Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter met overgewicht

Mijn dochter van 13 is wat zwaar. Ik zag dat natuurlijk wel een beetje maar ik denk dat ik niet wou zien dat het misschien wel echt wat te zwaar is. Ik hou natuurlijk van haar en wil haar niet slecht laten voelen. 
Ze is rond de feestdagen vorig jaar meer aangekomen. Niet super veel maar ze werd wel wat ronder. En ik dat hoort er bij dacht ik en dat gaat wel weer weg maar over de maanden bleef het maar zo en is ze huis veel meer aangekomen.

Zelf weeg ik rond de 60-65 kilo. Ik heb een bmi van 22. Niet te hoog maar ik heb best wel een buikje waardoor ik wel wat wil afvallen. Dit verberg ik niet voor haar. Nogmaals was het me niet opgevallen dat ze zo zwaar was.

we zijn even lang en ze is m’n dochter van 13 dus dacht ik dat ze ietsje dunner was dan mij of ongeveer hetzelfde. Dus toen we laatst gingen shoppen schrok ik best erg. Het viel me wel op dat ze vooral leggings droeg en dat haar buik er wat over heen ging en dat haar kleren wat strakker waren en dat ze gewoon meer vet had maar ik dacht dat dat door de groei kwam. Maar ze zei dat ze nieuwe kleren nodig had omdat die van haar te klein waren. Ik gaf haar in de winkel een maat 40 wat ik zelf ook heb meestal en ze zei dat die niet goed zat. Dus ik gaf haar een 42 en ook deze was aan de kleine kant. Hij ging eigenlijk niet lekker dicht en haar buik puilde er over uit. Maar de winkel ging maar tot 44 en die was er niet meer. Ik zei dat die winkel waarschijnlijk kleiner viel. En 42 is niet mega groot maar het is toch een maatje 42/44 op een 13 jarige. Dus een xl/xxl. Maarja kan gebeuren. 

Toch zat het wel in m’n hoofd en ik begon een gesprek over mijn afval proces. Ik vertelde hoeveel ik woog enzo. Toen vroeg ik haar hoe zij dacht over haar lichaam en alles. Ze vertelde dat ze zich toch wel wat dik vindt. Ik zei tegen haar dat het best mee viel en dat vond ik ook. 
Totdat ze vertelde dat ze 80 kilo weegt. Dit was wel een beetje shocking natuurlijk. En toen heb ik dat ook gezegd. Van “oh ja dat is toch wel veel” enzo. Niet heel erg maar meer eventjes uit schrik. 
Ze vertelde dat ze haar kleding niet meer paste en dat ze stretch Marks had. Ze vertelde dat het gewicht vooral in haar buik en benen zit wat ik erg herken. Ik vroeg haar om haar Buikomtrek te meten en die was vele te groot. Dat zei ik natuurlijk niet. Ze vertelde over haar conditie en hoe slecht die was en dat ze last had van dat haar benen tegen elkaar schuren en dat ze niet lekker zit in haar bureau stoel omdat die wat smal is. Ook vertelde ze dat haar buik in de weg zat met bijvoorbeeld veters strikken en dat ze überhaupt haar voeten niet kon zien er over heen. En nog veel meer van dat soort dingen 

ik zei haar dat we ons bmi konden berekenen en samen afvallen. Ik had dus eentje van 22 en zei van 27. Ze schaamde zich wel een beetje zag ik. Op sommige sites stond overgewicht en op andere zelfs obesitas.

Ik vroeg hoe het zo kwam en het antwoord was gewoon te veel eten en te weinig beweging. Zo is ze aangekomen en veel ook. In mei woog ze namelijk nog 68/69 kilo zei ze. En dat ze dus in 5 maanden tijd 11-12 kilo is aangekomen. Dat is niet normaal volgens mij. Ook zei ze dat 5 van die kilo’s in 2 maanden tijd waren. Bizar.

ik heb namelijk even gerekend en 1kilo vet is 7700 kcal. Om 12 kilo aan te komen moet ze dus 92.400 kcal te veel hebben gegeten. Dus boven op de gemiddeld 1800 die ze nodig heeft. Dat betekent dat ze gemiddeld per dag meer dan 600 kcal te veel heeft gegeten. Dat is een hele maaltijd of 2. 

