Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Joyeux

Joyeux

02-10-2011 om 19:23

Calorie-arme tussendoortjes

Ik wil 6 kg kwijt. Niet vreselijk veel, maar ik krijg het niet voor elkaar. Mijn ontbijt, lunch en avondeten zijn inmiddels aangepast. Daardoor kom ik gelukkig niet meer aan. Maar ik blijf nu op dit gewicht steken en ik wil er nog iets af.

Wie weet calorie-arme tussendoortjes, voor drie uur 's middags en eventueel na het eten (het beruchte tv-hapje)? De standaard hapjes zoals de krentenbol, fruit of worteltjes ken ik, maar wat kan ik nog meer nemen als afwisseling?

Ik hoop dat jullie goede tips hebben.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Joyeux

Bij mij is het gelukt om af te vallen met een eetpatroon dat ik ook vol wil houden. Geen dieet dus maar een wijziging. Mijn tussendoortjes zijn magere zuivel(kwark met niets) en groente.
Als ik de 'verkeerde' maaltijden eet, snak ik naar tussendoortjes. Dat is als ik te veel zoet of geraffineerd eet. Dan heeft het ook geen zin om magere tussendoortjes te gebruiken want ik blijf snakken, hoeveel ik ook eet.

Ik zou dus ook kijken naar wat jij bij de maaltijden eet. Bij mij is bijvoorbeeld helemaal niet nodig om op vet te letten. Maar zodra ik aan de suiker ga wordt het drama.
Als ik een grote salade als middageten eet met wat kaas of noten of avocado, heb ik een totaal andere middag dan als ik drie boterhammen eet waarvan 1 met zoet. In het tweede geval word ik duf en val ik om van de honger om drie uur.

Nou ja, ik schrijf het wat warrig op, maar ik zou dus het geheel nog een keer bekijken en niet alleen de tussendoortjes.

Vic

Vic

02-10-2011 om 19:43

Hoeveel?

Hoeveel tussendoortjes wil je per dag? Mijn ervaring is dat als ik voldoende ontbijt, ik het daarop makkelijk red tot 12.00 uur (lunch). Als ik beknibbel op de lunch, krijg ik vaak rond 16.00 uur trek. Dan heb ik niets in de buurt, met als gevolg dat ik stiekem snoep tijdens het koken
Ik zou dus gaan voor iets grotere porties tijdens de maaltijden, en maximaal 1 tussendoortje per dag (rijstwafels, sesamwafeltje, Japanse zoutjes).

Kh-arm

Een andere manier om af te vallen is met de aanpassingen die je al gedaan hebt na de lunch geen kh meer eten. Dat geeft een heerlijk verzadigd gevoel overigens. Tussendoor: gesneden kipfilet (voor op brood maar dan los). Waarom geen soep meer? Dat is bij uitstek toch geschikt? Als er maar geen rijst oid in zit.

Ely

Ely

02-10-2011 om 21:08

Snacks

Rijstewafels evt die gepimpte
Cup-a-soup (ff op de verpakking kijken qua calo's)
Droog toastje als je wilt knabbelen
Soepstengels
Rauwe groente knabbelen: bloemkool roosjes, radijsjes,
Of die krentenbollen een goed idee zijn weet ik niet... Volgens mij zit daar nog best wat in, kun je beter een bruine bam met kipfilet eten...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

03-10-2011 om 00:56

Complexe koolhydraten

Voor de fietstocht naar huis zou ik een speltcracker eten (biomerk Dr Karg, nu ook bij C1000, hoera!!) of een plakje roggebrood met Huettenkaese (lekker veel bieslook, peper en zout erdoor). Of inderdaad een stukje gerookte kipfilet, of wat magere kwark/yoghurt. Rauwkost inderdaad. Rijstwafel met magere smeerkaas.

Wat eet je bij de maaltijden? In theorie zou je een (niet al te groot) bordje in vieren kunnen delen: 1/4 eiwitten (mager vlees, ei, magere zuivel), 1/4 kh (brood, muesli, pasta, aardappelen) en 1/2 groenten (of bij het ontbijt: fruit). Niet teveel/te vet vlees. Geen alcohol/sapjes maar water en thee.

Verder zou ik juist willen aanraden om elke paar uur te eten, zodat je verbrandingsmotortje (metabolisme) lekker blijft draaien. Evt kleinere maaltijden, zodat je nog wat kunt eten tussendoor.

