Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Alison

Alison

15-10-2018 om 13:03

De winter door zonder ziek te worden

Hebben jullie het artikel over hoe je je kinderen de winter doorkrijgt zonder dat ze ziek worden gelezen?
https://www.ouders.nl/artikelen/voorkom-dat-je-kind-ziek-wordt
Ik heb geen kleine kinderen meer maar mij lijkt dat de tips ook voor volwassenen gelden. Aangezien ik de afgelopen winters elke keer een luchtweginfectie heb gehad waar ik hondsberoerd en weken van uit de running was, is me er veel aan gelegen om in ieder geval de kans zo veel mogelijk te verkleinen. Ik ben wat bevattelijker voor luchtweginfecties vanwege mijn astma. Daar heb ik medicatie voor. De zoveelste soort dus ik ben bang dat daar niet meer veel winst valt te behalen.
In het artikel hebben ze het over antibacteriële zeep maar ik meen dat die juist niet goed was.
Maar wat kan ik verder nog doen?
Ik ga in ieder geval de griepprik halen. Dat heb ik de vorige jaren niet gedaan. Ik zal ook mijn vitaminepillen regelmatiger nemen want die vergeet ik steeds. Mijn vitamine D was 90 een maand geleden dus dat zit goed al neem ik wel extra in de winter. Verder eten we hier redelijk gezond. Bijna nooit afhaal- of thuisbezorgd eten en geen pakjes en zakjes. Ik kook elke dag met verse groenten. Ik ben geen fruiteter eigenlijk. Ik wandel elke dag met de hond dus ik kom genoeg in de frisse buitenlucht. Verder geen sport trouwens. Mijn huis kon schoner maar het is lastig om de boel superschoon te houden met 3 volwassenen, een hond en een kat. Ik zou niet van de grond eten maar aanrecht, koelkast, wc en badkamer krijgen elke dag een beurt en ik zuig en dweil een paar keer per week. Mijn huis is een oude slecht geïsoleerde en schimmelige sociale huurwoning maar ik ventileer en haal de schimmel uit de badkamer geregeld weg.
Dusssss, wat zou ik nog kunnen doen om zo goed mogelijk de winter door te komen? Iemand tips?

Triva

Triva

15-10-2018 om 13:51

hmm

Wat zou er ongezond zijn aan pakjes en zakjes? Dat is voornamelijk zout en wat droge poederkruiden. Als je gewoon, zoals ik, veel verse groente toevoegt kán daar weinig mis mee zijn als je het hebt over 'gezond de winter doorkomen'. Als je weinig fruit eet zou ik iig zorgen dat ik voldoende vit C binnen krijg. Die zeep: het ligt er aan wat je er mee doet en hoe je die gebruikt maar tegen virussen zal een antibacteriële zeep niet helpen

Heb je de afgelopen winter de griep gehad of niet?

Mijntje

Mijntje

15-10-2018 om 13:57

niks

Niks. Je kan verder niks doen.
Of ja: niet onder de mensen komen, maar dat is lastig als je met het openbaar vervoer moet of in een supermarkt komt.
Wat ik nog mis in je lijstje is: vroeg naar bed gaan, genoeg slapen.
Maar verder niks

fruit

ik at ook altijd erg weinig fruit. Totdat de zelfgemaakte smoothie werd ontdekt. Koop fruit wat in reclame is en meng dit in een blender. Gezond en ik kom al jaren goed de winters door. Ik drink overigens elke morgen ook vers geperst sinaasappelsap. En probeer in januari of zo even weekje zon te pakken

rode krullenbol

rode krullenbol

15-10-2018 om 14:40

Mijn tips

Ik zou het natte dweilen minderen of achterwege laten in verband met schimmelvorming en de huisstofmijt. In plaats daarvan vaker stofzuigen (met een stofzuiger met HEPA filter) of de vloeren afdoen met zo’n statische doekjes veger. Voorts wél gaan sporten. Mocht je (snel) last hebben van inspanningsastma, dan kun je elektrisch sporten (EMS training) overwegen. Tot slot zoveel mogelijk negatieve stress uit je leven weren en zorgen voor voldoende rust, ontspanning en plezier.

