Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Cyste eierstok

Ik heb de afgelopen weken last van mijn buik met uitstraling naar lies en rug. Naar huisarts geweest en echo gehad. Cyste aan de eierstok, maar binnen de norm... vertelde de assistente van de huisarts. En nu? Moet dit vanzelf overgaan of moet ik me weer melden wanneer de pijn heviger wordt? Dat kon ze me niet vertellen, want daar had de huisarts niets over geschreven. Hebben mensen op dit forum hier ervaringen mee. Met Google is de info te divers

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen

Ellen

04-02-2011 om 10:14

Mossel

Ik heb in 2008 ook een cyste op mijn eierstok gehad. Dat was een zogn. Dermoid-cyste. (ik zal je de details daarover besparen; maar smakelijk is het niet!).
Die cyste meette toen 7 cm.
Daaraan vooraf ben ik in het ziekenhuis beland met hevige buikpijnen uitstalend naar mijn rug.
In het ziekenhuis hebben ze toen de cyste ontdekt maar ze vonden de situatie niet zo accuut dat hij verwijderd moest worden. Ik moest na een maand of 3 nog maar eens langs komen zodat ze de situatie dan opnieuw konden beoordelen.

Ik heb toen een second opinion aangevraagd bij een gynaecoloog in een ander ziekenhuis en die vond het ongebrijpelijk dat ze in dat andere ziekenhuis niet gelijk geopereerd hebben.
De cyste aan mijn eierstok is gaan "draaien" en daardoor is mijn eierstok afgekneld geweest. Daar heb ik die vreselijke pijnen van gehad (mijn bevallingen waren minder erg).
Ik ben een week later alsnog door hem geopereerd en daarbij is mijn eierstok met cyste in zijn geheel verwijderd.

Ik zou, als ik jou was, nog maar eens goed navragen of de cyste wel kan blijven zitten. Hij kan nl. gaan groeien en dezelfde problemen veroorzaken als bij mij.
Je zal i.i.g. goed onder controle moeten blijven om de groei van de cyste in kaart te brengen.

Sterkte ermee!

Groetjes

evy

evy

04-02-2011 om 10:33

Mijn geval

Afgelopen zomer heb ik een blindedarm ontsteking gehad.
Bij de echo die toen gemaakt werd zei men mij ''u heeft ook een cyste op uw linker eierstok van 6 cm, wist u dat?''
Nee dat wist ik niet, ik voel, nu ik het weet hem wel eens maar meer ook niet. Inmiddels ben ik bij de gynaecoloog geweest en het was geen bijzonder geval. Onlangs na 3 mnd nogmaals en er was niets veranderd. Over 3 mnd weer een afspraak en als er dan niets veranderd is mag ik kiezen wat ik er mee wil. Laten zitten of verwijderen.
Een vriendin van mij heeft de hare laten verwijderen en die zit er nu weer. Ik weet het niet, ik denk dat ik ga vragen hoe groot de kans is dat zo'n ding kwaadaardig wordt, ik heb ook een bloed onderzoekje gehad naar eierstok-kanker maar er was gelukkig niets a d hand.
Dat was een standaard procedure. Ondertussen heb ik een voortvarende gynacoloog, uitstrijkje gedaan en volgende keer een nieuwe mirena.
Ik heb begrepen dat ze ze doorgaans gewoon laten zitten als het geen bijzondere cysten zijn wat meestal het geval is. De grootte die nog mag is meen ik 7 cm.
Ze kunnen ook weer vanzelf verdwijnen maar daarvoor is de mijn wrs iets te groot.

Groet Evy

Ellen

Ellen

04-02-2011 om 10:42

Trouwens..

Gyn zei dat eierstok-cystes heel veel voorkomen. De meeste vrouwen weten niet eens dat ze er een hebben..

Biene M.

Biene M.

04-02-2011 om 12:31

2 soorten cystes

Wat het meest voorkomt zijn met vocht gevulde cystes, follikels die doorgroeien. Deze verdwijnen doorgaans vanzelf, maar kunnen ook weer terugkomen als ze operatief verwijderd worden.

Ook veel voorkomend zijn dermoid cystes, die zijn doorgaans hoofdzakelijk gevuld met talg en wat huid, maar er kunnen ook haren, stukjes organen, bot en nog veel meer in zitten. Deze worden niet vanzelf kleiner en verdwijnen ook niet vanzelf, maar ze komen ook niet terug als ze operatief verwijderd zijn. Het zijn deze cystes die wel eens voor problemen zorgen als ze te groot worden, doordat ze gaan draaien.

Mossel, weet je wat voor cyste jij hebt?

