Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagcollege eindhoven

Dagcollege eindhoven

13-03-2020 om 13:54

Corona irritatie


Hangkous

Hangkous

14-03-2020 om 10:22

Boodschappen bestellen

Ik heb gisteren voor 4 dagen eten gehaald, wat ik altijd doe op vrijdag. Nu wel echt 4, omdat ik niet weet wat komen gaat.
Als ik in quarantaine moet dan bestel ik bij een supermarkt die thuisbezorgd. Ik ben dan toch thuis en zeg door het raam tegen de bezorger dat hij het op de stoep mag zetten, dat ik het binnenhaal als hij weer in zijn auto zit. Je hebt het al betaald dus geen probleem.

Kreeg net een app van mijn zus, het gehamster gaat vandaag gewoon door, nog steeds/alweer lege schappen. Zij moest gisteren gewoon werken en vist vandaag achter het net.
Als ze echt niks heeft mag ze wel bij mij wat halen om toch groenten en fruit te hebben. Ik heb met kerst 20 kilo meel bij de molen besteld voor mijn hobby broodbakken. Dan gaan we de groenten delen en vullen we onze magen met volkorenbrood.

Zojuist

In de Jumbo geweest voor wat banenen (ja, die waren op 😊). Het was druk, maar niet drukker dan normaal. Brood, fruit, groente, pasta, paaseitjes lagen allemaal voor het grijpen. Alleen de verse vis was bijna op.

Zus

Zus

14-03-2020 om 10:48

zucht

Omdat dit draadje ‘corona irritatie’. heet, mag dit wel even
Hangkous, er is nog genoeg eten in de supermarkten. Juist groente en fruit! Alleen houdbare producten en wc papier (!??) worden om irrationele redenen gehamsterd. Kan iedereen aub weer tot zinnen komen wat betreft boodschappen?

Zus

Briljant dat filmpje van die magazijnmedewerker die met zijn heftruck door lange paden van hoog opgetaste pakken met rollen wcpapier tourt.
Kassa voor de supermarkt en fijn betaalde overuren voor de magazijnmedewerker, grinnikt die.

Het tijdperk van het Coronavirus zal voor altijd verbonden zijn aan het hamsteren van wcpapier. Wereldwijd. Ik zie het nu al voor me in Andere Tijden.

Hangkous

Hangkous

14-03-2020 om 10:53

Bij 1 super hier

Juist geen groente en fruit. Lege veilingkratten met een verdwaalde losse spuit.
Dus als je daar was ga je naar een andere super en dan gaat het bij de anderen ook hard.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2020 om 11:11

Verslag van man

Vanmorgen is hij toch maar extra vroeg naar de winkel gegaan. Pastasoorten en rijst... op, op een paar duurdere bio-varianten na. Diepvries, alles wat de boer wél kent... op. Blik"voer"... tot zijn verbazing nog volop voorraad. Kadetjes... Vraagt een vrouw aan haar man "hoeveel zullen we meenemen?" "2 is genoeg toch?", aldus man. Ze liepen verder met 6 zakken in de kar. Man had zowaar ook toiletpapier mee. Het merk had ik nog niet eerder gezien. De enige soort, nog 5 pakken.

De conclusie van ons/mij is dat mensen nog niet écht in standje overleven staan, maar vooral bang zijn dat ze niet meer lékker kunnen eten. Waren ze bang om niet te kunnen overleven, dan waren de blikken en mindere populaire producten ook wel op geweest.

Pooh Bear

Pooh Bear

14-03-2020 om 11:13

Ad Meel

Ja hebben we.
Moet zeggen dat dat van de week al een eind op was bij de Ah tenminste de dure kant en klare broodmixen waren er genoeg maar de normale zakken meel waren op.
Maar vandaag naar een molen gereden ons gelijk laten voorlichten en verschillende soorten meel mee genomen om van alles uit te proberen. (Wit spelt,bruin,rozijnen)
Dus we kunnen lekker bakken en uitproberen.

vlinder72

vlinder72

14-03-2020 om 11:25

Borrels

Wat mij gisteren nogal verbaasde was dat wij eerst een mail kregen van onze werkgever met verzoek om zoveel mogelijk thuis te werken. Deel van personeel kan/mag niet thuis werken en die moeten dan verspreid over de afdeling zitten. Niet met teveel mensen in de lift. Geen vergaderingen meer.

En ik ga naar huis en ik hoor een afdeling zeggen dat ze met zijn allen gaan borrelen. Dat begrijp ik dan niet. Welk deel van geen bijeenkomsten. Hou afstand hebben ze dan niet begrepen? En natuurlijk ook nog grappen maken over hoe overdreven alles rond het coronavirus is.