Natuurlijk zit er wat van mijn fout in als in dat ik het niet eerder zag of niet eerder wou zien en dat ik natuurlijk voor eten zorg in het huis maar ze koopt zelf ook eten van haar zakgeld. Vaak doet ze dat achter mijn rug om. Of soms niet. Gister had ik bijvoorbeeld een zak van 300 gram chocolade pepernoten gekocht en toen ik net op haar kamer kwam was die zak leeg op haar bureau. Dat zijn toch weer 1400 kcal die ze naar binnen heeft gewerkt.

maar goed wat moet ik doen? Ik weet nu haar gewicht enzo maar ik wil niet haar slecht laten voelen er over maar ik kan het ook niet laten gebeuren dat ze over een aantal maanden nog 12 kilo zwaarder is en richting de 100 kg gaat. 

Help


Uh wat denk je zelf? Nog meer pepernoten kopen? 

Als ze in zo'n korte tijd zoveel aankomt en er zelf ook last van heeft en zich er niet prettig bij voelt, dan zou ik vooral erkennen dat ze een probleem heeft. Dat kan opgelost worden, maar dat lukt niet door het goed te praten en te zeggen dat het wel meevalt. Want het valt niet mee. Waar komt die behoefte om zoveel te eten vandaan? Doet ze niet aan sport? Wat zou ze leuk vinden om te gaan doen? 

Ze geeft zelf aan dat ze er last van heeft en zich niet prettig voelt bij haar lichaam. Ze heeft moeite met kleding kopen omdat de maten in normale winkels niet passen. Ze kan haar veters nauwelijks meer strikken en heeft een slechte conditie. 
Ik zou hier wel met haar over praten wat zij denkt dat ze nodig heeft en hoe jullie daarbij kunnen helpen. 
Ik snap dat je een kind niet onzeker wil maken over haar lichaam en gewicht, maar niks doen is in deze situatie geen optie, want dan wordt het alleen maar erger.

Niet gaan zitten hameren dat ze te dik is en dat ze moet afvallen. Er is niks frustrerender op die leeftijd dan dat je word gezegd dat je niet goed bent (ookal zeg je dat niet, dan voelt het toch zo)
Zorg dat je lekkere, gezond, dingen in huis hebt. Ga 's avonds gezellig samen wandelen.
Maar als ze (zoals veel pubers) gewoon in de pauze naar de Ah gaat voor frikandelbroodjes helpt het weinig.

Pinokkio schreef op 30-10-2023 om 23:12:

Uh wat denk je zelf? Nog meer pepernoten kopen?

Wat een flauwe reactie.


ik vind het goed dat je het onder ogen ziet. En dat je je nu bewust bent van de realiteit. Dat is stap 1. Je dochter is oud genoeg om hierover te praten en te weten dat dit niet gezond is. En daar zou ik de nadruk op leggen. Het is weer tijd om gezonder te gaan leven, gezonder eten en meer bewegen. En ja dat kan ook echt lastig zijn, maar dat is het leven. Veel met haar praten en samen naar oplossingen kijken.

Fourtyfour schreef op 31-10-2023 om 06:47:

Niet gaan zitten hameren dat ze te dik is en dat ze moet afvallen. Er is niks frustrerender op die leeftijd dan dat je word gezegd dat je niet goed bent (ookal zeg je dat niet, dan voelt het toch zo)
Zorg dat je lekkere, gezond, dingen in huis hebt. Ga 's avonds gezellig samen wandelen.
Maar als ze (zoals veel pubers) gewoon in de pauze naar de Ah gaat voor frikandelbroodjes helpt het weinig.

Dat laatste is niet helemaal waar, als je zorgt dat er ook altijd lekkere gezonde dingen zijn die ze makkelijk kan pakken, heeft ze in ieder geval genoeg groente binnen en minder behoefte aan frikandel broodjes. Dus het helpt wel degelijk. Zeker in deze tijd, als ze moe en nat van school komen is het aantrekkelijk als er altijd een pan soep met veel groente klaar staat.

