Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2019 om 10:32

Duofiets

Ik weet even niet onder welke rubriek dit moet vallen. De keuze is op gezondheid gevallen

Even eerst een juichmomentje: het kan ook een positief gaan. Ik heb een aanvraag gedaan voor een duofiets. En zonder omhaal lijk ik daar toestemming voor te krijgen, dus ik was eigenlijk perplex. Ik lees vaak zoveel gedoe met de WMO, waarom zou het bij mij dan zo vlot gaan? Men vindt wel dat ik een goede parkeerplek (droog kunnen staan) voor de fiets moet hebben, nou dat kan opgelost worden en men wil ook dat we even een proefrit maken om te kijken of het ons wel bevalt, dat gaan we ook doen.

De vraag die ik nu heb voor mensen die er al een gebruiken is of een vierwiel-duofiets prettig in gebruik is. Waarschijnlijk is de fiets waar we op mogen proefdraaien een driewieler, maar ik heb het gevoel dat wij meer aan een vierwieler hebben. Wat ik bij de leveranciers zie is dat je op een driewieler meer naar voren trapt omdat je lager bij de grond zit en meer op een stoel dan op een zadel. Bij de vierwieler lijkt het meer op 'echt' fietsen. Hoger en meer naar beneden trappend en op een zadel. Het probleem bij mij is niet dat ik de duofiets nodig heb omdat ik te weinig spierkracht heb in mijn benen, het gaat er bij mij om dat ik niet meer alleen durf te fietsen. Ik vind het juist prettig om nog zoveel mogelijk te kunnen bewegen als op een normale fiets. Nog een voordeel van vier wielen lijkt mij de 'wegligging'. Met vier wielen staat hij stabieler. En voor ons niet onbelangrijk... je kunt er meer op meenemen. Je kunt er een flinke bak of mand op zetten waar aardig wat in kan. Bij de driewieler is dat bescheidener.

Nadeel van de vierwieler lijkt de wendbaarheid. Een bocht gaat 'logger'. De breedte lijkt me niet echt anders. De achterwielen hebben evenveel ruimte nodig, dus smalle paadjes zijn ook daarmee smal.

Ik ben benieuwd naar ervaringsverhalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2019 om 10:34

een positief

een had eens moeten zijn

Iris

Iris

13-07-2019 om 13:09

Draadje pas gezien?

https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/fietsen-met-dementie-ervaringen-duofiets

Wij hebben ze toen allebei geprobeerd, bij verschillende leveranciers. De vierwieler vond ik niet wendbaar en voor mijn dochter kon hij niet laag genoeg gezet worden (ze is pas 10). Bij de driewieler konden er verschillende zitjes op. Inderdaad meer zitten dan fietsen, maar dat vind ik wel lekker hoor.

Sowieso zou ik voor de elektrische variant gaan, zelfs als je gewoon goed kan fietsen, het is echt een hele zware fiets.

Marie

Marie

13-07-2019 om 13:13

Met wie ga je fietsen?

De fiets is voor jezelf? Wie gaat er dan met je mee fietsen?
Is een tandem geen optie?

Ik zie wel eens duo-fietsen en ik vind ze behoorlijk breed.

Iris

Iris

13-07-2019 om 13:33

Duo-fietsen

zijn breed, maar het is een stuk gezelliger fietsen dan achter elkaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2019 om 13:36

Iris

Ik ga snel kijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2019 om 13:44

Met mijn man

Man gaat in de zomer weleens alleen fietsen en dat gun ik hem ook van harte. Maar ik mis dat soort uitstapjes wel. Ik kan ook nooit mee naar bijvoorbeeld een tuincentrum, lopend heen en terug is zonder "vracht" prima te doen, met niet. Met de fiets naar een evenement.. gaat niet. Dan zou iemand anders met mij kunnen fietsen, man vindt niet alles wat ik interessant vind leuk. Het komt er dus op neer dat mijn wereld weer ruimer wordt met een duofiets. Helaas wel met afhankelijkheid van een ander, maar dat moet ik accepteren.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2019 om 14:02

Iris

Ik heb het nu gelezen. Er is ook een ander merk dan Van Raam. https://www.4wieler.nl/duofiets

Deze spreekt mij erg aan.

Iris

Iris

13-07-2019 om 14:31

Kaaskopje

Daar ben ik geweest, voor ons was deze fiets het niet (maar ik vond die mand wel erg leuk ).

Je kan deze volgens mij ook huren voor een dag, dan kan je echt goed kijken of het wat voor je is.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2019 om 16:24

Ja klopt

We gaan er een huren bij een verzorgingstehuis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.