Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Molletje

Molletje

23-04-2018 om 15:37

bloedingen na novasure

Begin februari heb ik een novasure behandeling laten doen. Ik had namelijk last van overmatig bloedverlies dat tot wel 3 weken per maand aanhield. Waarschijnlijk door de overgang (ik ben 53).
De behandeling zelf viel mee, ik mocht na een paar uur weer naar huis en heb me een paar dagen wat wiebelig gevoeld, meer niet. Nauwelijks pijn.
Het herstel verliep zoals het in het foldertje stond, een paar weken met wat licht bloedverlies en wat waterige afscheiding. Maar na een week of zes begon ik weer te bloeden. Ik dacht dat dit dan mijn eerste menstruatie zou zijn, maar na drie weken was het nog niet opgehouden. Ik belde de gynaecoloog en kreeg een soort hormoonkuurtje, waar ik enorm beroerd van werd. Het bloeden stopte wel, maar toen het kuurtje klaar was ging het bloeden weer door. Weer gebeld, nu kreeg ik middelen die mijn bloed moesten laten stollen, omdat er misschien wel een wondje in de baarmoeder zat. Weer stopte het bloeden, maar nog voor het einde van deze kuur begon het weer. Dat is inmiddels twee weken geleden en ik bloed nog volop. De gynaecoloog heeft alleen nog het verwijderen van mijn baarmoeder 'in de aanbieding', maar daar zit ik niet echt op te wachten. En dus bloed ik maar door. Ik slik inmiddels ijzerpillen via de huisarts, maar ik word steeds slapper en ook wat jankerig (vind ik zelf).
Heeft iemand nog ideeën? Nog een keer novasure kan niet, aldus de gynaecoloog.

Vakantieganger

Vakantieganger

23-04-2018 om 17:24

Hier wel 2x novasure behandeling

Ik had geen rare bloedingen na de eerste novasure behandeling. Dus daarover kan ik niet meepraten. Maar een ruim jaar na de eerste behandeling was ik nog steeds elke keer 9-11 dagen ongesteld. (Dat was voor de eerste behandeling 12-14 dagen.) Dus ik was er wel op vooruit gegaan, maar niet genoeg, naar mijn zin.
Gelukkig kreeg ik van mijn gyn zonder problemen een 2e behandeling, met het resultaat 6-7 dagen bloedingen.

Ik wens je veel succes met deze ellende.

Molletje

Molletje

23-04-2018 om 20:54

dank je

Hoe lang is dat geleden, vakantieganger? En hoeveel tijd zat er tussen de behandelingen? Was de tweede behandeling direct na dat eerste jaar?

Vakantieganger

Vakantieganger

23-04-2018 om 22:15

Hoe lang geleden

Molletje, Ik denk dat het een jaar of 7-8 geleden is. Tussen de eerste en de 2e keer zat ongeveer een jaar, of misschien was het 14 maanden. Ik heb mijn medische administratie niet zo goed op orde dat ik dat allemaal nog kan terugvinden, sorry.
Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het.

Guppie

Guppie

24-04-2018 om 15:55

Hormonen.

Zo'n behandeling kan misschien helpen maar doet niks met de oorzaken. Bij zware bloedingen kunnen er dingen zijn als oestrogeendominantie. Dan is het oestrogeen relatief te hoog ten opzichte van het progesteron. Ook kunnen er tekorten zijn aan diverse voedingsstoffen.
Op een site als https://energiekevrouwenacademie.nl/alle-blogs/ onder andere info over hormoonkwesties.
voor de ijzeropname zijn diverse andere stoffen ook belangrijk, zoals magnesium, vitamine B en C, lysine en molybdeen.

Molletje

Molletje

24-04-2018 om 22:21

kan best kloppen

Ik denk dat je daarin wel gelijk hebt, Guppie, maar ik vind het altijd een beetje gevaarlijk om zo'n mevrouw zonder medische opleiding blindelings te volgen. Ik zal eens op zoek gaan naar iemand die het een beetje meer onderbouwd kan toelichten. Dank in ieder geval.

Blauwe Bes

Blauwe Bes

25-04-2018 om 16:52

Guppie

Alsjeblieft, verspreid geen onzinsites van kwakende mevrouwtjes die hun onzintheorieën bijeensprokkelen op sites van andere kwakzalvers.

Niki73

Niki73

27-04-2018 om 13:41

Guppie

Ik wil graag even en duit in het zakje doen. Guppie, ik ben helemaal voor een frisse insteek en gebruik liever natuurlijke behandelingen als die voldoende zijn.
Misschien heb je wel een punt, misschien zelfs een heel belangrijk punt, maar op deze manier kan ik je echt niet serieus nemen. Zou je eens een paar wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken kunnen posten over je stokpaardje (oestrogeendominantie)? Tip: ga eens zoeken in PubMed, gewoon op trefwoord.

