Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Arawen

Arawen

17-04-2012 om 13:32

Beugel-strijd

Ik had er hier al over gepost (vond het zo ouderwets..) maar de kogel is inmiddels door de kerk; zoon heeft sinds vorige week een buitenboord-beugel. Daar hoort uiteraard een tijdje gewenning bij. Afspraak met de ortho is dat hij dat ding de komende maanden (= groep 8) zo veel mogelijk ook overdag draagt, om zoveel mogelijk 'uren te maken'. Dan is er al voldoende resultaat om over te stappen op alleen s'nachts dragen als hij naar de brugklas gaat.
Maar dat is nou juist het probleem.. zoon blijft sputteren, de beugel telkens uit doen, ook s'nachts.. Na een paar dagen 'langzaam opvoeren' moest hij er toch echt mee gaan slapen en dat doet hij ook wel, maar dan doet ie 'm s'nachts toch uit 'want dan wordt ik wakker en heb ik er te veel last van'.

Praten, argumenteren, ik probeer van alles, maar het begint een soort van beugel-strijd te worden... en we zijn nu pas een week verder... pff.. Iemand tips of aanmoediging?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Simpel

Als je de buitenboordbeugel niet draagt, groeit je mond niet en blijft ie te klein en passen je tanden niet.
Als je tanden niet passen, moeten ze worden getrokken.
Eruit dus. Zodat je minder tanden hebt en die wel passen.
Tja, 't is het een of het ander. Hij mag kiezen...
groeten albana

Cicade

Cicade

17-04-2012 om 16:05

Nou, niet zo simpel hoor

Mijn dochter heeft in beginperiode buitenboordbeugel heel veel gedragen, overdag en 's nachts. Zo goed dat ze minder uren moest gaan dragen. Maar nu, paar maanden verder moet ze beugel toch weer 16 uur per dag dragen, maar het ze doet het niet/weinig.
Ze klaagt ook dat als ze 's nachts wakker wordt het zo'n pijn doet dat ze hem (half in haar slaap) uit doet. En met geen mogelijkheid krijg ik haar zover dat ze hem elke nacht draagt.
Vragen, gebieden, dreigen, niks lijkt te helpen.

Albana, ik snap jouw bijdrage niet, ligt misschien aan mij, maar dat je mond niet groeit als je de beugel niet draagt etc., daar kan ik echt geen touw aan vastknopen hoor.

Dus helaas geen tips, maar slechts herkenning. Heb je niet zoveel aan, maar jij bent niet de enige ouder met een nukkig kind qua beugeldragen. Misschien dat je zoon straks wel onder de indruk is van het commentaar van de orto en assistenten. Die preken namelijk behoorlijk tegen mijn dochter en ik hoop dat ze daardoor uiteindelijk de pijn die erbij hoort voor lief zal nemen, maar ik zie het wel een beetje somber in....

Merel

Merel

17-04-2012 om 18:35

Telkens stuk

Hier was ie telkens stuk, zoon 'beet' het dingetje waar die beugel in stak, in zijn mond, telkens los. Minstens 2 keer per maand zat ik bij de tandarts om dat dingetje er opnieuw op te laten zetten. Uiteindelijk na ruim 4 maanden de handdoek in de ring gegooid en hem een slotjesbeugel laten aanmeten, met het geluk voor ons/hem dat er net een kies wisselde waardoor het kon en we de buitenboord beugel konden overslaan (moest hij waarschijnlijk wel iets langer de slotjesbeugel)
(is hij inmiddels ook al mee klaar) Al met al heeft het hele beugelen 1,5 jaar geduurd.

Marjoleine64

Marjoleine64

18-04-2012 om 12:06

Hier

heeft zoon eerst (halverwege groep 7 al, hij was toen 11) een blokbeugel gehad. Dat is zo mogelijk nog een groter drama dan een buitenboordbeugel, omdat je er nauwelijks mee kan praten en al helemaal niet mee kan eten. Maar hij had hem wel hele dagen in, ook op school, waar de hele klas hem wel zielig vond... Hoe meer je hem draagt hoe sneller je ervan af bent, dat begreep hij maar al te goed. En zijn mond was echt te klein. Later kwam daar de buitenboordbeugel bij, en dat was veel pijnlijker, en langzaam wennen met steeds een paar uurtjes per dag, en dan ook ´s nachts. Hij deed hem niet bewust uit ´s nachts (nou ja, na de eerste week niet meer), maar het gebeurde gewoon spontaan dat het ding 's ochtends toch niet meer in zijn mond zat. Kapotte beugels hebben wij ook gehad (blokbeugel, buitending, slotjes)... Hij heeft er alles bij elkaar 2 jaar mee gelopen, maar het staat nu echt allemaal prima (en hij is nu 14, en heeft de afmeting van een volwassen man, hij is groter dan zijn vader).
Ik zou zeggen gewoon volhouden, thuis na school zoveel mogelijk in, evt een pijnstiller voor het inslapen de eerste dagen. Helaas komt deze pijn iedere keer terug als de boel weer wat strakker gezet moet worden.
Marjoleine

