Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 11:19

Corona zelftest


Ik lees vol verbazing skik en plantenbak. Ik heb kind ook goed uitgevraagd of ze zelf misschien actiever moet vragen. Met de boodschap vanmiddag heb je ze.
Twee x per week testen is wat mij betreft ook veel. Zeker als je niks mankeert. 
Testen bij een teststraat hebben we met drie mensen hier de gehele corona periode misschien 6 x gedaan, bij elkaar opgeteld. Ik heb de laatste x getest omdat het moest voor een qr code. Kind was onder 13 nog en ander ook. Daarna was ik er klaar mee.
Wij komen praktisch nergens, gaan toch niet op vakantie. In gelegenheden mondkapje dat is het wel. En zelfs daar zou ik graag vanaf willen.
Maar die drie zelftesten die ik nu nog ongebruikt heb en uitspaar en waar ik tig keer achteraan heb moeten zitten, liggen in de la voor als het ‘nodig’ is. 
Snap niet waarom er niet gewoon elke week gewoon tenminste 1 test ook meekomt van school🤔

Eppos schreef op 01-02-2022 om 10:12:

Betreft zelftesten vraag ik me af hoe dat bij het verstrekken ervan door scholen bij anderen gaat.
Bij mijn kind in de eerste klas vraag ik er wel eens naar. Ik denk dat ik sinds (dit schooljaar werd toch 2x testen in de week geadviseerd?) begin dit jaar ik er totaal nog geen op twee handen te tellen van school heb gekregen.
En dat na steeds vragen hoe gaat dat dan? Kind moet er zelf achteraan, ze zijn vaak op, moet later terug komen om ze te krijgen. De ene conciërge doet moeilijker als de andere.
Ik kan ze zelf niet betalen. De keus is makkelijk, of school levert ze wekelijks twee stuks. Maar na hoe vaak vragen en informeren ben ik daar klein beetje klaar mee.
Testen paar keer gedaan met idee zou het kunnen dat. Ik verbaas me gewoon dat er niet gewoon wekelijks twee testen beschikbaar zijn. Dat als je het advies wil opvolgen dat kan.

Wat ik zou doen als ik jou was is even naar de coronacoördinator bellen. Niet je probleem aankaarten bij degene die de telefoon opneemt maar echt vragen naar degene die over het coronabeleid gaat. Als het goed is heeft iedere school een docent(?) die dat op zich heeft genomen. Op de school waar mijn dochter werkt doet een van de conciërges dit. Aan die persoon vragen of je kind voortaan 2 testen per week mee naar huis kan krijgen, de school krijgt ze van de overheid om ze uit te delen aan de leerlingen dus als ze dat niet doen dan zijn ze niet goed bezig.

Je weet zeker dat je kind ze echt niet krijgt? Dat zou ook nog kunnen dat kind ze wel krijgt maar gewoon op school laat, omdat ze/hij dat testen heel vervelend vindt.

Eppos schreef op 01-02-2022 om 14:21:

Ik lees vol verbazing skik en plantenbak. Ik heb kind ook goed uitgevraagd of ze zelf misschien actiever moet vragen. Met de boodschap vanmiddag heb je ze.
Twee x per week testen is wat mij betreft ook veel. Zeker als je niks mankeert.
Testen bij een teststraat hebben we met drie mensen hier de gehele corona periode misschien 6 x gedaan, bij elkaar opgeteld. Ik heb de laatste x getest omdat het moest voor een qr code. Kind was onder 13 nog en ander ook. Daarna was ik er klaar mee.
Wij komen praktisch nergens, gaan toch niet op vakantie. In gelegenheden mondkapje dat is het wel. En zelfs daar zou ik graag vanaf willen.
Maar die drie zelftesten die ik nu nog ongebruikt heb en uitspaar en waar ik tig keer achteraan heb moeten zitten, liggen in de la voor als het ‘nodig’ is.
Snap niet waarom er niet gewoon elke week gewoon tenminste 1 test ook meekomt van school🤔

Ik heb ze even geteld. Ik heb er 14 op voorraad liggen en dan liggen er vast ook nog wel een paar in tassen. Ik hoor van mijn kinderen dat ze ze kunnen vragen maar als de voorraad te hoog wordt delen ze ze uit en dan komen ze ineens thuis met 6 van die zelftesten in hun tas. Ze nemen niet eens meer de moeite om ze te halen. 

Precies om dat laatste uit te sluiten heb ik steeds bij kind zelf geopperd dat ze er iets mee moest, vast wel x gezegd dan bel ik waarom ze er steeds niet zijn.
Precies wat je zegt blijf ik steeds in hangen. Moet ik nou gaan klagen of krijg ik dan een ander verhaal te horen en ‘vergeet’ ze ze zelf. Ze weet dat het van mij niet twee x per week hoeft. En vorige week klaagde ze zelf over hoofdpijn dat ze een test heeft gedaan, uit eigen initiatief. 
Maar praktisch komt het op een test per maand neer. Dus ik denk dat ik er toch maar eens naar ga vragen bij de school zelf. Heb zelf ook t idee dat ze daar testen aan het sparen zijn ofzo. Ze krijgen ze toch voor ons? 

