Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter met overgewicht


dan

dan

31-10-2023 om 14:18

Gingergirl schreef op 31-10-2023 om 13:00:

[..]

" Dat laatste is niet helemaal waar, als je zorgt dat er ook altijd lekkere gezonde dingen zijn die ze makkelijk kan pakken, heeft ze in ieder geval genoeg groente binnen en minder behoefte aan frikandel broodjes. Dus het helpt wel degelijk. Zeker in deze tijd, als ze moe en nat van school komen is het aantrekkelijk als er altijd een pan soep met veel groente klaar staat"


Als reactie op jouw 2 posts; ik ben het met je eens dat een goed voorbeeld geven en gezonde voeding in huis hebben en aanbieden een goede zaak is. Maar dat helpt niet elke puber dus " het helpt wel degelijk" is echt puber afhankelijk. Ik had ook altijd een ruime keuze aan gezonde producten in huis of inderdaad soep. Mijn ene puber at het wel, de ander liep er met een grote boog omheen. Al doe je als ouder nog zo je best, het werkt echt niet altijd.

Ik heb 800 leerlingen op mijn school en een zeer groot deel neemt een gezonde lunch mee naar school. Ouders hebben het in huis en geven het mee en leren zo hun kinderen wat gezond is en niet. Echter eten de meeste leerlingen het niet op; vaak bij aankomst op school wordt het in de afvalbak gegooid, die bakken zitten 'smorgens vroeg al overvol en scoren liever wat bij de super. Opvoeding en het goede voorbeeld geven is niet perse de oplossing.

Ik denk dat het inderdaad weinig nut heeft om als ouder een gezonde lunch klaar te maken en mee te geven. Maar misschien heeft het wel nut om van tevoren na te denken over wat gezond en lekker gevonden wordt en dat puber dit zelf klaarmaakt, eventueel de avond ervoor al. Sommige dingen kunnen in het weekend klaar gemaakt worden en ingevroren. Ik begrijp ook wel dat een puber geen zin heeft om een hele tijd bezig te zijn met het voorbereiden van een lunch. 

Maar het ligt natuurlijk ook aan de motivatie van de dochter van TO, wil ze zelf ook afvallen, in elk geval niet nóg zwaarder worden, omdat ze hinder ondervindt van haar gewicht? 

Overgewicht is een complex probleem; sommige mensen kunnen alles eten zonder aan te komen, anderen komen al aan als ze naar een taart kijken.
Toch is een gezonde leefstijl voorleven en stimuleren wel belangrijk. Betekent niet direct dat ze geen frikadelbroodjes of snoep meer kopen, maar het geeft wel een richting aan. Zo mochten wij van onze ouders ons zakgeld niet aan snoep besteden omdat we thuis meer dan genoeg kregen. Nu ga ik niet beweren dat ik heilig ben en dat nooit gedaan heb, maar het was wel meer uitzondering dan regel. Als ze uit de puberteit zijn blijkt de opvoeding toch best vaak wel aangekomen te zijn. Dat zie je ook bij mensen die gewoon niet weten wat gezond eten is, omdat ze dat niet van huis uit hebben meegekregen.

Als een meisje met 13 jaar al 80 kilo weegt is dat echt wel zorgelijk. Gewicht is vaak een heel kwetsbaar onderwerp, maar bij een andere aandoening/probleem benoemen we het ook gewoon voor wat het is. Dan kijken we waar het mis gaat en proberen daar wat aan te doen. 

Verplicht een sport doen die ze niet leuk vindt gaat niet helpen. Maar wel samen wandelen, op de fiets overal heen ipv brengen (desnoods fiets je samen). En leren om maat te houden. Een paar lekkere pepernoten is prima. Een hele zak is te veel. 
Zeker gezien ze de laatste maanden enorm is aangekomen zou ik vooral ook kijken naar waar die snaaibehoefte vandaan komt. 

