Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Cursus op locatie coronaproof?


Het hangt denk er denk ik vanaf in hoeverre het wel of niet noodzakelijk is of ik wel of niet zou deelnemen. Ik werk in de kinderopvang.  BHV is in deze branche echt belangrijk . Wij hebben 1 keer per jaar, in april, een hele dag kinder EHBO en BHV. Vorig jaar was de cursus online. Ik heb dus al bijna 2 jaar geen praktijk gehad. Deze kennis zakt echt wel weg dus ik hoop dat het dit jaar wel door kan gaan. Zoals het er nu uit ziet mag het coronaproof georganiseerd worden, zoals jij ook beschrijft, met max 10 personen per groep, op afstand.  Als het kan dan zal ik zeker deelnemen. Corona is een risico maar niet weten hoe te handelen in een noodsituatie is ook gevaarlijk. 

Toen mijn zoon jong was had je al games om chirurgische vaardigheden te oefenen. Me dunkt dat dat voor de BHV ook een mogelijkheid zou kunnen zijn.

Kan het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

Je zou ook 1 op 1 instructie en uitvoering kunnen geven. Bij voorkeur in een grote loods of buiten en dan de instructeur achter glas. In samenwerking met het plaatselijke Rode Kruis of de Oranjevereniging, zodat mensen er op de fiets heen kunnen.

Ik zag in de vooravond een groep jonge pubers fitnessen/sporten met een instructeur op het lege parkeerterrein bij de politie. Overdekt met puntdaken op palen. Het regende maar iedereen bleef droog en veilig op afstand. Prima terrein om een electronische Annie neer te leggen. En dan komt iedereen daar een half uur naartoe en de instructeur blijft op afstand.

BHV oefent ook vaak op  terreinen met leegstaande gebouwen. Dan doe je de theorie met zoom en de noodzakelijke praktijk 1 op 1 onder veilig condities.

Poezie

Poezie

11-03-2021 om 10:13 Topicstarter

Fijn, jullie reacties!

Ik begon me al af te vragen of ik me aanstelde, maar gezien het feit dat hun manier van "corona proof" de cursus geven niet (veel) verschilt van de reguliere cursus ben ik blij dat ik afgezegd heb. Ze hebben niet eens een bericht uitgedaan dat een mondkapje verplicht is bijvoorbeeld. En de pop (1 of 2 stuks) worden volgens de BHV richtlijnen schoongemaakt. Dat betekent dat ze vochtige schoonmaakdoekjes beschikbaar hebben. De binnenkant van die pop wordt (in ieder geval op die dag) niet schoon gemaakt. Een keertje vegen en dat is het.

Poezie schreef op 11-03-2021 om 10:13:

Fijn, jullie reacties!

Ik begon me al af te vragen of ik me aanstelde, maar gezien het feit dat hun manier van "corona proof" de cursus geven niet (veel) verschilt van de reguliere cursus ben ik blij dat ik afgezegd heb. Ze hebben niet eens een bericht uitgedaan dat een mondkapje verplicht is bijvoorbeeld. En de pop (1 of 2 stuks) worden volgens de BHV richtlijnen schoongemaakt. Dat betekent dat ze vochtige schoonmaakdoekjes beschikbaar hebben. De binnenkant van die pop wordt (in ieder geval op die dag) niet schoon gemaakt. Een keertje vegen en dat is het.

Dat klinkt inderdaad niet erg coronaproof!

Ik zou ook niet gaan denk ik. En toch bekruipt mij een raar gevoel als ik de  setting waaronder  iedereen ( ik ook hoor) vindt dat zo’n cursus eventueel wel of juist niet zou moeten doorgaan vergelijk met de manier waarop ik mij dagelijks als docent vo in het strijdgewoel stort...het verschil is wel ERG groot. 

Poezie

Poezie

11-03-2021 om 11:12 Topicstarter

IngridT schreef op 11-03-2021 om 10:40:

Ik zou ook niet gaan denk ik. En toch bekruipt mij een raar gevoel als ik de setting waaronder iedereen ( ik ook hoor) vindt dat zo’n cursus eventueel wel of juist niet zou moeten doorgaan vergelijk met de manier waarop ik mij dagelijks als docent vo in het strijdgewoel stort...het verschil is wel ERG groot.

Snap ik, echter onderwijs aan kinderen/ jong volwassenen heeft noodzaak, zeker omdat het afgelopen jaar veel kinderen al een (grote) achterstand hebben opgelopen. 

Een herhaal cursus BHV kan ook over een paar maanden plaatsvinden, het is wel handig om dat weer gedaan te hebben maar hetgeen ik vorig jaar heb gedaan is precies hetzelfde als alle andere jaren en ben ik nog niet vergeten.

Daarnaast is een BHVer vooral belangrijk voor het actie ondernemen in geval van calamiteiten en in geval van brand oid het ontruimen van het gebouw. (Althans bij ons op het werk.)

Weet ik poëzie. En ben het er ook helemaal mee eens hoor. Maar toch. T is  een beetje vervreemdend om te lezen. 