Overigens zou ik niet zelf gaan rommelen (afgezien van zorgen voor lekker eten) maar even langs de huisarts gaan. Op zich is het niet gek dat een 13-jarige wat dikker wordt, en dat gaat er meestal wel weer af in de komende jaren. De huisarts heeft daar vast meer kijk op.

En daarnaast onderschat je gauw hoe makkelijk je teveel eet, ik had een tijdje de gewoonte om na een dagje uit nog even langs McDonalds te gaan voor een klein frietje, goedkoopste hamburger en een milkshake. Niks bijzonders op de avond, dacht ik, maar dat waren samen dus 1100 calorieën extra die ik dan om half elf wegtikte na een hele dag van gewoon eten. Ben ik dus maar mee gestopt.
Een gewone avondmaaltijd thuis kan trouwens ook oplopen qua vet, suikers en hoeveelheid.
Als je alleen op gewicht gaat sturen is de kans groot dat ze haar ontbijt gaat overslaan, dan overdag heel veel trek krijgt en om het even wat naar binnen propt, savonds te vol zit voor genoeg avondeten en dan vervolgens later op de avond gaat lopen snoepen.

Daarom is het een goed advies dat er altijd gezond eten moet zijn dat snel klaar is en dat zij lekker vindt. Dan kan ze dat pakken.

Mijn pubers kwamen hier de hele dag door langs met eten, ik had nooit restjes voor de volgende dag want  dat kwamen ze om acht uur en om elf uur halen… op zich wel handig. Pubers hebben gewoon veel trek, behalve ‘s morgens meestal.

Mijn dochter kwam ook aan rond die leeftijd. Ik adviseer je om niet zelf te gaan afvallen met haar maar een diëtiste voor kinderen in te schakelen. Zo leert ze wat haar eetpatroon is én wat anders of beter kan. Voor het leven handig. 

Mijn dochter ging afvallen door heel veel meer te gaan sporten (en geen snoep en chips meer). Misschien kunnen jullie samen iets gaan doen, bij voorbeeld 3x in week wandelen op tempo of sportschool of hardlopen bij clubje ? Ook al vindt ze het niet heel leuk, als de weegschaal daalt vindt ze het misschien wel leuker worden. 

Ik ben zelf op latere leeftijd naar WWatchers gegaan. Daar waren meerdere moeders met jonge kinderen. Afvallen gaat vrij snel bij hen als er veel groenten komen bij ontbijt en lunch en balans hoeveel ze per dag eten. Je leert dat je alles mag eten. Chocolaatje kon ook. Zelfs een chippie. Zeker voor jeugd goed. Maar je leert ook wat je dan rest van de dag kan eten. 

Ik roep het toch maar weer eens, omdat MamaE over sport begint: van sporten val je niet of nauwelijks af. Althans, niet van een keer in de week trainen en een keer in de week wedstrijd (met snacks en frisdrank na, met een beetje pech). 

De meeste winst qua afvallen valt te behalen met minder eten, bewegen is wel belangrijk, maar meer voor de algehele conditie dan voor het afvallen. 

Ik zeg het ook omdat ik mij zou kunnen voorstellen dat je dochter zich niet prettig voelt over haar lichaam (ze is niet alleen zwaar maar ook nog eens 13, nietwaar) en absoluut niet wil sporten samen met anderen. En dan zou het wel treurig zijn als ze erg onder druk wordt gezet dat ze moet gaan volleyballen ofzo. Samen wandelen of fietsen kan een optie zijn. 

En ik zou proberen nu even geen snoep en snaai in huis te halen (of het te bewaren waar zij het niet ziet). Het is allemaal al moeilijk genoeg voor haar, dan moet ze het niet nog moeilijker krijgen doordat er chocoladekruidnoten binnen handbereik liggen. 