Ze moet het vooral zelf willen veranderen, dan kun je haar daarbij helpen. Ik zou trouwens niet richten op het te dik zijn (het uiterlijke aspect), maar vooral op de gezondheid. (meer kans op diabetes etc)

dan schreef op 31-10-2023 om 14:18:

[..]

Ik denk dat het inderdaad weinig nut heeft om als ouder een gezonde lunch klaar te maken en mee te geven. Maar misschien heeft het wel nut om van tevoren na te denken over wat gezond en lekker gevonden wordt en dat puber dit zelf klaarmaakt, eventueel de avond ervoor al. Sommige dingen kunnen in het weekend klaar gemaakt worden en ingevroren. Ik begrijp ook wel dat een puber geen zin heeft om een hele tijd bezig te zijn met het voorbereiden van een lunch.

Maar het ligt natuurlijk ook aan de motivatie van de dochter van TO, wil ze zelf ook afvallen, in elk geval niet nóg zwaarder worden, omdat ze hinder ondervindt van haar gewicht?

De meeste pubers zullen dit ook zelf klaarmaken hoor, maar of ze het nou zelf klaarmaken al dan niet de avond ervoor of dat de ouders het voor ze doen; Het meerendeel van de pubers gooit het bij aankomst toch in de vuilnisbak, helaas. Hoe lekker ze sommige gezonde producten ook vinden, de verleiding om andere keuzes te maken is vaak groot. Alle lessen over gezonde voeding en verspilling ten spijt. 

dan

dan

31-10-2023 om 15:03

MamaE schreef op 31-10-2023 om 14:42:

Overgewicht is een complex probleem; sommige mensen kunnen alles eten zonder aan te komen, anderen komen al aan als ze naar een taart kijken.
Toch is een gezonde leefstijl voorleven en stimuleren wel belangrijk. Betekent niet direct dat ze geen frikadelbroodjes of snoep meer kopen, maar het geeft wel een richting aan. Zo mochten wij van onze ouders ons zakgeld niet aan snoep besteden omdat we thuis meer dan genoeg kregen. Nu ga ik niet beweren dat ik heilig ben en dat nooit gedaan heb, maar het was wel meer uitzondering dan regel. Als ze uit de puberteit zijn blijkt de opvoeding toch best vaak wel aangekomen te zijn. Dat zie je ook bij mensen die gewoon niet weten wat gezond eten is, omdat ze dat niet van huis uit hebben meegekregen.

Als een meisje met 13 jaar al 80 kilo weegt is dat echt wel zorgelijk. Gewicht is vaak een heel kwetsbaar onderwerp, maar bij een andere aandoening/probleem benoemen we het ook gewoon voor wat het is. Dan kijken we waar het mis gaat en proberen daar wat aan te doen.

Verplicht een sport doen die ze niet leuk vindt gaat niet helpen. Maar wel samen wandelen, op de fiets overal heen ipv brengen (desnoods fiets je samen). En leren om maat te houden. Een paar lekkere pepernoten is prima. Een hele zak is te veel.
Zeker gezien ze de laatste maanden enorm is aangekomen zou ik vooral ook kijken naar waar die snaaibehoefte vandaan komt.

Ja, dat laatste stuk is inderdaad wel van belang, hoe komt het dat ze vooral de laatste maanden zoveel aangekomen is? Is er iets gebeurd in die periode, op school of daarbuiten? Of heeft ze minder energie en pakt ze daarom snel naar iets ongezonds ipv iets te nemen wat gezonder is? Dat laatste herken ik ook van mezelf. 

AnnaPollewop schreef op 31-10-2023 om 09:13:

[..]

Dat is toch geen reden om thuis geen gezond voedsel klaar te hebben?
Om nou onder het motto “ze doen het buitenshuis toch” bij voorbaat je handen in de lucht te gooien lijkt me ook niet helpen. Je kunt in ieder geval je kinderen leren dat gezond eten ook lekker is. 

Nee, dat ben ik met je eens. Maar tussen hebben en doen zit een heel verschil. En dat ze ongezond eten hoeft ook niet per definitie dik(stevig, vol of hoe je het wilt benoemen)te betekenen.  Of dat een dik persoon ongezond eet.

