Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sascha2

Sascha2

03-07-2011 om 20:33

Continu ontstoken ogen

Mijn man heeft al tijden ontstoken ogen. Het gaat op en af. Maar nu zijn zijn ogen alweer een week of vijf achter elkaar ontstoken. De huisarts schreef allerhande druppels en zalf voor, maar na een consult bij de oogarts bleek dat mijn man een allergische reactie vertoonde op die druppels. Hij kreeg andere druppels mee, maar die zetten ook geen zoden aan de dijk. Oogarts besloot dat hij een paar dagen helemaal niets mag gebruiken om te kijken of dat zal helpen. Nou nee, het blijft ontstoken en vervelend. Zijn zicht is slecht, autorijden kan bijv. niet. Als zijn ogen dicht zijn, krijgt hij ze nauwelijks open, het is erg vermoeiend en de hoofdpijn is steeds aanwezig. Dinsdag gaat hij terug naar de oogarts en naar een allergoloog.
Iemand ervaring met een hardnekkige oogontsteking? Iemand tips om met die ontstoken ogen om te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

He gets

dat is me vervelend, bah! Geen tips behalve dan ook schoonmaken met gaasje en afgekoeld gekookt water. Wij gebruiken altijd afgekoelde gekookte kamillethee. En afwachten wat de oogarts dinsdag zegt, ik hoop wel dat er een oplossing komt want dit is heel vervelend! Veel sterkte voor je man!
Groetjes, Sanneke*

Sascha2

Sascha2

04-07-2011 om 10:22

Uiteraard

gaan we nu niets ondernemen en wachten we dinsdag even af. Maar ik was meer op zoek naar tips als: regelmatig in het donker gaan zitten of juist niet, zonnebril op of juist niet, etc. Nou ja, uiteindelijk is het persoonsafhankelijk wat wel en wat niet prettig is. Goh, hij zit echt met zijn handen in het haar op het moment. Morgen weten we wellicht wat meer.
Dank voor de reacties!

Yvon Meijer

Yvon Meijer

04-07-2011 om 13:51

Licht?

Heeft hij veel last van het licht? Ik moest denken aan wat mijn man heeft gehad; ontstoken ogen en hij kon helemaal niet tegen licht. Ze dachten eerst 'gewone' oogontsteking maar later bleek het iritis te zijn: een ontsteking binnen in het oog. Maar als de oogarts al gekeken heeft dan zou hij dat al gezien hebben. Vervelend, sterkte voor je man.

Sascha2

Sascha2

04-07-2011 om 14:09

Licht/donker

Op zich redt hij het overdag wel, hij zet wel regelmatig een zonnebril op. En als hij zijn ogen dicht houdt, krijgt hij ze daarna nauwelijks open, dus hij probeert dat zo min mogelijk te doen.
Iritis, daar had ik nog niet van gehoord. Maar inderdaad, het lijkt mij dat de oogarts dat wel zou hebben kunnen zien. De oogdruk is overigens inmiddels goed. In eerste instantie te hoog, bij het tweede consult een week later was de druk verbeterd. Nou ja, morgen weten we weer wat meer.

Sascha2

Sascha2

05-07-2011 om 09:56

Geweest

Er was weer geen verbetering te zien. Nu heeft mijn man nieuwe oogdruppels obv hydrocortisonen gekregen. En volgende weekneen uitgebreide allergietest, hij moet drie dagen richting allergoloog .

koentje

koentje

06-07-2011 om 09:33

Als het met allergie te maken heeft

kun je overwegen of het zin heeft een luchtzuiveraar te gebruiken. Deze haalt pollen en stof e.d. uit de lucht zodat je zuiverder inademt/ op je ogen direct hebt.
Als je deze in de slaapkamer gebruikt (raam dicht dan) heeft hij in elk geval de hele nacht goede lucht. Brengt het verbetering kun je er misschien nog een aanschaffen voor de ruimte waar hij overdag is, als hij binnen is. Of de luchtzuiveraar verplaatsen natuurlijk.
Kan echt veel verlichting geven voor de allergie op zich!

