Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-06-2012 om 15:53

Beugel zoon

Jaja, het is zover, zoon (11) krijgt een beugel. Vanmiddag hebben we bij de orthodonist het behandelingsplan gekregen en besproken. Hij krijgt een slotjesbeugel (boven- en onderkaak). Zijn onderkaak moet ietsje naar voren; hij heeft een lichte overbeet die gecorrigeerd moet worden en er is in zijn bovenkaak te weinig ruimte voor zijn hoektanden dus daar moet ruimte voor gemaakt worden. De actieve behandeling gaat zo'n anderhalf a twee jaar duren. Daarna volgt nog een retentiebeugel.
Nu kunnen we kiezen voor conventionele slotjes (brackets) of voor zelfligerende slotjes dwz slotjes zonder elastiekjes. De zelfligerende brackets schijnen comfortabeler te zijn, minder snel stuk te gaan (geen elastiekjes die kapot kunnen gaan) en de behandelingsduur schijnt korter te zijn met een nog beter resultaat. Er is wel een meerprijs aan verbonden: 60 euro per kaak dwz 120 euro totaal. Nu heb ik even een globale kostenberekening gemaakt aan de hand van de prijsopgave en de tarievenlijst en de totale kosten voor de actieve behandeling zouden dan zo'n 2300 euro zijn. Mijn verzekering vergoedt maximaal 2000 euro.
Die zelfligerende slotjes klinken best interessant en qua kosten zou het dus kunnen (120 euro op een hele behandeling van zo'n 2000 euro is te overzien) maar ik zou meer informatie over de voordelen van deze slotjes willen tov de conventionele slotjes. Wie weet daar meer over of heeft er ervaring mee?
Zoon krijgt 3 juli zijn beugel dus voor die tijd moeten we weten voor welke slotjes we kiezen. Hij kijkt er erg naar uit; hij vindt een beugel erg hip en heeft net gezien hoe mooi het resultaat kan worden Wat trouwens ook bijzonder is: 30 jaar geleden heb ikzelf "gebeugeld" bij de vader van deze orthodontist. Dus zoon zit bij de zoon, mama zat bij de vader LOL

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

12-06-2012 om 15:59

Ervaring hier

met een gewone slotjesbeugel, dus met elastiekjes. Voordeel, om de zoveel weken kun je weer eens een ander hip kleurtje kiezen, zoon heeft alle varianten al gehad, zelfs om elk slotje een kleur kreeg hij nog gedaan

Als ik kijk, ik ken het gebit van jouw zoon niet, maar ook hier iets te weinig ruimte, moesten kiezen voor getrokken worden, ook voor hem stond er anderhalf tot 2 jaar gepland, en uiteindelijk heeft het nog geen jaar ingezeten. Nu heeft hij 2 van die draadjes achter zijn voortanden zitten.
Persoonlijk zou ik dus gaan voor de gewone beugel, weet je zeker dat je verzekering alles vergoed en heb je niet zelf nog extra kosten (tenzij je die 300 euro over hebt??)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-06-2012 om 17:00

Kosten

Na wat googlen, rekenen en overleg zijn we eruit. Die zelfligerende slotjes zijn in aanschaf wel iets duurder maar aangezien de totale behandelingsduur korter wordt en je minder vaak op controle hoeft te komen (geen elastiekjes vervangen) bespaar je uiteindelijk op de totale kosten van de behandeling. De controles zijn ook korter omdat deze brackets sneller en eenvoudiger zijn bij te stellen. Een paar andere voordelen zijn dat ze rond zijn dus geen scherpe hoekjes en dat ze dus ook makkelijker zijn schoon te houden. Een heel groot voordeel vind ik dat omdat er geen elastiekjes zijn, die niet kunnen verkleuren. Dat vond ik nog het ergste van mijn beugel. Je at iets met kerrie of paprikapoeder en je liep een maand lang met viezig verkleurde elastiekjes...
Ik heb het er met zoon over gehad en we gaan dus toch kiezen voor de metalen zelfligerende slotjes. Zoon wil op iedere tand een slotje in een andere kleur: rood, oranje, blauw, groen en zelfs roze Dat kan dus tegenwoordig ook zo zag ik bij de orthodontist.
Maar als ik nu aan de beugel zou moeten zou ik zelfs kiezen voor keramische zelfligerende slotjes; die zijn nog iets duurder maar onzichtbaar en nog minder wrijving dan metalen zelfligerende slotjes dus nog sneller resultaat.
Ik heb ook net nog even mijn zorgverzekeraar hierover gebeld. De 100% vergoeding tot 2000 euro klopt en dit zou voldoende zijn om de totale beugelkosten te dekken, zelfs met de meerprijs voor deze slotjes en nog een eventuele reparatie of een extra rontgenfoto.

