Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

p

p

04-12-2012 om 11:35

Cholesterol

Mijn man heeft een veel te hoge cholesterol waarde van 330, hij is zowat verslaafd aan Mac Donalds ed tijdens zijn werkuren (zijn BMI is ongeveer 27)
Wat zijn de risico's edm ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

04-12-2012 om 12:03

Edm?

Ik zocht edm op, dat betekent electronic dance music. Maar dat zal je wel niet bedoelen
Risico's: hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten. Niet zo best dus. Heeft de dokter hem niet voorgelicht?

Mythe?

http://www.ravnskov.nu/ducholesterol.htm

2. Een hoog cholesterol veroorzaakt atherosclerose (‘aderverkalking’) en hartinfarcten, zo wordt algemeen beweerd. Talrijke studies hebben echter laten zien dat mensen met een laag cholesterol net zo veel aderverkalking ontwikkelen als mensen met een hoog cholesterol.

3. Ons lichaam produceert 3 a 4 keer zoveel cholesterol als we met de voeding binnen krijgen. De productie stijgt wanneer we te weinig cholesterol eten en neemt af zodra onze voeding meer cholesterol bevat. Dit verklaart waarom het zo moeilijk is het cholesterolgehalte met de voeding te beinvloeden.

Hebben we nu 2 p's?

p, volgens mij ben jij p met een kleine p, en dan is er daarnaast nog een P met een grote P. Da's een tikje verwarrend, ik denk dat het handiger is om een andere nick te kiezen.

Groeten,

Temet

p

p

04-12-2012 om 13:33

Letterkes

Het is wel mogelijk dat er nog ook een P ronddwaalt, als ik nog eens reageer zal ik anders heten
Edm = en dergelijke meer ... (vlaams van etc etcetera

Tinus_p

Tinus_p

04-12-2012 om 16:06

Geen mythe

Te hoog cholesterol is niet gezond, hoewel er nog wel eens wat gesteggel is over wat de grens is (afhankelijk van wie je spreekt: de grens is ergens tussen de 5 en de 8 (de 330 is een Belgische waarde, de omrekenfactor is ongeveer 39). Voor de rest: begin eens met wikipedia.

p

p

04-12-2012 om 17:04

Letters

minder dan 200 is goed
200-240 is verhoogd risico
meer dan 240 is hoog risico op haart en vaatziekten
Hij heeft 330 en verhoogde bloeddruk, is 46j

Wikipedia the cholesterol controversy

http://en.wikipedia.org/wiki/Lipid_hypothesis
Door te peilen onder artsen wat ze geloofden bleek dat ze en masse geloofden dat het cholesterolverhaal waar was. Echter de wetenschappelijke data ontbreken. Er zijn net zoveel onderzoeken die laten zien dat het een factor is als onderzoeken die laten zien dat het geen factor is in het ontstaan van ziekten van hart- en bloedvaten.
Door dit geloof echter werden onderzoeken die het cholesterverhaal bevestigen 6x vaker geciteerd dan onderzoeken die het cholesterolverhaal ontkrachten.

"this meta-analysis, considering the less-cited trials, found that mortality was not decreased by lowering cholesterol, and that the lowering of cholesterol was unlikely to prevent coronary heart disease.["

Pillen verkopen dus

Volgens de huffinton post is het een verhaal van de fabrikanten van medicijnen.
http://www.huffingtonpost.com/dr-mark-hyman/why-cholesterol-may-not-b_b_290687.html

De medicatie is bovendien niet ongevaarlijk.
"Aggressive cholesterol treatment with two medications (Zocor and Zetia) lowered cholesterol much more than one drug alone, but led to more plaque build up in the arteries and no fewer heart attacks."

Vet eten en hoog cholesterol

http://www.fonteine.com/cholesterol.html
"Een van de hardnekkigste mythen in de geneeskunde zegt dat te veel dierlijk vet in de voeding en een verhoogd cholesterolgehalte schadelijk zijn voor hart en bloedvaten. Op deze pagina’s volgen feiten die veel mensen zullen verrassen en waarvan de meeste artsen en onderzoekers niet op de hoogte zijn."
Vraag eens aan je arts of die zelf tabletten zou nemen tegen cholesterol.

