Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lidwientje Walg

Lidwientje Walg

26-09-2010 om 10:02

Een beugel

Bij de laatste tandartscontrole vertelde de tandarts dat mijn middelste zo snel mogelijk aan de beugel moest. Hij had namelijk 'mijn gebit' (een overbeet) en als we niet snel ingrepen zou hij in zijn gehemelte gaan bijten, even afgezien van "het esthestische aspect" (en bedankt). Ik wist niet dat dat kon, en als iemand een overbeet heeft ben ik het wel, maar goed. Mijn zoon is zijn hele leven al van de ene hulpverlener naar de andere gesleept en het laatste wat ik daar nou aan wil toevoegen is een orthodontist. Ik keek dus al bedenkelijk, maar de tandarts was zeer resoluut. En toen kwam het: ik moest eigenlijk ook naar een orthodontist in een nabijgelegen plaats! Op mijn opmerking dat ik geen auto heb zei de tandarts dat deze plaats ook heel goed met openbaar vervoer te bereiken was. Uiteindelijk mompelde hij dat als de afstand echt een onoverkomelijk bezwaar was er hier op de hoek ook een orthodentist zat die wel voldeed, en dat ik me daar met spoed moest vervoegen.
Nou zijn er twee dingen waar ik me met terugwerkende kracht nog over opwindt, en de belangrijkste is deze:
waarom verwijst een tandarts in Den Haag iemand speciaal naar een orthodontist in een nabijgelegen plaats? Je maakt mij niet wijs dat er geen goede orthodontisten in Den Haag zijn. Hebben deze mensen afspraken met elkaar? Mijn vertrouwen in de medische noodzaak van de hele ingreep keldert hiermee enorm, en die was al minimaal.
In elk geval heb ik mijn zoon ingeschreven bij de tandarts op de hoek, met de geruststellende gedachte dat de wachtlijst anderhalf jaar was.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

26-09-2010 om 10:11

Mja

Had je zelf de overbeet niet gezien?Je lijkt zo verrast?Ik riep al heel jong dat zeker twee van de drie mijn overbeet hebben..)
Ik zou wel even overleggen met de ortho op de hoek,over die anderhalf jaar.Ik vind dat nogal lang idioot namelijk.Mijn kinderen krijgen ongeveer een maand na de verwijzing van de tandarts een oproep voor een eerste consult!En naders even de gouden gids doorwerken, er zijn vast meer ortho's.
Bastet

Bastet

Bastet

26-09-2010 om 11:11

Lidwientje

Ah,zo'n vermoeden had ik al..
We hebben er hier twee,mijn oudste was bij de ander ook snel aan de beurt.Maarja,je zult wel elke maand hierheen moeten reizen.Het kost wel veel tijd.
Ik zou overigens toch proberen aan het idee te wennen,als ik nu zie wat een prachtig bekkie mijn 18jarige zoon heeft,dan baal ik wel heel erg dat mijn ortho-behandeling niet zo goed was destijds.

Bastet

Bastet

26-09-2010 om 11:19

Overigens

De een is makkelijker te bereiken met OV dan de ander.Dus mocht je toch overwegen hierheen te komen,PM me dan even.Ik heb namelijk zelf een duidelijke voorkeur.)
syldsk apestaartje casema punt nl
bastet

Goede ortho is goud waard

Volgens mij is het zo dat elke tandarts zo zijn voorkeur heeft voor een ortho. Tandartsen en orthodontisten werken namelijk nauw samen. Je tandarts heeft dus blijkbaar goede ervaringen met die bepaalde, ver gelegen ortho. Niet alleen de samenwerking geldt, maar een tandarts ziet van dichtbij tijdens het proces en achteraf de resultaten van een behandeling. Blijkbaar vind de tandarts de resultaten van de ortho om de hoek minder goed?
Ik heb destijds ook gekozen voor de ortho die me aangeraden werd. Was ook even rijden, maar je hoeft vaak maar 1x per 6 tot 8 weken op controle. Ik ben enorm te spreken over de resultaten. Dit in tegenstelling tot wat ik als resultaat gezien heb bij kinderen die door andere ortho's behandeld zijn. (bijv. 2 jaar beugelen en uitbehandeld en dan nog stond het niet recht)
Vraag trouwens ook in je omgeving na waar andere goede ervaringen mee hebben!
Ik kan je helaas geen advies geven in prioriteiten omtrent alle medische behandelingen. Maar als de tandarts er de nadruk op legt, is dat vast niet voor niets....