Sascha2

Sascha2

06-07-2011 om 11:45

Koentje

Dank voor de tip, ik hou het in mijn achterhoofd.

Tineke

Tineke

06-07-2011 om 14:44

Iets heel anders dan allergie

Het kan ook een uiting zijn van Bechterew zijn. Iets om alert op te zijn.

Sascha2

Sascha2

06-07-2011 om 16:37

Oke

Ook dat zal ik in mijn achterhoofd houden, goed dat je het aanstipt. Ik heb net zitten zoeken naar de kenmerken van Bechterev, maar andere symptonen dan de ontstoken ogen komen niet voor. Maar ik hou het zeker in de gaten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-07-2011 om 19:15

Oogontsteking

Ik heb zelf helaas veel ervaring met ontstoken ogen zoals conjunctivitis, oculaire Rosacea, blepharitis en (contact)allergie. Uiteindelijk bleek ik ook niet meer tegen contactlenzen en lensvloeistof te kunnen alsmede tegen de bewaarmiddelen in diverse oogdruppels.
Ogen kunnen gaan ontsteken door een virus of een bacterie maar allergie en/of een onderliggende ziekte kan zeker ook een oorzaak zijn. Afhankelijk van de oorzaak kunnen er medicijnen gegeven worden zoals druppels, zalf of tabletten. Helaas kan het heel goed zijn dat iemand weer allergisch is voor bepaalde bestanddelen in die druppels of zalfjes. Voor de zekerheid kan de arts medicijnen voorschrijven zonder bewaarmiddelen.
Laat je man een goede zonnebril dragen en laat hem zijn ogen 's ochtends en 's avonds schoonmaken met een wattestaafje of een gaasjes met gewoon kraanwater, hierbij van de buitenste ooghoek naar binnen wrijven.
Heeft je man trouwens toevallig Rosacea (roodheid in het gezicht/verwijde adertjes)? Dan zou het ook nog oculaire Rosacea kunnen zijn. Dit gaat dan weer vaak samen met keratitis, iritis, scleratitis en blepharoconjunctivitis.
Kijk anders ook even of het beter gaat als je man dagelijks een anti-histaminetabletje zoals Claritine of Zyrtec slikt. Ik slik standaard 's ochtends zo'n tabletje en dat scheelt enorm.
Hopelijk verschaft de oogarts wat duidelijkheid en is je man er snel vanaf!

Sascha2

Sascha2

07-07-2011 om 09:53

Elisa

Hij heeft sowieso een zeer gevoelige huid, vaak last van allerhande cremes etc. De gevoeligheid zit hem met name vanaf de bovenkant schouders tot en met nek/hals en in zijn gezicht. Maar of dat rosacea is, weet ik niet. De allergoloog die hij bezoekt is ook dermatoloog. Zij behandelt heel toevallig ook mijn dochter voor eczeemproblemen. Ik heb wel vertrouwen in haar, dus mocht het een vorm van rosacea zijn, dan zal dat zeker besproken worden.
Overigens zal een van de allergieonderzoeken gaan over de mogelijke allergie voor conserveringsmiddelen, oa die conserveringsmiddelen die vaak in medicijnen gebruikt worden. Alle medicijnen die hij tot nu toe gebruikt heeft worden ook meegenomen in het allergieonderzoek.
Hij slikt ook al dagelijks een antihistaminetabletje, maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Overigens, de oogarts heeft het slijmvlies in zijn ogen onderzocht en daarin werden geen afwijkingen/bacterien gevonden. Op zich prettig natuurlijk, maar wat is het dan he?
Dank voor je reactie!

Schoonmaken?