Nog een hype

http://nl.wikipedia.org/wiki/Queteletindex
"25 tot 27 = licht overgewicht"
Dear p, ik zou je willen adviseren om het gewicht van je echtgenoot met rust te laten. Gezond eten en bewegen zou fijn zijn maar verder lijkt me niet zoveel mis met de gezondheid van je partner.

p

p

04-12-2012 om 20:22

Gewicht

Ik laat zijn gewicht met rust, (ik zie trouwens liever een struisere man dan een nietje Maar hij eet wel veel veel fastfood (en neen, ook daar zeg ik niets van)
Maar zijn cholesterol en BD 19/12 zijn echt wel overdreven hoog, niet zomaar een beetje (en hij is verslaafd aan codeine-pijnstillers )

Fast food

De term fast food zegt uiteindelijk vooral iets over de bereidingswijze. Als hij hetzelfde vlees zelf zou bakken en zou eten met gebakken aardappels en een fatsoenlijke witte boterham erbij dan zou het vast beter smaken en er beter uitzien, maar er zou net zoveel vet en zout in zitten.

Als hij in plaats van fastfood veel groenten en gekookte aardappels zou eten, met een stukje vis, dan is het een ander verhaal. Da´s dan wel zeer de vraag.

Mijn partner, bijvoorbeeld, eet niet veel fastfood, simpelweg omdat hij daar de gelegenheid niet zo voor heeft en omdat het vrij prijzig is. Maar zijn eetpatroon zou de mensen van het voedingscentrum grijze haren bezorgen, want dat is om te huilen. Hij heeft geen overgewicht trouwens (en zijn cholesterol - geen idee)

Groeten,

Temet

Biene M.

Biene M.

05-12-2012 om 10:09

Goh

Alle relativerende berichten over de gezondheid van de partner van p verbazen me. Ik zou me flink zorgen maken als dit mijn man was.

Biene

Ja, best wel zorgen, maar niet over cholesterol en gewicht, de eerste zorgen uit het bericht.
Een hoge bloeddruk en overmatig medicijngebruik zou me wel zorgen baren maar dat is weer een ander verhaal en dat was de vraag niet.

Gewichtsloos?

Gewichtsloos?

05-12-2012 om 23:04

Bij een bmi

moet je ook kijken naar leeftijd.
Maar als ik google en mijn leeftijd en gewicht/lengte check heb ik bij een BMI van 26 nog een normaal gewicht (is bij mij 85 kilo!). Ik heb nu maat 40/42 bij een gewicht van 77/181cm en ik ben 44 jaar. Dat is dan maat 44 schat ik. Dus die cijfers van een BMI zeggen mij niet alles.

Gewichtloos

Ik begrijp je niet helemaal geloof ik. Wat is er mis met die bmi-berekening? De kledingmaat doet verder niet terzake, gewicht en lengte wel, en vergeet de buikomvang niet als risicofactor. Voor vrouwen > 88 cm, voor mannen > 102 cm betekent een verhoogd risico om hart- en vaatziekten te ontwikkelen. (Met als nuance dat je bij vrouwen tussen de 80 en 88 cm en bij mannen dacht ik tussen de 95 en 102 cm een licht verhoogd risico hebt, dus moet oppassen niet dikker te worden).

Yura

Yura

06-12-2012 om 09:13

Bmi

Ik ben ook van mening dat bmi erg wordt overschat. Als ik de maten lees van Gewichtloos zijn die bij mij totaal anders. Ben ook 44, 1.74 en 78 kg (bmi van 27 dacht ik, dus te zwaar). Echter ik heb maat 38/40. Ben onlangs veel afgevallen en hiervoor 95 kg, toen had ik maat 44, maar dat was dus wel bij een bmi van 30/31. Vermoedelijk komt dat doordat ik heel veel sport. Ik train wel eens met een personal trainer, strakke vent, gespierd maar niet overdreven, ziet er gewoon fit uit, zijn bmi is echter volgens de richtlijnen veel te hoog.

Yura

Dat heeft te maken met spiermassa. Spiermassa is nu eenmaal zwaarder in gewicht dan hetzelfde volume vet. Maar als richtlijn is er niet veel mis mee. Een cardioloog ziet heus wel verschil tussen een kwabbelbuik en biceps ter grootte van kruiwagenbanden.