Tink

Tink

04-02-2011 om 21:14

Biene

Ik ben net terug uit het ziekenhuis na het laparoscopisch verwijderen van een dermoidkyste uit mijn linker eierstok. De gyn wees na de OK met zijn vingers iets aan ter grootte van een grapefruit. Paar maanden terug min of meer bij toeval ontdekt (toen was ie een cm of 7) en omdat hij bleek te groeien vond de gyn het beter om hem te verwijderen.
Achteraf weet ik ook wel dat ik hem inderdaad voelde, maar bij mij stikt het van de andere soorten kysten (nieren, lever, buik is 1 grote ballenbak), dus die extra buikpijn aan die kant was nooit dusdanig opgevallen dat ik ermee naar een arts ben gegaan eigenlijk. Hij is nu verwijderd vanwege het risico van draaien én omdat het, hoe groter het ding werd, steeds moeilijker zou worden om erbij te komen met al die andere ballast bij mij van binnen. Nu kon het met een laparoscopie, maar als ik had gewacht was de kans erg groot geworden dat dat niet zou lukken. En ik voel me nu al brak genoeg, ik had niet zo'n trek in een grotere OK eerlijk gezegd (alleen al vanwege de nasleep, en ik heb een groot gezin).
Overigens zijn er bij mij bijna 13 jaar geleden ook al eens dermoidkysten uit beide eierstokken gehaald. Ze kúnnen dus blijkbaar toch terugkomen, de gyn was ook erg verbaasd daarover en had het nooit eerder meegemaakt (de man is 66). Rechts is ook nagekeken, daar zat gelukkig helemaal niets meer, alleen de (onoplosbare blijkbaar) hechtingen van 13 jaar geleden had ie nog wel zien zitten .

Mossel, het zal er dus wel van afhangen wat voor soort kyste jij hebt en of hij last veroorzaakt, wat er verder zal gebeuren denk ik. Sterkte!

Biene M.

Biene M.

05-02-2011 om 09:06

Tink

Fijn dat het is gelukt hem laparoscopisch te verwijderen (met behoud van de eierstok dus?) Bijzonder inderdaad dat er een teruggekomen was! Ik dacht dat deze cystes in de embryonale fase ontstonden.

mossel

mossel

05-02-2011 om 12:45 Topicstarter

Geen idee

Ik heb geen idee welke cyste ik heb. Dat kon de assistente me niet vertellen. Ik heb later nog even teruggebeld en besloten dat ik het een week aankijk. Wanneer de 'pijn' blijft dan ga ik weer terug naar de huisarts. Ik zal dan ook eens vragen welke cyste het is.

Biene M.

Biene M.

05-02-2011 om 13:04

Ja, zeker teruggaan als je klachten houdt en je dan naar een gynaecoloog laten verwijzen. En als het een dermoid cyste is, is het denk ik ook verstandig je te laten verwijzen naar een gynaecoloog, ook als de pijn wel weggaat. Die kan dan in de gaten houden dat hij niet te groot wordt. Overigens bedacht ik me dat er ook nog met bloed gevulde cystes bestaan, maar daar weet ik verder niets van.

Jade

Jade

05-02-2011 om 13:27

Ervaring:

ja.....het gevolg bij mij van de cystes op de eierstokken: allebei zijn ze verwijderd (op een andere manier kon het niet) en ik zit dus in de overgang.

Ik zou het nog even aankijken en blijft de pijn hetzelfde dan zou ik er weer heen gaan en me door laten verwijzen.

Blijven wachten tot de pijn erger wordt zou ik niet doen, als het gaat draaien wil je niet weten hoeveel pijn dat doet. Ik kan qua pijn heel wat hebben, maar ben toen bijna flauwgevallen.....

Tink

Tink

05-02-2011 om 15:49

Biene

Volgens mij ontstaan ze inderdaad in de embryonale fase ja.
De eierstok is trouwens in z'n geheel verwijderd nu. 13 jaar geleden hebben ze de kyste inderdaad uit de eierstok 'gepeld', toen lukte het dus niet laparoscopisch. Maar aangezien ik die eierstok nu wel kan missen (gezin is compleet) is besloten om hem als geheel te verwijderen. De andere zag er gelukkig prima uit en mag fijn blijven zitten.
Met bloed gevulde kysten bestaan inderdaad ook, dat noemen ze chocoladekysten, daar lijkt het vocht in de kyste namelijk op. Ik weet er verder ook weinig van, alleen dat er ooit een kyste uit mijn nier is leeggezogen omdat ie wel érg groot werd (formaat colablikje) en die zat inderdaad vol 'chocolade', heb dat toen zelf gezien ook.

Tink

Tink

05-02-2011 om 15:52

Ik zie...

... dat ik het in mijn eerste berichtje inderdaad opschreef alsof de kyste uit de eierstok is gehaald, maar nee dus. Eierstok is er in zijn geheel uit nu (inclusief eileider).

Judith

Judith

06-02-2011 om 22:15

Dermoid cyste

Hoi,

Bij mij is ook bij toeval een dermoidcyste ontdekt. Hij was behoorlijk groot en is met eierstok en al verwijderd. Mij werd verteld dat hij soms ook kwaadaardig kon worden. Dan neem je volgens mij het risico niet. Lijkt me trouwens ook niet fijn om met dat idee rond te lopen. Ik had trouwens geen kinderwens meer, misschien maakt dat nog iets uit, alhoewel 1 eierstok genoeg kan zijn volgens mij.

