijn zou hebben. En dat hij daar paracetamol voor kon slikken. Hij heeft nauwelijks pijn gehad. Wel vond hij het erg wennen 'al die dingen in je mond'. In het begin waren er veel dingen die hij niet meer kon eten. Afbijten (appel) lukt nog steeds niet. Hij krijgt van mij appel in blokjes en een gebaksvorkje er bij .
Waar hij de meeste moeite mee heeft, is alles wat in de beugel blijft hangen. Sla is niet te doen. En veel soorten vlees zijn ook lastig: gehakt, draadjesvlees, kipfilet. Al met al is het erg meegevallen. En hij ziet er nu zo heerlijk puber uit: beugel, te lang haar en puistjes...

blokje

blokje

24-05-2012 om 11:34

Nou,

het gaat me met name om het kauwen. De voortanden zouden de blokjes van de ondertanden eraf bijten. De kiezen liggen naar binnen gedraaid en moeten "rechtop" komen met elastieken. Er komt dus ruimte tussen de kiezen van onder en bovenkaak. Dit doen ze door iets achter de voortanden te plakken waar de ondertanden tegenaan rusten, de mond zo minder ver dicht kan, zodat de kiezen niet meer op elkaar komen. Me lijkt dat je dan toch ook niet meer fijn kan kauwen? Ik zie het beeld voor me van een opoe die sabbelt zonder gebit!?
En afbijten van een appel, wortel, hard broodje mocht sowieso niet. En mijn kind eet geen sla, en vlees alleen als er kipfilet, gehakt of zalm op tafel komt ( overigens wel dol op gevulde soep...)
En kind vraagt zich af of je er niet "moe" van wordt dat je je gebit niet op elkaar, in rust, kan zetten?

blokje

Nyntje

Nyntje

24-05-2012 om 16:52

Dochter heeft dit ook

onze dochter heeft die blokje ook, de eerste 2 dagen vond ze het vreselijk. Eten ging amper, tot aan huilens toe. Wij dachten echt, wat gaat dit worden, maar na een week was ze eraan gewend en at ze weer als vanouds alleen wel langzamer. Dit had de ortho ook voorspeld, 1 weekje wennen, maar als je kind het zegt dan geloof je het toch. Je zoon / dochter zal dus echt even moeten doorbijten, dan komt het goed.
suc6

beugelmam

beugelmam

24-05-2012 om 19:41

Zoon

Zoon had ook zoiets. Bij hem werden er stukjes op zijn laatste kiezen geplakt en daardoor kon hij ook zijn andere kiezen niet meer op elkaar krijgen. Hij had er erg veel moeite mee. Het duurde eeuwen voordat hij zijn brood ophad omdat hij de grotere stukken die overbleven niet makkelijk door kon slikken. Vooral in de schoolpauze was dat erg lastig.

blokje

blokje

25-05-2012 om 09:03

Bui

Dit is inderdaad de bui die ook ook zie hangen. Kind is daarnaast nogal "pieperig" en gezien de leeftijd (12) af en toe behoorlijk onredelijk.
Het viel ons (kind en mij) ook een beetje tegen (ook even piepen) kind wou gewoon graag rechte tanden.
Na het eerste "o, jee ", kregen we de foto's te zien en de computeranimatie en kwam de noodzaak naar voren. ( ik snap nu ook beter, waarom ze 2x per jaar naar de mondhygeniste moet) Ik ben blij dat ik hier opnames van gemaakt heb. Geweldig, ik ben te vroeg geboren....
Bij kind is de eerste schrik voorbij en begint zich weer te verheugen op het rechte tandenverhaal. Gisteren is het voorlopig het laatste ijsje met carameltopping troep gaan eten. Ik ga soep, knijpfruit ed. voor de eerste periode inslaan. En zit kind nog even op de huid om vooral nu nog even "in het voren" te werken voor de proefwerkweek (lukt heel goed, met dit zwembadweer). Iemand nog tips voor de broodmaaltijd op school? Nu eet kind slechts èèn boterham, het is niet de bedoeling dat dit een halve wordt.
blokje

Vera*

Vera*

25-05-2012 om 14:06

Blokje

Kun je het plaatsen van de beugel uitstellen tot NA de proefwerkweek?
Hier was zoon, ondanks de paracetamol, danig van slag. Hij heeft toen ook zijn verjaardagsactiviteit met een paar vrienden gecanceld. Zelfs sabbelen op een spekkie was al te veel voor hem.

blokje

blokje

25-05-2012 om 14:26

Vera

Dat zou inderdaad een idee zijn... er is ook nog kort daarop een weekendkamp gepland, maar ik weet niet wanneer die proefwerkweek is...., alleen dat 'ie komt. Ik vermoed over zo'n 3 weken. Ik had vanmorgen de gelegenheid, want ik kreeg een telefoontje dat de afspraak een dag verplaatst moest worden, omdat de beugel nog niet binnen was en levering door het pinksterweekend niet zeker was. Nog verder verschuiven gaat weer problemen geven met de geplande vakantie van ons en orthodontist ed. Ik heb het nog even aan kind voorgelegd, maar die wou niets weten over nog verder verzetten. Was al boos dat de afspraak voor het plaatsen op een avond viel en niet onder schooltijd en dat het helemaaaaaal belachelijk was dat 'ie nog niet binnen was. Met een hele onredelijke preek er achter aan over wie hier verantwoordelijk voor gehouden moest worden en dat ze het maar zelf op moesten halen en dan probeer ik maar wijselijk mijn mond te houden en niet te lachen.
blokje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.