Novasure behandeling gehad

Hoi iedereen ik heb een novasure behandeling gehad op 3sept de eerste week haast geen bloedingen nu hevige bloedingen heb nu zelfs bloedarmoede ervan als ik alles had geweten had ik het niet gedaan de gynaecoloog zei is heel normaal ik moet elk uur verschonen moet nu wachten tot 16okt op mijn vervolg afspraak ik baal als een stekker helaas kan ik het niet terug draaien

Guppie

Guppie

25-09-2018 om 19:06

Niet naar oorzaken kijken

Wetenschappelijk is: vooral niet naar oorzaken kijken maar symptomen bestrijden.

Bosbes

Bosbes

25-09-2018 om 21:58

natuurlijk hoor, maar niet heus

Wat een kletskoek wederom, Guppie.
Het is de de standaardzin bij alternatieve geneeswijzen 'kijken naar de hele mens' en 'niet alleen symptomen bestrijden maar echt naar de oorzaak zoeken' maar het raakt kant noch wal.
Alle alternatieve geneeswijzen die bij nader inzien (of nader onderzoek) toch hielpen, zijn niet meer alternatief, maar worden dus regulier.
En ja, een enkele keer heb je dus geluk maar ga er maar vanuit dat het vrijwel altijd niet voor niets nog in die hoek zit.

Je hebt blijkbaar geen idee van wetenschap. En ja, ik wel.

zebra

zebra

26-09-2018 om 14:48

wat verschrikkelijk zeg!

denk je eindelijk overal vanaf te zijn en dan dus nog niet!

Zelf heb ik ook zulke ernstige bloedingen gehad met als gevolg ijzertekort, nu ben ik weer redelijk opgeknapt maar nog steeds niet helemaal de oude.
Ik kon kiezen uit de mirena, novasure of de pil, ik koos de laatste optie. Hiermee ook wel wat opstartproblemen gehad maar nu gaat het prima. Over een jaar terug naar de gynaecoloog voor controle.

Hoi zebra

Ben bij de huisarts geweest moet het allemaal maar afwachten nu ook nog ernstige bloedingen maar mag er niks voor hebben helaas omdat ik bloedziekte heb dus kans op trombose bah baal nog denk je inderdaad dat je er van af bent dus niet nu bijna 4week verder😠

zebra

zebra

29-09-2018 om 11:21

Mientje1977

dat is een fikse tegenvaller dan, je wordt er zo moe van en ook onzeker, toch bang voor doorlekken. Sterkte hoor!

Jolanda69

Jolanda69

01-11-2018 om 18:50

Novasure goed bevallen

Ik ben Jolanda, 49 jaar en de laatste 8 maanden hevige mensruaties om de 2 weken 6 dagen lang.
Na de prikpil ,gewone pil,wilde ik niet aan het spiraaltje,en heb ik met mijn huisarts overlegd om de novasure uit te voeren.
Had ook al veel gelezen op internet erover.
Zo gezegd zo gedaan afspraak gynaecoloog gemaakt,en hebben ze een onderzoek gedaan en hebben ze wat weggeschraapt,dat was allemaal goed en na 4-5 weken wachten,kon ik gisteren 31 oktober naar het ziekenhuis,voor de novasure onder narcose.
Was wel wat zenuwachtig en gespannen met die soms horror verhalen wat ik las op internet.
Kreeg een uurtje ervoor 2 paracetamol. Iedere keer controleren ze de bloeddruk en temperatuur die waren de hele dag goed,ook daarna.
Het moment brak aan dat ze me naar de ok brachten,nog gelachen met de artsen,en toen kreeg ik de narcose,even later lag ik in de uitslaapkamer,en kreeg een waterijsje, dat smaakte na 18 uur niks eten.. Was alleen beetje misselijk en heel lichte soort menstruatiepijn, na 2 uurtjes was het allemaal goed en nergens meer last van, en kon snel naar huis... ingreep was goed gegaan, savonds nog wat bloed in de urine, dag erna niks meer.. dus ik ben er goed uitgerold, zorgen om niks gemaakt.. nu afwachten of ik de menstruatie niet meer krijg... over 3 maanden krijg ik een bel afspraak.

Novasure wel of niet?

Jammer dat er alleen ervaringen van 2018 te lezen zijn. Zijn er nieuwere ervaringen met Novasure? Of kunnen diegenen iets zeggen die het vorige jaren hebben ondergaan?

Ik ben een 50 plus vrouw en heb hevige bloedingen en de gynaecoloog adviseerde Novasure, maar ik lees er hele wisselende berichten over. Sommigen ervaren maanden later toch nog bloedingen, krampen etc. Graag reacties, want ik twijfel om het te ondergaan. Overigens is er dus een klein percentrage vrouwen die na de 50 nog menstrueert! Ik ken iemand van 58 die nog menstrueert en heftig ook. Ik kan dus wel hopen dat het binnenkort voorbij is, maar het kan dus ook nog jaren duren.