Plantenbak schreef op 01-02-2022 om 08:20:

[..]

Als tot nu toe brave volger van het vaccinatiebeleid en ook reeds geboosterde vind ik dit dus niet prima.

Waarom moet iedereen geboosterd worden? De who vindt het boosteren van jongeren overbodig. Waarom zou je als gezonde twintiger een booster moeten halen? Voor de QR code? Dat vind ik een rare en vervelende reden. Je vaccineert voor je gezondheid. Mijn kinderen hebben in de zomer de vaccinatie gehaald omdat ze ook hun steentje wilden bijdragen. Hoe meer mensen gevaccineerd zouden zijn des te beter maar ja, nu blijkt het tegen de besmettingen eigenlijk niet zoveel te doen. Tegen ernstig ziek worden natuurlijk wel.

Alleen mijn 19 jarige mag nog een booster halen. Ik laat dat aan hem over. Hij gaat het waarschijnlijk wel doen omdat wij naar Zwitserland gaan en die hebben 2G+ op sommige locaties maar als zij dat niet zouden hebben dan zou hij ook wachten. Hij doet het dus ook voor de QR code uiteindelijk.

En mijn 16 en 17 jarige kunnen sowieso geen booster halen dus die 2g+ dingen zoals de sauna en het zwembad in ons appartementencomplex komen ze toch niet in. Nou ja, dan niet.

Als de WHO boosteren overbodig vindt waarom vindt Zwitserland dat dan wel? Voor zover ik zie doet Nederland niks fout en jij wil zo nodig naar Zwitserland? Mijn kinderen en ik hebben geen enkel probleem, de volwassene heeft zijn booster en de niet volwassene niet. Je haalt die niet voor een QR code maar omdat dit beter is voor de hele actie tegen covid. 

Serieuze vraag: wat is het NADEEL van een booster halen? Waarom zou je het niet doen? Ook jongeren kunnen long covid krijgen. 

Nogmaals: met Zwitserland heb ik niks te maken. 

Aiden schreef op 01-02-2022 om 15:01:

[..]


Serieuze vraag: wat is het NADEEL van een booster halen? Waarom zou je het niet doen? Ook jongeren kunnen long covid covid krijgen

Of andersom. Waarom moet een 18 jarige nu al een booster halen terwijl hij zijn tweede vaccinatie pas eind augustus gekregen heeft? Wat is dan het voordeel voor hem? Mijn ouders zijn dik in de 70 en hebben hun booster gehaald in januari maar waren gevaccineerd in mei. Er is ook nogal een verschil in gezondheid tussen mijn 19 jarige zoon en mijn bijna 80 jarige ouders.

 Als ik de staatjes zie met ziektecijfers en opnames zie ik op die leeftijden helemaal geen voordeel van de booster bij jongeren. Bij oudere mensen en mensen die iets mankeren natuurlijk wel. 

Ik heb hem immers zelf ook al gehaald want ik zie voor mijzelf wel een risico. 

En wat is er voor nadeel? Nu een booster en dan over 4 maanden weer? Met welk doel dan? Een qr code of gezondheid? 

Elke vaccinatie doe je voor gezondheid. Ik zie het voordeel van een gezonde puber boosteren terwijl ze recent de tweede vaccinatie gehad hebben  niet als iets essentieels. De geldigheid van de huidige vaccinaties is immers niet voor niets in EU verband op 9 maanden gezet en niet op 4 maanden. 

Maar ik weerhoud niemand ervan om er een te halen. Als mij zoon er een wil dan wil ik hem er ook wel even naar toe brengen maar ik hoor van zoon en vrienden dat ze wachten tot de eerste vaccins bijna verlopen zijn. 

Aiden schreef op 01-02-2022 om 15:01:

[..]

Als de WHO boosteren overbodig vindt waarom vindt Zwitserland dat dan wel? Voor zover ik zie doet Nederland niks fout en jij wil zo nodig naar Zwitserland? Mijn kinderen en ik hebben geen enkel probleem, de volwassene heeft zijn booster en de niet volwassene niet. Je haalt die niet voor een QR code maar omdat dit beter is voor de hele actie tegen covid.

Serieuze vraag: wat is het NADEEL van een booster halen? Waarom zou je het niet doen? Ook jongeren kunnen long covid krijgen.

Nogmaals: met Zwitserland heb ik niks te maken.

Het risico op ernstige bijwerkingen neemt toe naarmate de vaccinaties dichter op elkaar zitten. Voor jongeren zit er geen gezondheidsvoordeel meer aan een booster, want hun vaccinatie werkt nog prima. Maar dus wel een nadeel: de (kleine) kans op ernstige bijwerkingen. 