Dorry

Roosje Katoen

Roosje Katoen

26-09-2010 om 11:47

Hmm

De ene orthodontist zal beter zijn dan de andere, en wellicht wil je tandarts je naar de beste sturen? Als het even kan zou ik er eentje dichtbij nemen, want je moet er in elk geval elke maand heen en in het begin nog vaker.

Naast het esthetische aspect (ik hou zelf ook wel van een mooi gebit) kunnen er ook allerlei andere problemen de kop op steken. Je zou ook een intakegesprek kunnen overwegen om de noodzaak van een behandeling te bepalen.

Bastet

Bastet

26-09-2010 om 12:31

Lidwientje

Bij een grote overbeet heeft het niet alleen te maken met uiterlijk,ook op latere leeftijd kan een overbeet voor medische problemen zorgen.Daarbij kan deze beter verholpen worden in een groeiperiode,omdat de kaken dan ontvankelijker zijn voor veranderingen.Vooral de groeispurt aan het begin van de puberteit is hier ideaal voor.Maar ik kan me niet voorstellen dat er in Den Haag verder geen ortho's zijn.Het zou wel kunnen dat de tandarts je doorverwijst naar Zoetermeer puur vanwege de kortere wachttijden.Om die reden kwam ik ooit bij een oogarts in Den Haag uit,het scheelde acht maanden wachten.

Tirza G.

Tirza G.

26-09-2010 om 12:53

Als het goed is

zijn alle ortho's op een bepaald basisniveau even goed, ik mag toch aannemen dat ze allemaal hun diploma hebben. Ik begrijp je aarzeling helemaal, Lidwientje. Bij de oudste werd de tandarts ook helemaal enthousiast als ze haar snavel opendeed, die zag eindeloze beugelperspectieven. En om het geheel goed te kunnen plaatsen moesten er een paar elementen getrokken worden. Pardon? Gezonde kiezen trekken? Ik doe verdorie een moord voor een paar gezonde kiezen en dan zul je ze er bij haar zo uittrekken? We zijn tot 2, 3 keer toe op consult geweest bij de ortho en elke keer verrasten we iedereen door tóch niet met de behandeling te starten. Het puur cosmetisch effect heb ik namelijk schijt aan. Mijn kinderen zijn bloedstollend mooi, als daar niks scheef aan zou zitten zou het gewoon éng worden. Uiteindelijk zag zelfs ik dat een beugel wel nodig was voor haar (te weinig ruimte in haar bekkie) en warempel, ze is er mee opgeknapt. De puberteit is daar een goeie periode voor, dan is die stand goed te beinvloeden maar bovenal: het wordt nog vergoed ook Overigens is ze al jaren beugelvrij maar moet ze nog áltijd een draadje dragen - dat vertellen ze je er namelijk niet bij (als de beugel er uit gaat, wandelen de tandjes weer net zo hard terug).
Zoon kwam in de beugelleeftijd toen de praktijk was overgenomen door een andere tandarts. Hij heeft waarneembare scheefstand (dat zie ík zelfs), maar dat levert verder geen enkel probleem op. Alles is goed schoon te houden, hij heeft nooit gaatjes en/of tandsteen, kan overal prima bij en er zijn (ook op langere termijn) geen bijt-problemen te verwachten (kiezen sluiten goed op elkaar). TA zegt dus elke keer: als je dat recht wilt zetten, moet je het voor je 18e doen, dan wordt het nog vergoed. And that's it. En dat doenne wij dus niet

Tirza

fladder

fladder

26-09-2010 om 13:27

Toch jammer...

