Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Borstkanker

Begin vorig jaar had ik borstkanker. Ik heb een borstbesprarende operatie gehad en alleen 21x bestraling.Nu heb ik verklevingen in de borst en ook sinds twee maanden oedeem in mijn borst. Ik krijg daar nu oedeem therapie voor. Heeft iemand hier ervaringen mee?. Ik vraag mij af of het zin heeft deze therapie.


Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-03-2018 om 11:52

Pechvogel

Dat is ook de strekking van wat ik zeg. De keuzes zijn er binnen de behandeloptie.

Maar Jessica heeft niet verteld dat chemo is aangeraden en dat zij dat niet wil.
Zij heeft in #19 gezegd dat er nu alleen sprake is van borstsparende operatie en bestraling. Dat ze blij is dat ze geen okseltoilet hoeft. Chemo lijkt dus niet aan de orde nu. Zou in een later stadium ingebracht kunnen worden, maar dat weet je nu niet. En het is niet gek dat ze daar niet op hoopt.
Als jij dan zegt (#24 laatste alinea): ik ken de medische situatie niet, maar ik zou toch chemo doen, gaf mij dat de gedachte dat jij chemo ziet als soort vrij te verkrijgen optie. Daar reageerde ik op.

Onnodige bangmakerij vind ik ook verkeerd.

Maar Jessica, ik zal jouw verhaal niet belasten met mijn gedachten hier verder over. Ik leef wel gewoon mee

Sterkte met alles!

Aagje

Aagje

Pechvogel

Pechvogel

06-03-2018 om 13:36

Aagje

Dan heb jij mij bij #24 niet goed begrepen, of ik heb het niet goed verwoord. Ik weet helemaal niet wat het behandelplan is voor Jessica. Ik hoop van ganser harte dat het allemaal met een sisser afloopt. Maar terugkerende BK is meestal wel een indicatie voor stevigere aanpak. Dan heeft de bestraling toch niet afdoende geholpen.

Overigens doen ze tegenwoordig liever geen okseltoilet meer en houden ze het als het even kan bij bestraling. Okseltoilet levert ook kans op allerlei blijvende ongemakken. (Nieuwe richtlijn).

Hopelijk houdt Jessica haar op de hoogte. Ik wil alleen maar zeggen dat ALS het aan de orde is, dat ook echt wel te doen is. Is niet het einde van de wereld en uiteindelijk willen we allemaal 80 worden.

Jessica5

Jessica5

21-03-2018 om 00:18 Topicstarter

In middels geopereerd

Operatie is goed verlopen. De uitslag is gunstig. Een andere soort tumor dan vorig jaar. Milde vorm van B.k grade een en niet hormoon gevoelig.
Maar nu het grote dilemma wel of niet bestralen de keuze is aan mij zei de chireurg. Als ik het wel laat bestralen kan er niet meer in een bestraalde borst geopereerd worden. Als ik er voor kies om niet te bestralen kan dit wel als het ooit weer terug komt. Vorig jaar wel laten bestralen was ook een andere soort tumor en grade twee. Ik heb daar ernstige verbrandingen van gehad en nu verklevingen en oedeem in mijn borst.
Ook heeft ze mij laten zien op een kaartje dat als je 100 mensen bestraald uiteindelijk 96 het niet niet nodig hebben om er 4 te “redden”. Dus zijn er 96 van de 100 Overbehandeld. Tja ik denk dan gezien vorig jaar om het niet te doen. Volgende week donderdag heb ik daar een gesprek over.
Pff we hebben een zware tijd achter de rug. Een dag na mijn operatie is mijn moeder overleden, drie dagen erna de schoon vader van onze oudste zoon. Pff we zitten er dus erg door heen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2018 om 01:05

Jessica

Ik las net dat je moeder is overleden. Wat een nare tijd heb je achter de rug! Heel veel sterkte.

Pechvogel

Pechvogel

21-03-2018 om 09:25

Jessica

Heftige tijd inderdaad, je krijgt klap op klap.

Wat ik me nog afvroeg: is er bij jou erfelijkheidsonderzoek gedaan? Ik zou hiernaar vragen want het is echt wel bijzonder dat je nu in beide borsten BK hebt.

Signalen dat er sprake kan zijn van erfelijke borst- of eierstokkanker in de familie:

als een vrouw borstkanker krijgt voor haar 40e levensjaar
eierstokkanker, ongeacht de leeftijd
als borst- en/of eierstokkanker bij meerdere familieleden voorkomt
als een vrouw zowel borst- als eierstokkanker krijgt
als iemand in beide borsten kanker krijgt, zonder dat het een uitzaaiing betreft
als er in de familie een man is met borstkanker
in de familie komt prostaatkanker voor onder de leeftijd van 60 jaar
triple negatieve borstkanker komt vaak voor bij een BRCA mutatie en kan een aanwijzing zijn voor erfelijkheid
In deze gevallen kun je je aanmelden voor erfelijkheidsonderzoek, om zekerheid te krijgen of er sprake is van een erfelijke vorm.

Ik vraag dit omdat ALS er sprake is van een erfelijke vorm, er dan andere keuzes gemaakt worden. Het lijkt mij belangrijk om te weten.

Jessica5

Jessica5

21-03-2018 om 13:44 Topicstarter

Pechvogel

Er is geen sprake van erfelijke borstkanker en ook hebben we niet het mutatie gen. Dus ook deze keer domme pech.

Jessica5

Jessica5

29-03-2018 om 13:47 Topicstarter

Goed nieuws

Ik hoef niet bestraald te worden. Aangezien het een milde niet argresieve vorm is. Arts heeft mij nu weer een andere berekening laten zien. Na onderzoek met deze vorm van B.k blijkt dat 10 op de 100 in een tijdsbestek van 10 jaar het zonder bestralen weer terug komt. Dit vond ook zij nu geen reden om te gaan bestralen. Vorig jaar heeft ook de arts gezien welke ernstige verbrandingen ik heb gehad door de bestralingen en nu oedeem in mijn borst. Ben erg opgelucht .
Voor allen die nog wel met behandelingen bezig zijn, heel veel sterkte, moed en kracht toegewenst.

Zeetakje

Zeetakje

29-03-2018 om 16:17

Fijn!

Dat is goed nieuws Jessica. Je hebt zoveel voor je kiezen gehad. Ik hoop dat er nu rustigere tijden aanbreken.

Oedeem Jessica

Als ik het goed begreep, is nu je rechterborst geopereerd en zat de oedeem zat in je linkerborst. Hebben de doktoren dit probleem ook meteen aangepakt?

In ieder geval veel beterschap toegewenst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.