Maylise

Maylise

18-04-2012 om 14:35

Niet gelukt

Mijn zoon had een losse beugel die 's nachts in moest en zoveel mogelijk overdag. Dat was dus een ramp. 's nachts haalde hij hem er uit want zat niet lekker en overdag zat het ook niet goed want uiteraard was hij niet aan dat ding gewend. Koste ons dus heel veel geld zonder enige vordering. Uiteindelijk er maar mee gestopt. Als ze zelf niet gemotiveerd zijn is het lastig. Onze zoon trok zich ook niks aan van dreigende orthodontisten. Later zijn er twee kiezen en twee tanden getrokken en heeft hij nog een jaar een blokjesbeugel gehad.ERgenlijk staat het nu allemaal helemaal niet zo schots en scheef. Het is geen helemaal recht gebit maar ook niet zo slecht dat het opvalt.Het blijft natuurlijk zonde van de gezonde kiezen/tanden.
Maar het is enorm lastig om een kind hiertoe te dwingen. Geen tips dus helaas.

sinas

sinas

18-04-2012 om 14:42

Ben blij

dat zoon het met een blokjesbeugel kon, want een uitneembare beugel was hier ook een drama geworden. hij was weleens nijdig hoor, zeker als de draad net weer vervangen was, maar als ik kijk hoe mooi het nu staat. Wel heb ik zoon op een gegeven moment gezegd dat alles wat ik meer moest betalen door zijn eigen laksheid (vooral met de nachtbeugel) dat die kosten voor hemzelf zijn. Maar of dat echt helpt?

Snap het op zich wel

regelmatig verzucht ik....als die blokjesbeugel toch af en toe even uit kon, wat zou dat heerlijk zijn. Op zich snap ik het dus wel dat zoon enorm veel moeite heeft om te wennen. Het zit gewoon ontzettend irritant, doet zeer en je krijgt er soms gewoon hoofdpijn van.

Zou het een idee zijn om een soort beloningssysteem in te stellen. Om zo het wennen te stimuleren en een kans te geven. Dus zeg het maar....nacht goed in gehad, hij mag kiezen wat er gegeten wordt of een week goed in gehad hij mag met iemand naar de film.
Tja, het is misschien wat omkopen, maar geloof me....ik snap best dat hij 's nachts die beugel uitprutst half slapend. Als ik dat kon met die slotjesbeugel zou ik het misschien ook wel doen, hoe goed ik ook snap dat het ding moet blijven zitten.

groetjes van Purk

Maylise

Maylise

18-04-2012 om 17:06

Oh sorry

Ik zie dat ik blokjes beugel heb geschreven maar ik bedoelde slotjes beugel. Hij had dus eerst zo'n losse beugel en dat werkte niet. Later die slotjes beugel en dat was een stuk beter aangezien hij die niet zelf uit kon halen. Bovendien was hij toen ouder en meer zelf gemotiveerd. Het was niet de ideale beugel voor zijn gebit maar beter dan niks zullen we maar zeggen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-04-2012 om 13:24

Beugel

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken van toen ik aan de beugel was en ook een tijd een buitenboordbeugel moest dragen. Nee, het is niet leuk maar het moet. En hoe vaker je hem draagt hoe eerder je gewend bent en hoe eerder de behandeling succesvol afgesloten kan worden. Dat hebben mijn ouders me altijd voor ogen gehouden en daar heb ik me aan gehouden. No pain, no gain. Als je hem steeds uit doet raak je er niet aan gewend en blijft het lastig en pijn doen. Hou het eindresultaat voor ogen en beloon je kind voor bijvoorbeeld een week vaak dragen en stel een grote beloning in het vooruitzicht als hij helemaal beugel-af is. Ik weet niet meer wat ik kreeg maar het hielp wel
Tegenwoordig is het dragen van een beugel en ook een buitenboordbeugel veel meer geaccepteerd dus is het minder raar. Tja, gewoon doorzetten dus.
Mijn zoon krijgt ook over een paar weken een beugel dus die strijd komt hier ongetwijfeld ook om de hoek kijken... Succes!

