Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mees

Mees

14-09-2009 om 21:30

Drink-gedrag

Ik heb een vraagje, is het erg als ik iedere dag 2 glazen rode wijn drink? En drinken jullie regelmatig?

Ik vind het heerlijk om in de avond een wijntje te drinken. Kan me er ook echt op verheugen. Maar ergens heb ik wel eens gehoord dat het geen gewoonte mag worden, en dat je eigenlijk 2 alcoholloze dagen per week moet hebben.
Maar hoe doen ze dat dan in frankrijk?

Ergens voel ik me een alcoholist, met de 2 glazen wijn, ha ha.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jakiro

Jakiro

14-09-2009 om 21:44

Kenmerken

Eén van de kenmerken van alcoholisme is het ritme, iedere dag 2 glaasje is op zich al een reden om aan alcoholisme te denken.
Maar een gewetensvraagje; hoe doe je dat als je kind om 11 uur 's avonds zo ziek wordt dat je stantepede naar het ziekenhuis moet....met 2 glazen wijn achter je kiezen en misschien een te hoog promillage om veilig te kunnen rijden.
Jakiro

Ik denk

ik denk dat de vraag is; wat gebeurt er met als als je een dag overslaat?
wordt je dan chagrijnig? nerveus,trillerig,kortom heb je er last van als je een dag geen wijn drinkt?
als je zonder moeite 1 of 2 dagen over kan slaan,denk ik niet dat je verslaafd bent.
probeer het eens uit zou ik zeggen.

Regelmatig

ik drink regelmatig een wijntje,als ik samen met mijn man ga koken nemen we altijd een glaasje wijn tijdens het koken,vinden we gezellig.
als mijn man niet thuis is)ploegendienst),en ik alleen ga koken,heb ik ook geen behoefte aan wijn,ik vind alleen drinken gewoon niet gezellig.

Lynxe

Lynxe

14-09-2009 om 23:15

Jakiro

Als je twee glazen drinkt rond etenstijd, dan zit je 's-avonds om 11 uur wel safe qua promillage.
Maar een ongeluk kan natuurlijk ook vlak na het eten gebeuren. Dus dan wordt het een taxi.
Lynxe

Lynna

Lynna

15-09-2009 om 06:33

1 glas

Ik heb laatst weer gelezen dat het drinken van 1 glas per dag het meest gezond voor je is.

Ik vind twee ook wel veel elke dag. Hoewel mijn vader elke dag 4/5 glazen bier dronk en daar echt helemaal geen last van had (hij ging dan absoluut niet meer met de auto op stap).

Laminaat

Laminaat

15-09-2009 om 08:27

Niks mis mee

Mees,

Twee a drie glazen per dag (afhankelijk van je gewicht) is niet ongezond. Volgens velen zelfs juist gezond. Als jij dat leuk vindt en er van geniet, moet je dat vooral blijven doen. Van een paar glaasjes is nooit iemand doodgegaan. Ik hou zelf meer van een keer per maand echt doorzakken en dat is volgens mij een stuk schadelijker.
Groetjes,
Laminaat

maan.

maan.

15-09-2009 om 10:06

Gezond?

Mijn moeder drinkt bijna elke avond wijn.. eigenlijk op doktersadvies!!

Ze heeft een minder goede doorbloeding en altijd koude voeten. Dit schijnt redelijk te helpen, want volgens mij gaan je aderen dan iets beter doorstromen ofzo ik weet het niet precies.

Puck2

Puck2

15-09-2009 om 10:11

Probeer minder

Mees, maakt het veel uit voor jou of anderen het nu te veel vinden of niet. Je schrijft dat je je een alcoholist voelt. JIJ voelt je er dus niet prettig bij. Dat op zich is toch al reden om eens te proberen minder te drinken, ongeacht wat anderen ervan denken.

Guinevere

Guinevere

15-09-2009 om 10:45

Kleiner glas

Grappig, ik had ook laatst een draadje om van mijn 2 glazen wijn per dag af te komen, maar dan omdat ik 2 kilo te zwaar was geworden naar mijn smaak. Overigens drinken wij alleen bij het eten.
Ik heb de grote rode wijnglazen ingeruild voor kleine portglazen. Heb ik toch mijn 2 glazen wijn! Als het erg gezellig is aan tafel nemen we er nog eentje extra, en als we een rustig dagje hebben nemen we maar één glaasje. Eigenlijk een half glas dus.
Wat ook helpt is een groot glas fris of water drinken voordat je de wijn aanbreekt. Dan drink je het tenminste niet om je dorst te lessen, maar alleen omdat het lekker is.