Maria

Maria

15-10-2018 om 17:14

sauna

Regelmatig saunabezoek werkt bij mij.
Het stoomt de luchtwegen door het verhoogt de weerstand.
Bovendien is het heerlijk ontspannend en je slaapt er heerlijk van.
Baat niet, schaadt in ieder geval niet.

Alison

Alison

15-10-2018 om 17:35

Afgelopen

Winter ben ik bijna 2 maanden uitgeschakeld geweest. Als ik naar de wc wilde stond ik op van de bank, hijgde uit, liep naar de deur, hijgde uit, liep naar de wc, hijgde uit en dan de hele ellende weer terug. Ik was zo ontzettend benauwd. Dan mis je wel een man die je verzorgt en helpt en doortastend optreedt als je eigenlijk naar de huisarts moet maar het zelf niet meer geregeld krijgt.
Genoeg slapen is wel een dingetje. Ik slaap weinig en slecht. Daar moet ik echt aan werken.
Naar de sauna ga ik ongeveer 2x per maand. Dat is inderdaad heel lekker en ontspannend.
Smoothies is wel een idee. Ik heb dat vroeger voor mijn gezin veel gemaakt maar doe het nu eigenlijk nooit meer.
Nat dweilen is vaak nodig met een hond maar dat kan misschien wel minder.
Afgelopen maart zijn mijn vriend en ik een weekje naar Egypte geweest. Dat deed inderdaad enorm goed. We hadden een all inclusive en dan hoef je echt niks zelf te doen. Dan kom je echt bij. Was ook hoog nodig voor mij want ik was net een beetje beter toe ik mijn knie verdraaide en weer niks kon. In Egypte is eindelijk alles redelijk hersteld.
Sport is een lastige. Maar ik ga er nog eens over denken. Met de nieuwe puffer heb ik het eigenlijk nooit meer benauwd bij inspanning dus dat zou wel kunnen.
Tsja en geen stress. Dat zal een grote oorzaak zijn. Maar helaas ook eentje die heel moeilijk op te lossen is.
Maar wat ik kan doen ga ik doen. Heb ik in ieder geval alles er aan gedaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2018 om 19:13

Weerstand

Los van dat je tegen virussen niet zo heel veel kunt doen als die zich ergens nestelen, kun je wel je weerstand zo optimaal mogelijk proberen te houden. Ik doe op dat gebied iets fout... ik ga te laat naar bed, slaap vervolgens niet de nodige 7 of 8 uur en bouw daardoor een tekort op. Zo moet het niet. Wat wel moet, is dus op tijd naar bed gaan en minimaal 7 of 8 uur slapen.

Ik moest vroeger om mijn ouders lachen, vanwege alle potjes en pilletjes die ze hadden staan, nu ben ik zelf zo geworden. Ik heb magnesium, cranberrycapsules, vitamine D, B12, ik moet weer kurkuma+zwarte peper capsules halen, daar was ik ook mee begonnen.

Je wordt niet ziek van zonder jas buitenlopen (daar wilde ik heel lang niet aan ), maar je kunt wel ziek worden als je nát buitenloopt en het daardoor koud krijgt. Omdat je het koud krijgt kan je weerstand minder worden. Dus net als slaaptekort. Je handen wassen met antibacteriële zeep vind ik in bepaalde situaties niet verkeerd. Als je aan rauw vlees gezeten hebt bijvoorbeeld, maar noodzakelijk is het niet. Als je wondjes moet verzorgen is dat soort zeep ook wel zinvol denk ik. Verder moet je eigenlijk bedenken dat je juist weerstand krijgt van een beetje vies doen. Als je álles weg zou halen waar je lichaam van in de war kan raken, creëer je juist een situatie waarin dat ook werkelijk kan gaan gebeuren. Dus knuffel lekker met je hond en je handen wassen als je in de stad bent en een patatje gaat eten... welnee.