Die avondsnack is lastig, ja. Yoghurt met ananas (op sap, geen suiker) vind ik erg lekker (uitgesteld toetje dus). Of een handje noten (wel vet, maar gezond en vullend). Ouderwetse augurkjes in rookvlees gerold. Speltcracker. Rijstwafel. Stukje kipfilet. Desnoods een volkorenkoekje (als je het bij 1 kunt laten).

Succes! (Ik moet ook nog zo'n zes kilo...)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rafelkap

Rafelkap

03-10-2011 om 09:20

Minder/geen vlees

Toen ik niet meer vegetarier was, kwam ik zo 5 kilo aan. Minder vlees eten scheelt dus ook. Wij eten nu ca. 3 keer in de week vlees, van de biologische slager. Dat is duurder, maar veel lekkerder en een prettiger idee. Op brood hoef ik geen vlees. Kaas eten schijnt ook dik te maken, daar zou je ook nog op kunnen letten.

rosa

rosa

03-10-2011 om 09:44

Worteltjes snaaien

Ik eet veel worteltjes tussendoor. Geschrapte (we vrij zoete) voorverpakte, of bospeen. Daar kun je lekker van dooreten.

Vic

Vic

03-10-2011 om 09:48

Hmmja

Worteltjes? Dat vult toch helemaal niet? Als ik ga trillen i.v.m. te weinig koolhydraten neem ik meestal een plak ontbijtkoek. Daar zit wel veel suiker in, maar het werkt dan ook snel. Gewone 'lekkere trek' geef ik niet aan toe. Vroeger nam ik dan een sigaret, maar nu moet ik het maar gewoon uitzitten ;-(

Lunchmodificatie

Ik zou toch wat aan die lunch doen en het drie/vieruurtje daarop laten aansluiten.

Zelf eet ik juist bij de lunch groente en/of (in mindere mate) fruit. Daardoor speel ik een boterham vrij, en die eet ik dan om drie uur.

Belachelijk hè, dat dit zo'n gepuzzel kan zijn.

Mijn ervaring: als mijn lunch te licht was met te geraffineerde dingen, zelfs als het alleen maar brood was ipv groente, dan kom ik 's middags niet rond zonder zo'n snaaisnack als Canonball noemt.

Laatst had ik heel braaf gegeten maar er was een tractatie op het werk en ik had 1 lullig klein chocolaatje op, rond een uur of 3. Boterhammen niet gegeten. Om vijf uur onderweg naar de opvang kreeg ik schreeuwhonger, trillen, bijna flauw. Van één enkel chocolaatje! Boterham eten helpt dan totaal niet. Ben de koelkast ingedoken bij de bso voor limonadesiroop.

Dus Joyeux, ik zou je lunch wat aanpassen. Die moet wat minder brood bevatten en wat meer dingen waar je wakker van blijft, groente en magere eiwitten dus. Dan kan je gewoon een boterham eten om drie uur.

Vic: worteltjes

die werken wel, maar niet als je ze bij het trilmoment eet. Vóór het trilmoment heb je wschl ergens iets zoets gegeten. Als je dat vervangt door de wortels, ga je niet trillen. Kan je mooi die koek overslaan. Zo eet ik om tien uur (oeps, da's nu1) wat bleekselderij, wortel, venkel oid, en dan kom ik wakker tot de lunch. Vroeger nam ik een boterham en dan had ik om half twaalf alweer gilhonger. Met brood eet ik dus meer calorieën terwijl ik minder vulling heb. En ja, dan heb ik ook die ontbijtkoek nodig naderhand.

Rafelkap

Rafelkap

03-10-2011 om 10:16

Maar hoe doe je dat nu met die lekkere koekjes die je bakt? Op welk moment van de dag eet je die dan?
Ik krijg trek van dit draadje en ga zo kijken of er rijpe avocado's zijn in de winkel!

Lunch en tijdstip diner

Ik eet bij de lunch een goedgevulde salade en dan om 16.00 uur een boterham met kaas. Daarna kan ik makkelijk een half uur naar huis fietsen. Avondeten doen wij niet voor 19.00, waardoor de avond korter is en er dus ook niet gesnackt wordt (alleen een kopje thee zonder suiker).

Het helpt inderdaad om juist geen koek en chips in huis te hebben. Zo kom je ook niet in de verleiding.