Maar uit wat ik zie weet ik dat er gewoon door veel pubers de gezonde lunch weg gaat en de rest word gekocht. Hoe hard je ook je best doet.

En dan heeft blijven "zeuren" over gewicht ook niet altijd het juiste effect.  Geloof me, ik weet waar ik het over heb. Pubers, vooral meiden, is lastig qua gewicht en niet doorslaan. En dat doorslaan kan beide kanten op heel negatief uitvallen. 

Fourtyfour schreef op 31-10-2023 om 15:14:

[..]

Nee, dat ben ik met je eens. Maar tussen hebben en doen zit een heel verschil. En dat ze ongezond eten hoeft ook niet per definitie dik(stevig, vol of hoe je het wilt benoemen)te betekenen. Of dat een dik persoon ongezond eet.

Maar uit wat ik zie weet ik dat er gewoon door veel pubers de gezonde lunch weg gaat en de rest word gekocht. Hoe hard je ook je best doet.

En dan heeft blijven "zeuren" over gewicht ook niet altijd het juiste effect. Geloof me, ik weet waar ik het over heb. Pubers, vooral meiden, is lastig qua gewicht en niet doorslaan. En dat doorslaan kan beide kanten op heel negatief uitvallen.

Wat jij nu samenvat is dat je als ouder maar weinig invloed hebt op het gedrag van pubers buitenshuis. En ik denk dat je daar groot gelijk in hebt.
Dat vind ik geen reden om niet het goede voorbeeld te blijven geven, maar het is wel een lange adem hebben en veel geduld en als ze dan na een aantal jaren wat door de puberteit heen zijn zie je toch wel terug wat je gezaaid hebt… ouders zijn vaak bang dat alles dat ze nu doen of laten onherroepelijke gevolgen hebben voor het kind later maar er verandert nog zoveel dat je helemaal niet kan voorspellen wat er over een paar jaar gaat zijn. Dus wel de lijnen uitzetten zoals je denkt dat ze juist zijn, reageren op problemen die zich nu voordoen maar niet krampachtig mogelijke problemen in de verre toekomst gaan zitten voorkomen. De veelbelovende VWOer zit straks misschien wel werkeloos thuis terwijl de rusteloze raddraaier een eigen bedrijf heeft en lekker hard werkt. Moeilijk te voorspellen en al helemaal moeilijk te beïnvloeden. Tabula rasa is sowieso een illusie, en je hebt ook nog eens niet als enige invloed op je kind tijdens het opgroeien.

Ik denk dat je wel veel kan verpesten (als je echt uit de bocht vliegt als ouder, door te verwaarlozen en te mishandelen bv ) maar lang niet alles kan voorkomen. Deze tiener wordt misschien wel fotomodel, wie zal het zeggen.

Marieke6538

Marieke6538

31-10-2023 om 16:40 Topicstarter

Ik reageer even snel en algemeen.

Als eerste vraag ik me af of 80 kilo echt te veel is voor een 13 jarige. Ik weet dat het te hoog is natuurlijk. Maar ik vind het ook niet ondenkbaar hoog. Vooral omdat ze met 172cm ook wel lang is. Weet iemand of dit klopt? Of hoeveel ze te zwaar is? En ik vraag me af of 11-12 kilo aankomen in die tijd ook niet ondenkbaar is. Het is veel natuurlijk dat gaf ik zelf ook al aan maar zoals veel mensen ook zeggen kom je wel snel aan die calorieën. Weet iemand hoeveel aankomen ‘normaal’ is? Ik weet niet waarom ze is aangekomen en vooral in die laatste 5-6 maanden 11-12 kilo. Ik kan het gaat vragen.