TO, je bent wel van de getalletjes; 12 kilo is 92.400 kcal of 300 gr pepernoten is 1400 kcal. Samen afvallen wordt dan wel moeilijk want moeder is vette concurrentie; daar is moeilijk mee te wedijveren. Je kan wel bespreken geen zoete dingen meer in huis te halen of frisdrank om samen gezonder te gaan eten, op die manier een bijdrage leveren door alle verleidelijke dingen buiten de deur te laten. Natuurlijk kan je niet voorkomen dat ze tijdens shoppen een zak patat koopt. (Maar dat is haar verantwoording.)
Koop meer fruit want fruit vult en het duurt langer je een appel hebt opgegeten dan een zakje chips in je kiezen stopt.
Je kan met haar lange wandelingen maken, met een kopje thee als tussenstop, zo is ze bezig en minder met aandacht aan zoetigheid. Ik zou niet  samen met haar naar een sportschool gaan, dan haal je die competitie-element weer op tafel. Laat haar kiezen voor een sport die jongen meiden beoefenen, zoals bv aerobic. ( bewegen op stevige muziek).

Pluspunt is wel dat je dochter het zelf ook ziet! Dan is ze meer gemotiveerd.

AnnaPollewop schreef op 31-10-2023 om 07:37:

[..]

Dat laatste is niet helemaal waar, als je zorgt dat er ook altijd lekkere gezonde dingen zijn die ze makkelijk kan pakken, heeft ze in ieder geval genoeg groente binnen en minder behoefte aan frikandel broodjes. Dus het helpt wel degelijk. Zeker in deze tijd, als ze moe en nat van school komen is het aantrekkelijk als er altijd een pan soep met veel groente klaar staat.


Maar in de schoolpauze fietsen ze naar de supermarkt, de bekende broodjes en een blikje energy. Echt, ik zie ze zo vaak. En dan helpt het niet als er thuis genoeg ander eten is. 

Been there, done that! 

80 kilo op die leeftijd is echt veel te zwaar. Dat is eerder het gewicht van een volwassen vrouw (en dan nog afhankelijk van de leeftijd). Ik zou inderdaad samen naar de huisarts gaan voor een verwijzing naar een kinderdiëtiste. 

Uiteindelijk moet haar voedingspatroon en kennis over voeding gewoon veranderen. Wat is nu werkelijk gezond en wat niet? Spelen er dingen op school of thuis waar ze last van heeft (dus emotie eten). 

En daarnaast natuurlijk bewegen! Ga samen wandelen dat is net ze effectief als hardlopen (wat met obesitas ook niet zo goed is voor het lichaam). Ze kan ondertussen spotify opzetten bijvoorbeeld of luisterboeken. Ook zwemmen en fietsen is beter dan altijd brengen met de auto. En kijk naar een andere georganiseerde sport. Daarnaast hebben veel fysiotherapeuten tegenwoordig een clubje voor kinderen met overgewicht (bewegen onder toezicht met gelijkgestemden).

Fourtyfour schreef op 31-10-2023 om 09:06:

[..]

Maar in de schoolpauze fietsen ze naar de supermarkt, de bekende broodjes en een blikje energy. Echt, ik zie ze zo vaak. En dan helpt het niet als er thuis genoeg ander eten is.

Been there, done that!

Dat is toch geen reden om thuis geen gezond voedsel klaar te hebben? 
Om nou onder het motto “ze doen het buitenshuis toch” bij voorbaat je handen in de lucht te gooien lijkt me ook niet helpen. Je kunt in ieder geval je kinderen leren dat gezond eten ook lekker is. En dan krijgt ze in ieder geval genoeg vezels en vitamines binnen. Thuis overal snoep, chips en limonade klaar hebben staan leert kinderen geen gezond eetgedrag aan. Calorieën gaan lopen tellen trouwens ook niet. Sporten hoeft niet, elke dag fietsen en wandelen is genoeg. Van sporten krijg je wel meer spieren en dat helpt bij de verbranding, maar afvallen doe je er inderdaad niet van. Je bent best een tijd bezig voor je 300 calorieën verbrand hebt en die zitten er zo weer aan als je dan vervolgens aan de energy drank gaat. Van mij zouden alle energy dranken morgen verboden mogen worden trouwens, want er zit werkelijk geen een positief aspect aan, maar dat terzijde.

dan

dan

31-10-2023 om 11:46

AnnaPollewop schreef op 31-10-2023 om 09:13:

[..]

