Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Brandende tong

Ik had gisteren een wit puntje op m'n tong, en dat deed gemeen pijn. Vandaag is ie weg maar vanochtend voel ik nog een heel stuk van m'n tongpunt 'branden'. Nu voel ik ook de zijkant een beetje gevoelig worden. De punt is ietjes rood maar niet heel erg. Ik vind het vreemd dat ik dat juist nu heb; ik ben sinds een week heel gezond aan het eten (veel fruit en groente) dus ik zou denken dat dit soort pijntjes dan juist niet zouden opkomen.
Wel ben ik de laatste tijd erg moe en prikkelbaar (alleen na een werkdag). Of kan dit een teken zijn dat ik een griepje onder de leden heb?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

13-06-2010 om 19:19

Vaak zonder reden

Ik heb nu een keer of 3 last gehad van tongbranden en wat ik er nu van weet is dat in de meeste gevallen de oorzaak onbekend is en dat het vanzelf over gaat, al heb ik ervaren dat het best een paar weken kan duren. EN het doet echt megapijn, aften zijn er een feest bij. Het heeft volgens mij ook niet met voeding te maken Toen ik het de eerste keer tijdens een tandartsbezoek opmerkte dat ik er last van had gehad "sommeerde"mijn tandarts me om de volgende keer direct te komen. Dat heb ik dus gedaan, maar ook hij kon geen enkele oorzaak of aanleiding vinden. Jammer, want dan was er misschien ook een oplossing voor. Dus gewoon een kwestie van uitzingen tot het weer over is.

Zwelgje

Zwelgje

13-06-2010 om 19:34 Topicstarter

Slik;..weken?

't zal toch niet hè?? Eten is ook al niet makkelijk en kan er dus niet echt van genieten.
Pffff..dit komt slecht uit want m'n humeur is al niet opperbest. Misschien dat ik eens een mondspoeling ga proberen (dat zal wel lekker prikken!).

Mamvantwee

Mamvantwee

14-06-2010 om 08:59

Pijnboompitten gegeten?

Ik heb een keer tongbranden gekregen van pijnboompitten. Dat blijkt inmiddels een bekende veroorzaker te zijn (en dan blijkbaar de chinese pitten, langwerpig van vorm, in tegenstelling tot de europese, bolvormiger).

Duurt idd een paar weken, bij mij 3 geloof ik. Ik heb het sindsdien niet meer gehad, maar ik vermijd die pijnboompitten ook. Gebruik nu geroosterde amandelen of hazelnoten als alternatief.

Overigens zag de huisarts destijds wel ontstoken smaakpapillen op mijn tong. Maar het ging vanzelf over.

groet, Mamvantwee

Puck

Puck

14-06-2010 om 09:28

Mamvantwee

Bij mij is die link met pijnboompitten niet te leggen. Ik eet die erg vaak maar ik heb daar (gelukkig) geen last van.
Wat ik me nog wel bedacht, in ons gezin had toen ik het de eerste keer had één van onze kinderen het ook. En de laatste keer hadden Puckman en ik het ook bijna tegelijkertijd, met precies hetzelfde verloop, alleen Puckman liep 2 dagen voor. Dan ga ik eerder (met mijn logische boerenverstand) denken aan iets besmettelijks. En sorry Zwelgje, ik kan het echt niet korter maken dan een paar weken (Mamvantwee ook niet) en ik vond niets helpen tegen de pijn. Paracetamol niet en ook lidocainegel niet. Het was wel goed voor mijn lijn, want behalve dat ik vanwege de pijn geen trek had om te eten, proefde ik ook nog eens helemaal niets. Ik vind het een erg vervelend kwaaltje dat ik niet meer terug hoef.