Jakiro

Jakiro

15-09-2009 om 10:46

Verdere uitleg

In de eerste plaats drink ik zelf nooit alcohol, dus wat dat betreft snap ik de wijn-vraag niet. (wijn is toch vies ??? )
En verder vind ik het onverantwoord om als ouder iets te nuttigen wat je concentratie- en handelvermogen aantast als je de zorg voor je minderjarige kinderen hebt. Ongeacht of dat nu (soft)drugs of alcohol is.
Zuiver gezien is 1 à 2 glazen wijn op een dag, voor je bloedvaten redelijk gezond. Alleen, wil je onder de probleemgrens blijven, zou je, als vrouw maximaal 10 glzen alcohol per wek mogen drinken en 2 volledig aloholloze dagen. Voldoe je aan beide niet, moet je je inderdaad achter je oren krabben of je nog gezond bezig bent, of net over de grens aan het gaan bent.
Ik heb veel op de SEH gewerkt en als ik een kindje kreeg, die bijvoorbeeld gevallen was en daarbij een ouder die naar alcohol rook (je kan niet ruiken hoeveel alcohol), gingen er bij iedereen alarmbellen rinkelen.
Mijn schoonouders drinken/dronken ook iedere dag 2 glaasjes wijn rondom het eten. Totdat ze een keer op mijn kinderen pastten, niet dronken en dat glaasje wijn ontzettend mistten en zelfs een beetje kriebelig werden. Toen zijn ze maar eens flink gaan nadenken en hebben ze de gewoonte aan de kant gezet. Ze genieten er nu overigns veel meer van.
Jakiro

Tihama

Tihama

15-09-2009 om 11:16

Tja

Je kunt eens proberen hoe het voelt als je eens een week niet drinkt. Als je daar moeite mee hebt, dan denk ik dat je je zorgen moet maken. Het gaat dan niet over de vraag of 2 glazen wel of niet gezond is, maar vooral omdat je afhankelijk blijkt te zijn van alcohol.

Ik drink zelden. Ik schat dat ik ongeveer 2-3 glazen per maand drink. Ik voel me na 2 glazen wijn licht worden in mijn hoofd en dat vind ik een onaangenaam gevoel. Om die reden drink ik ook eigenlijk nooit als ik ergens anders ben. Ik ben graag helder. Thuis heb ik geen zin om een hele fles wijn open te maken voor een paar glazen. Ergo: de consumptie blijft beperkt. Mijn man zit er net zo in.

Waarom drink je die 2 glazen? Is het echt om de smaak? Of is het om het effect?
Als het gaat om de smaak is het misschien de moeite waard om eens wat meer te proberen in de sapafdeling van de supermarkt. Ik verslind zelf de Spa Fruit Bosvruchten. Het is geen wijn, maar het is ook geen frisdrank of zuivel.
En als het gaat om het effect.....tja, dan vind ik het al snel te veel, want dan zoek je bewust naar een verdovend effect.

Tihama

Guinevere

Guinevere

15-09-2009 om 11:20

Gezelliger? en boterhamist

Wijn is helemaal niet gezelliger dan fris, wel lekkerder (vind ik).
Jakiro, waarom gaan gelijk alle alarmbellen rinkelen als een ouder bij de SEH naar alcohol ruikt? Gaat dat niet een beetje te ver?
En met mijn hoeveelheid wijn per dag ben ik prima in staat om de verantwoording over mijn kinderen te dragen. Er is nogal een fors verschil tussen 2 glazen/glaasjes wijn en ladderzat onderuit hangen. Dat laatste moet je al helemaal nooit doen, en zéker niet voor de neus van je kinderen, lekker voorbeeld voor ze.
Nog iets: als ik mijn dagelijkse glaasje wijn mis als ik het niet heb, ben ik dan een alcoholist??? Ik mis het ook als ik mijn bruine boterham niet eet, ben ik dan ook een boterhamist?

emma43

emma43

15-09-2009 om 11:29

Wat maakt het uit.....

ik drink zelf nooit,ik vind het niet lekker en omdat ik nooit drink,kan 1 slokje al teveel zijn.Mijn man vindt een wijntje 's avonds wel lekker.Hij drinkt 1 of 2 glaasjes.Waarom niet!Na een dag werken,als thuis ook alles gedaan is ,ploft hij op de bank,even bijkletsen,t.v aan ,hij een wijntje en ik een kopje thee,gezellig toch!De 1 rookt 's avonds op de bank,de ander drinkt een wijntje ,een ander eet een zak chips leeg.Wat maakt het uit,ieder zijn plezier.
2 wijntjes vind ik kunnen,hoor 's avonds.lijkt me niet teveel.En je weet en voelt zelf toch wel hoeveel je kunt hebben.
Nee hoor Mees,geniet lekker van je wijntje.

