Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 10:44

Corona en andere virussen (deel 3)

Vanaf 0 weer.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Skik

'Daar neem je uitzendkrachten voor aan, je huurt ze in als je ze nodig hebt en stopt daar weer mee als je ze niet meer nodig hebt. '

Dat geldt toch ook voor flexkrachten? En voor hen geldt de looncompensatie wel.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-04-2020 om 14:06

Kaaskopje

Ik ben eigenlijk een vegetarier-hater maar ik kan hier een eind in meegaan. Als dit de consequentie is van vlees eten dan moeten we daar met z'n allen nog maar eens goed over nadenken.

Alleen een paar kanttekeningen:

- Dat heeft alleen zin als (bijna) iedereen meedoet. Al was heel Nederland veganistisch dan hadden we dit virus nog steeds op ons dak gekregen.

- Het zal ook moeten gelden voor ander gebruik van dieren. Eieren, wol, leer.

- Ook huisdieren (honden, katten, vogels) zijn een risico.

Afstand houden tot dieren (social distancing) is misschien wel de enige manier om dit probleem op lange termijn te beteugelen.

Of *heel* goed worden in antivirals en vaccins.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-04-2020 om 14:18

Het probleem was niet paniek, maar ontkenning

https://www.topics.nl/economiefilosoof-rogier-de-langhe-over-de-coronacrisis-het-probleem-was-niet-paniek-maar-ontkenning-a14245732demorgen/?context=mijn-nieuws/

“Het vertrouwen verliezen is veel erger dan meteen het slechte nieuws vertellen. Zodra je weet dat het erger wordt dan je aanvankelijk dacht, moet je dat als overheid meteen zeggen. Nu werden mensen die wel op tijd waarschuwden, weggezet als idioten. Terwijl we ook ambassadeurs hadden kunnen zijn, om de ernst van de zaak te laten doordringen.”

Je moet wel een abonnement op een grote krant (Volkskrant, Trouw, Parool, etc) hebben om het artikel (uit de Belgische krant De Morgen) te lezen.

Emmawee

Emmawee

03-04-2020 om 14:21

Skik (o.t.)

"Maar da's toch het hele eiereneten van een uitzendbureau?"

Mooi hoe je in de titel van je bericht een brug slaat tussen de onderwerpen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2020 om 14:33

Q-koorts

Op de een of andere manier heb ik de hoop dat de boodschap door corona wél gaat indalen. Ik heb een tijd geleden hier OO over Q-koorts geschreven en ik meen dat her onderwerp niet zo serieus genomen werd.

Q-koorts was en is, bot gezegd, niet zo boeiend voor heel Nederland, een stil relatief kleinschalig drama, alleen voor getroffen mensen. Corona houdt de hele wereld nu in zijn greep, niet alleen de slachtoffers ervan. Zelfde oorzaak, zoönosen, anders verpakt. Als dat nu nóg niet genoeg is... Maar ik vrees, ondanks een beetje hoop, van niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2020 om 14:38

Echt pure onwetendheid van mij, maar zouden huisdieren als honden en katten al niet zo één met de mens zijn dat uitwisseling van virussen minder ernstig is? Of zou dat dan ook opgaan voor geiten?

Sydney

Ok, inderdaad het incidentele concert dat ik bezoek van een Amerikaanse band of het jaarlijks festival waar ik heen ga, zijn ook slecht. Speciale tentoonstellingen in musea ook, want veel kunstwerken moeten ook uit het buitenland komen. Eigenlijk maar goed dat de hele kunst- en cultuursector op zijn gat ligt, als je het zo bekijkt.
(godzijdank maken ze in Belgie nog goede muziek, dan kan dan nog net)

Jo Hanna

Jo Hanna

03-04-2020 om 14:54

Toegang Topics (post Ad)

Om via Topics te kunnen lezen, moet je een abonnement hebben op één Persgroep krant. Daar vallen ook een aantal regionale kranten onder zoals AD, Stentor, Gelderlander, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad etc.

Ik stond ook op het punt dat artikel te plaatsen hier. Ik kan me erg vinden in zijn zienswijze. Ik had al gekeken of het in de privé modus te lezen was maar helaas.

Kaaskopje.

Kijk even op de site van het rivm. Dieren, ook huisdieren brengen zeker ziektes over op de mens. Juist omdat we er zo één mee zijn.
Ik heb dat al opgezocht toen ik zwanger raakte, ik had een hond. Hondsdolheid, ziekte van Weill, voedselvergiftiging enz.
Dat zwangeren geen kattenbak moeten verschonen wist ik, maar mijn eigen hond leek veilig.