Zwelgje

Zwelgje

14-06-2010 om 13:21 Topicstarter

Geen pijnboompitten

Wel een beetje meer groente en water.
Ik begin trouwens ook een beetje keelpijn te krijgen.
Inderdaad een goede manier om minder te eten want eten doe ik nu echt niet voor m'n plezier..

marie

marie

14-06-2010 om 19:24

Appels

Hallo
Ik krijg dat van het eten van appels.
Van "bewerkte" appels - appelmoes etc. heb ik geen last.
Soms krijg ik het ook van verse ananas.
Groetjes

reina

reina

14-06-2010 om 20:02

Ananas

Mijn zoon had het vroeger van ananas, ook zijn lippen zetten dan helemaal op, nu heeft hij er gelukkig geen last meer van.

Een allergische reactie

Door mijn werk kom ik met heel veel allergiën in aanmerking. Fruit is hier heel veel de boosdoener. Van opzwellen/branden van de tong tot tintelen en opzwellen van lippen, slijmvliezen (wang) en keel. Soms zelf anafalactische shock (waarschijnlijk wel fout geschreven). Uitzoeken welke vruchten/voedsel en dan helaas mijden.
Succes met uitzoeken.
Gr. Rymcke

Puck

Puck

15-06-2010 om 08:25

Nee, geen allergische reaktie

Wat ik bedoel is geen allergische reaktie. Ik ben erg bekend met allerlei allergiën en dit tongbranden is echt totaal anders. Allergische reaktie is ook niet logisch als het eens per jaar ofzo optreedt en er verder geen enkele verandering in je eetpatroon is EN als andere huisgenoten het tegelijkertijd ook hebben.

Puck

Puck

15-06-2010 om 09:30

Reina

Hoe gaat het met je armen. Lotion een beetje geholpen? Dat vond ik wel een goed idee. De jeuk van mijn kleefkruidbenen is wel weg, maar kennelijk laat het toch ieniemienie wondjes achter want het is nog wel rood, soort van heel licht geschaafd lijkt het wel.

Puck

Puck

15-06-2010 om 10:07

Mmm

geen idee hoe mijn vorige posting hier nu weer belandt, maar hij moet een paar draadjes naar beneden.

An.

An.

15-06-2010 om 14:17

Ik ook brandende tong

Ik heb het heel geregeld en heb geen idee hoe ik eraan kom. Soms is het zo erg dat het voelt of ik pepers heb gegeten. Ik merk dat mijn mond dan ook erg droog is en mijn lippen voelen dan ook vervelend (alsof ik pinda's heb gegeten). Sinds kort heb ik ook een vervelende (druk?) plek op mijn tong, aan de zijkant. Daarvoor ben ik nu onder behandeling van de arts in het ziekenhuis. Er is wat weefsel weg genomen (au!) maar daar kwam niets uit. Volgens hen zijn het aften maar daar moet je vanzelf af raken na een paar dagen tot een week. Nou, mooi niet dus. Morgen moet ik weer heen voor controle. Ik ga vragen om bloedafname om te controleren of ik een vitamine B12 gebrek heb. Verder weet ik het ook niet. Die brandende tong, daar wende ik enigszins aan, maar die aften (of wat het ook zijn) die doen gemeen zeer. Nou goed, ik weet dus ook niet wat je hebt zwelgje, alleen dat ik het ook heb

Zwelgje

Zwelgje

15-06-2010 om 22:32 Topicstarter

Wit

Vandaag nog geen verbetering dus ben maar naar de ha geweest. Bovendien is m'n tong ondertussen wit uitgeslagen. HA zegt dat het waarschijnlijk een soort spruw is en dat ik er Daktarin orale gel op mag smeren (jekkie). Moet volgende week weg zijn.
Ik hoop het, want het voelt alsof ik een flinke lik aan 'n heet stijkijzer heb gegeven. Een ruwe lap is 't. Ook lijkt de lijn die over de tong loopt wel 'gebarsten' te zijn. Net een scheur na een aardbeving.

Zwelgje

Zwelgje

17-06-2010 om 11:20 Topicstarter

Nu een ander probleem!

Nou moe, het brandende gevoel is aan het wegtrekken maar nu proeft alles wat ik eet, bitter. Dat maakt eten niet echt aantrekkelijk - wel het diëten, haha. Maar nu de vraag: wat is dit en gaat dit nog lang duren?