Groet,
Pina

Vic

Vic

03-10-2011 om 10:28

Hmmm

Ik weet niet of ik dan persé iets zoets gegeten moet hebben. Op thuiswerkdagen is het een kwestie van vergeten te lunchen. Daar kom je snel genoeg achter als je je wat flauw voelt. Op werkdagen lunch ik altijd goed, en neem altijd fruit bij mijn lunch. Het wegknabbelen van rauwe groente is niet echt aan mij besteed Snoep heb ik ook niet op mijn werk, dus tenzij dat ene (of twee of drie) dropje in de auto de oorzaak is, kan ik niets verzinnen waarvan ik zou gaan trillen.

Rafel

De koekjes zijn een uitzondering op de regel.. gnar..

Ik zat toevallig gisteren te denken of ik de kinderen ook minder suiker moet voeren... nog minder.

Op dit moment is suiker bij ons de uitzondering, en dan graag veel en snel en niet regelmatig weinig.

Dat is hoe het hier werkt. Niet echt een keuze. Gewoon zo gegroeid. Op normale dagen eet ik vrijwel geen suiker en de kinderen weinig. Op verjaardagen en feestdagen hebben we veel suiker. Zelf eet ik het dan wel pas na drie uur. Dat scheelt heel erg omdat mijn bloedsuiker dan al stabiel is door wat ik daarvoor gegeten heb. Als ik de dag begin met een wit broodje met jam dan kan je me wegdragen. Afwisselend moe en hyper en de hele dag met mijn kluifjes in de suikerpot.

Paaskoekjes eten we met Pasen en kerstkoekjes vanaf de avond van de 24ste tot ze op zijn. Op verjaardagen staat er een aantal taarten en kleiner bakwerk, dat eten we de dagen erna weg. Krijgen de jongens een stukje mee naar school. Altijd nog gezonder dan een Liga of Sultana.

Snuggle's

Snuggle's

03-10-2011 om 13:14

Avond snack

Ik vind de avonden ook het moeilijkste. Ik verdeel mijn boterhammen zo dat ik er 's avonds nog 1 kan nemen. Dat werkt bij mij vaak beter dan allerlei light hapjes, omdat ik dan toch op zoek blijf naar die 'vulling'.
Of ik neem 1 plak light kaas in hele kleine stukjes met augurk of komkommer.
Voor de zoete trek ook wel een bakje yoghurt met zoetstof of een lepel light jam.

Zijn krentebollen trouwens echt kc arm? Dat wist ik niet, ben ik gek op

Snuggle's

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-10-2011 om 13:49

Tussendoortjes

Eierkoeken zijn hier een favoriet tussendoortje. Net als een plak ontbijtkoek.
Rauwe paprika vinden we ook lekker, vooral voor het avondeten en 's avonds. Idem kerstomaatjes.
Verder eten we altijd eiwitten bij koolhydraten. Die combi vult goed en vult elkaar goed aan. Ik smeer dus gewoon wat roomboter op m'n plak ontbijtkoek. Tussendoor neem ik ook weleens wat magere melk met eiwitpoeder en zoon ook, maar dan met volle joghurt.
Nooit "light" produkten; die zijn onzin. Je krijgt er alleen maar meer honger/trek van en zitten vol nutteloze toevoegingen.

Vic

Vic

03-10-2011 om 14:45

Nou

"Tussendoor neem ik ook weleens wat magere melk met eiwitpoeder en zoon ook, maar dan met volle joghurt."
Volle yoghurt met eiwitpoeder is echt een calorieënbommetje. Het wordt ook wel aangeraden als tussendoortje voor mensen met ondergewicht. Dat moet je dus niet doen als je kilo's kwijt wilt.

Joyeux

Dat is jammer. Ik heb hier 2 kinderen rondlopen die het prima redden tot 19.00-19.30 (vanaf babytijd), omdat ze niet anders gewend zijn. Man is Frans en wij houden eigenlijk min of meer de Franse tijden aan.

Als je 's avonds toch wel wat wil eten, zou je je toetje kunnen uitstellen tot later in de avond of anders fruit eten (of beide: yoghurt met banaan, dat vind ik zelf een heerlijke combinatie).

Groet,
Pina

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-10-2011 om 15:39

Vic

Zoon is een lichtgewicht en sport intensief. Hij heeft dus idd extra calorieen nodig en neemt de eiwitpoeder op advies van zijn trainer, die tevens sportvoedingsdeskundige is.