V@@s

V@@s

15-10-2018 om 19:32

als dit de nieuwe ouders online is dan hoeft het niet voor mij

In het kader van een informatieve tekst sluikreclame maken voor winterjassen (er wordt doorgelinkt naar een site waar winterjassen verkocht worden). Kunnen we dit ook ergens melden?

Kleine kinderen en neus aanraken

Ik hoor vaak van nieuwbakken oma’s dat ze heel veel ziek zijn. Baby’s en kinderen brengen allerlei bacillen mee die wij als volwassenen niet meer kennen. Maar dat is t bij jou niet denk ik. Wat ik ooit ergens hoorde is dat als je vaak je neus aanraakt of in je ogen wrijft dat je dan de ziekteverwekkers naar binnen brengt. Maar waarom ga je niet preventief naar de huisarts? Dat vele hijgen en piepen komt mij totaal niet bekend voor bij de griep. Kun je niet alvast iets meekrijgen wat klaarstaat bij je als t opkomt? En laat eens onderzoek doen als t zover is. Het klinkt mij als iets anders in de oren.

Mia9

Mia9

15-10-2018 om 20:12

Koud douchen

Ik eindig elke douche met koud, ben de enige van het gezin die het doet en de enige die niet de zware verkoudheden oppikt van de rest. Ik kan het aanraden!

Bellefleur

Bellefleur

15-10-2018 om 20:33

Koud douchen

Sinds ik nadouche met koud, ben ik nooit meer ziek.

Astrid

Astrid

15-10-2018 om 22:41

Ehm

Jezelf vacuum verpakken, een onbewoond kaal eiland.
Of je zorgt voor rust, reinheid en regelmaat, gooit alle fabels de deur uit en dan merk je vanzelf of je geluk hebt of niet. Want met zoveel mensen komt het daar eigenlijk gewoon op neer

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2018 om 23:27

V@@s

Daar is een andere rubriek voor. Los daarvan is OO afhankelijk van advertenties.

Watervrouw

Watervrouw

16-10-2018 om 11:03

Ja, koud douchen

Doe ik al jaren, kan niet zonder. Heb het gewoon nodig om een beetje fatsoenlijk op te starten net als koffie. Helaas nu al lange periode niet fit.

O jee

Ik kwam er door die jassensite achter dat ik eigenlijk een hele exquise smaak heb. Daarom stel ik het kopen van een nieuwe al drie jaar uit. En nu word ik de hele tijd achtervolgd door jassen van 500 euro en meer. Vaas ik snap je irritatie over die infomercial. Lees er doorheen, het is strijk en zet bij andere sites. Bij OOL moet de schoorsteen ook roken, en de nieuwe eigenaar heeft de boel niet overgenomen omdat ze ons zo aardig vindt. Alleen hoop ik wel dat het redactionele gedeelte gescheiden blijft en dat er geen forummers als influencers worden ingezet.

Ik neem geen enkele voorzorgsmaatregel die in het artikel genoemd wordt, en ben zelden tot nooit verkouden. De laatste keer griep is meer dan 20 jaar geleden. Kwestie van gezegend zijn met een goed gestel.

ik vind alleen in het artikel het aankleedstuk wat vreemd en

het spreekt elkaar tegen:
Kleed je kind warm aan en geef m een goede winterjas want dat is belangrijk en meteen erna in de volgende alinea: Vroeger moest je altijd een jas aan hoorde je van je moeder...buiten spelen kan best zonder jas want ze spelen zich wel warm.
tja...

Maar terug naar de topic: kom gewoon een paar keer aan in de kinderopvang: heb je zo een weerstand van topniveau. Wel eerst een jaar lang snipverkouden etc, dat wel. Ik ben nu voor t eerst weer een week verkouden/keelpijn geweest sinds jaren. Het is wel veel sneller over dan bij de rest v d familie. Ik slik wel vitamine C nu. Verder niets.
Eet wat fruit, niet overdreven veel, maar wel regelmatig smoothie. Kook wel bijna elke dag maar haal de 2 ons groenten niet denk ik. Ik ben veel buiten dat helpt denk ik wel qua weerstand.