Bioscoop

Ik realiseer me ineens dat voor de opnames van bioscoopfilms ook veel gevlogen wordt door de acteurs en de crew. Waren de films van In de ban van de Ring niet in Nieuw Zeeland opgenomen? Ons fijne cultuurminnende leventje is voorgoed voorbij ... ☺

Ad Hombre

Ad Hombre

03-04-2020 om 17:37

Kaaskopje

"Echt pure onwetendheid van mij, maar zouden huisdieren als honden en katten al niet zo één met de mens zijn dat uitwisseling van virussen minder ernstig is? Of zou dat dan ook opgaan voor geiten?"

Nope. Huisdieren zijn bij uitstek een risico. Nooit een hond je gezicht laten likken

En, inderdaad, die Q-koorts is een beetje onder de radar gebleven, maar het verbaasde me een tijdje terug al dat dat toch behoorlijk ernstig was. Zelfs zonder mens op mens verspreiding. Stel je voor dat dat wel was gebeurd...

Ad Hombre

Ad Hombre

03-04-2020 om 17:38

Jo Hanna

" Ik had al gekeken of het in de privé modus te lezen was maar helaas."

Copy & pasten zou nog gekund hebben, maar dat vind ik dan weer te ver gaan.

Wel fijn dat topics!

Flatten de curve

'Voor nu is allerbelangrijkste nog steeds flatten the curve, houdt de gezondheidszorg overeind.'

Iedereen het interview met de huisarts gezien in Netwerk gisteravond? Flatten de curve ten koste van alle patienten die niet getest worden en buiten het ziekenhuis om overlijden aan het virus ...

Ad Hombre

Ad Hombre

04-04-2020 om 09:10

Mens -> kat -> kat -> mens

Slecht niews voor kattenliefhebbers:

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00984-8

We wisten al dat mensen katten kunnen besmetten met Corona. Nu blijkt dat katten elkaar ook kunnen besmetten.

Het enige component dat nog ontbreekt is het bewijs dat katten mensen kunnen besmetten. Een kwestie van tijd, waarschijnlijk.

Als ik een kat had hield ik 'm binnen.

En Alkes

'Ok, inderdaad het incidentele concert dat ik bezoek van een Amerikaanse band of het jaarlijks festival waar ik heen ga, zijn ook slecht. Speciale tentoonstellingen in musea ook, want veel kunstwerken moeten ook uit het buitenland komen.'

Tja, principes verdwijnen vaak als sneeuw voor de zon als mensen er ineens zelf hinder van ondervinden.

flexwerkers

Staan op de loondienst van het bedrijf, voor een variabel aantal uren. Als ze 3 maanden een bepaald aantal uren hebben gewerkt kan dat gelden als basis voor een uitkering.

Tsjor

Chrono

Chrono

04-04-2020 om 09:46

Kat

Mijn kat heeft buiten geen vrienden en houdt keurig 1,5 m afstand (minstens). Dus die mag lekker buiten spelen.

Miezemuis

Miezemuis

04-04-2020 om 10:03

Sidney

Ten koste van?

Deze huisarts houdt geen pleidooi voor testen. Dat zou het lot van de mensen ook niet veranderd hebben. Hij zegt wel dat het nodig is rekening te houden met een grotere nood aan medicatie dan door alleen te kijken naar de testcijfers. Een goed signaal. Hij vertelt ook dat er wordt gewerkt aan een systeem waarbij huisartsen ook vermoedens van corona-overlijdens kunnen melden, om een beter overzicht van benodigde middelen te krijgen.

Als je te ziek en benauwd bent om thuis te blijven dan ga je naar het ziekenhuis (als je dat zelf nog wilt). Of dat nou is bij bewezen corona, vermoeden van corona, ander virus, COPD exacerbatie, longembolie etc. Dat is nu niet veranderd.

Flatten the curve gaat er om de coronabesmettingen in de hand te houden en zo de gezondheidszorg behapbaar te houden. De adviezen daarvoor zijn m.n. social distancing en goede handhygiene. Heeft niet te maken met veel of weinig testen.

Miezemuis

Miezemuis

04-04-2020 om 10:09

Wat ik me afvraag

Hoe zou dat zitten bij de cijfers van ‘sterfte aan influenza’? Zijn dat allemaal geteste bewezen influenzabesmettingen? Volgens mij wordt dan ook lang niet iedereen getest. Dan is ook dat is een onderrapportage.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-04-2020 om 10:16

Miezemuis

"Flatten the curve gaat er om de coronabesmettingen in de hand te houden en zo de gezondheidszorg behapbaar te houden. De adviezen daarvoor zijn m.n. social distancing en goede handhygiene. Heeft niet te maken met veel of weinig testen."

In dit stadium, ja. Maar als we ooit nog eens een stadium verder willen komen dan is testen waarschijnlijk wel zeer nuttig.