ook klopt het dat ze weinig beweegt. Zo is ze altijd wel geweest. Ze is meer creatief dan sportief zegmaar. Ze verteld dat het vermoeiend is. Wat ik me kan voorstellen vooral met wat extra gewicht natuurlijk. Maar ik zal met haar meer bewegen zoals wandelen. Goed idee! Toch wat beweging er in

ik probeer thuis gezond eten te koken en als snacks hebben met hier en daar iets lekkers. Maar ze eet ook van dat gezonde erg veel. (2 porties avond eten bijvoorbeeld). En ze koopt zelf vaak eten waar ik dan niet van weet. Laatst kwam ik tijdens het wassen een Mac Donalds bon tegen met een hele maaltijd en die had ze gekocht nadat ze naar de film was gegaan. Dat wist ik niet en toen ze thuis kwam heeft ze met ons avond gegeten. Ze heeft dus 2 keer avond gegeten. Moet ik daar wat van zeggen?

ik wil haar er niet d wheel tijd mee bezig maten zijn. En ze heeft het wel door en er wel last van maar niet genoeg om te veranderen. Ze zacht ook vaak dat het wel oké is enzo ookal weet ik dat het niet zo is. Ze heeft weinig doorzettingsvermogen en motivatie. Dat is niet erg maar dat zit wel in haar karakter wat het moeilijk maakt. Liever makkelijk denkt zij meestal. (En dat neem ik haar niet kwalijk)

En heeft iemand zelf ook ervaring met een kind met overgewicht/dat veel aankomt/is aangekomen of iemand die dit zelf heeft mee gemaakt? Wat hielp bij jullie?

Is ze sloom? Is het een idee om langs de huisarts te gaan om te checken of haar schildklier wel goed werkt?

Een gezond gewicht hangt uiteraard wel samen met iemands lengte, maar ondanks dat ze relatief lang is voor haar leeftijd is 80 kilo toch echt wel te zwaar. En zeker de forse toename in korte tijd is zorgelijk. Dat is wel iets om uit te zoeken waar het vandaan komt.

Gaat ze wel met de fiets naar school? Hoe ver is dat? Dat is natuurlijk noodzakelijk, maar wel iets waar je al dagelijkse beweging uit kunt halen.
Dubbele porties eten...is dat nodig? Als ze veel zou sporten misschien wel, maar met haar levensstijl waarschijnlijk niet. Zou het helpen om dan, indien nog honger, alleen extra groenten te nemen?
Idem met naar de mac gaan. Dat is prima voor een keertje, maar ze heeft dan al gegeten dus nog een hele avondmaaltijd extra is niet nodig. Mac bevat niet bepaald voedingsstoffen dus als ze nog trek heeft, zou ik vooral inzetten op toch nog wat groenten.

Overal alleen wat van zeggen lijkt me niet zo constructief, want dan gaat ze het waarschijnlijk stiekem doen. Wel je zorgen uitspreken, dat je merkt dat ze het vervelend vindt en aanbieden om er samen aan te gaan werken.

Marieke6538

Marieke6538

31-10-2023 om 17:20 Topicstarter

MamaE schreef op 31-10-2023 om 17:11:

Een gezond gewicht hangt uiteraard wel samen met iemands lengte, maar ondanks dat ze relatief lang is voor haar leeftijd is 80 kilo toch echt wel te zwaar. En zeker de forse toename in korte tijd is zorgelijk. Dat is wel iets om uit te zoeken waar het vandaan komt.

Gaat ze wel met de fiets naar school? Hoe ver is dat? Dat is natuurlijk noodzakelijk, maar wel iets waar je al dagelijkse beweging uit kunt halen.
Dubbele porties eten...is dat nodig? Als ze veel zou sporten misschien wel, maar met haar levensstijl waarschijnlijk niet. Zou het helpen om dan, indien nog honger, alleen extra groenten te nemen?
Idem met naar de mac gaan. Dat is prima voor een keertje, maar ze heeft dan al gegeten dus nog een hele avondmaaltijd extra is niet nodig. Mac bevat niet bepaald voedingsstoffen dus als ze nog trek heeft, zou ik vooral inzetten op toch nog wat groenten.