Mijn man heeft een afwijking door een beschadiging in zijn jeugd aan 1 oog. Het gaat iets te ver om het helemaal uit te leggen, dit is de verkorte versie.
Jaren lang heeft hij gedoktert met dat oog. Eigenlijk ging het van ontsteking naar ontsteking.Medicatie (o.a. cortisonendruppels en antiboticadruppels) en dan ging het weer even goed, 3 maand later wederom hetzelfde.Ook zijn andere oog (goede dus) deed regelmatig mee. Dat er een beschadiging was aan dat oog was al langer bekend. Maar omdat het zo'n vicieus circeltje werd waar de oogarsten hier geen oplossing voor hadden heeft hij gevraagd om een doorverwijzing naar het oogheelkundig centrum in Nijmegen.
Daar kwam hij bij een proffesor terecht.
En deze ging niet alleen kijken wat de oorzaak was, maar ook wat de effecten wat dit defect was. Conclusie na 2 bezoekjes : mijn man knippert te weinig (heel veel te weinig)met alleen dat ene oog en heeft te weinig traanvocht. Hierdoor krijgen die ontstekingen een kans op dat ene oog. Door w.s. onbewust wrijven brengt hijzelf de ontsteking over naar het andere oog. Eenmaal ontstoken heeft het oog ook geen weerstand (door die defecten) dus moet er grof matriaal worden ingezet om die de kop in te drukken.
Conclusie, we gaan die ontstekingen voorkomen. Door simpelweg 3 maal daags het oog schoon te maken met een wattenschijfje met water.Gewoon water, van de buitenkant naar de binnenkant. Daarnaast heeft hij speciale traandruppels die hij de hele dag kan gebruiken als hij voelt dat het wat minder is met z'n oog.Niet de 'gewone' maar andere die wat langer in je oog blijven.
Wij konden niet geloven dat zo'n simpele oplossing het einde zou betekenen van die continu ontstoken ogen.
Maar het was zo.
Man doet het ook trouw. Elke dag.
En zodra het wat vervelender voelt doet maakt hij desnoods elk uur schoon, en gebruikt die traandruppels en voilla het gaat over.
Zonder medicatie, zonder zonnebril dagenlang, zonder dat de ontsteking écht begint.
Sindsdien heeft man nog maar 1 keer een ontstoken oog gehad, waar inderdaad weer grof geschut op ingezet moest worden. En dat was onder omstandigheden dat hij minder schoongemaakt had (kind in ziekenhuis) en erg droge lucht.
Misschien heeft jouw man ook zoiets? Iets simpels wat de kans op onstekingen zéér groot maakt?
Ik bedoel.....erg weinig knipperen..........met 1 oog, wie denkt daar nu aan dat dát de oorzaak is?
groeten albana

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-07-2011 om 11:09

Schoonmaken

Dat trouw minstens twee keer per dag de ogen schoonmaken is ontzettend belangrijk, bij welke ontsteking dan ook. Sinds ik dat doe is mijn Blefaritis onder controle.
En ook hier verminderde traanvochtproductie; altijd last van zeer droge ogen toen ik contactlenzen droeg. Op advies van mijn oogarts slik ik sinds een half jaar drie keer per dag een hooggedoseerd Omega-3 visolie capsule met de juiste EPA/DHA balans en mijn traanvochtproductie is sterk verbeterd. Zelfs nu ik een Lasik ooglaserbehandeling heb laten doen heb ik geen last meer van droge ogen en hoef ik nauwelijks te druppelen met kunsttranen. Het zijn allemaal relatief kleine, simpele dingen die de gezondheid en werking van je ogen positief kunnen beinvloeden.

Sascha2

Sascha2

08-07-2011 om 13:25

Inderdaad

Ik hoop ook dat de oplossing een hele simpele is. Zou mooi zijn. Die tranendruppels, Albana, zijn die alleen op recept te verkrijgen of ook gewoon vrij verkrijgbaar?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-07-2011 om 13:52

Kunsttranen

Een simpele oplossing/oorzaak is altijd het mooist
Die kunsttranen zijn vrij te verkrijgen bij de apotheek. De opticien heeft Blink oogdruppels en bij de drogist kan je ook oogdruppels krijgen van bijv. VSM of Vogel. Let bij het zelf kopen er wel op dat er geen bewaarmiddelen in zitten. De huisarts/oogarts kan betere (sterkere) druppels voorschrijven zonder bewaarmiddelen. Zelf heb ik Ocutolect Unidose. Succes en laat even weten hoe het verder gaat met de ogen van je man!

Sascha2

Sascha2

08-07-2011 om 13:59

Kijk aan!