Tineke

Tineke

15-09-2009 om 11:36

Zoet

Ik drink helemaal nooit, maar ken mensen die graag wijn drinken voor de lekkere smaak. Frisdranken zijn allemaal te zoet, en je bent ook wel een keer klaar met thee, koffie, water.
Wat is er dan nog meer dan alcoholische drank?

Tineke

Tineke

15-09-2009 om 11:44

Maar emma

"De 1 rookt \'s avonds op de bank,de ander drinkt een wijntje ,een ander eet een zak chips leeg."
Ehm, daarmee stel je dat iedereen iets ongezonds/ verslavends/ nodig heeft voor 's avonds op de bank. Behalve dat ik geen van jouw drie voorbeelden nodig heb, ben ik het er ook gewoon niet mee eens met je voorbeelden. Ze zijn niet gelijk. Wijn kan misschien nog ergens goed voor zijn, roken is dat per definitie niet.
Natuurlijk mag iedereen genieten van 's avonds op de bank met iets lekkers. Maar er zijn grenzen, en je bent aan je kinderen, je evt, partner, en aan jezelf verplicht die grenzen goed te bewaken.

Tihama

Tihama

15-09-2009 om 11:53

Lorwyn

Ja, ik herken dat. Vooral mijn moeder had er een handje van 'doe niet zo ongezellig, pak nou een drankje'. Ik heb nooit begrepen wat gezelligheid en alcohol met elkaar te maken zouden moeten hebben. Vooral de sociale druk die er mee uitgeoefend wordt stoort me.

Tihama

Tineke

Tineke

15-09-2009 om 12:01

Ongezellig

Ik zat pas in een groep mensen: "even proosten met de wijndrinkers"
Daar zat ik dan met mijn colaatje...dat voelde toen wel even als heel ongezellig!

Guinevere

Guinevere

15-09-2009 om 12:04

Proost

Ach Kaatje, wij proosten hier thuis zelfs met onze beker melk...dat vindt onze 7-jarige zo leuk om te doen. En dan zegt hij: "Op de wedstrijd!" of wat dan ook.
Wel een rare gewoonte om niet-drinkers alcohol op te dringen, moet toch iedereen zelf weten. Bezoekers die hier komen en nog moeten rijden, en dus om die reden niet drinken bied ik altijd wel een slaapplaats aan.

Ongezellig

Dat het zonder drank ongezellig moet zijn slaat nergens op, lijkt wel of mensen die dat roepen zelf een medestander/excuus zoeken voor zichzelf. Net als mensen die jouw ongezellig noemen als je op een verjaardag geen gebak/taart hoeft omdat je er geen trek in hebt of omdat je wat gewicht kwijt wil/moet raken. Als dat commentaar overal op, laat mensen lekker zelf beslissen wat ze wel of niet eten en drinken.

emma43

emma43

15-09-2009 om 12:28

K.heksenvet

Natuurlijk zijn er grenzen,maar als je 2 wijntjes drinkt en je kunt daar goed tegen dan bewaak je je grens toch ook??En het gaat hier toch om 2 wijntjes???
Ik zelf drink niet,absoluut niets,omdat ik het niet lekker vind en omdat ik er niet tegen kan.Ik reageer heel heftig op alcolhol,dus weet ik dat ik het niet moet doen.
Ik heb wel graag iets te snoepen 's avonds.Geen hele zak chips,maar wel een klein schaaltje,chips ,nootjes ,een toastje.Kan voor de een teveel zijn,maar ik kan het hebben.
Roken doen we niet,maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die een sigaretje nog wel nodig hebben.Ik zeg inderdaad altijd: ik rook niet ,ik drink niet,als ik dan ook niet mag snoepen.
En inderdaad ,als ik zo rond kijk in mijn omgeving zie ik veel mensen met een wijntje,chipje of sigaretje op de bank.
Roken is inderdaad jammer,dat lukt vaak niet met enkel 's avonds een sigaretje.Iemand die rookt doet dat vaak heel de dag,hoewel ik ook een paar kennissen heb die alleen op feestjes roken of als de kinderen er niet bij zijn.Als die gene daar behoefte aan hebben,wie ben ik dan om daar over te oordelen.
Dat bedoelde ik maar,zolang je zelf weet wat je kunt hebben en hoeveel,geniet er dan van.
Ik ga 's avonds echt zoeken naar iets te knabbelen,misschien erg ongezsond,maar zolang ik er geen last van heb en niet zwaarder word?????
Mijn man drinkt een wijntje,maar zolang hij er gewoon helder door blijft denken????

emma43

emma43

15-09-2009 om 12:39

Ongezellig.