Alison

Alison

16-10-2018 om 21:08

Weerstand

Ja, dat slapen is hier net zo'n dingetje als bij jou Kaaskopje. Daar valt veel winst te behalen. Afgelopen nacht was het kwart na 6 in de ochtend toen ik naar bed ging. Druk bezig en dan vliegt de tijd Mijn fitbit houdt ook mijn slaap bij en die overzichten zijn behoorlijk beroerd. Gek genoeg slaap ik meer en vooral beter op de camping.
De multivitamine en de B12 injecties moet ik verplicht omdat ik een maagverkleining heb. Dat is een nadeel. Toen ik zo dik was had ik nog vaker iets, na de operatie jaren niks aan de hand, zelfs geen astmaklachten meer en nu dat geneuzel met die luchtweginfecties de laatste 3 jaar.
Weerstand zou ik echt wel genoeg moeten hebben met de dieren in huis, vuil genoeg

V@@s
Je hoeft toch niet op die link te klikken? En verder sluit ik me bij Kaaskopje en Kenfan aan. Er zal toch ergens geld mee verdiend moeten worden. Ik heb geen idee wat het kost om deze site in de lucht te houden maar het zal niet weinig zijn.

Kleine kinderen heb ik niet meer in de omgeving Dorry. Dat van die ogen en neus zou kunnen kloppen. Vanwege de hooikoorts heb ik daar vaak jeuk en dan zit ik er natuurlijk ook aan.
Ik ben in augustus bij de longarts geweest en de ontstekingen in de longen waren onder controle nu. In maart ben ik ook geweest en toen was het veel slechter omdat ik net weer een infectie had gehad. Nu heb ik een nieuw medicament voorgeschreven gekregen wat me probleemloos de winter door moet helpen. Ik ben benieuwd. De longarts wil me in november weer zien ter controle. We zullen zien.

Mia9, Bellefleur en Watervrouw. Een vriendin van mij doet dat ook. Zij was heel vaak ziek en sinds ze ermee begon nooit meer. Ik ben alleen niet zo dapper. Ik ben van nature een ontzettende koukleum en breng de winter het liefst tegen de radiator geklemd aan

Kenfan. Je bent een gezegend mens. Fijn dat je nooit ziek bent. Kun je al die energie steken in het zoeken naar een nieuwe jas

Lilian. Bedankt voor het aanbod maar dat kdv sla ik maar even over. Die portie heb ik vroeger al gehad en eigenlijk weinig behoefte aan al die geëvolueerde virussen van nu. Fruit eet ik ook maar weinig maar groenten redelijk veel. Blijkbaar toch niet genoeg dan.

Vogel

Vogel

16-10-2018 om 21:25

Fitbit

Alison, die overzichten van de Fitbit zijn niet echt iets om je druk over te maken.
Volgens de mijne zou ik 20 keer per nacht wakker zijn en 30 keer onrustig. Nou ben ik een onrustige en slechte slaper dus heb ik cognitieve slaaptherapie gevolgd. Volgens de therapeut kan zo’n horloge helemaal geen (kwaliteit van) slaap meten; daar heb je apparatuur voor nodig die je hersenactiviteit meet.

Alison

Alison

16-10-2018 om 21:28

Fitbit

Vogel, die curves neem ik inderdaad met een korrel zout maar de totale slaaptijd klopt wel. En die is treurig. Maar dat is iets wat ik zelf in de hand heb dus ik ga me maar weer eens voornemen om vanaf nu bijtijds naar bed te gaan.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-10-2018 om 22:45

Fitbit

Daar zou ik nou wakker van liggen, een fitbit die de hele nacht checkt of ik wel goed genoeg slaap...

Emmawee

Emmawee

17-10-2018 om 08:23

Alarm

Hier is het op tijd naar bed gaan ook een ding, maar ik ben inmiddels redelijk gemotiveerd om er verandering in aan te brengen.

