Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anna

Anna

26-02-2011 om 16:34

Beugel voor 11-jarige zoon

Met 4 kinderen dacht ik alles wel zo'n beetje te hebben gehad. Niet dus want mijn jongste moet een beugel, als eerste. Ik heb er ook nooit eentje gehad en mijn man pas toen ie al lang volwassen was.
Dus nu ben ik op zoek naar de tips en tricks. Waar moet ik op letten? Wat gaat dat kosten? Hoe vaak moeten we naar de tandarts? Hoe moet ie dat schoon houden? Wat kan hij niet meer eten?
Dinsdag moet ie gaan happen bij de assistente en daarna krijgen we te horen wat precies de bedoeling gaat worden. Het enige wat ik nu weet is dat ie ruimtegebrek heeft maar niet welke beugel het precies gaat worden.
Zoonlief was trouwens helemaal happy. Schijnt dat een beugel behoorlijk in is. Ik zie eigenlijk alleen maar hoge kosten en gaatjes door het niet goed schoonhouden op ons afkomen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

26-02-2011 om 17:27

Eerst maar eens

kijken hoe je verzekering is! Een beugel kan behoorlijk in de papieren lopen. Als je niet veel vergoed krijgt zou ik nog even wachten, eind dit jaar kun je weer overstappen naar een andere zorgverzekering...

Over het eten, dat krijg je allemaal uitgelegd als de beugel geplaatst is. Bij onze zoon was ook te weinig ruimte. Er zijn 4 kiezen getrokken bij hem. Sinds begin dit jaar heeft hij nu de beugel. Ik vind het nog meevallen hoe hij er mee omgaat.

Maxime.M

Maxime.M

26-02-2011 om 17:58

Heel houden

Zorg dat je zoon die beugel heel houdt. Mijn zoon was namelijk een ster in kapot maken en die kosten krijg je niet vergoed! (eerst een losse beugel waarmee hij speelde met zijn tong, onbewust hoor, maar goed, iedere keer was dat ding stuk en moest ie een week weg ter reparatie, dat schoot natuurlijk totaal niet op) daarna een buitenboord, die ook aldoor kapot ging, daarna versneld aan de slotjesbeugel omdat hij een tand wisselde kon dat. De laatste, slotjesbeugel, daarvan is ook een paar keer een slotje losgegaan.
Waarschijnlijk door hard bijten op iets. Met normaal gebruik gaat het niet stuk hoor, dochter hield die van haar wel heel, maar goed, als je hem ziet 'spelen' met het ding, waarschuw hem dan, laat het geen gewoonte worden.
Verder had mijn zoon alleen last met draadjesvlees en sinaasappel enzo (draderige dingen zeg maar) verder at hij alles.

100%mama

100%mama

28-02-2011 om 10:11

Idd verzekering

eerst even checken. En natuurlijk even afwachten welke beugel hij krijgt. Ligt het ruimte gebrek (even op zijn hollands) in de lengte (dus van huig naar lip) of in de breedte (van wang naar wang zeg maar). Hebben ze gezegd al of het een vaste beugel wordt of een uitneembare. Met een losse beugel kan je alles eten ....met slotjes moet je bijvoorbeeld uitkijken met harde dingen afbijten.

Poetsen met slotjes is onhandig, goed erop letten dat er rondom de slotjes wordt gepoetst Ik raad ouders altijd aan, zeker in het begin, om plaque verklikkers te gebruiken zodat de kids de kenlpunten zien waar ze beter op moeten letten. Maak desnoods een afspraak bij de preventie assistente of mondhygieniste voor poets instructie's.

De start kosten (als de beugel erin gaat) voor een uitneembare ligt rond de 450,=, voor een vaste 850,=. Daarna elke 5 weken rond de 50,=. Het voortraject kost ongeveer 250,= (happen, beoordelen, foto's etc.). Best een hoop dus.....

bibi63

bibi63

28-02-2011 om 21:50

Zorg en zekerheid

vind ik een fijne verzekering. Je krijgt daar een vergoeding van 2300,00 en daarmee kom je in ieder geval een heel eind. Voordeel is dat ze geen wachttijden hebben: je verzekert je daar en kunt declareren tot 2300,00. Wel moet je dan even wachten tot 1 jan.
Gr. Bibi

NaShA

NaShA

28-02-2011 om 23:11

Z&z

hebben wij ook, supertevreden inderdaad!