Achteraf

Vergelijking met sterftecijfers achteraf geeft meestal aan wat de impact is van een griepepidemie; en dus ook dadelijk van deze epidemie. Een paar weken geleden werd gemeld, dat er in het noorden van het land een griepepidemie was. Het kan best zo zijn dat straks moeilijk onderscheid te maken is: komen de hogere sterftecijfers door corona of deels ook door griep?
Ondertussen zijn de verhalen wel veel dramatischer dan bij een griepepidemie: mensen die gelijktijdig beide ouders verliezen; verzorgingshuis waar heel veel mensen overlijden in een zeer korte tijd; een koor dat veel leden verliest; een geloofsgemeenschap.... Relatief kleine sociale cirkels, waarbinnen dan plotseling het virus blijkt rond te waren en mensen niet meer beschermd kunnen worden tegen de gevolgen. Kleine gemeenschappen die zwaar getroffen worden. Het maakt op mij heel veel indruk. Voor mij is dit ongekend en onvergelijkbaar met welke andere uitbraak ook.

Tsjor

Miezemuis

'Flatten the curve gaat er om de coronabesmettingen in de hand te houden en zo de gezondheidszorg behapbaar te houden. De adviezen daarvoor zijn m.n. social distancing en goede handhygiene. Heeft niet te maken met veel of weinig testen.'

Dat zeg ik ook niet. Die huisarts ook niet. Ik zeg dat de huidige 'afnemende stijging' nergens op gebaseerd is omdat er veel meer oversterfte is dan je op basis van de geteste patienten kunt vaststellen. We weten helemaal niet hoeveel mensen ziek zijn door (of overlijden aan) corona, dus kunnen we ook onmogelijk vaststellen of het aantal minder wordt doordat de maatregelen helpen.

Ander verband

Volgens mij wordt het verband tussen effect en sociale maatregelen niet gelegd met sterfte, maar met ziekenhuisopnames, en daarbij ligt de zorg vooral op ic-capaciteit.
Niet iedereen die ernstig ziek is wordt opgenomen, dat is waar en bekend. In sommige situaties zullen huisarts, familie en patiënt besluiten tot geen opname, maar palliatieve zorg thuis om voor hen moverende redenen. Het grote schrikbeeld is, dat mensen die wel opgenomen willen worden en voor wie het ook zinvol is, dat die mensen straks geen plek meer hebben op de IC. Dat zorgpersoneel keuzes moet gaan maken, dat is afschuwelijk, onvoorstelbaar. De sociale maatregelen zijn erop gericht om dat horrorscenario te voorkomen.

Tsjor

Wellicht

Het kan dus ook zijn dat een minder grote stijging van het aantal ziekenhuisopnames en geregistreerde overlijdens komt, doordat huisartsen, familie en patiënten nu eerder aangeven af te zien van testen en opname; ingegeven door de ervaringen van de afgelopen weken, waaruit blijkt dat een opname op de IC niet een kwestie van enkele dagen is en ook lang niet altijd het gewenste resultaat met zich meebrengt.

Tsjor

Miezemuis

Miezemuis

04-04-2020 om 11:35

Ten koste van

Dan snap ik die opmerking niet Sidney. In hoeverre worden de niet-geteste mensen die buiten het ziekenhuis overlijden aan (mogelijk) corona dan benadeeld?

Oversterfte: veel minder griep, veel meer Corona

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2329348-ijsberg-aan-coronadoden-buiten-ziekenhuizen-zij-staan-niet-in-de-cijfers.html

"Er zijn dus relatief veel 'onzichtbare' coronadoden. "'Het grote sterven' gebeurt buiten de ziekenhuizen", zegt huisarts en columnist Joost Zaat. "Dat gaat razendsnel. "

Er is mogelijk nog een andere 'verschuiving'. Doordat mensen afstand houden zal er ook veel minder sprake zijn van het doorgeven van de seizoensgriep waar elk jaar oversterfte van gemeten wordt. Toch al een wisselend cijfer aan overlijdens in de winterperiode, zal dat nu overvleugeld worden door mensen die overlijden aan het Coronavirus.

Dus het aandeel van het Coronavirus in het overlijden van de jaarlijkse 'oversterfte' is dit jaar veel groter dan het aandeel van sterfte door de griep.

bicyclette

bicyclette

04-04-2020 om 12:16

corona- versus griepdoden

"Hoe zou dat zitten bij de cijfers van ‘sterfte aan influenza’? Zijn dat allemaal geteste bewezen influenzabesmettingen?"

Daar schrijft Volkskrant vandaag toevallig over:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/waarom-corona-zelfs-de-griep-van-17-18-overtreft~ba9c1f10/?utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free

Miezemuis

'In hoeverre worden de niet-geteste mensen die buiten het ziekenhuis overlijden aan (mogelijk) corona dan benadeeld?'

Ik heb echt geen flauw idee hoe je dat uit mijn berichten heb kunnen halen.

#314 Sydney

"Flatten de curve ten koste van alle patienten die niet getest worden en buiten het ziekenhuis om overlijden aan het virus ..."

Sydney

Anne J citeert je al. Kun je uitleggen wat je dan wel met die zin bedoelt als het geen benadeling is

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.