Home » Forum » Gezondheid » Borstkanker 3

Borstkanker

10 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Jessica5
Borstkanker

Begin vorig jaar had ik borstkanker. Ik heb een borstbesprarende operatie gehad en alleen 21x bestraling.Nu heb ik verklevingen in de borst en ook sinds twee maanden oedeem in mijn borst. Ik krijg daar nu oedeem therapie voor. Heeft iemand hier ervaringen mee?. Ik vraag mij af of het zin heeft deze therapie.

40er
Zelf niet

Maar een hele goede bekende wel. Ze heeft geen borstbesparende operatie gehad, maar volledige verwijdering. Lymfeklieren aan die kant zijn ook weg gehaald. Inmiddels ruim 2 jaar geleden, maar nog regelmatig naar de oedeemtherapie. Nu is het weer dikker, dus gaat ze weer, daarvoor 4mnd ofzo niet geweest omdat het goed ging.

Sterkte, niet niks wat je allemaal hebt gehad!

Pooh Bear
Jessica

Heb je het al geprobeerd op het forum van pink ribbon? Daar heb je veel meer kans op iemand met ervaring. Ik heb wel ervaring met borstkanker maar niet met oedeem.

Snoopy
Ja ervaring

Natuurlijk niet hetzelfde verhaal want dat is het nooit. Ik heb borstkanker gehad, amputatie, reconstructie, volledig okselkliertoilet en daarna (door fout ziekenhuis) een bacteriële infectie in arm/borst/rug gehad waarna ik een oedeem arm overhield. Ik ben eerst bij een oedeem therapeut terecht gekomen waarbij ik echt dacht: wat doe ik hier? Merkte geen verschil. Daarmee gestopt en een ander gevonden en die pakte het anders aan, waardoor ik wel verschil merkte. Die werkte ook met tape trouwens en een kous maar dat kan denk ik niet met je borst, die kous, tape wel, denk ik

Ik heb in het begin rondgesnuffeld op (borst)kanker fora maar daar krijg je te maken met een bepaalde groep (ex) patiënten en dat deed mij geen goed. Rigoureus mee gestopt. Is persoonlijk natuurlijk.

Pooh Bear
Snoopy

Daar heb je wel een punt. Ik vond het ook niet erg fijn op dat forum. Las altijd heel selectief als ik iets wilde weten zocht ik bewust op dat onderwerp en verder keek ik al heel snel niet meer.
Ben er nadat ik klaar was met de meeste behandelingen ook nooit meer geweest.

Flanagan
Bewegen

In de link wordt uitgelegd wat je zelf kan doen om erger voor te zijn; massage maar ook bewegen.
Zelf had ik last van een oedeem. Niet als gevolg van borstkanker, maar het belemmerde mij wel. Hier heeft fysiotherapie geholpen om de vocht weg te krijgen dmv sporten.

https://www.gezondheidenco.nl/33891/lymfoedeem-zelf-leren-behandelen/

Jessica5
Bedankt voor de reacaties

Ik heb ook geen zin om die forums te lezen.
Flanagan ga je tip bekijken.
Vandaag mijn eerste mammografie erg spannend. Volgende week weer een afspraak bij de chirurg , vraag ook wel aan haar wat ik er mee aan moet.

Nieuwe Nick
Hier ervaring

Ik heb BK, en ik ben besparend geopereerd. 2 okselklieren verwijderd. 25 bestralingen (en nog x chemos).
En ja, ik heb nu ook last van verklevingen, en vochtophoping in de borst. Dus ja ik heb ervaring :(
Mijn oedeemtherapeut zegt dat het soms goed komt, en andere patienten blijven een levenslange "relatie" met de therapeut houden.
Heb je nog meer vragen dan mag je forumbeheer vragen om mijn emailadres.

Nieuwe Nick
Hoe ging de mammografie?

Hoi Jessica,
Hoe ging de mammografie? Ik vond het behoorlijk pijnlijk, die geopereerde borst zo pletten 😁. Het is normaal al geen pretje maar vond het na de operatie helemaal geen feest. Ik hoop dat je volgende week een goede uitslag krijgt, en dat je een tijdje weg mag blijven. (I mocht een heel jaar wegblijven. Hoop dat jij dat ook hoort!)
Fijn weekend.

Jessica5
Nieuwe Nick

Nou in de eerst instantie zag het er goed uit, wel pijnlijk i.dd die geopereerde borst. Werd gebeld dat er toch wat te zien was bij de andere borst. Dinsdag weer een mammografie gehad en ego, en ook een biopt. Was onduidelijk of een kyste of wat anders. Vrijdag hoop ik de uitslag te krijgen. Pff ik moet er niet aan denken dat het weer mis is.
Wat heftig dat je wel chemo hebt gegehad. Helaas heeft mijn tweeling zus het ook gehad ook met gemo maar ook helaas met een borstamputatie. Tja vorig jaar toen ik het kreeg snapte ik echt pas wat het met je doet kanker. Ik snapte toen pas wat mijn tweeling zus had doorstaan. Gelukkig kunnen we samen nu het er goed over hebben met alle problemen die dit met ons teweegbrengt. Tja helaas wordt dat ook vaak onderschat. Ik weet niet hoe jij daar mee omgaat .
En naar alle mensen hier die hier mee te maken hebben of gehad geef adviezen. Niet iedereen zit te wachten op die borstkankervorums. Ik niet.