Anna

Anna

01-03-2011 om 21:26

Zorg en zekerheid

Da's inderdaad een hoop geld. Heel toevallig zijn wij per 1-1 naar Zorg en Zekerheid overgestapt en hebben de Totaal aanvullende verzekering. Ik ga er dus van uit dat ze veel en misschien alles vergoeden. Zoonlief is vandaag gaan happen en foto's maken. Over 2 weken moeten we terug voor het behandelplan. Ben erg benieuwd wat het dan precies gaat worden. Ik ga in ieder geval een kopie opsturen naar Zorg en Zekerheid met de vraag wat zij vergoeden.
Die beugel moet er hoe dan ook komen. Ik zie zelf ook dat er te weinig plaats is voor wat er nu zit en er moeten er nog een paar door komen. En het zit een beetje in de familie dus ik verwachtte het al. Maar het is wel fijn als ik van te voren weet wat Zorg en Zekerheid precies vergoed

NaShA

NaShA

01-03-2011 om 22:25

Volgens hun site en overzicht

als je die AV-totaal hebt vergoeden ze 100% en er staat geen maximum bedrag bij. dus ik denk dat ze dan alles volledig vergoeden!

NaShA

NaShA

01-03-2011 om 22:26

Zie hier

http://www.zorgenzekerheid.nl/Consumenten/Verzekeren/Vergoedingen.htm
Rechts vindt je het PDF bestand met de vergoedingen in 2011.

bibi63

bibi63

02-03-2011 om 12:24

Trouwens

Vergeet niet de sportnota's van je kids op te sturen. Je krijgt voor elke kind per jaar 50,00 vergoed voor een sportclub.
Gr. Bibi

NaShA

NaShA

02-03-2011 om 13:16

Sportnota's?

Die krijg ik niet...alles wordt automatisch afgeschreven...

Puck

Puck

02-03-2011 om 13:27

Pelle

Ik krijg geen rekeningen van de sportclubs, van geen van de 4 die ons gezin heeft. Wordt gewoon automatisch afgeschreven. That's it. Lijkt me dus niet uitzonderlijk wat NAsha beschrijft. Krijg jij dan wel echt rekeningen van de sportverenigingen?

NaShA

NaShA

02-03-2011 om 14:10

Inderdaad, geen rekening

Niet van ballet, niet van badminton en niet van de voetbal...Het wordt automatisch afgeschreven en verder niks...

Maxime.M

Maxime.M

02-03-2011 om 14:54

Nota opvragen?

volgens mij kan je de nota gewoon opvragen hoor van de sportclub

NaShA

NaShA

02-03-2011 om 16:05

Zou kunnen vragen

of een bewijs van overschrijven ook voldoende is. Ik weet dat Z&Z vrij soepel daarin is. Voor het lidmaatschap van Balans krijg ik ook een deel terug, of ik moet de factuur sturen, of een bewijs van overschrijven. Misschien geldt dat ook hiervoor. Ik zal er eens een mail aan wagen om het te vragen! En of ballet er ook onder valt

bibi63

bibi63

02-03-2011 om 21:16

Klopt

Je kunt gewoon een kopie van je bankafschrift opsturen. Enige voorwaarden voor vergoeding is dat de club bij een bond moet zijn aangesloten, maar dat zijn ze bijna allemaal, hoe klein ook. Dus evt. fff vragen bij je club.
Gr. Bibi

Anna

Anna

04-03-2011 om 22:41

Beugel

Ik had dat ook al opgezocht maar het is fijn om bevestigd te worden. Als ik een offerte heb zal ik die voor de zekerheid toch maar even opsturen. Heb ik nu ook met mijn offerte gedaan. Ik heb nieuwe kronen nodig. Helaas heb ik nog niks van Z&Z gehoord erover.
Helaas zit geen van mijn kinderen op een sportclub dus daar haal ik niks uit. Iemand maakte trouwens een opmerking over dat kinderen gratis zijn. Alleen de zon is gratis. Je hoeft voor kinderen geen premie te betalen maar die kosten zitten echt wel in je eigen premie verwerkt. Ik zou daarom ook geen seconde twijfelen om die contributies te declareren maar dat kan dus helaas niet.

