Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter lang en borsten

Hoi

Mijn dochter is net 11 jaar en is al 1.65m lang, ook heeft ze al cup C... ze is verder heel slank. Ik vraag me af of het “normaal” is dat ze nu al zo lang is en al best grote borsten heeft? En vraag me ook af tot wanneer zowel zij zelf als haar borsten doorgroeien. Ze is nog niet echt ongesteld, alleen 1x wat bloederige afscheiding gehad een aantal maanden geleden.

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Normale lengte.

Dit klinkt als een normale ontwikkeling van je 11 jarige dochter, gewoon gemiddeld. Er zijn allerlei leuke websites over de ontwikkeling en groei van pubers, ik heb ze jaren geleden ook vaak bekeken toen mijn zoon een groeispurt kreeg. Ja, het kan ineens hard gaan in de pubertijd.

Triva

Triva

30-12-2020 om 16:33

yep

https://www.tno.nl/media/4759/nmcx1.pdf ja ze is heel lang voor haar leeftijd maar ja die moeten er ook zijn. Het kan ook best zijn dat zij er niet meer zoveel bij krijgt als meisjes die nu korter zijn. Wat maakt het uit?

Na de eerste menstruatie groeit een meisje nog gemiddeld 8 cm https://cjgcapelleaandenijssel.nl/jongeren/jongeren-veel-gestelde-vragen/#:~:text=Het%20moment%20dat%20de%20puberteit,groeien%2C%20ongeveer%20nog%208%20centimeter.

lastig

Lastig om antwoord op te geven. Inderdaad na eerste menstruatie groeit een meisje nog 8 cm. Maar dat is "gemiddeld". Ik was als 11-jarige 1.61, werd voor eerst met 12 ongesteld en groeide nog 1 cm. Daar waar ik de hele lagere school "nou best lang voor een meisje" was. Ben ik uiteindelijk slechts 1.62 geworden. Met die cupmaat is het nooit echt veel geweest.

Langlang

Langlang

30-12-2020 om 22:05

Lengte

Over grote borsten kan ik niet meepraten, over lengte wel.
Hoe lang ik was op die leeftijd weet ik niet, maar op alle klassenfoto’s steek ik met kop en schouders boven de anderen uit.

Omdat verwacht werd dat ik enorm lang zou worden is er na een bezoek van de schoolarts een foto gemaakt van mijn hand. Daarmee konden ze inschatten wat mijn verwachte lengte zou worden. Ik kreeg de keuze om hormonen te slikken. Dat heb ik niet gedaan en ja met 1,83 ben ik lang. Ik ben wel altijd onzeker geweest over mijn lengte en ben erg benieuwd hoe lang mijn dochter gaat worden. Wat cm’s minder zou ik voor haar niet erg vinden.

Ik weet niet of dat soort foto’s nog steeds worden gemaakt?

Vicky

Vicky

31-12-2020 om 08:07

hier ook

Ik ben op de foto van de 6e klas van de lagere school ook de langste. Volgens mij 1.72 op mijn 12e. En inderdaad al met borsten. Uiteindelijk ben ik 1.78 geworden (nog steeds met borsten).

@Langlang, zulke foto's worden nog steeds gemaakt, mijn dochter kreeg ze omdat ze juist heel klein was voor haar leeftijd. Ze is inmiddels 1.68 dus het is goed gekomen.

Ik was

Ook lang 11 en 1.67,stak overal bovenuit.. Naar kinderarts en ik zou 1.90 worden, want lange handen, maar ik ben 1.76 geworden. En mn handen zijn net zo lang als man van 1.95 maar helft smaller . Mijn vader had dat ook terwijl hij ook maar 1.75 was.
Dochter was nog vroeger al heel lang,net 10 en 1.70lang. Geen onderzoek laten doen,want ze werd vlak er na ongesteld. Die is nu 1.80

prognoses

Van mijn broer werd destijds (jaren '80) voorspeld dat hij 1.96 zou worden. Ook zo iemand die altijd een van de grootsten in de klas was.
Hij is blijven steken op een nette maar niet bijzonder indrukwekkende 1.83. Vroeg gaan groeien, vroeg gestopt.

Ik weet niet of de prognoses inmiddels iets nauwkeuriger zijn, maar destijds bakten ze er kennelijk niet zo heel veel van.

Groeten,

Temet

klopt temet

Er werd wat gevoeld aan botten en een rontgenfoto gemaakt en dat was t. Mocht ik weer naar huis. Ik

Zoon is hier pas later gaan groeien. Was gewoon gemiddeld en op zn 13e werd hij wat langer en op zn 16e werd hij heel lang Nu tikt ie net de 2 meter niet aan. Maar zn vader is ook 1.94 dus t zit wel in de genen

Triva

Triva

31-12-2020 om 13:25

Lilian

Jongens beginnen altijd later met de lengtegroei. In de brugklas zie je dus ook vaak gemiddeld lange meiden en korte jongens.

Mijn jongens moeten hele lange genen hebben meegekregen maar dat begon ook pas in de tweede. Wel grappig is dat vanaf de geboorte jongste altijd langer was dan oudste op dezelfde leeftijd en hij is ook zeker 8 cm langer geworden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-12-2020 om 13:34

Lang kind

Mijn jongste dochter was bij haar geboorte 54 cm. Heel erg lang dus, helemaal bovenin de curve. Dat is gedurende de jaren wel afgezakt, en daarna heeft ze altijd op de P0 lijn gezeten. Met 11 jaar was ze dus ook al langer dan ik, groter dan 1,60 m. Inmiddels is ze bijna 16 en 1,70 m. Daar zal het zo ongeveer wel bij blijven, maar ze is toch enorm lang gezien de lengte van haar ouders (1,74 en 1,59).

