Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Brandwond


Brandwonden doen gewoon mega zeer.
Dan is het best geoorloofd, mi, om minder  aardig gedrag te vertonen.
Ik zou haar schuldgevoel vooral zorgelijk vinden en daar op insteken. Nee, ze hoeft zich niet schuldig te voelen! Laat haar lekker vervelend doen! Probeer er grapjes over te maken met haar. Ze is niet perfect en dat is ok! 

MamaE

MamaE

13-12-2021 om 10:12 Topicstarter

Tuurlijk mag ze boos zijn. Het is ook allemaal best veel bij elkaar geweest afgelopen tijd. Ik snap best dat haar hoofdje even te vol is en dat ze stoom moet afblazen. En ze hoeft zich natuurlijk helemaal niet schuldig te voelen. Dat hebben we haar zeker ook gezegd. Ze wilde vannacht graag weer bij ons slapen en dat heeft haar wel goed gedaan. Vanmorgen was ze warempel heel rustig en ze wilde zelf graag naar school. Ik bedoelde 'normaal gedragen' niet onaardig, maar als ze het nodig had gehad om nog een dag boos te zijn was dat prima geweest maar dan wel thuis. Op het moment dat ze alleen maar huilt, schreeuwt en boos is komt ze op school toch niet tot leren en is ze de rest van de klas en de juf alleen maar tot last. 

MamaE schreef op 13-12-2021 om 10:12:

Ik bedoelde 'normaal gedragen' niet onaardig, maar als ze het nodig had gehad om nog een dag boos te zijn was dat prima geweest maar dan wel thuis. Op het moment dat ze alleen maar huilt, schreeuwt en boos is komt ze op school toch niet tot leren en is ze de rest van de klas en de juf alleen maar tot last.

En toch denk ik dat het heel zinvol is om haar ook "boos" naar te school te laten gaan.

Het is maar de vraag of ze dan alleen maar huilt, schreeuwt en boos is, en of ze dat op dezelfde manier uit als thuis. 

Plus, het is een invulling van jou dat ze niet tot leren komt en de rest tot "last" is. Laat de leerkracht dat bepalen, en bekijken hoe ze daar mee om gaat. 

Wat je haar in mijn ogen nu aanleert is dat ze buitenshuis alleen maar "lief" gedrag mag laten zien en thuis mag ze "niet lief" gedrag laten zien. 

Ik denk dat het ook heel zinvol is om te leren hoe om te gaan met pijn/woede in een school/werk situatie. 

MamaE

MamaE

13-12-2021 om 12:42 Topicstarter

Domiet schreef op 13-12-2021 om 11:00:

[..]

En toch denk ik dat het heel zinvol is om haar ook "boos" naar te school te laten gaan.

Het is maar de vraag of ze dan alleen maar huilt, schreeuwt en boos is, en of ze dat op dezelfde manier uit als thuis.

Plus, het is een invulling van jou dat ze niet tot leren komt en de rest tot "last" is. Laat de leerkracht dat bepalen, en bekijken hoe ze daar mee om gaat.

Wat je haar in mijn ogen nu aanleert is dat ze buitenshuis alleen maar "lief" gedrag mag laten zien en thuis mag ze "niet lief" gedrag laten zien.

Ik denk dat het ook heel zinvol is om te leren hoe om te gaan met pijn/woede in een school/werk situatie.

Ik heb haar vanochtend uiteraard niet gevraagd of ze zich 'normaal' kan gedragen op school. Ik heb gevraagd of ze zich goed genoeg voelde om naar school te gaan en of ze dacht dat het zou lukken en ook gezegd dat ze naar huis mag als het niet gaat. Ze gaf zelf aan graag naar school te willen. Tot nu toe nog geen telefoontje gehad dus het zal wel goed gaan. 

Dat thuis stoom afblazen en elders braaf zijn is wel iets wat ik zelf heel erg heb meegekregen in mijn opvoeding. Mijn ouders hadden liever dat we thuis af en toe vervelend waren als we ons elders wel konden gedragen. Als er maar geen klachten van school, sportclubjes of andere ouders kwamen over ons gedrag, want dan zou er wat zwaaien. 
Dochter mag van mij best boos zijn, dat was ze bij de HAP ook. En dat is ook niet erg. Maar op school is dat storend. Wij hebben wel altijd heel duidelijk gesteld dat andere mensen geen last hoeven te hebben van het gedrag van ons kind om welke reden dan ook. 

Maar heel eerlijk; ik denk dat ze zich thuis veel minder gefilterd uit dan elders. Omdat thuis wel de plek is waar ze zich het meest veilig voelt. Ze zoekt ook heel erg lichamelijke nabijheid van mijn man en mij. Dat doet ze ook niet bij de juf of bij de ouders van een vriendinnetje.

MamaE

MamaE

13-12-2021 om 17:50 Topicstarter

Het ging heel goed op school vandaag. Ze kreeg een extra stoeltje met een kussen om haar been op te laten rusten en dat vond ze fijn.
Alleen bij de gymles was ze even verdrietig dat ze niet mee mocht doen terwijl ze de les heel leuk vond.
Bij de huisarts ging het al een stuk beter dan bij de HAP. Het was niet fijn en deed echt nog wel pijn, en ze huilde ook wel, maar het was geen woedend krijsen en schreeuwen. Het verband mag nu twee dagen blijven zitten en dan moeten we terug naar de huisarts. Het gaat in ieder geval al de goede kant op. We mogen de paracetamol ook halveren qua dosering als dat gaat. 
Ik ben echt ontzettend trots op mijn dappere meisje. En dat heb ik haar ook zeker gezegd. Ze vindt het wel nog moeilijk om dat zelf in te zien. 