Overal alleen wat van zeggen lijkt me niet zo constructief, want dan gaat ze het waarschijnlijk stiekem doen. Wel je zorgen uitspreken, dat je merkt dat ze het vervelend vindt en aanbieden om er samen aan te gaan werken.


ze gaat wel met de fiets naar school. Ongeveer 20 minuten fietsen. Vaak wel wat uitgeput maar ik vind dat wel beter dan met het ov ofzo inderdaad.


daarnaast ben ik het helemaal mee eens over meer porties en Mac enzo. Maar ik wil haar ook niet verbieden om te eten. Vooral als ze nog honger heeft. Ookal vindt ik het moeilijk om dat te begrijpen aangezien ze al veel door de dag heen eet. Misschien is ze er nu aan gewend om meer te eten? Dat viel me wel op. Hoe dikker ze werd hoe meer ze at. Dat zie je vaak ook in programma’s met dikkere mensen. Dat ze vaak erg veel eten en zo veel dat je het jezelf niet kan voorstellen. 

En daar heb je zeker gelijk in denk ik. Zal ik doen! Dankjewel 

Marieke6538 schreef op 31-10-2023 om 17:20:

[..]


ze gaat wel met de fiets naar school. Ongeveer 20 minuten fietsen. Vaak wel wat uitgeput maar ik vind dat wel beter dan met het ov ofzo inderdaad.


daarnaast ben ik het helemaal mee eens over meer porties en Mac enzo. Maar ik wil haar ook niet verbieden om te eten. Vooral als ze nog honger heeft. Ookal vindt ik het moeilijk om dat te begrijpen aangezien ze al veel door de dag heen eet. Misschien is ze er nu aan gewend om meer te eten? Dat viel me wel op. Hoe dikker ze werd hoe meer ze at. Dat zie je vaak ook in programma’s met dikkere mensen. Dat ze vaak erg veel eten en zo veel dat je het jezelf niet kan voorstellen.

En daar heb je zeker gelijk in denk ik. Zal ik doen! Dankjewel

Veel eten kan inderdaad een gewoonte worden. Verder is het handig om te beginnen met vullende en gezonde dingen. Als ik een pak koekjes naar binnen werk zijn dat veel calorieën, maar er zitten geen voedingsstoffen in, dus ik heb snel weer honger, want honger is een verzoek van het lichaam om voedingsstoffen. Eet ik eerst bijvoorbeeld yoghurt met muesli en een stuk fruit, of volkoren boterhammen met kaas, dan heb ik daarna geen behoefte meer om ook nog dat pak koekjes leeg te eten. 

Heel lang geleden stond naast de opleiding een koffiehuis waar ze heerlijke bolletjes zalm salade verkochten. Zo verslavend, maar als snel de oorzaak van zwaarder worden. Voor mij een simpele keus om met een bocht om de koffiehuis te lopen, anders kon ik nieuwe kleding kopen en dat deed ik niet graag.
Mensen die twee keer opscheppen dienen zuiniger te zijn op hun lijf, hun lijf is namelijk geen afvalbak. Wederom voor mij een vorm van beeldspraak om extra opscheppen tegen te gaan. Als was het maar voor het uitgeven van geld aan nieuwe kleding. Wat kan je dochter triggeren; idee van de afvalbak of de greep in de kleedgeldpot?

Als eerste vraag ik me af of 80 kilo echt te veel is voor een 13 jarige. Ik weet dat het te hoog is natuurlijk. Maar ik vind het ook niet ondenkbaar hoog. Vooral omdat ze met 172cm ook wel lang is. Weet iemand of dit klopt? Of hoeveel ze te zwaar is?

Voor wat het waard is, de website van het Voedingscentrum geeft een BMI-monitor waarop je ook leeftijd kunt invoeren. Kun je zelf zien of ze te zwaar is (ja) en hoeveel ze te zwaar is (bij 66 kg komt ze net in groen, dus 14 kg te zwaar). Maar ja, de ene 13-jarige is de andere 13-jarige niet, natuurlijk.