...dat een "verzorgd gebit" zoals iemand dat hier noemt, alleen is weggelegd voor mensen die het zich kunnen veroorloven.

Zoon heeft elementen van zijn "blijvende gebit" scheef in de kaak liggen, er moet flink geopereerd worden, en daarna slotjes. Kosten: 4500 euro. Verzekering weigert te vergoeden. Ik heb dat geld niet.

Jammer, einde verhaal. Volgende week bezoek ik een kaakchirurg voor een 2nd opinion, want tandarts en ortho (leken elkaar erg goed te kennen) waren erg enthousiast voor die beugel, maar ik heb het geld simpelweg niet! Dan maar opereren, en hopen dat de rest toch nog een beetje recht groeit, en dat zoonlief niet de rest van zijn leven geconfronteerd wordt met de gevolgen van zijn moeder-zonder-4500-euro en zijn "niet verzorgde gebit"...

Puck

Puck

26-09-2010 om 14:20

Gevolgen op latere leeftijd

Hier ook een kind met een forse overbeet (14 mm) en die ook met zijn ondertanden zijn gehemelte kon raken. Als de tandarts je met spoed doorverwijst dan is het waarschijnlijk omdat hij van de puberteit-groeispurt gebruik wil maken zoals Bastet al zegt. Behalve de tanden corrigeren moet ook de kaak gecorrigeerd worden en dat gaat nu eenmaal het makkelijkste als een kind in de groei is, dan gaat het veel sneller. Pas als de kaken op de goede "maat" zijn (wordt vaak met een blokbeugel gedaan) volgt het traject om alle tanden en kiezen weer goed op elkaar te laten aansluiten (vaak met een slotjesbeugel). Als jij anderhalf jaar uitstelt dan loop je het risico dat je die groeispurt niet meer kan gebruiken en dat je een veel langer beugeltraject ingaat. En als je helemaal niet behandelt zijn er wel degelijk effecten, o.a. ongelijk afgesleten kiezen die niet meer goed functioneren.

Bastet

Bastet

26-09-2010 om 14:24

Aanvullend

Ik zag de bui al hangen bij mijn drie kinderen,dus heb mij aanvullend verzekerd.En we kunnen allemaal heel meesmuilend doen over uiterlijk,maar god,wat ben ik blij dat ik niet meer zoals vroeger een dusdanige overbeet heb dat ik de vliegen van de muur kan happen.Er is verschil tussen een scheve tand en een zware overbeet.Helaas is bij mij geprobeerd mijn bovenkaak naar achter te brengen en was er geen nabehandeling destijds.Maar bij mijn oudste zoon is juist zijn onderkaak naar voren gegroeid door de beugel,en heeft hij nu geen teruggetrokken onderontwikkelde kin meer.Wat ook vergeten wordt: enorme overbeet maakt je tanden ook veel kwetsbaarder bij valpartijen.

Bastet

Bastet

26-09-2010 om 16:00

Lidwientje

Dat begrijp ik,maar als de overbeet medische problemen kan opleveren,zou ik het toch overwegen.Want na zijn 18e wordt het nauwelijks vergoed,ook als je aanvullend verzekerd bent,en kun je geen gebruik meer maken van de groei.
Bastet

Tijgeroog

Tijgeroog

26-09-2010 om 17:48

Fladder

Bedoel je dat er kiezen die nog niet doorgekomen plat liggen en niet doorkomen omdat ze niet de goede kant op gaan?

fuut

fuut

26-09-2010 om 22:38

Zelfde ortho?