Annet

Annet

12-06-2012 om 20:23

Mijn tip

Ik zou bij de ortho uitleggen dat je niet meer te besteden hebt dan 2000 euro en dat de behandeling dus ook niet langer mag duren dan dat. Zij zullen daar naartoe moeten werken.
Mijn ervaring is dat ze niet zoveel haast hebben. Toen ik weer bij elke controle meeging en vooral elke keer vragen stelde over de voortgang, ging het plotseling veel sneller. Daarvoor hadden ze alle tijd.
Totaal zijn ze toch 3/4 jaar over de geschatte behandeltijd heen gegaan. Ik ben pas het laatste half jaar meegegaan. Een volgende keer (volgend kind) ga ik daar meer op sturen, scheelt bergen met geld.

Ook de nacontrole (draadje achter tanden langs) gaat niet via ortho, hoewel ze dat wel adviseren. De tandarts in ons dorp doet die controle bij de halfjaarlijkse controle als ze er toch is. Dat doet hij ook voor de klanten van een andere ortho. Scheelt ook weer veel geld. Als er iets niet goed is, moeten we uiteraard terug naar de ortho. Maar dat kan eerst jaren goed gaan, dus dure controle is niet zinvol

Veranderende vergoedingen

De vergoedingen van de ziektekostenverzekering kunnen per jaar verschillen. Als je dus 2 jaar bezig bent, kan het zijn dat je volgend jaar een lager bedrag vergoed krijgt,omdat de voorwaarden veranderen.
En heb je bij je berekening er rekening meegehouden dat er op het laatst nog rontgenfoto's gemaakt worden, en misschien een gehemelteplaat om de tanden nog een tijd snachts op zijn plaats te houden? Bij ons kwam het bedrag een stuk hoger uit dan ze in het begin geschat hadden...
(en gekleurde slotjes zijn vast ook duurder dan standaard)

blokje

blokje

12-06-2012 om 21:24

Zelfligerend

MIjn kind heeft sinds kort zelfligerende slotjes ( insignia damon) en de ortho's waar ik uit kon kiezen werken alleen hiermee ( damon). Door het verplaatsen van tanden bestaat de kans dat de wortels korter worden. Bij zelfligerende slotjes zou de kans hier op kleiner zijn, of dit ook zo is? geen idee. persoonlijk vind ik elastiekjes erom op afstand er niet uit zien, alsof er etensresten om de slotjes zitten, maar dat mag in mijn ogen geen criterium zijn voor de keuze.
Over de kosten......Mijn ortho heeft er voor gekozen om veel handelingen onder zijn supervisie aan assistenten over te laten. ( foto's, planbespreking, plaatsen) en het "ontwerp", voortgang beslissingen zelf te doen. ( ik weet niet hoe dit in andere praktijken gaat).
Zo heeft hij een afspraak met mijn verzekeraar dat de behandeling voor de gehele looptijd vergoed wordt. ( met uitzondering van "zoekgeraakte" slotjes)
blokje

anna van noniemen

anna van noniemen

12-06-2012 om 22:11

Zoals gezegd

bij zoon heeft de beugel er ook niet de voorspelde 2 jaar ingezeten, nog niet eens 1 jaar. En dat met een normale slotjesbeugel. Vieze elastiekjes viel wel mee, eerlijk gezegd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-06-2012 om 22:25

Reactie

De vergoeding die je krijgt hangt af de polisvoorwaarden in het jaar waarin de behandeling gestart wordt. Deze vergoeding blijft staan voor de rest van de behandelingsduur ongeacht eventuele tussentijdse gewijzigde verzekeringsvoorwaarden. Dit heb ik vandaag specifiek nagevraagd bij mijn zorgverzekeraar. Dit geldt in ieder geval voor onze zorgverzekeraar (Zorg en Zekerheid); ik weet natuurlijk niet of dit ook zo werkt bij andere zorgverzekeraars.
Het verwijderen van de slotjesbeugel, een eind-controle rontgenfoto, het plaatsen van de retentiebeugel en nog een jaar garantie op die retentiebeugel zit al bij de kostenopgave die ik heb gekregen. In de retentiefase worden de controles gewoon meegenomen door de tandarts en als daar evt. nog een extra foto moet worden genomen kan dit ook door de tandarts worden gedaan. Maar zo vaak en snel worden er tegenwoordig geen rontgenfoto's meer gemaakt vanwege de straling.
Gekleurde slotjes kosten niets extra. Ervan uitgaande dat de voorgestelde behandelingsduur aan de ruime kant is zal het net tegen de 2000 euro gaan kosten. In het ergste geval misschien een paar tientjes tot 100 euro daarboven maar oma heeft aangeboden dat zij dat dan wel wil betalen. Zij vindt ook dat we voor zelfligerende slotjes moeten kiezen.
Overigens ga ik voorlopig iedere keer mee naar de orthodontist. Omdat ik het leuk vind om te zien hoe het daar gaat en omdat ik de vinger goed aan de pols wil blijven houden; zeker qua voortgang en behandelingsresultaat. En ook omdat zoon ADHD heeft en nog weleens dingen wil vergeten zoals bijvoorbeeld belangrijke informatie, nieuwe afspraken etc.
Het plaatsen van de beugel wordt door de orthodontist gedaan; de assistentes doen de controles.
Overigens is Nederland het land met de laagste orthodontie-tarieven. Leuk om te weten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.