Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vic

Vic

28-10-2011 om 11:33

Cervicale kanaalstenose

Een bekende van mij moet geopereerd worden ivm cervicale kanaalstenose. Er wordt dan in de nek ruimte gemaakt voor het ruggenmerg. Hij heeft wat tegenstrijdige informatie gekregen m.b.t. de hersteltermijn. Wie kan daar iets over zeggen uit ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-10-2011 om 14:13

Jvic

Kijk even op het forum van de Ned. Ver. voor Rugpatienten www.nvvr.nl
Ik heb daar heel veel aan gehad toen ik een nekhernia had en uiteindelijk geopereerd moest worden.

tuin huisje

tuin huisje

28-10-2011 om 21:30

Ervaring

Ik ben in januari hieraan geopereerd. Ik weet niet wat je precies wilt weten over het herstel. Je hebt het herstel van de operatie. Dat viel niet echt mee. Ik heb zeker 6 weken veel pijn gehad en voelde me het fijnst als ik plat lag. Het herstel van mijn zenuwen ging goed. Dat is waar de artsen juist heel voorzichtig over praten. Ik denk dat er bij jouw vriend ook uitval van armen en benen is, want er wordt niet zo snel geopereerd. De operatie is gericht op stabilisatie en er wordt geen garantie op herstel gegeven. Toen ik dit hoorde schrok ik me een hoedje en zag mezelf de rest van mijn leven strompelen. Maar dat is juist heel erg meegevallen. Mijn zenuwen zijn denk ik voor 90% hersteld. En dat ging best snel. Ik ben een half jaar 2 keer per week bezig geweest met de fysiotherapeut. Een paar weken geleden heb ik zonder problemen weer 8 kilometer gelopen. Heerlijk! Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

28-10-2011 om 21:48

Tuinhuisje

Bedankt voor je reactie. Wat je zegt over het herstel van de uitval klopt met wat ik heb gehoord. De operatie is er vooral op gericht om verdere uitval te voorkomen, en herstel van wat nu is beschadigd is alleen mooi meegenomen. Even heel eerlijk was ik vooral benieuwd naar het herstel na de operatie. Het gaat nl om de vader van mijn dochter, en ik wilde een inschatting maken over hoe lang hij evt niet voor onze dochter kan zorgen. 6 weken plat liggen is wel lang.

Vic

Vic

28-10-2011 om 21:52

Elisa

Jij natuurlijk ook bedankt

tuin huisje

tuin huisje

28-10-2011 om 22:10

Mmm lastig

Ja, dat zal wel lastig worden. Je mag 6 weken niet autorijden of fietsen. Ik ben echt alleen voor een korte wandeling (aan een arm) de deur uit geweest. Geen boodschappen kunnen doen want een winkelwagentje duwen is echt pijnlijk. Daar heb ik nu nog steeds wel last van. Je mag ook de eerste 2 weken niet koken. Een pan optillen is te zwaar. Daarna mag je wat snijden en dergelijke maar nog steeds niet tillen. Dat wil je ook niet. Mijn man heeft zorgverlof gekregen en mijn moeder heeft veel geholpen. Al met al vielen mij die zes weken dus zwaar tegen. Ik zat toen ook al maanden thuis door alle klachten en het leven ging aardig aan me voorbij. Dus het lijkt me niet te doen voor jouw ex om alleen voor zijn dochter te zorgen. Dat lijkt me voor jouw dochter ook niet gezellig. Maar misschien heeft hij minder pijn. Ik ben tegelijk geopereerd met een herniapatient. Toen ik hem na 6 weken op de polikliniek zag bewoog hij vrolijk alle kanten op met zijn hoofd. En hij had geen pijn. Terwijl mijn schouders scheef stonden en ik mijn hoofd niet kon draaien. Sterkte ermee!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

28-10-2011 om 22:24

Jeetje

Dat is dan echt wel een heftige operatie. Dat terwijl hij nu eigenlijk niet zo heel veel last heeft. Het is echt ter voorkoming van ernstiger klachten.

tuin huisje

tuin huisje

28-10-2011 om 22:41

Zwaar

Waarschijnlijk zijn de artsen bang voor incontinentie. En het risico op een dwarslaesie is, afhankelijk van hoe erg de beknelling is, ook groter. Mij is verteld dat een simpele kop-staartbotsing al genoeg kon zijn ( heerlijk om te horen als je daarna door de sneeuw naar huis moet). Hij kan nu in principe nog wel gewoon lopen en tillen?
Hoe denkt hij het zelf te regelen dan? Of is het contact tussen jullie stroef?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-10-2011 om 22:42