MamaE

MamaE

16-12-2021 om 10:06 Topicstarter

Het gaat de goede kant op met de wond van dochter. Minder pijn bij de verbandwissel, minder pijnstillers en ze is ook weer actief, gezellig en vrolijk. 
Alleen in de avonden als ze moe is, dan komen de emoties toch omhoog en wil ze veel knuffelen, wat we uiteraard ook doen. Het ergste vind ik dat ze zich schuldig voelt over haar boosheid terwijl er niemand boos op haar is, behalve zij zelf. Dat hebben we uiteraard al meermaals benadrukt maar zelf vindt ze het wel erg. En ze vindt het leven oneerlijk, dat ze altijd pech heeft. Tja, kan haar geen ongelijk geven. Maar ik wil haar ook geen slachtofferrol aanpraten. Ze is hartstikke sterk en ze doorstaat het heel dapper allemaal. Ik zou het haar gunnen dat ze dat zelf ook zo kon zien.
Maar ik geloof dat ze de berusting wel langzaam indaalt. Ze slaapt de nachten inmiddels weer door en in haar eigen bed. Morgen wordt het verband bij de huisarts gewisseld en daarna mogen we dat om de dag zelf gaan doen en hoeft ze een week later pas weer terug naar de huisarts.

Kan je eens vragen wat er gebeurt als je het aan de lucht laat drogen en er nu een korst op laat komen? Ik heb zelf een keer een joekel van een brandwond op mijn kuit gehad (in de vakantie, met korte broek achterop een motor gezeten en mijn kuit tegen de hete uitlaat aangekregen, erg dom van mezelf) maar ik heb het toen dágen afgedekt met hele grote pleisters die ik bij de apotheek had gehaald (wond was een grote blaar van 10x4 cm) en iedere dag als ik er een nieuw pleisterverband omheen deed, deed het enorm pijn. Tot ik het na een paar dagen toch maar even zo liet die dag en de boel liet opdrogen. De blaar werd een grote korst en deed praktisch geen pijn meer. (vandaar mijn suggestie, of dat misschien ook mag) 

@1968, heb je bij opdrogen dan niet meer kans op littekenvorming?

MamaE

MamaE

16-12-2021 om 21:05 Topicstarter

Op laten drogen aan de lucht kan niet, want de blaren gingen vrijwel meteen al open. Het is in feite een open wond dus bij laten drogen aan de lucht krijg je gegarandeerd infecties. Daarbij vind ik het ook een beetje tricky om zelf voor dokter te gaan spelen. Bij mezelf zou ik dat misschien nog wel aandurven, bij mijn kind niet. 

MamaE schreef op 16-12-2021 om 21:05:

Op laten drogen aan de lucht kan niet, want de blaren gingen vrijwel meteen al open. Het is in feite een open wond dus bij laten drogen aan de lucht krijg je gegarandeerd infecties. Daarbij vind ik het ook een beetje tricky om zelf voor dokter te gaan spelen. Bij mezelf zou ik dat misschien nog wel aandurven, bij mijn kind niet.

Daarom zegt ze ook dat je dat aan de huisarts kunt vragen. Niet dat je het op eigen houtje moet doen.

En sterkte voor je dappere, stoere meisje!

MamaE

MamaE

17-12-2021 om 19:16 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 16-12-2021 om 23:09:

[..]

Daarom zegt ze ook dat je dat aan de huisarts kunt vragen. Niet dat je het op eigen houtje moet doen.

En sterkte voor je dappere, stoere meisje!

Zo lang het een open wond is, is onbedekt laten geen optie, zeker niet bij kinderen. Aldus de huisarts. Vandaag een verbandwissel gehad zonder tranen. Fijn is anders, maar ze had al stukken minder pijn dan eerder. Ze vroeg zelf aan de dokter of ze morgen mocht gaan turnen. Dat wilde ze echt heel graag. De huisarts vindt het goed, maar heeft wel gezegd dat ze niks moet forceren en zodra het pijn doet stoppen. Over het algemeen kan ze heel goed met verantwoordelijkheid omgaan dus ik vertrouw het haar wel toe, ook al had het van mij niet gehoeven. Had eerlijk gezegd niet verwacht dat het al zou mogen. Na de training hebben ze nog een speurtocht vanuit het turnen en daar wil ze ook aan meedoen. Ik loop mee als begeleiding zodat ze op mijn rug kan als ze teveel pijn krijgt aan haar been. Ik ben vooral blij dat ze veel minder pijn heeft, vrolijk is en weer dingen wil doen. Zo kennen we haar weer. 

Op je rug? Wat is er mis met krukken of eventueel een rolstoel regelen? 

MamaE

MamaE

17-12-2021 om 20:32 Topicstarter

Het is de bedoeling dat ze gewoon zelf wandelt. Mocht het op een gegeven moment niet gaan, dan neem ik haar op mijn rug ja. Zo heel zwaar is ze niet.
Ik krijg echt niet zo 1-2-3 ergens krukken of een rolstoel vandaan getoverd. En de speurtocht is door een bosgebied. Als je dat nooit gedaan hebt is dat op krukken nog behoorlijk lastig denk ik. We gaan het zien. Ik denk dat het wel goed gaat komen hoor. 

Je kunt die hulpmiddelen ook lenen bij instanties als medipoint.
Wel even informeren bij je zorgverzekeraar of ze akkoord gaan.

Als je van de week had gebeld had je een dag later een rolstoel thuis gehad. Gewoon voor de zekerheid was dat fijn geweest. Een kind op je rug nemen, beetje raar hoor. En krukken zijn vooral lastig als je niet mag staan op de voet. Dat mag ze wel maar het zou wat verlichting kunnen geven. Het was beter geweest als je wat vooruit gedacht had hierin. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.