Inderdaad erg ongezellig dat gezeur op feestjes om je toch maar aan de alcohol te krijgen.
Zelfs op familie-verjaardagen.Zo vervelend,en ik krijg slaap als ik alcohol drink,dus ik word er niet gezelliger van.Plus dat ik een dochter heb die alcohol ontzettens spannend vindt en niet snapt waarom ik het niet lekker vind en nooit drink.Ik heb al een paar keer uitgelegd dat ik er niet blij mee ben.Eigenlijk maakt het niet uit,een paar drinken is ook lastig,als mijn man na een paar drankjes ,fris wil,krijgt hij ook als antwoord,joh,niet zo flauw,neem er nog 1.

Vic

Vic

15-09-2009 om 12:54

Wijn, nootjes en sigaretten

Ik drink een of twee glazen wijn per dag, maar ook wel eens een dagje niet. Zolang ik nog niet ga bibberen of chagrijnig word als ik niet drink, denk ik dat mijn alcoholisme wel meevalt. Roken doe ik ook, maar dat is tegenwoordig een nogal ongezellige bezigheid (buiten in de kou). En af en toe een schaaltje nootjes of chips, daar zie ik al helemaal het kwaad niet van in.

Katrien

Katrien

15-09-2009 om 13:12

Lorwyn, tihama

Ik heb dan blijkbaar geluk want als enige in de familie die zelden meedrinkt, krijg ik daar nooit een opmerking over. Meer zelfs, als ik bij mijn zussen of moeder ga eten, halen ze altijd speciaal voor mij iets lekkers om te drinken (geen frisdrank) zodat ik me niet tot water of vruchtensap moet beperken.

Ik drink wel af en toe een half glaasje champagne mee als er iets te vieren valt.

Katrien

Jakiro

Jakiro

15-09-2009 om 13:36

Alarmbellen

Een kind met een trauma en een ouder die naar alcohol ruikt...
Is er teveel alcohol gebruikt ? Gebeurt het vaker ? Is er wel genoeg toezicht op het kind ? Of is de ouder altijd beneveld ? Is dit een gevolg van alcoholmisbruik van de ouder of gewoon pure, domme pech ?
Allemaal vragen waar je een antwoord op wil vinden, want stel nou dat er wel alcoholmisbruik is, is het kind daar dan nog wel op de goede plek ? Heeft de ouder dan professionele hulp nodig ?
En zoals ik al zei, je kan niet ruiken hoeveel alcohol iemand op heeft, maar als het net genuttigd is, ruik je de alcohol wel. Zeker door iemand die niet gedronken heeft.
Als je als ouder er voor 100% van overtuigd bent, dat hetgeen wat jij drinkt en binnen de meermalen hier vertelde norm ligt (1 à 2 glazen per dag), geen invloed heeft op je zorgcapaciteiten en je handelsbekwaamheid, zou ik gewoon lekker dat wijntje blijven drinken. Maar als je, zoals Mees zelf zegt, eigenlijk twijfelt of je nog wel zo goed bezig bent, dan ben je dus de grens over.
En als je je bruine boterham met kaas ontzettend mist en sjachie wordt als je hem niet eet, blijf hem gewoon eten dan. Voordat een bruine boterham met kaas doorslaat van gezond naar slecht, moet je er een stuk of 20 op een dag eten. Dus blijf maar lekker boterhamist dan, is voor niemand schadelijk. (of je moet je hele leven lang alleen maar boterhammen met kaas eten, dan is het weer wel ongezond)
En oh ja, iedereen doet wel iets slechts (ik rook bijvoorbeel), maar zodra je met dat slechte je kinderen in gevaar brengt of een potentieel gevaar bent, ga je naar mijn mening een grens over.
Jakiro

Kiki

Kiki

15-09-2009 om 13:37

Mijn man is geheelonthouder

drinkt helemaal niets. Mijn familie aan de ene kant is een echte Scheveningse familie van, excusez le moi, zuipers.
De eerste keer dat hij bij mijn familie over de vloer kwam alweer 9 jaar geleden vroeg hij om iets fris.
Toen kreeg hij bier in zijn handen geduwd, want bier is fris. Want drank is jenever

Mijn vader overigens is een matige drinker, maar mijn moeder drinkt ook rustig meerdere wijntjes op verjaardagen voor de gezelligheid.
Mijn schoonvader en zwager zijn zware drinkers, die zou ik 's avonds niet zonder mijn schoonmoeder laten oppassen.
Mijn familie heeft leren accepteren dat mijn man niet drinkt en mijn schoonouders uiteraard ook. Ze snappen er niets van, maar dringen het niet, meer, op.