Vic

Op de site van de Nederlandse Vereniging van Neurochirurgen kun je ook informatie vinden over cervicale kanaalstenose http://www.nvvn.org/patienteninfo/rug-stenose-cervicaal.php
En hier nog meer informatie over de operatie en het herstel http://www.tergooiziekenhuizen.nl/folder548.pdf
Heeft hij het in de nek of in de rug? Voorzover ik nog weet is het hersteltermijn bij de rug langer dan bij de nek. Maar het is ook zeker persoonsafhankelijk en ook afhankelijk van hoelang hij er al last van heeft en of er sprake is van (ernstige) uitvalsverschijnselen etc. En alhoewel zeker tegenwoordig men meteen moet proberen in beweging te komen denk ik wel dat je ervan uit moet gaan dat hij twee maanden heel weinig kan doen en dat het gehele herstel tot een half jaar kan duren.
Vraag in ieder geval op tijd thuiszorg aan en zorg dat er een netwerk is voor de verzorging, het huishouden etc.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-10-2011 om 22:49

Aanvulling

Voor de duidelijkheid: ik ben dus niet geopereerd aan cervicale kanaalstenose maar wel aan een ernstige nekhernia. Verder heb ik artrose in mijn nek en rug. De nekherniaoperatie kwam veel te laat en ook al was ik meteen pijnvrij na de (simpele) operatie, ik kon 6 weken niets doen en heb anderhalf jaar moeten revalideren om mijn kracht weer terug te krijgen en het gevoel in mijn arm en vingers.
Alle operaties aan rug en nek zijn delicaat en men moet echt de tijd nemen om volledig te herstellen. Men is al te snel geneigd te denken dat het allemaal wel weer gaat en dan forceer je de boel en ga je over je grenzen. En voorzichtig blijven want het blijft een zwakke plek. Na het herstel zorgen voor een goed spiercorset is dan ook aan te raden.

koentje

koentje

29-10-2011 om 14:26

Ik heb

dit gehad.

koentje

koentje

29-10-2011 om 14:29

Nou ja,

wat er gebeurde weet ik niet maar ik raakte een verkeerde knop en daar ging mijn bericht.,
Ik heb hier echt een tijd van moeten herstellen. Na de eerste 6 weken ben ik heel langzaam , met kleine uurtjes weer aan het werk gegaan.
De spieren in schouders nek en bovenarmen zijn zeer gespannen en dit is zeer vermoeiend.
Je nek blijft altijd een heel gevoelig punt; omdat de zenuwen direct onder de huid liggen. Zware druk, een iets te harde omhelzing betekent tintelingen en een heel naar gevoel van ineenstorten als het echt hard was.

koentje

koentje

29-10-2011 om 14:35

En een nekhernia

is echt iets anders!

Ik heb in die 6 weken toch wel meer gedaan dan in berichten van elisa staat hoor. Dat zal misschien verschillen van geval tot geval. Ik moest wel steeds liggen tussendoor. Je nek is namelijk zo snel moe en je hoofd voelt als een te zwaargewicht aan.
Maar ik deed al gauw van alles, hoor. Heel langzaam en rustig aan, niet tillen, maar wel ook boodschapjes, schoonmaken in lichte mate.
En 6 weken niet autorijden? Nee, hoor. Dat heb ik niet gehoord, heb ik ook veel sneller weer gedaan.

tuin huisje

tuin huisje

29-10-2011 om 17:44

Elisa en koentje

Wat naar Elisa dat ze bij jou zo lang gewacht hebben met opereren. Dat je echt zo lang nodig hebt gehad qua zenuwherstel moet echt vervelend zijn geweest. Hebben ze jouw hernia verwijderd door een soort van 'kijkoperatie'? Omdat je het hebt over een simpele operatie. Ik heb denk ik met mijn zenuwherstel het geluk gehad dat ik voor de diagnose in een korte tijd erg achteruit ging. In een paar weken tijd kon ik geen kopje meer optillen en nauwelijks lopen. Toen ging alles heel snel, waardoor volgens mij de schade beperkt is gebleven.
Ik denk inderdaad dat een goed spiercorset belangrijk is.