Kijk, dat is goed om te weten. Dank voor de info. Ik laat zeker even weten hoe het volgende week is gegaan. Overigens zijn zijn ogen sinds gisteren weer verslechterd, het lijkt dat de cortisonendruppels ook niet goed zijn (die gebruikt hij sinds woensdag). Op naar een simpele oplossing

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-07-2011 om 14:56

Druppels

Welke druppels gebruikt hij nu? Dexamethason, Chlooramfenicol, Polytrim, Emadine oid? (ja ik ken ze allemaal hoor Steroiden hebben tijd nodig om aan te slaan. Het vervelende is dat je daar dus ook weer met irritatie op kan reageren. En als je oogdruppels hebt tegen een bacteriele ontsteking zoals Polytrim en de oogontsteking wordt veroorzaakt door een virus of een schimmel werken de druppels juist averechts.
Ik heb dus vorig jaar zes maanden rondgelopen met ontstoken ogen. Verschillende huisartsbezoekjes, veel verschillende druppels en zalfjes en drie oogartsen later kwam er dus pas een juiste diagnose en adequate behandeling. Het gaat nu veel beter, zeker omdat ik nu Lasik heb gehad (de contactlenzen en -vloeistof waren een grote boosdoener) maar de Blefaritis en Oculaire Rosacea blijven op de loer liggen en af en toe opspelen. Beide aandoeningen zijn chronisch dus je komt er nooit helemaal vanaf. Zeker in de lente en zomer steekt het zijn kop weer op met die warmte en de pollen etc.
Standaard heb ik hier Dexamethason Monodosis druppels in huis, de Ocutolect (kunsttranen) en een flesje A. Vogel oogdruppels. Ik reinig mijn ogen en oogleden twee keer per dag met Blephasol Lotion (fungeert tevens als oogmakeup-remover). Een keer per dag probeer ik even te liggen met een koud kompres over mijn ogen. Verder veel frisse lucht (raam open, geen airco) en altijd een zonnebril mee. 's Ochtends een tabletje Aerius (anti-histamine) en drie keer per dag een Omega-3 supplement. Hiermee redden mijn oogjes het aardig
Hopelijk heb je er iets aan (je man dan).

Sascha2

Sascha2

08-07-2011 om 15:36

Toe maar

Kijk, dat zijn nog eens wat tips. Ik zal ze allemaal doorgeven aan mijn man. Alhoewel hij geen oogmake-upremover nodig heeft . Ik heb even niet paraat welke druppels hij nu gebruikt, maar ik zal vanavond eens kijken of deze in jouw rijtje staan. Goed om te weten dat de toenemende irritatie ook kan komen door het gebruik van sterioden. Nog even doorzetten dus voor hem.
Fijn voor je dat je het nu onder controle hebt. Maar wel balen dat het blijvend is. Ik zie aan mijn man hoe vervelend je je kunt voelen met ontstoken ogen.

Druppels

Geen idee welke druppels man gebruikt. Gewone traandruppels heeft hij ook gehad. Maar die waren niet 'genoeg' omdat man dus amper knippert. Nu heeft hij druppels op een andere 'basis' (ik dacht oliebasis?) en die blijven langer in je oog 'hangen' zeg maar.
Maar bij man doet dat schoonmaken 't 'm. Niet die druppels. Zonder druppels kan ie nog wel. Zonder schoonmaken niet.......2 dagen er niets aan doen en het resultaat is geheid een beginnende ontsteking. Dat hebben we al wel eens meegemaakt op vakantie, dat we onderweg waren en hij het de helft van de keren vergat. Misschien ook de droge lucht onderweg....Die druppels had hij toen wel en heeft hij overvloedig gebruikt. Hij kan wel zonder druppels. Echt niet zonder schoonmaken.De druppels zijn ook (gedeeltelijk) voor het 'comfort' omdat hij anders altijd een 'vervelend' gevoel heeft aan dat oog. Maar ach, dat was hij zelf al gewend (zegt hij) hij was al bijna vergeten hoe het eigenlijk moest zijn tot ie dus die traandruppels kreeg die langer blijven hangen.
groeten albana

Sascha2

Sascha2

08-07-2011 om 21:11

Klopt single lady

We gaan nu ook helemaal niet zelfdokteren, eerst eens kijken wat uit de onderzoeken komt. Maar het is wel handig om deze informatie in het achterhoofd te houden en te bespreken met de oogarts. De onderzoeken gaan nu voor, helaas voor mijn man want ook vandaag ging het minder.