Cicade

Nou dat is gewoon simpelweg de gevolgtrekking.
Die buitenboordbeugel krijgen kinderen omdat hun kaak te klein is om het aantal tanden/kiezen en de grootte ervan te kunnen 'bergen'.
Door de buitenboordbeugel 'groeit' je kaak harder dan ie anders zou doen.
Daardoor is er dan ruimte voor die tanden en kiezen.
Draag je 'm niet, dan groeit je kaak niet, of in ieder geval niet groot genoeg voor al die tanden en kiezen.
Dus dan moeten er w.s. wat tanden of kiezen uit.
Het is optie 1 of 2.
Oudste deed ook moeilijk over de buitenboordbeugel die ze alleen maar 's nachts hoefde en maar korte tijd.
Nadat ortho het had uitgelegd aan de hand van plaatjes snapte ze ook eindelijk waaróm dat moest. Assistente zei nog leuk tegen ortho...hoeveel moeten er dan uit, meneer de ortho? En ortho zei achterloos, nou een stuk of 4 moeten er dan zeker getrokken worden....
Alleen het idee al....4 kiezen laten trekken, maakte dat oudste vanaf die dag elke nacht de beugel in hield en na 2 maand al aan de blokjes kon. Pijn of geen pijn, omdraaien en even aan die kiezen die dan getrokken moeten worden denken en je slaapt weer....
Bij jongste kenden we de riedel al en ze snapte hem ook meteen.
Het is gewoon kiezen. Of buitenboordbeugel dragen óf trekken. Aan kind de keuze.
groeten albana

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-04-2012 om 13:47

Trekken

Dat klopt; mijn kaak was ook te klein en vandaar de buitenboordbeugel. Bij mij moesten zelfs bij aanvang van de behandeling al eerst een behoorlijk aantal kiezen getrokken worden om ruimte te creeren. Had ik die buitenboordbeugel niet (goed) gedragen was mijn kaak nog te klein geweest voor alle tanden en had er veel meer getrokken moeten worden. Dat was voor mij ook een prima reden om me braaf aan het beugelen te houden.
Het verduidelijken mbv plaatjes, foto's en gipsmodellen is ook een goede tip. Dan wordt het aanschouwelijk en "leeft" het meer waarom je nu eigenlijk een beugel nodig hebt.

Vic

Vic

19-04-2012 om 19:22

Pijn

Mijn beugel is alweer 28 jaar geleden, maar ik kan me nog goed herinneren hoeveel pijn het deed. Ik heb het totaalpakket gehad. Vier kiezen trekken, buitenbeugel, slotjes, en allerhande combinaties aan elastiekjes. Ook heel fijn, dan kun je dus gewoon niet eten, met zo'n gevaarte vanuit je mond, en 4 elastiekjes van boven- naar onderkaak. Mijn kaak is overigens klein gebleven en mijn tanden hebben na het langdurig beugelen gewoon weer een eigen plekje gezocht, wat helaas niet keurig in een rijtje is.

Wie mooi wil zijn.....

Mijn dochter heeft een ook een buitenboordbeugel gehad, en daarnaast nog een aantal pittige ingrepen waardoor haar beugeltijd een hel was.

Het lastige is dat je je kind niet kunt dwingen en je kunt praten als Brugman maar het is een onding en het doet pijn.

Mijn dochter was erg gemotiveerd en heeft veel moeten doorstaan omdat er allerlei ingrepen nodig waren. Ik heb daar veel bewondering voor gehad. Zij vond het waardeloos om dat ding naar school in te moeten. Dus hadden we een compromis bedacht, dat ze 'm in zou doen zodra ze thuis was en uitdoen wanneer ze opstond. En ja, het zal misschien ietsje langer duren maar zo gek veel ook weer niet.

Mijn dochter heeft ook regelmatig paracetamol geslikt, vanwege de pijn.

Hoe je je kind het beste kunt motiveren in dit geval vind ik een lastige, maar ik ben geneigd om Albana te volgen. Want als je een mooi gebit wilt hebben heb je niets te kiezen en zul je door moeten zetten.

Dat vereist doorzettingsvermogen en dat is niet eenvoudig. Het is het eindresultaat dat telt.

Om het dragelijker te maken zou je er dus voor kunnen kiezen om de stand van de band minder strak te zetten of de buitenboordbeugel minder lang in te doen. Je doet er dan wat langer over.

Overigens heb je wel erg snel resultaat wanneer je even doorzet en consequent bent. Maar pijnloos is het niet, helaas.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.