Anemone

Anemone

14-03-2020 om 11:38

Hier ook

Sport afgelast dus met zijn allen de kroeg in. Mensen zijn duidelijk nog niet van de ernst van de situatie doordrongen. Daarbij vind ik dat het kabinet en RIVM echt de verkeerde strategie hebben gekozen met het beteugelen van paniek als uitgangspunt ipv de volksgezondheid. Gelukkig komen er nu veel meer beelden en verhalen uit Italië in de media, denk dat dat wel helpt.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2020 om 11:38

Irritatie Ad

De truc is om de massa voor te zijn. Die gaan dat soort dingen volgende week pas bedenken===

Dat jij op haast neurotische wijze je gezin en jezelf aan het beschermen bent, kan ik ergens nog volgen, hoewel ik de mate waarop wel bijzonder vind. Maar ik irriteer me mateloos aan je zelfgenoegzame houding. De grap is dat jij net als de massa bent. Niet verder nadenken dan "als ík maar alles heb". Graaien wat ik graaien kan. Dat de magazijnen gewoon nog vol liggen is kennelijk een domme gedachte. Straks komt alles weer langzaam op gang vanuit China ook nog. Dat jij dat nou toch niet bedacht hebt... ik ga zo even wat groente zaaien in de tuin. Je weet maar nooit...

Gister was er een man op tv waarvan ik bedacht dat jij het had kunnen zijn. Maar 10 jaar jonger volgens het tekstbalkje. Je bent dus niet alleen. Dat is wel een troostrijke gedachte.

Ik zag trouwens een artikeltje in de krant over een 92-jarige vrouw in Noord Holland die lekker bij haar computer zat te socializen. Een slimme meid, die is voorbereid.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-03-2020 om 12:13

Syboor

Het is SF territory, zeker weten. En ja, ik verslond dat spul in mijn jeugd. Wellicht dat ik daarom nu de flexibiliteit had om in een vroeg stadium om te schakelen.

"hoe je de aarde gaat herbevolken"

De insteek is nog steeds dat er aardig wat mensen zullen overblijven. Met name kinderen toch? Misschien zijn de wezen straks het grootste probleem.

Heb je trouwens gelezen dat het virus mannen steriel zou maken?

Tja...

Ad Hombre

Ad Hombre

14-03-2020 om 12:15

Tabitha

Ik heb een 3d printer, dus als er geimproviseerd moet worden kom ik een eind.

vlinder72

vlinder72

14-03-2020 om 12:18

Alexandria

Elke keer als ik de voorbereidingen van Ad lees moet ik denken aan de inwoners van Alexandria en Woodbury (in de walking dead). Super voorbereiding. Jarenlang veilig achter hoge muren. Vervolgens 1 stap erbuiten en hap opgegeten door een zombie.

In onze supermarkt was weinig aan de hand. Ik heb gewoon de weekend boodschappen kunnen doen. Alleen alle chips was op. Dat is blijkbaar samen met toiletpapier een eerste levensbehoefte geworden.

zebra

zebra

14-03-2020 om 12:50

of net aangevuld

of toch minder gehamsterd dan verwacht want er lag nog genoeg voorraad in de supermarkt, alleen de schappen van het brood waren wel een stuk leger maar er lagen nog wel witte en bruine bollen, rozijnenbrood, afbakbrood en in de bakken met afgebakken broodjes lag ook nog wel wat. Maar zeker nog genoeg toiletpapier, heb ook een pak meegenomen omdat we nu tijdelijk met 3 zijn ipv alleen man en ik.

Bennikki

Bennikki

14-03-2020 om 13:34

Waarom toch

Dat zo afgeven op de hamsteraars. Dat de mensheid diep is gezonken, waar is de solidariteit, stelletje aso’s.. ik snap het niet.
Er is iets ongrijpbaars en engs gaande, waar je weinig actie tegen kunt ondernemen. Dan ga je toch doen wat je kunt, namelijk eten halen voor jezelf en je verwanten?
Je wilt ook je contactmomenten beperken dus doe je boodschappen voor lange tijd, in plaats van elke dag. Dat dit voor winkels logistiek niet handig is, daar denk je niet meteen over na. Ik vind het heel menselijk en begrijpelijk allemaal.
Zelf had ik, mede dankzij Ad, 2 weken geleden al gehamsterd. Dat was wel wat handiger, moet ik zeggen, maar net zo goed heel ‘egoïstisch’ natuurlijk. We zijn allemaal bang en we doen ons best.
Zeer veel respect en sterkte voor alle medewerkers in de zorg en onderwijs, ruim vertegenwoordigd op dit forum. En ik heb ook te doen met werknemers en werkgevers in horeca en winkels. Wij kunnen thuis werken, geen probleem. Heel veel mensen natuurlijk niet en dat is een grote zorg.