NaShA

NaShA

04-03-2011 om 23:02

Ervaring met z&z

is dat ze wel snel reageren op vragen, dus als je nu nog niks gehoord hebt, zou ik er eens een mailtje aan wagen (ik heb soms binnen 1 dag antwoord van ze gekregen!)

Framboos

Framboos

05-03-2011 om 13:16

Om terug te komen op het onderwerp...

Ja, beugels zijn hip. Zo dacht mijn zoon er ook over.
oudste heeft sinds begin jan ook een beugel - de zgn activator in de prachtige kleur blauw. De ellende is dat je dat ding uit de mond kunt halen en hij heeft 'm dan ook veel te weinig in, omat je er niet mee kunt eten. Voel me net zo'n politieagent...heb je je beugel in??? Het valt hem erg tegen, doet meer pijn dan hij dacht, maar die tanden marcheren niet vanzelf naar de goeie plek he? Na de activator volgt een traject met slotjesbeugel. Zal mij benieuwen hoelang het duurt voor we zover zijn.
Heeft iemand tips hoe om te gaan met puberende zoon die wel beugel moet maar eigenlijk ervan baalt?

NaShA

NaShA

05-03-2011 om 13:56

Framboos

ik moet zeggen dat ik blij ben dat zoon meteen die slotjesbeugel heeft gekregen, want de 1e dagen was hij behoorlijk pissig! Deed veel meer pijn dan hij gedacht had. Woensdag moeten we weer, dan wordt de boel weer aangedraaid enzo. Toch zie ik nu al verbetering en dat houd ik hem dan maar voor. Want als het aan hem ligt rukt hij hem er nu al uit!

bibi63

bibi63

05-03-2011 om 14:59

Framboos

Hier ook dochter (12) met activator en straks slotjesbeugel. Zij heeft trouwens een 2-delige activator: 1 onder om de ondertanden meer naar voren te krijgen en 1 boven omdat haar bovengebit nogal smal is. Grappig is dat haar 2 wat naar voren stekende voortanden al door de boven activator meer recht staan....
Maar nu even concreet: zij moet hem ca. 14 a 16 uur per dag in. Dat redt ze niet. Hij gaat 's nachts zowiezo in (heeft ze gelukkig geen probleem mee), maar dat is uiteindelijk hooguit 10 uur. De bedoeling is dat ze hem overdag (hoeft niet naar school) 's middags als ze thuis is ook zoveel mogelijk in heeft, maar dat is lastig dus: vergeten, geen zin meer omdat we bijna gaan eten, koekje snoepje drinken enz enz. Dus we wachten maar even af wat het resultaat met de gemiddelde 10 uur is. Eind maart weer naar de ortho en dan horen we het wel. Overigens moet ze het bovending 1x per week een slag aandraaien, dat gaat goed.
Gr. Bibi

Puck

Puck

05-03-2011 om 15:44

Gut wat heb ik dan een modelkind

Onze altijd slordige en nonchalante zoon heeft ook eerst een 2-delige activator gekregen en in de eerste 6 weken moest die 23 uur/dag in. Hij is hem eigenlijk nooit vergeten. Ooit 1x na het ontbijt en toe hij op school was is hij naar huis terug gefietst, heeft bij de buurvrouw de reserve sleutel gehaald (ik was werken) om zijn beugel te kunnen pakken. Mede door zijn trouwe dragen kon de geplande periode van een jaar door de activator verkort worden naar 9 maanden, waarvan de laatste 5 maanden eigenlijk alleen maar was om de al bereikte eindstand te handhaven. Eerder een plaatjesbeugel was nl niet verstandig, de kans op terugval was dan veel groter. En nu heeft hij sinds een half jaar een vaste beugel.
Dus misschien werkt het om te vertellen dat hoe beter je je beugel draagt des te eerder je er weer van verlost bent.
Wat betreft de pijn: vraag anders aan de ortho of ze m iets ruimer weer willen afstellen, dat doet onze ortho ook. Gevolg is dat kind nooit echt veel last heeft gehad van zijn beugel en daardoor ook minder de neiging had om hem uit te laten. Volgens de ortho werd het beugeltraject ook nauwelijks langer, je moet alleen wat vaker op controle.