Ik heb in april mijn eerste BHV-cursus. Ik ben benieuwd of het doorgaat. Voor de veiligheid zou het fijn zijn. Ik ben de vervanger van de vorige BHV-er die met pensioen is gegaan. Het is wel handig dat er op onze gang ( biologie, natuurkunde en scheikunde) weer iemand is die verstand heeft van BHV en van de chemicaliën etc die we hier gebruiken. De cursus is al een keer verzet. Maar het is hier wel meer noodzakelijk in een steeds voller wordende school dan in een bijna leeg kantoorgebouw.

Poezie

Poezie

11-03-2021 om 11:52 Topicstarter

IngridT schreef op 11-03-2021 om 11:18:

Weet ik poëzie. En ben het er ook helemaal mee eens hoor. Maar toch. T is een beetje vervreemdend om te lezen.

Wij zijn blij dat jullie het doen, respect!

Het voelde voor mij toch ook een beetje alsof ik me aanstel. Maar verstandelijk gezien is dat natuurlijk niet zo, dit is geen noodsituatie dus waarom zou je tegen de adviezen van de overheid ingaan? 

Eerlijk gezegd zou ik waarschijnlijk wel het risico nemen om iemand die op straat dood ligt te gaan te helpen. Maar ja, dat is een noodsituatie natuurlijk.

Poezie

Poezie

11-03-2021 om 11:57 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 11-03-2021 om 11:25:

Ik heb in april mijn eerste BHV-cursus. Ik ben benieuwd of het doorgaat. Voor de veiligheid zou het fijn zijn. Ik ben de vervanger van de vorige BHV-er die met pensioen is gegaan. Het is wel handig dat er op onze gang ( biologie, natuurkunde en scheikunde) weer iemand is die verstand heeft van BHV en van de chemicaliën etc die we hier gebruiken. De cursus is al een keer verzet. Maar het is hier wel meer noodzakelijk in een steeds voller wordende school dan in een bijna leeg kantoorgebouw.

Ook deze noodzaak snap ik wel. Een opfriscursus vind ik ook weer minder urgent dat wanneer je voor het eerst de BHV cursus gaat volgen. Herhaling is uiteraard wel heel belangrijk, maar twee maanden later weet je in principe ook nog wel bijna alles. De cursus stelt sowieso niet zoveel voor. Belangrijk is dat je als BHVer weet wat je moet doen in geval van nood. Als bijvoorbeeld iemand met obesitas reanimatie nodig heeft weet ik dat ik dat niet kan geven. Dan zou ik een sterke man uit de omstanders vandaan trekken en hem instrueren. Tegelijkertijd moet je iemand anders 112 laten bellen. En natuurlijk: EIGEN VEILIGHEID gaat voor!

Verder zitten er bij ons in het gebouw heel veel bedrijven en wordt een ontruiming gecoördineerd vanuit gebouwenbeheer. Dan is het zaak dat je volgens die instructies gaat ontruimen. Ook daar heb je uiteraard wel ieder jaar oefening voor nodig, maar als je de vluchtwegen kent weet je al heel veel.

IngridT schreef op 11-03-2021 om 11:18:

Weet ik poëzie. En ben het er ook helemaal mee eens hoor. Maar toch. T is een beetje vervreemdend om te lezen.

Ik snap dat het vervreemdend is om te lezen maar het gaat inderdaad om vraag is het wel of niet nodig.

En het zijn vervreemdende tijden. Ik kan me haast niet voorstellen dat er mensen zijn die niet de hele dag thuis achter hun scherm aan het werk zijn zonder een collega in het echt te zien. Nu al een jaar. Ik moet er gewoon niet te hard over nadenken.

Precies alkes. Ik moet er ook niet te veel over nadenken. Gewoon doorgaan, en hopelijk wordt het vanaf nu langzaamaan steeds een beetje normaler allemaal. 

Overigens hoort mijn man qua werk tot de categorie ‘al een jaar zo goed als collega-loos thuis  aan t werk’ en ik merk regelmatig dat onze perceptie van  wat ‘normaal’ is of wat ‘riskant’ behoorlijk verschilt. Niet dat ik me niet aan de regels houd  hoor, integendeel. Amper bezoek, altijd mondkapje buiten de deur, alleen boodschappen doen....maar als je hele dagen op school rondloopt dan wen je er gewoon aan dat je toch uren per dag  met 15 bijna volwassenen in een ruimte zit zonder mondkapjes. Dat gebeurt gewoon. En dat maakt voor mij bv  een bezoekje aan de  kapper, een winkel, een stembureau of whatever tot een relatief ‘fluitje van een cent’. Ik merk dat man daarin toch terughoudender is. 

Ingrid

Oude discussie Ingrid. Maar ik vind dat ook niet normaal. Blijkbaar ben ik een minderheid maar ik kan me goed vinden in de opstelling van Michael Blok dat op school meer maatregelen, ook voor kinderen, in acht genomen moeten worden.

Zo zelfs dat hij er voor naar Italie is verplaatst. En uiteraard die rechtzaak, waar helaas weinig uitkwam behalve dat de rechter aan de leerplicht vraagt om mensen met meer 'compassie' te benaderen die hun kinderen thuis houden vanwege kwetsbaarheid in de familie.

Dat vind ik dus onbegrijpelijk. Ik zou en masse openluchtscholen willen en kinderen dagelijks instrueren en aanspreken, elkaar aanspreken. Afstand, handen wassen, enzovoorts.

Nou ja, hopelijk is het niet al te lang nog een risico. Maar als dit de status quo zou zijn, zou ik ander werk zoeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.