Koentje, wat apart dat jij gewoon auto mocht rijden. Ik mocht het echt niet. Is er bij jou ook een cage geplaatst? Ik heb 6 weken met zo'n nekband omgelopen dus daarmee kan je ook niet rijden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

29-10-2011 om 21:59

Koentje

Jouw verhaal klinkt toch wat 'positiever'. Ik denk dat het gewoon even afwachten wordt. Ex vertelde wel dat hij 6 weken niet mocht autorijden, maar hij nam dat allemaal met een korrel zout (als dat het wel mee zou vallen). Hoe vaak moest jij per dag gaan liggen? Kon je bijv. een uurtje weg, of was je aan huis gekluisterd?

tuin huisje

tuin huisje

30-10-2011 om 10:35

Vic

Ik hoop echt dat het mee gaat vallen. Ik ben ook heel nuchter en misschien wel naief de operatie ingegaan. Als je altijd gezond bent geweest kun je gewoon niet geloven dat je echt 6 weken nodig hebt voor het herstel. Ik had van de 6 weken er in mijn hoofd 3 gemaakt. Want artsen zijn nu eenmaal voorzichtig.... En ik ben geen zeurpiet en dat soort gedachten. Toen ik na 3 weken nog niet alles kon, viel het zwaar tegen. Ik begon mezelf 'beter' te verklaren met als gevolg dat ik alleen maar meer geconfronteerd werd met mijn pijn en 'handicap'. Na een flinke huilbui heb ik toen alles losgelaten en me een soort van overgegeven aan de tijd die mijn lichaam nodig had. Dat was niet makkelijk met 3 kinderen maar ik had geen keus. Het was heerlijk om na 6 weken weer actief aan de slag te gaan met de fysio.

Wanneer staat bij jouw ex de operatie gepland?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

koentje

koentje

31-10-2011 om 10:10

Nou ja ik...

was in het begin aan huis gekluisterd, ja. Drie dagen na de operatie in het ziekenhuis kreeg ik een fysiotherapeut die samen met mij ging wandelen. Ik heb zelfs even met een rollator gelopen, ik vnd het anders zo eng! De dag erop heb ik opnieuw leren traplopen en toen mocht ik meteen naar huis.
Thuis heb ik veel in een tuinstoel gezeten: waar je je hoofd goed achterover kan leggen. De eerste dag kon ik niet eens aan tafel eten omdat ik niet langer dan een minuut of 10 mijn hoofd rechtop kon houden.
Maar dat werd al heel snel beter en de tweede week kon ik rustig aan een half uurtje actief zijn en dan moest ik weer liggen. Of zitten met mijn hoofd tegen de stoel. Ik had in het begin ook een soort angst om naar buiten te gaan: verder weg dan 3min bij mijn stoeltje vandaan. Ik voelde me echt een omaatje.
In de tweede week was ik alweer alleen thuis en heb ik alweer auto gereden , hele kleine stukjes.
Misschien was dat eigenlijk niet verantwoord maar ik heb van de arts nooit iets gehoord over auto rijden. Wel over tillen.
Ik heb uberhaubt later geen fysio gehad. Ik moest gewoon alles proberen te doen en rustig aan oprekken. Dat ging prima. Maar duurde gewoon lang En echt even te lang met iets doorgaan moest ik dan wel enkele dagen bezuren!

En een cage geplaatst? Nee, er is niets geplaatst en ik heb geen idee wat dat is?

tuin huisje

tuin huisje

01-11-2011 om 16:05

Cage (koentje)

Een cage is een kooitje. Het ziet er uit als een soort plug en wordt geplaatst tussen de wervels in plaats van de tussenwervelschijf. Het moet voorkomen dat de wervels inzakken.
Ik vind het wel leuk om jouw ervaringen te lezen. Ik ben nog niemand tegen gekomen met dezelfde klachten en operatie. Ik vind het wel apart dat er bij dezelfde operatie toch dingen anders gaan. Geen mens is natuurlijk hetzelfde. Had je zelf niet het idee dat je baat zou hebben bij fysiotherapie? Heb je geen kraag om gehad?
Hoe lang geleden ben je geopereerd? Zit bij jou ook het litteken aan de voorkant in je hals?
Misschien een beetje veel vragen. Als je geen behoefte hebt om te antwoorden heb ik daar natuurlijk begrip voor.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

koentje

koentje

01-11-2011 om 17:22

Uh?