Johanna Jannetje

Johanna Jannetje

18-06-2010 om 09:56

Juist fruit

beste Zwelgje
ik heb net als mijn dochter altijd een zere tong als ik veel fruit eet: ananas, tomaat, en nog zo wat. Bruine bonen ook trouwens. Meteen stoppen als het niet meer gaat. Mijn dochter eet helemaal geen tomaat. Dat vind ik overdreven, maar ik stop meteen als het zeer gaat doen.
Sterkte ermee!
Johanna

Koken!

Ooit deze geweldige tip gehoord van een dietiste die ik toevallig ontmoette:

Het betreffende verse fruit koken.

Ik had het met aardbeien. Ik kreeg er uitslag van in mijn gezicht. Toen ik verse gekookte aardbeien had gegeten (erg spannend uiteraard) was ik genezen. M'n lichaam weet nu weer dat het geen gif is volgens de theorie.

Hopelijk helpt het jullie ook.

Puck

Puck

24-06-2010 om 09:31

Nou dere

Dan heb ik een erg dom lichaam. Ik heb al vanaf mijn kinderjaren diverse allergiën en mijn lichaam weet nog steeds niet dat het geen gif is. Volgens mij is die theorie compleet larie. Het is wel zo dat gekookte fruitprodukten soms beter verdragen worden, maar dat is omdat dan sommige stoffen door het kookproces veranderd worden en daardoor de allergische reaktie uitblijft. Sommige mensen met een appelallergie hebben er baat bij als je de appel even goed verwarmt in de magnetron. Maar dat je na het eten van een gekookte appel genezen (???) zou zijn van je appelallergie... In dat geval zouden er geen allergiën bestaan.

Wilma

Wilma

24-06-2010 om 17:35

Geweldige tip

Ik ga ook meteen alles wat ik niet mag kopen en koken, wat zal er een wereld voor me opengaan als ik over een paar dagen weer alles kan eten !!

Geintje, niet dus, 'k denk dat die theorie niet klopt. Van appels en tomaten (en vast nog wel van meer dingen) is bekend dat bij het koken ervan sommige allergene stoffen minder worden, dus dat de appel of tomaat gekookt beter verdragen wordt.

Zou overigens wel gewéldig zijn als de theorie wél zou werken, zou ik echt meteen aan de slag gaan (alle soorten fruit, diverse noten, aubergine, pompoen, courgette, paprika, spinazie, diverse kruiden, tarwe en andere glutenhoudende granen, nou ja, héél veel). Maar ja, na dat weekje gekookte dingen eten kon ik wel álles weer eten !!!.

Groetjes,
Wilma

Lekker positief....

Zal nog eens een tip die bij mij werkt posten

Herpes?

Mijn zoontje van bijna 3 jaar had vorige week pijn in zijn mond, veel kwijlen, veel huilen. De huisarts zag allemaal plekken op zijn tong, verhemelte etc. en zei dat het waarschijnlijk herpes was ("koortslipvirus"). Ze had er al een aantal kinderen mee gezien, die week, dus kennelijk heerst het. Er is niets aan te doen, behalve paracetamol tegen de pijn.
Nu, een kleine week later, hebben zijn vader en ik een pijnlijke brandende tong, vooral de punt We denken dat dat hetzelfde is. Ik begrijp het niet goed, want ik dacht dat volwassenen er niet op deze manier last van hadden, dus ik ga misschien deze week dan maar zelf naar de huisarts... maar het is vast dezelfde herpes.

Waarom ga je zelf niet naar de huisarts?

Puck

Puck

30-06-2010 om 10:28

Hennah

Jij bevestigt mijn vermoeden dat het ook "iets" besmettelijks kan zijn. In ons gezin is precies hetzelfde aan de hand geweest, maar bij ons was niet zoveel aan de tongen te zien, de tandarts kon er ook geen chocola van maken. Waarom denk je overigens dat volwassenen er "niet op deze manier last van kunnen hebben"? En is het dezelfde virusvariant als een koortslipvirus of een andere variant? Er zijn namelijk een heleboel herpesvirussen met verschillende klachten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.