Sascha2

Sascha2

08-07-2011 om 21:12

Albana

Ook jij bedankt voor de tips. Ik zal mijn man doorgeven dat het schoonmaken echt essentieel is.

Sascha2

Sascha2

08-07-2011 om 21:19

Elisa

De druppels die mijn man nu gebruikt heten Zaditen. Oogdruppels ketotifen. Ken je die?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-07-2011 om 21:41

Sascha

Ja, Zaditen is voor ontstoken ogen door allergie; het zijn anti-histaminica druppels net als Emadine oogdruppels (heb ik toen ook voorgeschreven gekregen).
Heeft je man de Zaditen met conserveringsmiddelen of de monodoses zonder bewaarmiddelen? En die corticosteroide druppels? Het zou nl. heel goed kunnen zijn dat het met name die bewaarmiddelen zijn waar je man ook allergisch voor is. Dan krijg je dus een vicieuze cirkel. De ontstoken ogen wellicht door een of andere allergie en de bewaarmiddelen in de oogdruppels verergeren en verbloemen deze. Dat was bij mij ook het geval, vandaar dat lange dokteren en gedoe.
Vraag aan de allergoloog of deze oogdruppels wilt voorschrijven zonder bewaarmiddelen en kijk of dat beter gaat. Naast het aanpakken van de daadwerkelijke oorzaak voor de ontsteking natuurlijk.
Succes ermee hoor!

Sascha2

Sascha2

08-07-2011 om 22:30

Elisa

Volgens mijn man heeft hij nu de druppels zonder conserveringsmiddelen. Hij wordt ook getest op allergie voor deze conserveringsmiddelen. De oogarts had dat ook aanegeven, de mogelijkheid van allergie voor de conserveringsmiddelen. Inderdaad, die vicieuze cirkel is niet handig. Hij heeft al maanden druppels en zalven van de ha gekregen en daar bleven de problemen. De oogarts dacht in eerste instantie al aan een allergie. Dank weer.

Moontje

Moontje

11-07-2011 om 22:49

Ervaring

Ik ben jaren geleden bij de oogarts terecht gekomen wegens bindweefsel follikels en constant een witte waas voor mijn ogen en veel pijn met knipperen.
Na een heel lang traject is gebleken dat ik niet allergisch ben, maar hypergevoelige slijmvliezen heb.
Je huid, darmen, mond, ogen e.d. behoren allemaal tot die categorie.
Ik gebruik dagelijks (2x) Zaditen, kunstdruppels naar behoefte (Oculotect of Filmabak) en indien het echt slecht gaat (ontstekingsverschijnselen, viezig slijm, slecht zicht, pijn) Prednisolon.
Ik gebruik van alles de conserveringsvrije varianten, dus de unidoses (1x doseren) pipetjes.
Dit doe ik al.... 9 jaar of zo, en ik heb mijn destijds chronische aandoening daarmee goed onder controle.
Ik heb ook "punctumpluggen", de "overloop" (het gaatje in de ooghoek op de onderste wimperrand) is bij mij dicht gemaakt met een plugje. Daardoor heb ik meer rendement van mijn tranen. Een gebrek aan (goede) tranen kan dit probleem nl. heel erg in stand houden. Ik ben ook onderzocht op Bechterev, Sjögren e.d. waarbij dit probleem vaak voorkomt.
Het kan zijn dat je man door goede medicatie eerst weer helemaal back to basics moet. Bij mij heeft dit ook een poos geduurd voordat er weer een evenwicht was. Daarna was het een kwestie van goed bijhouden.
Veel succes, ik weet wat het is om last van je ogen te hebben!!