In België zijn de meeste tieners in augustus en september ingeënt. Vandaag staat er een artikel in De Standaard dat de weerstand van die groep tegen corona half december nog in orde was, maar dat ze midden januari bijna dezelfde weerstand hadden dan niet-ingeënte leeftijdsgenoten. Dat pleit toch voor een boosterprik.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220131_97935437
"Ook bij jongeren neemt bescherming na twee prikken sterk af"

Tenzij het je niet kan schelen dat onze tieners straks ons en onze ouders weer volop besmetten, de bedrijven weer zonder personeel zitten en de zorg nog steeds de achterstanden niet kan inlopen, laat staan eens rust kan nemen 

Inenten doe je niet voor jezelf, maar voor de maatschappij als geheel (waaronder de zorg en de economie, en hopelijk het loslaten van de maatregelen).

Eppos schreef op 01-02-2022 om 14:35:

 
Maar praktisch komt het op een test per maand neer. Dus ik denk dat ik er toch maar eens naar ga vragen bij de school zelf. Heb zelf ook t idee dat ze daar testen aan het sparen zijn ofzo. Ze krijgen ze toch voor ons?

Zeker op school vragen. Hier kunnen kinderen er 2 per week krijgen. 1 kind neemt er soms wel 4 mee, het andere kind durft het niet te vragen. Misschien speelt dat ook bij jouw kind?

Ze zijn er in elk geval ruim voldoende.

Plantenbak schreef op 01-02-2022 om 15:16:

[..]

Of andersom. Waarom moet een 18 jarige nu al een booster halen terwijl hij zijn tweede vaccinatie pas eind augustus gekregen heeft? Wat is dan het voordeel voor hem? Mijn ouders zijn dik in de 70 en hebben hun booster gehaald in januari maar waren gevaccineerd in mei. Er is ook nogal een verschil in gezondheid tussen mijn 19 jarige zoon en mijn bijna 80 jarige ouders.

Als ik de staatjes zie met ziektecijfers en opnames zie ik op die leeftijden helemaal geen voordeel van de booster bij jongeren. Bij oudere mensen en mensen die iets mankeren natuurlijk wel.

 
Klopt niet, ook de bescherming bij jongeren daalt snel. Bovendien doe je het niet alleen voor jezelf maar om de wereld van deze pandemie te verlossen. Jammer dat dat telkens weer moet worden uitgelegd.

Verder: prima dat dat jouw keuze is, maar jouw keuze heeft wel consequenties en die moet je dan ook aanvaarden.

Granola schreef op 01-02-2022 om 19:29:

[..]


Klopt niet, ook de bescherming bij jongeren daalt snel. Bovendien doe je het niet alleen voor jezelf maar om de wereld van deze pandemie te verlossen. Jammer dat dat telkens weer moet worden uitgelegd.

Verder: prima dat dat jouw keuze is, maar jouw keuze heeft wel consequenties en die moet je dan ook aanvaarden.

Het is niet mijn keuze. Het is zijn keuze. Ik heb mijn booster allang opgehaald. 

Pief schreef op 01-02-2022 om 15:35:

[..]

Het risico op ernstige bijwerkingen neemt toe naarmate de vaccinaties dichter op elkaar zitten. Voor jongeren zit er geen gezondheidsvoordeel meer aan een booster, want hun vaccinatie werkt nog prima. Maar dus wel een nadeel: de (kleine) kans op ernstige bijwerkingen.

Ik zoek me suf, maar kan daar niks over vinden. Ben wel benieuwd. Heb je een bron hiervan?

skik schreef op 01-02-2022 om 20:11:

[..]

Ik zoek me suf, maar kan daar niks over vinden. Ben wel benieuwd. Heb je een bron hiervan?

Ja, de ggd. 

Junio schreef op 01-02-2022 om 04:15:

[..]

En je hebt super-immuniteit!

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/25/doorbraakinfectie-na-vaccinatie-geeft-super-immuniteit-a4083165

Toch weer leuk! En dat na nauwelijks klachten. Fijn om te horen

Granola schreef op 01-02-2022 om 19:29:

[..]


Klopt niet, ook de bescherming bij jongeren daalt snel. Bovendien doe je het niet alleen voor jezelf maar om de wereld van deze pandemie te verlossen. Jammer dat dat telkens weer moet worden uitgelegd.

Verder: prima dat dat jouw keuze is, maar jouw keuze heeft wel consequenties en die moet je dan ook aanvaarden.

Nee, de bescherming bij jongeren neemt helemaal niet rap af. Gevaccineerde 50 minners komen nog steeds totaal niet in het ziekenhuis.

Dat je het voor een ander doet is achterhaald sinds we weten dat de booster maar kort werkt tegen besmetting. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.