Is de BMI (Body Mass Index) van mijn kind gezond? | Voedingscentrum

Misschien dat het snelle aankomen het gevolg kan zijn van een komende groeispurt, vaak eerst in omvang, daarna in de lengte. Maar dat is ook afhankelijk van de ontwikkeling van je dochter. Zelf menstrueerde ik op mijn 11e. Was toen de langste van de klas, maar ben daarna nog maar 1 cm gegroeid.

dan

dan

31-10-2023 om 17:40

Marieke6538 schreef op 31-10-2023 om 16:40:

Ik reageer even snel en algemeen.

Als eerste vraag ik me af of 80 kilo echt te veel is voor een 13 jarige. Ik weet dat het te hoog is natuurlijk. Maar ik vind het ook niet ondenkbaar hoog. Vooral omdat ze met 172cm ook wel lang is. Weet iemand of dit klopt? Of hoeveel ze te zwaar is? En ik vraag me af of 11-12 kilo aankomen in die tijd ook niet ondenkbaar is. Het is veel natuurlijk dat gaf ik zelf ook al aan maar zoals veel mensen ook zeggen kom je wel snel aan die calorieën. Weet iemand hoeveel aankomen ‘normaal’ is? Ik weet niet waarom ze is aangekomen en vooral in die laatste 5-6 maanden 11-12 kilo. Ik kan het gaat vragen.

ook klopt het dat ze weinig beweegt. Zo is ze altijd wel geweest. Ze is meer creatief dan sportief zegmaar. Ze verteld dat het vermoeiend is. Wat ik me kan voorstellen vooral met wat extra gewicht natuurlijk. Maar ik zal met haar meer bewegen zoals wandelen. Goed idee! Toch wat beweging er in

ik probeer thuis gezond eten te koken en als snacks hebben met hier en daar iets lekkers. Maar ze eet ook van dat gezonde erg veel. (2 porties avond eten bijvoorbeeld). En ze koopt zelf vaak eten waar ik dan niet van weet. Laatst kwam ik tijdens het wassen een Mac Donalds bon tegen met een hele maaltijd en die had ze gekocht nadat ze naar de film was gegaan. Dat wist ik niet en toen ze thuis kwam heeft ze met ons avond gegeten. Ze heeft dus 2 keer avond gegeten. Moet ik daar wat van zeggen?

ik wil haar er niet d wheel tijd mee bezig maten zijn. En ze heeft het wel door en er wel last van maar niet genoeg om te veranderen. Ze zacht ook vaak dat het wel oké is enzo ookal weet ik dat het niet zo is. Ze heeft weinig doorzettingsvermogen en motivatie. Dat is niet erg maar dat zit wel in haar karakter wat het moeilijk maakt. Liever makkelijk denkt zij meestal. (En dat neem ik haar niet kwalijk)

En heeft iemand zelf ook ervaring met een kind met overgewicht/dat veel aankomt/is aangekomen of iemand die dit zelf heeft mee gemaakt? Wat hielp bij jullie?

Ja, dan wordt het wel erg veel als ze soms naast de warme gezonde maaltijd nog andere dingen eet. Eet ze dan op het gemak of schrokt ze het eten echt naar binnen? Langzaam eten geeft je op den duur een voldaan gevoel en daardoor eet je minder. Maar ik begrijp wel dat je haar niet constant op haar huid wil zitten. 

Zijn er ook nog andere pubers bij jullie thuis? Is het een optie om zo min snoepgoed ed in huis te halen? Natuurlijk kan ze altijd wel ergens wat kopen als ze daar zin in heeft. Maar misschien scheelt het wel dat er thuis niks voor het grijpen ligt? Of als je toch iets in huis wil halen, dit ergens anders opbergen dan op de gebruikelijke plek.

Motivatie is van groot belang als ze toch wat kilo's kwijt zou willen maar als ze hier niet voor te porren is, dan houdt het op. Ik weet zelf hoe moeilijk het is om af te vallen, ook mét motivatie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.