Tineke

Tineke

06-12-2012 om 14:04

Tjonge p

Ik las het draadje van achter naar voor, en vond dat ons aller bekende P. zich wel heel typisch uitdrukte, ik dacht nog 'een geheel nieuwe kant van P.' haha!
Maar goed, het is dus een collega-P
Maar verslaafd aan de MacDonalds klinkt wel heel ongezond. Is hij daar zelf gelukkig mee? Als het leven hem lief is, zou ik toch hulptroepen inschakelen om tot een gezonde manier van leven te komen.

P

P

06-12-2012 om 15:02

Nou kaatje

Bij de vierde en vijfde posting werd al duidelijk dat IK het niet was dus dan had je het draadje niet goed van voor tot achter gelezen

P

P

06-12-2012 om 15:03

Lol

Oh ik snap het nu, je las van achter naar voor LOL ja en dáár las ik weer overheen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2012 om 17:27

Even opgezocht

In België wordt je cholesterolgehalte echter uitgedrukt in mg/dl.
Dit geeft volgende waarden:

* Totale cholesterol (in milligram per deciliter bloed)
- < 200: uitstekend
- 200-240: op het randje
- >240: hoog

* LDL cholesterol (mg/dl)
- < 100: uitstekend
- 100-129: redelijk goed
- 130-159: op het randje
- 160-190: hoog
- >190: zeer hoog

* HDL cholesterol (mg/dl)
- < 40: laag
- >60: hoog

In Nederland en sommige Belgische labo's word het cholesterolgehalte uitgedrukt in mmol/l:

* Totale cholesterol (in mmol per liter bloed)
- < 5: uitstekend
- 5-6: op het randje
- >6: hoog

* LDL cholesterol (mmol/l)
- < 2,5: uitstekend
- 2,5-3,5: redelijk goed
- 3,5-4: op het randje
- 4-5: hoog
- >5: zeer hoog

* HDL cholesterol (mmol/l)
- < 1: laag
- >1,5: hoog

Als je een hoeveelheid cholesterol wil omrekenen van mg/dl naar mmol/l, moet je delen door 38,6. Een cholesterolgehalte van 220mg/dl is dus gelijk aan 220/38,6 = 5,7 mmol/l.

Read more: http://www.hartziekte.be/Gezonde_cholesterol_waarden.html#ixzz2EI25P8nQ

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2012 om 17:33

Voor mij ook actueel

Ik blijk ook een te hoog cholesterolgehalte te hebben. Ongeveer 6,5, terwijl onder de 5 dus 'goed' is. Dus ik heb vandaag een boekje meegekregen met voedseladviezen.
Niet meer in vast vet bakken, maar in vloeibaar. Brood besmeren met een product als Becel zou echt kunnen schelen (concludeer ik uit de folder. Becel wordt niet bij naam genoemd.) Een paar keer per week vis eten, waaronder 1 keer vette vis, eieren beperken tot 3 eieren per week. Mager vlees eten en overgewicht aanpakken. En zo meer adviezen. Ik begin in januari met dat laatste.

Tinus_p

Tinus_p

06-12-2012 om 20:50

Wat dingen

p:
" Ik laat zijn gewicht met rust, (ik zie trouwens liever een struisere man dan een nietje Maar hij eet wel veel veel fastfood (en neen, ook daar zeg ik niets van) Maar zijn cholesterol en BD 19/12 zijn echt wel overdreven hoog, niet zomaar een beetje (en hij is verslaafd aan codeine-pijnstillers )"
Om eerlijk te zijn, een bmi van 27 vind ik persoonlijk niet zo schokkend, en ik ben mss wat relativerend tov 'een beetje hoog cholesterol', maar 330 (boven de 8 in NL normen) vind ik meer dan 'een beetje hoog'. Ook dat gedoe met codeine is zorgelijk, en wat is BD?
Overigens; te hoog cholesterol heeft weinig te maken met wat je eet (fastfood of haute-cuisine); het meeste cholesterol maak je zelf.

p

p

06-12-2012 om 21:22

Letters

BD is bloeddruk 19/12
Hij is lang van gestalte en niet overdreven dik, zijn cholesterol is extreem hoog (wat daarvan ook de rede of afkomst zou zijn, gezond is het niet voor de bloedvaten,en eventueel als 'OT' hij lijkt verslaafd aan fastfood, hier in huis is altijd fruit en groenten genoeg voor handen)
Door de codeine heeft hij vaak gedrogeerde doorlopen ogen en een roder gezwollen gezicht (omdat hij werkt in de farma/medische sector kan hij daar in overvloed aan geraken)

ishtar

ishtar

06-12-2012 om 21:48

Verschil nederland-belgie?