Ik ga met mijn zoon vanuit Den Haag naar een orthodontist in Z'meer (waarschijnlijk dezelfde). Niet omdat de tandarts mij daar naartoe verwees, maar omdat het mij door verschillende mensen werd aangeraden (als de beste in de omgeving). Ik ben inderdaad zeer tevreden. Misschien is het dan toch voor jou de overweging waard? Juist als jouw kind al zoveel medische dingen 'moet', dan is het misschien fijn als de ortho in elk geval goed is.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2010 om 01:29

Op je hoede zijn is prima

Onze tandarts is door gezondheidsproblemen zelf verder gegaan als orthodontist en heeft tandartsen en een mondhygiëniste in de praktijk gehaald. Wij zaten net in die overgangsfase en hebben hem zelf nog als tandarts gehad. Dus wat gebeurde er: hij wilde uiteraard graag het gebit van mijn dochter onder handen nemen en in de beugels zetten. Omdat we aan hem gewend waren en ik helemaal geen probleem met hem had, vond ik het ook heel logisch om hem de beugel te laten doen. Pas in de loop van de tijd ben ik gaan zien dat hij de prijs wel erg maximaal had berekend en er was nog iets waardoor we bij dochter 2 uitgeweken zijn naar de ortho in het ziekenhuis. De jongste had schevere tanden, maar de behandeltijd was veel korter, goedkoper en kind voelde zich er meer op haar gemak. Weet dat allemaal maar eens van te voren...
Ik zou vanwege de wachttijd bij de ortho bij jullie in de buurt, toch overwegen om naar de geadviseerde ortho te gaan. Wie weet was dat de hoofdreden van de tandarts om je naar die praktijk te verwijzen. Als je duidelijk aangeeft dat je je aan het oriënteren bent en graag wilt weten welke kosten je kunt verwachten kun je ook pas beslissen als je er dan een goed gevoel bij krijgt.

Rijswijk?

Ik weet niet waar je ergens in dh woont. Maar in rijswijk zit ook een heel goede. Het is een compleet tandheelkundig centrum. Ben er zelf nog 2 keer geweest ivm afbreken van het draadje achter mijn tanden. (woonde vroeger in lb dus geen complete behandeling daar) en de mensen die ik ken zijn daar ook erg tevreden. Houden ook rekening met je portomonee zover dat lukt en niet zoon lange wachtlijst. We weten nu al dat we over een jaar of 6 met de oudste erheen moeten. Hij heeft nu al een flinke overbeet.
Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanna

Hanna

27-09-2010 om 07:27

Vergelijkbaar

Wij hadden een aantal jaar geleden met zoonlief een vergelijkbaar verhaal, hoewel bij hem niet zichtbaar was dat hij een overbeet had. Maar onze tandarts heeft binnen de praktijk een orthodontist en hij moest nodig een beugel.

Doordat we met hem ook van ziekenhuis naar ziekenhuis aan het rennen waren, vond ik het voor hem niet wenselijk dit er nog bij te gaan doen. Een beugel was wel het laatste waar ik zijn aandacht aan wilde besteden.

Een aantal jaar later moest hij bij dezelfde tandarts op consult en die zei dat hij zo'n mooi recht gebit heeft. Vanaf dat moment wordt de tandarts toch echt wel minder serieus genomen.

Fladder

Daar had je op kunnen anticiperen: een extra tandartsverzekering is sowieso bijna een "must". En tegenwoordig wordt er zo weinig vergoed, dat je op z'n minst je had moeten bijverzekeren.
Kan dat niet alsnog? Dat je nog even wacht met de behandelingen? Verder vraag ik me af welke verzekering je dan hebt; hier werden beide beugels tot een bepaald bedrag vergoed. Daarnaast worden chirurgische behandelingen sowieso vergoed. (Op je eigen bijdrage na...)

Gr. Poezie.