Vic

Vic

03-10-2011 om 15:43

Elisa

Ja, ik geloof het wel maar het advies was hier wat misplaatst. Dit is nl een draadje van vrouwen die willen afvallen. Dan moet je geen caloriebommetjes aanraden want als er dan iemand net even iets minder accuraat leest...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-10-2011 om 16:19

Vic

Ik schreef ook dat ikzelf het eiwitpoeder weleens neem met magere melk als tussendoortje (of soms ter vervanging van het ontbijt of lunch). Eiwitshakes worden vaak gebruikt bij het afvallen; niet alleen als (sport)bijvoeding.

Vic

Vic

03-10-2011 om 19:46

"Eiwitshakes worden vaak gebruikt bij het afvallen;"
Dan meestal als maaltijdvervanger, niet als tussendoortje.

Joyeux

gnar, ja, die salade... dat hangt natuurlijk van die salade af , of dat een goede keuze is.

Bij mij is een salade rauwkost met noten en/of zuivel, en een lekkere dressing van echte olijfolie met echte balsamico.

En wat is een salade bij jou? Ik ken jullie kantine niet. Werk wel binnenkort bij een RUD trouwens, maar verder houd ik me graag onder de radar. En onze kantine wordt afgeschaft ivm bezuinigingen.

Oh en back on topic: op mijn werkdagen eet ik geen salade maar verdeel ik de boel wat anders over de dag. Nog meer losse groente en wat kwark, en zeer matig fruit.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

03-10-2011 om 21:07

Maar

Hoeveel eet je dan? Ik eet overdag 6 of 7 boterhammen en 's avonds tussen 1800 en 1830 een groot bord avondeten. Vooral 's avonds heb ik dan echt geen trek meer. Ik ga wel bijtijds naar bed, om 2300 lig ik er zeker wel in, dus een hele lange avond heb ik niet. 's MIddags eet ik nog wel eens een extra salade als ik gesport heb, maar zin om te snaaien heb ik bijna nooit.

Bellefleur

Bellefleur

04-10-2011 om 09:57

Snaaien

Tijdens het eten koken kan ik mijn mond niet dichthouden. Vroeger snoepte ik dan salami en kaasblokjes, nu eet ik rauw wat we straks gekookt gaan eten: bloemkool, wortel, blaadje andijvie, enz. Wat mij ook helpt is een zak gedroogde abrikozen in de kast. Als ik echt een snaaiaanval heb eet ik paar abrikoosjes. Ook walnoten helpen hier goed.

Ook lijnen

Rauwkost is inderdaad een vies idee. Je ziet de bacteriën groeien, als je maar goed kijkt.
Ik mijd niet echt vet, dat scheelt al gedoe misschien. Vandaag was wel een goed dagje, vond ik zelf.
Anderhalve boterham met ham en kaas thuis, en een cappuccino. Naar mijn werk mee een appel, een paar pruimen, een stang bleekselderij in stukken en vier gewassen bospeentjes. Een dubbele ronde knackebrodcracker met oude kaas en een boterham met notenpasta.
Het geheel verdeel ik dan een beetje over de dag. Wij hebben wel een koelkast, daar heb ik magere kwark en karnemelk in staan. Als die koelkast er niet was zou ik dat in bakjes of bekers meenemen.
Dus ik eet niet geen brood, maar wel minder dan vroeger ...

Joyeux

kop op, de ellende blijft toch altijd, wie hem ook uitvoert ...
Ik kom van de andere kant en heb misschien minder te verliezen kwa rechten en dergelijke.
je kan me mailen hoor, als je wilt weten welke het is, de RUD bedoel ik. [email protected].

Kari1

Kari1

04-10-2011 om 22:19

Roosje

Dat heb ik ook. Ik eet graag en veel brood (hoeft niet allemaal belegd te zijn, wel besmeerd) en ik ga juist snaaien als ik me moet beperken tot een schamele 2 sneetjes tussen de middag, of daar nou kwark, sla, noten, wortels of wat dan ook bij komt.
Volgens mij is het heel persoonlijk wat voor ieder de beste manier is om snaaizucht een halt toe te roepen.
Kari

Joyeux (o.t.)

jij hebt mail...

an mien

an mien

05-10-2011 om 10:49

Appeltaart!

Ik ben ook bezig wat af te vallen en ik maak voor mijzelf een soot appeltaartje een eierkoek met daarop ern flinke eetlepel zelfgemaakte appelmoes zonder toegevoegde suiker.
Erg lekker!!

An mien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.