de 330 is niet 1 op 1 af te zetten tegen de 8 in Nederland. België gebruikt andere cijfers: "De streefwaarde voor totaalcholesterol in de Belgische richtlijnen is < 190mg/dl en voor LDL-cholesterol < 115 mg/dl. Deze waarden werden vastgelegd bij consensus. Dit komt overeen met de streefwaarden in de Europese richtlijn."
Blijft het uiteraard nog flink verhoogd.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2012 om 00:01

Tinus

Het is voor mij nieuw terrein, maar wat ik ervan begrijp is het wel zaak om meer stil te staan bij wat je eet en overgewicht te vermijden of in ieder geval naar beneden te krijgen. Het vetgehalte is belangrijk (liever mager en halfvol dan vol) en het is ook verstandig om voldoende onverzadigde vetten te nuttigen.
Verzadigde vetten zorgen ervoor dat het cholesterolgehalte stijgt. Vetten die bij het afkoelen stollen, vallen meestal onder de verzadigde vetten. Pakjesboter, cacao, vlees met vet en (slik) ook in kaas.
Om bij de man van p terug te komen, denk ik dat het daarom wel verstandig is om zijn eetgewoontes aan te passen. Maar wel met beleid. Als een omslag stress oplevert, gaat dat ook weer ten koste van zijn welzijn.

Met beleid

Mijn vader+ zijn partner beiden géén overgewicht, wel enigzins op leeftijd (rond de 70) hadden beiden een te hoog chloresterol. Zijn partner zelfs rond de 8, terwijl zij de jongste is (68) en enorm sportief is en ook nog het minste snoept/snackt.
Ze zijn een dieet begonnen, na verschillende gesprekken en adviezen van diëtiste. Ze eten 's morgens geen brood meer, maar noten en fruit en yochurt dat ze zelf samenstellen. Eten alleen nog magere kaas en magere vleeswaren op het brood i.p.v. gewone. En verder bakken ze in olie i.p.v. boter. Koekjes bakken ze altijd al vaak zelf en gebruiken sindsdien een speciale boter die dacht ik uit de biologische winkel komt een soort roomboter die dus niet écht hard word. De koekjes zijn net zo lekker trouwens...
Ook eten ze sindsdien geen chocolade meer.
Nou en dat is het zo'n beetje.
En na 1 jaar is hun chloresterol weer op gezond niveau. Verder eten ze zoals ze 'vroeger' altijd al deden. Mijn vader eet nog net zoveel koekjes als vroeger en op gezette tijden halen ze nog steeds chinees en een kroketje bakken ze ook wel eens voor op het brood (wel in dus natuurlijke chloresterol-olie) en als ze hier een keer mee-eten wordt er ook niks 'aangepast'. En om de zoveel tijd laten ze dus hun chloresterol meten. En dat schommelt dus nu ergens net boven 'gezond'.
Er was een reden voor. Mijn vader bleek erg slecht tegen de evt. chloresterol verlagende medicatie te kunnen (werd er misselijk van en kreeg uitslag op z'n vel). Er was dus ook geen alternatief. Maar dat je je chloresterol zo eenvoudig met zo weinig ingewikkelde kookkunsten omlaag kan krijgen verbaasde mij wel enigzins. Nu gaat mijn broer (wel overgewicht en ook te hoog chloresterol) hun dieet ook overnemen.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

07-12-2012 om 09:22

Kaaskopje

Kaaskopje:
"Het is voor mij nieuw terrein, maar wat ik ervan begrijp is het wel zaak om meer stil te staan bij wat je eet en overgewicht te vermijden of in ieder geval naar beneden te krijgen."
Ja, maar ik vind een BMI van 27 nou niet bepaald zwaarzorgwekkend. Het is niet de oorzaak van dat hoge cholesterol ofzo.

Kaaskopje:
"Verzadigde vetten zorgen ervoor dat het cholesterolgehalte stijgt."
Dat is maar de vraag; cholesterol wordt namelijk niet gemaakt van vet.

Tinus_p

Tinus_p

07-12-2012 om 09:23

Voor p

p:
"BD is bloeddruk 19/12"
Is dat 190/120 Hg?

Weet je, je man heeft gewoon hartenvaatziekten en dat weet je best. Wat denk jij dat je er aan kunt doen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.