Dat is toch geen reden om thuis geen gezond voedsel klaar te hebben?
Om nou onder het motto “ze doen het buitenshuis toch” bij voorbaat je handen in de lucht te gooien lijkt me ook niet helpen. Je kunt in ieder geval je kinderen leren dat gezond eten ook lekker is. En dan krijgt ze in ieder geval genoeg vezels en vitamines binnen. Thuis overal snoep, chips en limonade klaar hebben staan leert kinderen geen gezond eetgedrag aan. Calorieën gaan lopen tellen trouwens ook niet. Sporten hoeft niet, elke dag fietsen en wandelen is genoeg. Van sporten krijg je wel meer spieren en dat helpt bij de verbranding, maar afvallen doe je er inderdaad niet van. Je bent best een tijd bezig voor je 300 calorieën verbrand hebt en die zitten er zo weer aan als je dan vervolgens aan de energy drank gaat. Van mij zouden alle energy dranken morgen verboden mogen worden trouwens, want er zit werkelijk geen een positief aspect aan, maar dat terzijde.

Er zijn inderdaad genoeg gezonde tussendoortjes te vinden of ook zelf te maken die ook nog erg lekker zijn. Handig om die voor het pakken te hebben op momenten dat ze tussendoor iets wil eten. Misschien goed opletten wat ze meeneemt als lunch naar school (en of ze het ook opeet). Ook hier valt heel veel winst te behalen. Het is van belang dat ze merkt dat gezonder leven niet inhoudt dat je alleen maar sla eet. Een volkoren wrap met een gezonde vulling, liefst ook wat groente erin verwerkt en eventueel ei is enorm lekker. 

Haar dwingen om te gaan sporten zal niet werken, samen regelmatig wandelen is beter en zo bouwt ze ook conditie op. Ik ben dan wel volwassen maar heb ook periodes gehad dat ik bewust geen veterschoenen aantrok omdat ik die amper dicht kreeg, nu gaat dat al stukken beter. Dit soort dingen stimuleert om op de gezondere manier verder te gaan en ook tegenslagen horen erbij. 

Theekopje schreef op 31-10-2023 om 07:21:

[..]

Wat een flauwe reactie.


 

Als een hele zak pepernoten het aanbod is dat het meisje thuis heeft dan is zoveel overgewicht toch..uh.. vrij logisch? 
Waarom gaan sleutelen aan het meisje als het probleem thuis ligt? 

AnnaPollewop schreef op 31-10-2023 om 09:13:

[..]

Dat is toch geen reden om thuis geen gezond voedsel klaar te hebben?
Om nou onder het motto “ze doen het buitenshuis toch” bij voorbaat je handen in de lucht te gooien lijkt me ook niet helpen. Je kunt in ieder geval je kinderen leren dat gezond eten ook lekker is. En dan krijgt ze in ieder geval genoeg vezels en vitamines binnen. Thuis overal snoep, chips en limonade klaar hebben staan leert kinderen geen gezond eetgedrag aan. Calorieën gaan lopen tellen trouwens ook niet. Sporten hoeft niet, elke dag fietsen en wandelen is genoeg. Van sporten krijg je wel meer spieren en dat helpt bij de verbranding, maar afvallen doe je er inderdaad niet van. Je bent best een tijd bezig voor je 300 calorieën verbrand hebt en die zitten er zo weer aan als je dan vervolgens aan de energy drank gaat. Van mij zouden alle energy dranken morgen verboden mogen worden trouwens, want er zit werkelijk geen een positief aspect aan, maar dat terzijde.

" Dat laatste is niet helemaal waar, als je zorgt dat er ook altijd lekkere gezonde dingen zijn die ze makkelijk kan pakken, heeft ze in ieder geval genoeg groente binnen en minder behoefte aan frikandel broodjes. Dus het helpt wel degelijk. Zeker in deze tijd, als ze moe en nat van school komen is het aantrekkelijk als er altijd een pan soep met veel groente klaar staat"


Als reactie op jouw 2 posts; ik ben het met je eens dat een goed voorbeeld geven en gezonde voeding in huis hebben en aanbieden een goede zaak is. Maar dat helpt niet elke puber dus " het helpt wel degelijk" is echt puber afhankelijk. Ik had ook altijd een ruime keuze aan gezonde producten in huis of inderdaad soep. Mijn ene puber at het wel, de ander liep er met een grote boog omheen. Al doe je als ouder nog zo je best, het werkt echt niet altijd.