Vic

Vic

27-09-2010 om 09:48

Geen beugel

Ik heb het omgekeerde probleem. Een paar jaar geleden zei de tandarts dat oudste niet onder een beugel uitkwam. Ze had een behoorlijke open beet door 2,5 jaar speengebruik en dat trok niet meer bij. Inmiddels is ze uitgewisseld en is ook de stand van haar tanden (toch nog) sterk verbeterd. De tandarts vindt een beugel dus niet meer nodig. En daar heb ik al die jaren mijn tandartsverzekering voor aangehouden (jammerrr). Ik ben er ook nog niet uit of ik op het advies van de tandarts af ga, of toch eens ernaar zal laten kijken door een orthodontist. De tanden staan weliswaar recht, maar de tanden tussen voor- en hoektand staan ietsje achter de rest. Ik was altijd de eerste om te roepen dat het allemaal niet zo perfect hoeft, maar nu het mijn eigen kind betreft begin ik toch te twijfelen. Volgens mij is het een beugeltrajectje van niets om die twee tanden in het rijtje te trekken.

Hanne.

Hanne.

27-09-2010 om 10:07

Zou toch even voor een consult gaan

Ik zou toch even voor een consult naar de orthodontist gaan (al is het maar eenmalig)

Ik had ook een overbeet (familietrekje zeg maar). Probleem was dat ik inmiddels mijn kaken begon te forceren om mijn tanden op elkaar te kunnen zetten (voor zover mogelijk). Door de orthodontie kan ik nu mijn tanden op elkaar zetten en dus normaal eten. Dat kon ik dus echt niet.

Ter vergelijking: mijn oom had het zelfde probleem, heeft daar niets aan laten doen. Resultaat was dat toen ze 30 was haar kaakgewrichten aan het slijten waren. Dan wordt het chirurgen werk, en je kaken weken lang aan elkaar genaaid. Ook niet prettig.

Ga eens vragen wat de orthodontist er van vindt, en leg je probleem voor.

Precies pelle

"De orthodontist van de kinderen komt voort uit de aanvullende verzekering van de ouders (of 1 ouder, dat maakt niet eens uit)."
Maar dan moet(en) die ouder(s) wél aanvullend verzekerd zijn.

Gr. Poezie.

Puck

Puck

27-09-2010 om 10:52

Poezie

En ook voor zo'n aanvullende verzekering moet je maar net geld hebben. Als je een beetje fatsoenlijke beugel vergoeding wilt dan is de aanvullende verzekering ook behoorlijk aan de prijs.

Puck

Tis maar hoe belangrijk je dat vindt....

Gr. Poezie.

Puck

Puck

27-09-2010 om 11:29

Poezie

Ik zeg niet dat je er geld voor OVER moet hebben, maar dat je er geld voor moet HEBBEN. Komt het niet in je op dat er mensen zijn die gewoonweg welke aanvullende verzekering dan ook niet kunnen betalen?

Mijn geval

In mijn geval heb ik een beugel gekregen op 33 jarige leeftijd. Vanwege de grote overbeet, open beet en crowding (lees schots en scheef) kreeg ik het wel vergoed. Maar, bij was er geen sprake meer van een groeispurt; resultaat was dat ik een dubbele kaakoperatie moest ondergaan. Ik kon namelijk mijn mond niet meer sluiten in ontspanning, had problemen met schoonhouden én de gewrichten en kiezen sleten te snel. En een versleten kaakgewricht levert vervelende klachten op.
Als ik als kind/tiener wel goed behandelt was, was de operatie niet nodig geweest. Dochter heeft hetzelfde gebit maar die heeft nu een half jaar een blokbeugel en als ze de laatste kiezen heeft gewisseld, krijgt ze brackets (slotjes). Het gaat nu al supersnel, zullen binnen een jaar klaar zijn.
Het gaat niet alleen voor het estetische, kiezen en tanden wil je graag zo lang mogelijk behouden. Je kunt als oude nu niet zien of het laten problemen oplevert.
En als je het niet vergoed krijgt; het klopt dat de combi operatie-beugel vaak wel vergoed wordt en de buegel zonder operatie niet. Advies aan diegene die geen vergoeding kreeg: ik zou inderdaad een goede kaakchirurg zoeken die een volmacht (vergoeding) geregeld kan krijgen.