Succes!
Judith

Aha, chocoladecysten

Die van mij zijn doorbloed, dus heb ik chocoladecysten. Mijn baarmoeder is 3 jaar geleden verwijderd omdat ik baarmoederhalskanker had. Paar maanden na de operatie, bleek ik op 1 eierstok een flinke cyste te hebben die mijn eierstok behoorlijk kapot gemaakt had. Aldus 1 eierstok met eileider en cyste verwijderd (via mijn navel). Nu blijk ik dus aan de andere ook een cyste hebben ontwikkeld en na nader onderzoek bleek dat mijn verwijderde eierstok niet helemaal was weggehaald en daar is ook weer een cyste ontstaan. Het klinkt zeer onwaarschijnlijk, maar waar.

Massi Nissa

Massi Nissa

08-02-2011 om 20:18

Jeetje fely

Het zit jou echt niet mee, zeg. Wat een gedoe. Ik hoop voor je dat je nu gewoon alle medische ellende van de komende tig jaar hebt gehad.
Groetjes
Massi

Dank je massi

Ik ga er ook maar vanuit dat de dokters genoeg aan mij verdiend hebben voor de komende tijd. En die stofzuiger koop ik gewoon

Tink

Tink

11-02-2011 om 18:49

Fely

Moet je nu opnieuw onder het mes? Hoe dan ook, sterkte ermee!

Geen idee

De laatste maanden heb ik er geen last van, maar eens in de zoveel tijd is de pijn een paar uur (eisprong) zo erg dat ik bijna niet kan ademen. Het probleem bij mij is, dat er veel littekenweefsel is ontstaan na mijn vorige operaties, wat de oorzaak kan zijn van de cystes of de pijn. En hoe meer er gesneden gaat worden, hoe meer er weer kan terugwoekeren. De artsen laten het aan mij over of ik me laat opereren, maar ik hou liever zo lang mogelijk mijn eierstokken i.v.m. hormoonproductie.

Volgende week naar de gyneacoloog, dan kijken we verder.

Tink

Tink

12-02-2011 om 16:36

Lastig fély

Littekenweefsel (of verklevingen) geeft idd ook nogal eens problemen zover ik weet. Lastig hoor, wat is wijsheid.
Jij voelt je eisprong dus ook. Ik ook, hoewel gelukkig niet zo heftig als bij jou. Ik ben eigenlijk wel benieuwd, ik voelde dat altijd vooral links heel goed, maar daar zit nu niks meer. Dus nu zou rechts elke maand het werk moeten doen als het goed is.

Ik ben benieuwd wat de gynaecoloog zegt volgende week! Sterkte.

Zelf heb ik pas begin maart weer een afspraak (ter controle). Tegen die tijd zal alles wel goed hersteld zijn. Er staat officieel 2 weken voor, maar als ik naga hoe ik me nu voel, vind ik dat erg kort (maandag is het 2 weken).

Wil je 't nog gekker horen?

Twee maanden na verwijdering van mijn baarmoeder had ik dus een enorme cyste om mijn linker eierstok. Ook een deel van mijn eileider was ingekapseld. Enfin, cyste en eierstok verwijderd. De twee jaar daarna had ik dus regelmatig pijn tijdens mijn eisprong rechts. Echo's lieten daar ook een cyste zien. Ik was niet zo happig op operatie nummertje 3 dus ik nam de pijn maar voor lief. Tot ik vorig jaar dezelfde hevige pijn LINKS kreeg. Twee gynaecologen hebben in- en uitwendig echo's gemaakt. En rara politiepet....... daar was een cyste EN een eierstok te zien.

Alle operatierapporten zijn toen letter voor letter uitgespeld. In het labo-verslag stond duidelijk dat er een cyste en eierstok waren onderzocht (na verwijdering dus). Maar toen stond er een zinnetje (ik weet niet meer precies wat er stond want het is medisch jargon en dan nog in het Duits): de aanhechting van de cyste kon niet worden verwijderd. In die aanhechting bevond zich een deeltje van mijn eierstok. En dat deeltje schijnt zich te hebben geregenereerd, blijkbaar inclusief eicelproductie. Daarom is de huidige cyste ook doorbloed.

Nou ja, het moge duidelijk zijn dat ik niet sta te springen om nog een ingreep. Wie weet groeit mijn baarmoeder ook nog terug.

Fély

Eigenwijze vriendin

ik had ooit een eigenwijze vriendin, die had cystes in de eierstok maar wilde perse niet geopereerd worden.

Ze stak natuurlijk e.e.a. op van mijn IVF behandelingen en heeft verzocht om de cystes te puncteren.

Een paar jaar later is deze procedure nog een keer herhaald. Sindsdien is het contact verbroken en weet ik niet of die cystes terugkwamen.

De optie om een punctie te doen is er dus wel, al is het niet de eerste keus van behandeling, maar ik kan me voorstellen dat je, helemaal als je Fély haar ervaringen leest, toch eerst een punctie probeert.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.