nee, die kooitjes heb ik wel gezien: doodeng leek me dat. Enn een kraag heb ik ook niet gehad. En, nee mijn litteken zit in mijn nek!!!
Ik ben ook op mijn buik liggend geopereerd.
En fysio.... mwah. Het ging zo ook. Ik moest gewoon langzaam weer opkrabbelen, want ik vond het best heftig allemaal.
Maar inderdaad, bij mij waren al beschadigde zewnuwen die nooit helemaal zijn hersteld. Maar als ik er n iets aan liet doen voorspelde ze mij een rolstoel...

tuin huisje

tuin huisje

02-11-2011 om 13:50

Ooh!

Dus je bent op je buik liggen geopereerd. Mij is verteld dat die operatie meer napijn geeft omdat er spieren doorgesneden (?) moeten worden. Dit verklaart wel waarom er bij jou geen kooitje is geplaatst, omdat via de achterkant de tussenwervelschijf er niet uitgehaald word. Bij mij zat de vernauwing meer aan de voorkant waardoor het logischer was om via mijn hals te opereren. Ik heb nu nog wat vergroeide wervels in mijn nek en mochten die echt op mijn ruggenmerg gaan drukken dan zal ik ook via de achterkant geopereerd worden.

Het zijn lastige dingen die zenuwen. Ik ben heel blij dat het nu zo goed met me gaat. Het vooruitzicht van incontinent in een rolstoel sprak mij ook niet aan.

Waar heb jij nu nog het meest last van? En hoe lang geleden ben je geopereerd?

Ik zat nog na te denken over dat autorijden. Er staat echt in mijn informatieboekje dat ik 6 weken geen auto mag rijden. En daar komt bij dat ik al maanden geen auto meer kon rijden omdat ik door de uitval van mijn benen mijn voet niet op het gaspedaal kon houden. Met de fysiotherapeut heb ik eerst gewerkt aan de kracht in mijn benen voordat ik weer ging rijden. Wel zo veilig denk ik ik kan me nu niet eens meer voorstellen dat het zo erg was.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

koentje

koentje

03-11-2011 om 08:56

Tuin huisje....

Oh, nou, ze hebben mij vertelt dat die spieren uit hun verband worden getrokken om erbij te kunnen. Ze worden als het waren opzij getrokken en ernaast gelegd. En dat ik daar last van zou hebben ja. Nou dat klopte wel☺

Ik had en heb last van lichte uitvalverschijnselen. Gewoon lopend heb ik daar geen last van, maar moet ik even rennen dan gaat het mis. Ik voel het dan niet goed ga slapen met een voet en struikel snel. Direct na de operatie had ik in mijn linkervoet/been tintel;ingen waarvan i erg in paniek raakte; in de eerste instantie voelde ik dat been helemaal niet namelijk.
Dat weet ik nog heel goed omdat ik toen in een grote uitslaapkamer lag bij te komen en ik de rest van mijn leven al in een rolstoel voorbij zag komen. Paniek!!!
Maar dat trok bij binnen enkele uren en enkele dagen later voelde ik nog wel de tintelingen die nooit helemaal weg zijn gegaan. Sinds die tijd is mijn ene voet ook eerder koud dan de ander!? Ik had altijd al snel koude voeten.
En waar ik ook nog last van heb is snel nekpijn, schouders e.d. Maar dat had ik daarvoor ook altijd.
Als ik moe ben heb ik nog steeds vaak dat gevoel van dat ik mijn hoofd even moet kunnen neerleggen.
Als ik nachtdienst heb en in de eerste nacht dan heb ik van te voren niet geslapen, dan moet ik op een bepaald moment echt even mijn hoofd neerleggen anders word ik gek! Dan ga ik echt last krijgen van mijn nek. Dus nu ga ik van te voren wel liggen, hoewel ik niet slaap: dan houd ik het beter vol.
Wat ook lastig is dat ik iets te enthousiaste omhelzingen niet verdraag. Dat is soms in mijn werk met ghandicapten lastig. Ik moet dan zorgen dat ze me nie te lief vinden; anders wordt mijn nek weer gekraakt!!☺

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.