Dorry

Puck

"Ik zeg niet dat je er geld voor OVER moet hebben, maar dat je er geld voor moet HEBBEN. Komt het niet in je op dat er mensen zijn die gewoonweg welke aanvullende verzekering dan ook niet kunnen betalen?"
Nee, ik heb zelf voldoende ervaring met leven van een bestaansminimum als inkomen....

Gr. Poezie.

Dat is waar pelle

Eigenlijk is mijn punt dat je goed moet afwegen waar je je precies voor wilt verzekeren. Bij een auto is dat niet zo moeilijk: als die stuk is laat je 'm gewoon staan. Maar dat kun je met je gezondheid niet zo makkelijk doen. Vaak denk je dat het zo'n vaart niet zal lopen als je je nú goed voelt. Maar als je pech hebt kun je van een koude kermis thuiskomen en je behoorlijk in de schulden moeten steken. Dan kun je beter ervoor zorgen dat je goed verzekerd bent, bijna "koste wat het kost".

Gr. Poezie.

Bastet

Bastet

27-09-2010 om 18:06

Lidwientje

Bij een goede ortho gaat de behandeling niet ten koste van een mooi wit gebit.Maar daar moet je zelf ook wat voor doen,inderdaad.
Bastet

Prakje

Prakje

27-09-2010 om 20:30

Hier 2 ortho's gezien

Ook onze zoon (overbeet en kans op bijten in verhemelte) werd door onze tandarts verwezen naar een ortho in dorp A of B, onze voorkeur ging uit naar een ortho in plaats C. Uiteindelijk met zoon naar ortho in plaats A (redelijk dichtbij huis) en C (redelijk dichtbij middelbare school) geweest.

Beide ortho's verteld dat we 2 voor adviezen gingen en daarna zouden beslissen.

ortho in plaats A stelde een mega-traject met implantaten en 2 soorten beugels voor... totale doorlooptijd een jaar of 3/4...

Ortho in plaats C gaf 2 opties het mega-traject (met als toevoeging dat dit eigenlijk onzin is) of de korte variant. Een beugel en na een jaar of 2 klaar .

Afijn, je begrijpt waar zoon voor gekozen heeft...

Mijn advies... als je kiest voor een beugel, dan zou ik voor minimaal 2 adviezen gaan. En dan kijken wat de beste optie is.

suc6

100%mama

100%mama

27-09-2010 om 20:58

Activator

Even de verzekering ed buiten het verhaal gelaten....

Het hangt er vanaf hoeveel milimeter de overbeet is in welk beugel-traject hij komt, maar wat dus wel belangrijk is is dat "het beugelen" zoveel mogelijk gebeurt in de bekende groeispurt omdat je juist in deze fase behoorlijk goed kan manipuleren. Misschien zelfs enkel met een activator (uitneembare groeibeugel), waarbij de onderkaak gedwongen wordt naar voren te komen. Ik begrijp dat omdat je zoon al in een mega medisch verhaal zit, maar het is echt niet als estetisch bedoeld. Die anderhalf jaar is dus waarschijnlijk al te laat en dan zit je vast aan een waarschijnlijk veel langere beugel periode warbij er dus wel de slotjes aan te pas moeten komen. Maar je snapt, het blijf speculeren dus persoonlijk zou ik een 1e bezoek afspraak maken bij de ortho en je gewoon eens goed laat informeren wat de mogelijkheden zijn voor je zoon. Overigen.....de tarieven gaan mega omlaag volgend jaar......

Roosje Katoen

Roosje Katoen

27-09-2010 om 21:37

Poetsen

Dat poetsen vind ik nog wel iets om met een orthodontist te overleggen. Poetsen met een beugel is behoorlijk lastig. Je moet met een klein ragertje tussen al die slotjes onder het ijzerdraadje door poetsen (bij een slotjesbeugel). Dat is best een gedoe. Ik poetste met een beugel ook heel vaak, in elk geval na elke maaltijd, want er bljft echt van alles tussen die beugel hangen. Na twee jaar beugelen had ik ook behoorlijk teruggetrokken tandvlees, kwam ook door al dat gepoets.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.