Hallo Lina,

hier in 2019 een novasure behandeling ondergaan, en er enorm spijt van.

ik ging dus ook voor de heftige vloeiingen, stolsels en nog meer ranzigheid. Ingreep niet fijn, maar gelukt: 5 maanden niets.

De zesde maand kreeg ik pijn op een allerverschrikkelijkste manier. 4 dagen 2x per dag zetpil 100 mg diclofenac aangevuld met paracetamol. 

Nieuw onderzoek gaf de uitslag: na de behandeling is een verkeving van/in de baarmoeder ontstaan. Optie: baarmoederverwijdering met alle aanvullende risico's  of hormonen om kunstmatig in de overgang te komen. 

De eerste hormoonsoort werkte prima, behalve dan de pms-symptomen, die nu niet maar 1 week, maar continu waren. Eerlijk is eerlijk : mijn libido rees de pan uit.

De andere soort maakt me vlak en vermoeid. Daarnaast ben ik hiervan flink aangekomen. 

Gynaecoloog gaf aan dat dit vaker/ best regelmatig voorkomt. Helaas was dit niet echt duidelijk gemaakt bij de intake: had ik dit geweten, had ik hier waarschijnlijk niet toe overgegaan. 

Echter: de schoonmoeder van kind heeft na de ingreep nergens last meer van.

succes met het maken van  een keuze.

Na een paar jaar weer terug op het forum,
in 2018 een novasurebehandeling gehad,ben ik 9 maanden niet ongesteld geweest,daarna begon het toch weer maar niet zo heftig.
nu het laatste jaar weer heftig en soms wel 2x per maand 6dagen met migraine en flinke buikpijn.
na lang nadenken ben nu 53 toch besloten om baarmoederverwijdering te doen,sta nu op de wachtlijst..

dan

dan

01-03-2022 om 16:59

Jootje69 schreef op 01-03-2022 om 16:15:

Na een paar jaar weer terug op het forum,
in 2018 een novasurebehandeling gehad,ben ik 9 maanden niet ongesteld geweest,daarna begon het toch weer maar niet zo heftig.
nu het laatste jaar weer heftig en soms wel 2x per maand 6dagen met migraine en flinke buikpijn.
na lang nadenken ben nu 53 toch besloten om baarmoederverwijdering te doen,sta nu op de wachtlijst..

Dat is wel heftig! 

Ik heb in hetzelfde jaar Orgametril voorgeschreven gekregen, ben daar vorig jaar mee gestopt op advies van de gynaecoloog, nog een paar dagen licht bloedverlies maar nu niks meer. Ben nu inmiddels 56. 

Oeff wat balen.
Na in juli een Novasure te hebben ondergaan 4 maanden niet gevloeid, geen druppel, ook niet direct na de behandeling.
Nu helaas toch weer wat vloeien 😭 Ik baal zo ben zo bang dat het in volle hevigheid terug gaat komen. Ook meteen weer migraine gisteren, buikpijn en slecht in mijn vel zitten. Hier had ik de afgelopen maanden toen ik niet vloeide ook geen last van.
Jaren geworsteld letterlijk op de bank moeten blijven zitten omdat ik leeg liep en de ene  bloedarmoede na de ander.
Wie stelt mij gerust en zegt me dat het niet weer zover gaat komen...
Ik ben 46 jaar, al een aantal jaren overgangsverschijnselen.

dan

dan

13-11-2022 om 10:03

Bottertje schreef op 13-11-2022 om 09:42:

Oeff wat balen.
Na in juli een Novasure te hebben ondergaan 4 maanden niet gevloeid, geen druppel, ook niet direct na de behandeling.
Nu helaas toch weer wat vloeien 😭 Ik baal zo ben zo bang dat het in volle hevigheid terug gaat komen. Ook meteen weer migraine gisteren, buikpijn en slecht in mijn vel zitten. Hier had ik de afgelopen maanden toen ik niet vloeide ook geen last van.
Jaren geworsteld letterlijk op de bank moeten blijven zitten omdat ik leeg liep en de ene bloedarmoede na de ander.
Wie stelt mij gerust en zegt me dat het niet weer zover gaat komen...
Ik ben 46 jaar, al een aantal jaren overgangsverschijnselen.

Dat is erg vervelend, zeker als je je daarnaast ook niet lekker voelt.

Hier ben ik afgelopen zomer ook weer terug geweest naar de gynaecoloog vanwege bloedverlies (doorlekken ook) en ben wederom gestart met de Orgametril. 

Zelf geen ervaring met novasure

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.