Moontje

Moontje

11-07-2011 om 22:54

Vraag elisa

Elisa, welke visolie capsules slik je, daar ben ik in geïnteresseerd, beter als al die kunsttranen denk ik dan! Ik wil dat wel eens proberen of dat bij mij ook zoden a/d dijk zet?

p.s. nog even wat over de ogen van je man.
Verminderde traanproductie kan ook ontstekingsverschijnselen veroorzaken, het oog wordt niet meer goed gesmeerd en dat veroorzaakt allerlei problemen. Een druipend oog, wat ik ook vaak heb, duid op een te droog oog, hoe tegenstrijdig dat ook mag lijken. Dan moet je juist druppelen.

Sascha2

Sascha2

12-07-2011 om 11:16

Moontje

Dank voor je reactie. Hoe ben je erachter gekomen dat je hypergevoelige slijmvliezen hebt? Kan dat getest worden? Op dit moment loopt hij met 39 pleisters op zijn rug, allergietest. Donderdag volgt een bloedonderzoek naar mogelijke allergien. Overigens gebruikt hij nu ook Zaditen, unidose. Maar het lijkt daardoor juist weer te verslechteren. Het is echt heel naar aan het worden. Hij kan heel slecht zien, heeft veel hoofdpijn en is oververmoeid. En hij lijkt op dit moment eigenlijk geen geloof te hebben in een oorzaak, ook heel moeilijk voor hem. Nou ja, donderdag volgt direct de uitslag van de allergietesten, wie weet zit daar een oorzaak. En anders zal ik eens aankaarten of het hypergevoelige slijmvliezen kunnen zijn. Het zou wel kunnen verklaren waarom hij ook geregeld last van zijn huid etc. heeft.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-07-2011 om 14:52

Visolie

Ik gebruik op aanraden van mijn laatste oogarts al ruim een half jaar de Super Omega-3 + vitamine E capsules van Optimax (een van de betaalbaarste opties). De eerste maand zes capsules per dag, daarna drie capsules.
Volgens dr. Michael Lange (http://www.dryeyezone.com/talk/forumdis ... l-Lange-OD) kan een goed samengesteld visolie-supplement zeer gunstig zijn bij de behandeling van droge ogen. Je moet dan een Omega-3 capsule zoeken met de juiste EPA/DHA samenstelling. Gedurende een maand neem je 1600-1800 EPA en 1000-1200 DHA Omega-3; daarna bouw je af tot ongeveer de helft van deze hoeveelheid. Aangeraden wordt om ook groene thee te drinken en ervoor te zorgen dat je vitamine D-gehalte optimaal is (de meeste mensen hebben hier chronisch tekort aan). Je kan ook ter aanvulling lijnzaadolie nemen en op zijn tijd een lekker stukje vette vis.
Plantina, Ortholon en Bonusan hebben ook goede visolie capsules maar zijn aanmerkelijk duurder.
Je moet het echt wel minstens zes maanden geven maar bij mij heeft de visolie ervoor gezorgd dat ik niet of nauwelijks last meer heb van droge ogen (zelfs niet nu ik Lasik heb gehad; bij de laatste controle bleek mijn traanvochtproductie zelfs beter dan voor Lasik), en dat mijn huid en slijmvliezen minder eczematisch en droog zijn.
Zeker de moeite waard om te proberen!

Sascha2

Sascha2

13-07-2011 om 19:18

Tja

Vandaag weer een bezoek aan de oogarts. Conclusie: man kan ook niet tegen de Zaditen unidose. Nu weer een week zonder iets. Om moedeloos van te worden. Hoe paradoxaal ook, maar ik hoop op een allergie. Dan hebben we tenminste een oorzaak. Man begint zijn geduld behoorlijk te verliezen, wat ik erg logisch vind. Grrrrr...

Sascha2

Sascha2

14-07-2011 om 16:31

Weer tja

Uit de allergie-onderzoeken blijkt een allergie voor wolalcoholen, pollen/gras, garnalen en een klein beetje voor granen (er kwam een te grote verdikking op de huid, maar niet groot genoeg om als behoorlijke allergie aan te merken, aldus de allergoloog).
Maar hoe nu verder? In de Zaditen unidose zitten geen wolalcoholen of wolvet. En toch reageerde hij er direct verkeerd op. Volgende week weer richting oogarts, kijken wat er dan nog mogelijk is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.