Ik heb 800 leerlingen op mijn school en een zeer groot deel neemt een gezonde lunch mee naar school. Ouders hebben het in huis en geven het mee en leren zo hun kinderen wat gezond is en niet. Echter eten de meeste leerlingen het niet op; vaak bij aankomst op school wordt het in de afvalbak gegooid, die bakken zitten 'smorgens vroeg al overvol en scoren liever wat bij de super. Opvoeding en het goede voorbeeld geven is niet perse de oplossing. 

Gingergirl schreef op 31-10-2023 om 13:00:

[..]

" Dat laatste is niet helemaal waar, als je zorgt dat er ook altijd lekkere gezonde dingen zijn die ze makkelijk kan pakken, heeft ze in ieder geval genoeg groente binnen en minder behoefte aan frikandel broodjes. Dus het helpt wel degelijk. Zeker in deze tijd, als ze moe en nat van school komen is het aantrekkelijk als er altijd een pan soep met veel groente klaar staat"


Als reactie op jouw 2 posts; ik ben het met je eens dat een goed voorbeeld geven en gezonde voeding in huis hebben en aanbieden een goede zaak is. Maar dat helpt niet elke puber dus " het helpt wel degelijk" is echt puber afhankelijk. Ik had ook altijd een ruime keuze aan gezonde producten in huis of inderdaad soep. Mijn ene puber at het wel, de ander liep er met een grote boog omheen. Al doe je als ouder nog zo je best, het werkt echt niet altijd.

Ik heb 800 leerlingen op mijn school en een zeer groot deel neemt een gezonde lunch mee naar school. Ouders hebben het in huis en geven het mee en leren zo hun kinderen wat gezond is en niet. Echter eten de meeste leerlingen het niet op; vaak bij aankomst op school wordt het in de afvalbak gegooid, die bakken zitten 'smorgens vroeg al overvol en scoren liever wat bij de super. Opvoeding en het goede voorbeeld geven is niet perse de oplossing.

Eens dat het niet voor elke puber werkt, ik zie hier thuis ook al grote verschillen. Als je het niet aanbiedt werkt het echter al helemaal niet. Gezond eten meegeven deed ik eigenlijk nooit, als ze zelf wat klaarmaken is het prima maar ik ga niks opdringen. Inderdaad leidt dat alleen maar tot weggooien of frustratie bij mij omdat het beschimmeld onderin de tas opduikt. Toen mijn oudste al uit huis was vond ik in haar kamer nog verstopte broodjes… overigens had ze die zelf wel klaargemaakt maar opeten lukte op school niet door de prikkels, zij is niet bepaald te dik.

Ik heb er eentje die wel te dik werd, juist van gezond eten, toen hij op stage ging. Want hij ging ineens ‘s morgens ontbijten, op stage lunchen, er was altijd wel ergens taart, dan waren er ook wel weer broodjes over van een overleg, ‘s avonds aten we warm en naar bed nam hij dan ook nog wat overgebleven eten mee… als je dan geen tiener meer bent begint de weegschaal toch te protesteren. Inmiddels gaat dat alweer een stuk beter. En ik heb er eentje die vooral snoep eet, maar ondertussen niet bepaald dik te noemen is. Daar heb ik ook niet echt antwoord op.

Dus je hebt helemaal gelijk, het is geen sluitende oplossing maar als je van koken houdt is het wel een leukere aanpak om voor gezonde soep, brood en snacks te zorgen dan je steeds te lopen ergeren…

Ik zou bij een 13-jarige niet zo gauw op de “lijn” gaan sturen, dus niet preken dat ze te dik wordt maar wel op meer bewegen gewoon omdat dat gezonder is; en kijken of er redenen zijn voor het snoepen (emotie eten) en toch ook zorgen dat er minder snaai voorhanden is. En of het waar is weet ik niet, maar ik heb wel eens gelezen dat dochters van slanke moeders eerder dik worden en andersom, dus het kan ook helpen om zelf flink aan te komen… hier thuis klopt het, ik ben de zwaarste van iedereen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.