Ik zet sindskort een alarm om 22:30. Vanaf dat moment gaan mijn telefoon uit (is de bedoeling) en ga ik mijn tanden poetsen, dus het evt. avondsnaaien is dan ook klaar. Daarna kan ik nog lezen of tv kijken, maar meestal ga ik dan toch maar gewoon naar bed. De meeste avonden slaap ik nu voor twaalf uur, terwijl ik eerder pas om twaalf uur naar bed ging.

De gezondheidseffecten heb ik nog niet gemerkt, maar ik heb geduld.

Astrid

Astrid

17-10-2018 om 11:59

Alison

Hij reageert op je polsslag. Als je gaat liggen lig je stil en denkt het apparaat dat je slaapt. Ik heb laatst in mijn slaap 300 meter gelopen...dat ik er uit was geweest had hij niet gemerkt ( weinig extra polsslag en weinig beweging). Als je zwaait denkt hij dat je loopt.
Ik heb een slechte slaap maar hij telt de uren dat ik redelijk rustig in bed lig. Mijn uitslag blijft dus rond de 7 uur liggen.
Kortom: hecht geen waarde aan het slaapgedeelte, en eigenlijk aan geen enkele uitslag van de teller. Het is nog niet eens dichtbij natte vingerwerk.

Astrid

Astrid

17-10-2018 om 12:01

Dat was op verschillende dagen: snachts 300 mtr lopen of niet merken dat ik er een paar keer uit was geweest.

Watervrouw

Watervrouw

17-10-2018 om 13:20

Slapen, ellende

#Emmawee
"...Ik zet sinds kort een alarm om 22:30. Vanaf dat moment gaan mijn telefoon uit (is de bedoeling) en ga ik mijn tanden poetsen, dus het evt. avondsnaaien is dan ook..."

Ik ga met je mee doen!

Emmawee

Emmawee

17-10-2018 om 14:16

Watervrouw

Succes! Het blijft een klus, waar (bij mij) een enorme psychologische wirwar achter zit. Iets met autonomie versus goed voor mezelf willen zorgen, eindelijk rust in huis, wilskracht is op, niet echt moe, zin in nog wat eten en zin om onverstandig te zijn.
Maar zo'n afspraak met mezelf (met alarm) helpt mij wel.

Josien

Josien

17-10-2018 om 15:08

wat ik ineens merk

Ik heb een lat relatie met een man die graag vroeg naar bed gaat. Ik ga meestal rond 24.00 uur. Maar sinds hij me regelmatig nog even 'weltrusten' appt rond 21.30 - 22.00 uur merk ik dat mijn eigen interne klok daar ook op reageert. Op dat soort dagen ga ik zelf dan ineens ongeveer een uur nadat hij dat appte het gevoel krijgen dat ik naar bed wil, voor mijn idee is het dan ineens laat (tot ik op de klok kijk en zie dat het pas 22.30 is) Vaak ga ik dan toch naar bed, omdat ik me er eigenlijk al op heb ingesteld, heel grappig hoe dat blijkbaar onbewust werkt.

OND

OND

17-10-2018 om 18:09

De winter door zonder ziek te worden

Kwestie van kansrekening. Niks meer, niks minder.

OND

OND

17-10-2018 om 18:26

NIET douchen, NIET wassen, NIET scheren, NIET tanden poetsen

Als er al een set van maatregelen is om de winter goed door te komen dan is het wel die.
Loop maar een beetje te stinken, zodat iedereen op afstand blijft. Het besmettingsrisico wordt daarmee sterk verkleind.
Zoveel mis je niet, als je het dagdagelijkse geroddel en de slappe praatjes aan je voorbij laat gaan. Integendeel: de vrijgekomen tijd kan je besteden aan iets werkelijk nuttigs. Het doorworstelen van een cursus epidemiologie, bijvoorbeeld.

bieb63

bieb63

17-10-2018 om 21:53

Hoe beter

Je gestel en je weerstand, hoe minder vatbaar je bent. Dat is simpel. Je boft als je dat van nature hebt. En verder is het enige wat je kunt doen aan een betere weerstand: gezond eten, voldoende bewegen, vooral in de buitenlucht, voldoende slapen en zo min mogelijk stress. Niet altijd simpel, maar ALS je dat kunt, helpt het beslist.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.