Triva

Triva

31-12-2020 om 13:37

Phryne

Lengte wordt al zo lang amper meer bepaald na de bevalling, ik denk dat de groei de eerste maanden, eerste jaar meer zegt dan de lengte bij de bevalling. Of een kind te vroeg of aan de late kant geboren is zegt dan toch meer? Dan hangt er meer gewicht én lengte aan.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-12-2020 om 13:42

Triva

Het staat nog wel in de curve, dus ik vond het een leuk weetje Ze is na ongeveer een half jaar gaan zakken op de curve, maar dat vond niemand gek.

Triva

Triva

31-12-2020 om 14:20

Precies

Zakken op de curve vindt dan niemand gek... geboortelengte zegt niks.

Triva

Ik weet dat jongers later gaan groeien maar hij was ook later dan vriendjes die altijd even groot waren. En nu is hij een halve kop groter dan hen.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-12-2020 om 23:26

Lilian

Latere puberteit? Dat is nl. de echte reden waarom jongens gemiddeld langer worden dan meisjes.

Geen idee Ad,

Hij puberde wel qua gedrag, maar verder was t redelijk rustig. 😅

Jo Hanna

Jo Hanna

01-01-2021 om 16:03

Groeicalculator

Ik heb mijn kinderen hier regelmatig ‘doorheen gehaald’ en bij ons klopt het tot nu toe aardig. De prognoses door de jaren heen wijken hooguit een paar centimeter van elkaar af. En de eindlengte van de oudste wijkt nauwelijks af van wat 17 jaar geleden de voorspelling was. Jongste is nog niet zover. Hier moet je behalve de lengte en geboortedatum van het kind ook de lengte van de ouders invullen. Zowel vader (1.91) als ik (1.83) zijn lang dus de kinderen zijn dat ook. Dochter (17) is wel net een centimeter of vijf kleiner dan ik. Zoon (15) gaat waarschijnlijk een heel eind richting 2.00.

https://groeiweb.pgdata.nl/groeiweb_ouder/calculator.asp

Hoe het met borstgroei zit, weet ik niet. Ik had op mijn elfde nog niks. En ook later is het niet veel geworden. Mijn dochter heeft nu op haar zeventiende ook nog niet eens cup A. Maar als ik naar haar beide oma’s kijk, verbaast me dat ook niks. Ik vind cup C voor 11 dus groot. Maar of dat ook betekent dat ze dus zeker uiteindelijk nog veel groter worden? Ik zou het niet weten.

Twingo1979

Twingo1979

02-01-2021 om 16:17 Topicstarter

Twingo

Ze heeft vanaf haar geboorte al tegen de bovenlijn gezeten qua groei. Ik ben zelf 1.67 en haar vader 1.92, dus als ze echt lang zal worden heeft ze dat in ieder geval van haar vader. Ze zit nu in groep 8 en vorig jaar en ook nu is ze de grootste meid van de school. Ze vind het zelf wel cool, dus dat is fijn. Maar vind het zo “grappig” dat ze nu op haar elfde al bijna (op 2cm na) net zo groot is als mij, en ook haar borsten al bijna net zo groot zijn...
Wil uiteraard voor haar niet dat het te gek gaat worden, maar we houden het gewoon goed in de gaten.

Anoniem

Anoniem

20-01-2021 om 19:45

Ik hecht er geen waarde aan

Ik was met 9 jaar 1,55 en ik ben uiteindelijk 1,70 geworden. Oja, ik menstrueerde ook met 9 jaar. Ik heb ook nooit medicatie e.d. gehad. Je kan op basis van statistiek wel het een en ander aannemen maar er bestaat ook zoiets als “natuurlijke variatie”.

Anoniem

Anoniem

20-01-2021 om 19:46

Kinderen en broers/zussen

Ik was wel een opvallende vergeleken met mijn eigen kinderen en mijn broer en zus.

in mijn schooltijd droeg ik al volwassen vrouwen-bhs 
omdat tiener bhs mij al niet meer pasten 
mijn borsten waren daar toen al te groot voor , dus waar andere meisjes kleine tiener bh tjes droegen 
droeg ik al grote vrouwen bhs

Leene

Leene

22-07-2021 om 23:45

Toen ik net op de middelbare school zat was ik al 1.76, menstrueerde op net 12 jarige leeftijd en ben uiteindelijk 1.82 geworden. Ik had ook al C cup op mijn 13e. Maar een cup maat alleen zegt niet zoveel. Ik  eindigde uiteindelijk  op 70F ( maar ja in een 70F cup past net zoveel water als in een 80D of een 85Ccup)
Ik vond het vreselijk om lang te zijn ( mijn 14 maanden oudere broer is tot zijn 16e een kop kleiner geweest) maar op mijn 16e werden de jongens om mij heel langer en nog weer wat later was ik juist blij om lang te zijn... 

Dit klinkt normaal. Als je dochter bloederige afscheiding had zal de menstruatie niet lang uitblijven wat normaal is als je 11 bent. 

En na de menstruatie komt de eindfase van de lengtegroei…

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.