Walking dead

Ik denk meer aan dat gezin in Ruinerwold. Een onbekende vader en zes kinderen werden aangetroffen in de kelder van het pand, naar eigen zeggen al 6 jaar ‘wachtend op het einde der tijden’. Of die preppers die zeker wisten dat op 21 december 2012 de wereld zou vergaan en al hun bezittingen verkochten. Ook voor Ad breekt op een dag 22 december aan ...

Bang

“We zijn allemaal bang.” Nee, ik nog steeds niet. Ik houd me aan alle regels om de mensen om me heen te beschermen, ik blijf bij mijn bejaarde ouders uit de buurt en wie hier ziek is mag echt de deur niet uit. Maar ik ben niet bang, ik sta gewoon nog voor de klas en ik doe binnen de gestelde regels gewoon wat ik altijd doe. En daar hoort hamsteren en mijn volstrekt gezonde gezin in huis opsluiten niet bij. Dat laatste heeft ook geen enkele zin. Dit virus is voorlopig nog niet weg en de kans is heel reëel dat het endemisch wordt. Tenzij je dus bereid bent om maanden tot jaren binnen te blijven kom je er een keer mee in aanraking. Dat betekent niet dat je er doodziek van wordt. Het kan wel, maar je kunt ook een verkeersongeluk krijgen of een andere akelige ziekte. Nogmaals, ik houd me aan elke maatregel, al vanaf het begin (ik woon in Brabant). Maar ik ben niet bang.
Ik vind wel dat we dat oeverloze de wereld over vliegen eens moeten heroverwegen, maar dat vond ik hiervoor ook al.

bicyclette

bicyclette

14-03-2020 om 13:59

afgeven

"Waarom toch dat zo afgeven op de hamsteraars"

Dat vraag ik mij ook af. Terwijl hamsteren ontzettend verklaarbaar is. En als de andere klanten in de supermarkt hamsteren, dan moet je wel meedoen. Anders staat jij als gekke henkie met een lege kar bij de kassa.

Maar sowieso heeft een aantal mensen hier blijkbaar behoefte om steeds weer te laten merken dat ze het gedrag van anderen niets vinden. Dat eindeloze gehak op Ad vind ik ook enorm gênant. Sommigen fileren werkelijk ieder woord dat hij zegt. Het maakt niet meer uit wat Ad zegt, ze zijn het er niet mee eens, en dat laten ze weten.

Als dit op een school zou gebeuren, dan zou dit zeer ernstig pestgedrag worden genoemd.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-03-2020 om 14:03

Hamsteren

Hamsteren en self lockdown zijn een vorm van flattening the curve en daar heeft iedereen baat bij. Als Rutte het niet doet moeten we het zelf organiseren. Niets asociaals aan.

Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Logica?

"En als de andere klanten in de supermarkt hamsteren, dan moet je wel meedoen. Anders staat jij als gekke henkie met een lege kar bij de kassa."

Want als we allemaal tegelijk gaan hamsteren staat er niemand met een lege kar bij de kassa?

skik

bicyclette

bicyclette

14-03-2020 om 14:27

Skik

Skik, zo werkt het toch echt. Als je bij de supermarkt loopt, en je ziet dat een deel van de schappen al leeg is, dan ga je ook extra spullen in je kar stoppen.

Of als je thuis zit, en je ziet de foto's van de lege schappen, dan word je nerveus.

Zo werkt het brein van mensen nu eenmaal, zeker in dit soort onzekere en (voor veel mensen) spannende situatie.

Het is 'gewoon' primair overlevingsgedrag. Heel menselijk.

Nee, niet wenselijk. Maar de mens is geen rationeel wezen.

En aan de andere kant: er is voorraad genoeg, dat roepen de winkels ook, dus het is niet zo ernstig. Over een paar dagen is het weer genormaliseerd.

Pennestreek

Pennestreek

14-03-2020 om 14:33

Precies, over een paar dagen

is alle voorraad weer aangevuld. Dus ik ga zo eens kijken wat mijn stadgenoten hebben overgelaten bij AH en dan probeer ik daar creatief mee te koken. En lukt dat echt niet, dan hebben we nog wel wat in de vriezer en voorraad waar we ook creatief mee kunnen zijn. Gelukkig kopen wij toiletpapier altijd in de bonus op voorraad en kunnen we nog wel even vooruit.

Benniki

"" Er is iets ongrijpbaars en engs gaande, waar je weinig actie tegen kunt ondernemen. Dan ga je toch doen wat je kunt, namelijk eten halen voor jezelf en je verwanten?"
Heb ik de boodschap gemist dat de supermarkten straks ook gesloten worden. Dat we er niet meer naar toe mogen? Of dat iedere online bezorging gestopt wordt. Is dat iets dat jij voor ogen ziet?