Framboos

Framboos

05-03-2011 om 16:44

Half maart

weer controle. ben benieuwd. Vorige maand toch 2 mm vooruitgang, nadat hij (11 en een half)amper die beugel had gedragen - rare beloning voor fout gedrag he? Het is een activatorblok, dus 1 stuk en hij moet hem 's nachts met buitenboord dragen - dat gebeurt dus nooit, want dan slaapt hij niet. Als hij hem 's avonds indoet, dan ligt na enige tijd de beugel naast zijn bed. Hij wordt geacht 24 u de beugel te dragen, waarvan 12 u met buitenboord. Dit zou 14 maanden duren en daarna komt pas de slotjesbeugel.
Ik heb zelf vroeger een beugel gehad, maar toen werden 2 kleine kiezen getrokken, vaste beugel met hulzen om de kiezen en elastiekjes. klaar in anderhalf jaar. Ik kan de pijn nog wel goed voor de geest halen; je wilt idd de hele boel er soms uitrukken. Dus ik begrijp zoonlief wel, maar toch...
ik vind het idee van iets losser zetten wel een goeie. meer kans dat hij 'm dan draagt denk ik zo!

Puck

Puck

05-03-2011 om 19:26

En belonen?, framboos

Kun je hem ook motiveren om die beugel te dragen door hem iets leuks in het vooruitzicht te stellen als hij het volhoudt? Het is op zich misschien al een beloning als blijkt dat als hij die beugel wel heel veel draagt het sneller kan gaan en daar kan je best die 2 mm met amper dragen halen: kijk hoe goed het al gaat als je hem nauwelijks draagt, moet je nagaan wat het zal worden als je hem wél goed draagt..... En als je de beugel de hele maand goed draag dan... gaan we samen iets leuks doen, krijg je dat spel voor de ds, mag je een boek uitkiezen, verzin 't maar.

Framboos

Framboos

06-03-2011 om 20:44

Puck

gisteren pittige discussie over de beugel gehad. Ik zeur. Nou dan weten we dat ook weer. Toch lekker doorgezeurd, zonder resultaat. Wel erbij gezegd dat weigeren gevolgen zou hebben die hij niet leuk vindt. Heel verbaasd dat hij vandaag geen computertijd had (we hebben time slot). Ik heb uitgelegd waarom.
En...meneer heeft er toch over nagedacht en vandaag heel braaf langdurig zijn beugel (met buitenboord!) gedragen. Zo is hij vaker. Eerst botsen en dan bij nader inzien eigenlijk heel verstandig.
We komen er wel.
ik ga in elk geval wel samen met hem nadenken over de positieve beloning, want daar zie ik wel wat in. Bedankt!

Puck

Puck

07-03-2011 om 09:53

En wat zegt de ortho zelf?

De ortho hier hamert ook heel erg op het goed gebruiken van de beugel en zegt gewoon ijskoud: als ik merk dat je hem niet draagt dan stop ik gewoon de behandeling want dan kost het je ouders alleen maar geld. Ook toen de vaste beugel geplaatst was werd er gewoon gezegd: als we merken dat je hem toch niet goed schoon houdt dan gaat hij er zo weer uit. Verder lieten ze plaatjes zien van wat er gebeuren kan als je je beugel niet goed verzorgt en dat werkte ook erg goed. En nu lijkt het net of onze ortho een boeman is, maar dat is dus absoluut niet zo. Het is een hele leuke man en in het algemeen benadert hij de kinderen uiterst positief en motiverend, maar dit extra stukje werkt in ieder geval voor mijn kind erg goed.

Framboos

Framboos

07-03-2011 om 21:57

De ortho is streng

hij heeft bijv. ook horrorfoto's laten zien van een jongen waarbij hij de behandeling heeft gestaakt vanwege slecht poetsen. Nu dreigen de behandeling te staken zou geen effect hebben op mijn zoon. Hij heeft me de eerste weken al bijna gesmeekt om te stoppen en dan zou hij zelf van zijn spaargeld ons wel terug betalen. Mooi niet dus! Hij heeft vooral zelf mogen nadenken beugel ja of nee en voor ja gekozen. Dus wel even doorzetten dan.
Maar goed, vandaag kon ook weer aardig door de beugel, dus we hopen volgende week op een geweldige vooruitgang als motivatie. Heb wel laten merken dat ik erg blij was dat hij de beugel weer draagt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.