Ik drink zelf graag een wijntje op zijn tijd, als ik uit eten ben of op verjaardagen ofzo. Dus niet zo veel, ik moet zeggen dat ik sinds ik samen ben met mijn man ook niet zo veel meer drink.
Maar ik vind de reacties over twee glaasjes wijn best overdreven. Ik vind het niet overdreven veel en ik sluit me aan bij de reacties dat het pas een probleem is als JIJ het een probleem vindt.

Maar ik ben sowieso ongezond want ik rook als ik niet zwanger ben en geen borstvoeding geef en er geen kinderen bij zijn.

margje van dijk

margje van dijk

15-09-2009 om 13:49

Dagelijks en gezellig

Ik drink vrijwel dagelijks 1 glas wijn of port of heel soms een whiskytje rond 11 uur 's avonds. Al jaren. Ik neem er nooit twee, en ik sla het ook vrijwel nooit over. En áls ik het dan toch een keer niet doe omdat ik bv. vergeten ben nieuwe te kopen, dan kan ik prima zonder. En áls ik dan eens 2 glazen neem (bv. op een feestje), dan voel ik het meteen en ik vind dat niet prettig.

Ik ben dus geen type dat neigt naar alcoholist-zijn. Ik denk dat het heel anders is als ik direct na het eten al zou beginnen te verlangen naar dat glas wijn. Of als ik echt de verleiding zou moeten verdrukken om mezelf nog eens in te schenken.

Ik denk dat je heel helder moet bedenken wat voor type je bent voordat je eigen alcoholpatroon kunt beoordelen.

Verder, qua gezelligheid: als er een toast gebracht wordt "voor de wijndrinkers", zoals Kaatje beschreef, dan zou ik niet eens zién dat iemand op dat moment cola drinkt. Een toast gaat om het moment, de reden van de toast, niet om wat er in je glas zit. Dus Kaatje, ik zou me daar geen moment ongezellig onder voelen.

Dat anderen je overhalen om ook gezellig een drankje te nemen vind ik iets anders (dat zou ik ook nooit doen).

Overigens vond mijn moeder het vroeger ongezellig als je de dikke plak cake of kruidkoek afsloeg die ze tweemaal daags bij de koffie serveerde. Ik heb er jaren over gedaan om het normaal te kunnen vinden dat je niet de hele dag koek en cake hoeft te eten om het gezellig te hebben.

Margje

Mamvantwee

Mamvantwee

15-09-2009 om 13:51

Stadia

Ik heb eens op Wiki gekeken en vond dit artikel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alcoholisme#Stadia_in_de_ontwikkeling_van_alcoholisme

Die stadia lijken me wel veelzeggend: vind je zelf dat je nog in stadium 1 of al in stadium 2 zit?

groet, Mamvantwee

Mamvantwee

Mamvantwee

15-09-2009 om 13:54

Overigens wel matig geschreven

Dat artikel is bij nader inzien niet geschreven door een talent, als je het mij vraagt...en Waarheid is op internet ook maar een relatief begrip, dus hang mij niet op aan dit soort 'feiten'...

groet, Mamvantwee

Mees

Mees

15-09-2009 om 14:46

Reactie

Oke, even eerlijk: ik denk dat ik die 2 glazen drink voor het effect. (natuurlijk vind ik het ook lekker)
Ik kan er makkelijker door inslapen, en het vervaagt mijn zorgen iets. (relatieproblemen)
Ik begin pas met een glas wijn als de kinderen al ruim op bed liggen.

Maar ik kan ook een dag zonder, ik wordt er niet sjagareinig van of bibberig ofzo, maar vind het wel jammer, alsof er iets mist. Net als wanneer er iets mist als ik savonds niet iets lekkers te knabbelen heb.

Nu wil ik ook wel eens af van die cellulite, en 3 kilotjes minder, en dan is de alcohol laten staan ook wel wat beter...

Ach

ik krijg redelijk vaak commentaar op mijn cola, veel mensen vinden dat ik te veel cola drink, dat schijnt erg ognezond te zijn.

NU drink ik nooit alcohol omdat ik er niet tegen kan, nooit koffie omdat ik het niet lekker vind, ik rook ook al een tijd niet meer omdat dat helemaal ongezond was.

Enige wat ik nog heb ik mijn halve liter cola per dag, dus PECH als het ongezond is, ik vind dat ik deze milde verslaving mezelf gewoon mag gunnen.

(overigens lonken de sigaretten weer regelmatig...)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.