Laten we vooral doen alsof er sprake van een nucleaire ramp met nog maanden isolatie omdat alles buiten besmet is.
Nee, wat er is, is dat je wellicht twee weken ziek in huis zit en dat je rekening moet houden dat je die twee weken doorkomt zonder boodschappen te kunnen halen. Daarvoor hoef je geen 10 doosjes paracetamol in huis te hebben of 20 kilo pasta.
Tenzij jij meer weet dan ik en het iedereen een volkomen lockdown van weken aaneen gaat worden.

byciclettte

Ik heb het in het andere draadje ook al gezegd, maar misschien moet je heel even lezen wat Ad over anderen zegt, bijvoorbeeld over mij (ik ben een moeder die haar kinderen niet beschermt, want ik ga niet hamsteren). Dat noemen wij geen schoolpleingedrag, maar direct onder de gordel. Maar ja dat vind je schijnbaar ok, want Ad mag dat zeggen
(los van feit dat ik al dom/onwetend/ geen begrip etc tegengeworpen heb gekregen)

skik

Ik denk dat het weinig effect heeft om hier bezwaren tegen hamsteren uit te leggen. Ad vatte het gedachtengoed net goed samen: verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Als jij maar niks tekort komt, dan is het ok.

Bicyclette

"Als je bij de supermarkt loopt, en je ziet dat een deel van de schappen al leeg is, dan ga je ook extra spullen in je kar stoppen."

In de winkel met een voorraad van 100 producten komen elke zaterdag 50 klanten die ieder 2 producten kopen. Maar deze zaterdag halen 30 klanten ieder 30 producten. Hoe kunnen de andere 20 klanten dat ook doen?

skik

Bennikki

Bennikki

14-03-2020 om 15:05

Alkes

wat Ik wil zeggen, is dat ik onder deze omstandigheden, het gedrag van hamsteraars heel logisch en menselijk vindt. Er is veel onzekerheid en dan wil je wat doen. Terwijl je eigenlijk een heleboel juist niet meer moet doen.
Waarschijnlijk blijven er gewoon genoeg voorraden komen, maarja, 2 weken geleden was dit waarschijnlijk een gewoon griepje en moesten we ons niet druk maken, toch?
En de meeste mensen haalden ook die door jou genoemde voorraad voor 2 weken gisteren, maar worden toch als hamsteraars gezien hoor. Want als veel mensen opeens voor 2 weken boodschappen gaan doen, zijn heel veel dingen toch echt even op nu.

Alkes

Ook ik ben door Ad al een aantal keer weggezet als dom, schaapje enzovoorts. Dat mag wel blijkbaar? Het is een elementaire denkfout: mensen zijn het niet met me eens omdat ze het niet snappen. Dat is natuurlijk niet zo: mensen zijn het niet met je eens omdat ze je bronnen niet valide vinden en/of er andere conclusies uit trekken.

Over dat hamsteren: mensen lijken echt te denken dat de zombie-apocalyps in aantocht is een of dat er een kernramp heeft plaatsgevonden waardoor je niet naar buiten kan de komende vijf maanden. Dat is niet zo. Haal voor mijn part voldoende spullen in huis om twee weken binnen te kunnen blijven maar kom op, als jij voor twee weken zestig rollen wc-papier nodig hebt, heb je een groter medisch probleem dan dit virus. Denk ook even aan de mensen die gewoon het geld niet hebben om groots in te slaan en gedraag je.

Voedselverstrekking in Wuhan


https://www.youtube.com/watch?v=TAsTMl3txyQ

Niet helemaal ten onrechte op het Youtubekanaal van de Rijksoverheid gezet.
Zelfs in Wuhan is de voedselverstrekking geen probleem tijdens lockdown.
Men is wel supervoorzichtig geen virussen over te brengen, maar er zijn geen tekorten.


https://www.youtube.com/watch?v=Z24G4idwD9Q
Een journalist gaat op pad in Wuhan om te zien hoe het met boodschappen doen gaat en of er echt tekorten zijn zoals sommige geruchten die verspreid zijn.

Er zijn vast ook filmpjes die de paniek verklaren die mensen doet grijpen naar het hamsteren.

En het is natuurlijk ook best verstandig om je gang naar de winkels te beperken en dus een grotere voorraad aan te schaffen of te laten bezorgen.

Maar tekorten zijn er niet.

Bennikki

'2 weken geleden was dit waarschijnlijk een gewoon griepje en moesten we ons niet druk maken, toch?'

Eerlijk gezegd maak ik me nog steeds niet druk. Ik kijk met verbazing naar alle paniek in de media. Ja, er zijn 12 mensen overleden aan corona. Heel erg voor die mensen en hun nabestaanden. Maar er zijn in dezelfde periode al meer dan 500 mensen overleden aan de griep in Nederland.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.