Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Polly Shearman

Polly Shearman

11-10-2010 om 12:00

Een brilletje voor zoon

Ruud is net 4, zit in groep1 en heeft een cilinderafwijking, hij moet dus een brilletje. Want zegt de orthopist, als hij gaat leren lezen moet hij wel goed kunnen zien, omdat je met een cilinder anders alleen maar schaduwen ziet.
Ok, prima... maar mijn schatje is pas net 4, letters ziet hij nog niet veel hoor, en bovendien is het een vreselijk wild kind, wat binnen no-time het brilletje aan gort heeft.
vraag 1: wie heeft zijn kind wel met 4 jaar een bril gegeven, en waarom?
vraag2: wie pas tegen de tijd dat ze gaan leren lezen, en waarom?
vraag 3: hoeveel kan je vergoed krijgen, en kan je zo'n bril ook verzekeren ( tegen alle "vrolijke ongelukjes"

groet, polly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

11-10-2010 om 12:13

Bril

Dat je alleen schaduwen ziet is kul.Ik heb flinke cylinders,maar zie heus wel wat zonder bril.Ik vind niet dat je pas een bril moet geven als een kind aan lezen toe is.Want wie bepaalt dan wanneer?Mijn dochter kon ineens lezen op haar vijfde.Mijn zus kreeg op haar derde een bril,want ze zag niet goed,en dat is behalve bij lezen,ook bij plaatjes kijken,knutselen,tekenen etc echt heel vervelend.
Hoe en of er vergoed wordt hangt af van jouw verzekering,daar is niks algemeens over te zeggen.
Zoek een opticien met goede service.Ik kwam vorig jaar met mijn moeder bij de opticien waar mijn zus als kind al kwam,en de opticien herkende mijn moeder nog,dus geloof me,ze kwamen daar vaak,maar hij gaf goede service.Want soms verloor ze een glas in de zandbak(en dan bij voorkeur een dag nadat ze een nieuwe bril had)of ze raakte 'm helemaal kwijt,of het glas zat vol krassen,noem maar op.

Vic

Vic

11-10-2010 om 12:23

Kinderbril

Ik zou bij de opticien specifiek vragen naar monturen die tegen een stootje kunnen, en als je het geld hebt ook gelijk een reservebril aanschaffen. Mijn kinderen hebben allebei een bril gekregen toen ze 3 waren. Zeker met jongste moet ik regelmatig naar de opticien om hem recht te laten zetten of een nieuw pootje o.i.d. Het is dus ook erg handig om een opticien in de buurt te nemen. Bij veel opticiens kun je ook een verzekering afsluiten voor ongelukjes, maar dat heb ik nooit gedaan.

Marie

Marie

11-10-2010 om 12:25

Dochter met 4

Hallo
Onze dochter kreeg met 4 een bril, ook vanwege de cilinders. Optometriste heeft toen niks over leren lezen gezegd trouwens.
Maar we kregen er wel een heel ander kind door! Ze kon nu ineens wel rustig bij ons zitten en een boekje lezen/kijken en ze kreeg ook meer interesse voor tekenen en kleuren. Ze werd over het algemeen veel rustiger. En wij maar denken dat ze geen "zitvlees" had!
Achteraf denken we dat ze geen interesse in boekjes en kleuren had, omdat ze het niet goed kon zien!
Tip - ga inderdaad naar een optiiën met veel keus aan kinderbrillen (waar wij heengaan hebben ze wel keus uit 200 ofzo).
Neem niet te dure glazen (geen extra kraslaag enzo), want je hebt grote kans dat hij over een jaar weer een nieuwe bril met glazen moet. Omdat hij nog zo jong is groet zijn hoofd natuurlijk nog en groeit hij dus ook uit zijn bril.
Brillen en glazen slijten trouwens het meest van het op-en afzetten. Het beste is om de bril de hele dag te dragen.
Over de vergoeding - dat is per verzekering verschillend.
O en trouwns, straal nooit naar je zoon uit dat hij zielig is omdat hij een bril heeft! Hij is juist super stoer dat hij er eentje heeft.
succes

Lou

Lou

11-10-2010 om 13:09

Bril is fijn

Ga asjeblief niet wachten tot hij gaat leren lezen, dat heeft er niets mee te maken. Zoals Bastet al schreef, je hebt bij zowat alles je ogen nodig en het is echt heel vervelend om niet goed te kunnen zien. Hij zal blij zijn met zijn bril, eindelijk een helder zicht!

Verder; kijk bij het zoeken naar een opticien ook naar de afstand tot je huis. Je moet misschien best vaak even langs, om een pootje bij te buigen of een nieuw schroefje erin laten zetten, dat soort dingen. Het is wel ideaal als de opticien dan een beetje in de buurt is.

Ook met 4

Hier ook wilde 4 jarige die bril moest.(is nu 12) En omdat ik voor mezelf al naar Hans Anders ging of ook wel eens naar Pearl (lag er maar aan waar de aanbiedingen waren) ging ik daar ook heen voor dochter. Kinderen veranderen vaak erg van glazen, soms per half jaar en soms per jaar. Hier heeft jongste nog nooit langer dan 1 jaar dezelfde sterkte gedaan (ja nu, nu ze 12 is). Voor het meten ga je toch al naar de optometrist...Dus je komt al met kant er klaar recept. Bril scheelt zo 100-en euro's en je krijgt net als bij een goede opticiën een jaar garantie. Ik heb bij hans anders in 1 jaar al wel eens zovaak gestaan dat ik me er zelfs enigzins voor schaamde..kreeg ik nóg een montuur of pootje gratis omdat het jaar nog nét niet voorbij was...
En let op felxible pootjes (pootjes die naar buiten kunnen veren én naar binnen). Vraag er anders naar. Losse neusvleugels ben ik ook geen fan van (breken gauw af), steviger is zo'n vast stukje.
Ga vaak de bril recht zetten, dat is ook behoud voor het montuur (glijd ie niet af enzo). Schroefjes aandraaien etc. (doen ze bij alle goedkope brillenwinkels ook gewoon gratis) een verzekering lijkt me zeer onnodig als je al een jaar normaal garantie hebt of mis ik ergens een punt? Een opticiën die je een verzekering aansmeert voor dingen waar je gewoonweg 'recht' op hebt lijkt me ook niet bepaald een 'goede opticiën' ...
Alleen glazen (als je moet veranderen) is vaak duurder dan een heel nieuwe bril. En grote kans dat je na een jaar al een nieuwe moet dus.
succes ermee.
En als de bril goed zit,écht goed, dan kan je zelfs 'wild' doen met die bril op je neus, zonder dat ie afvalt.Hier turnt oudste er zelfs mee,zo van draai(op de hurken), draai,reuzezwaai en salto af...zonder dat die bril van d'r neus gaat hoor.
groeten albana

reina

reina

11-10-2010 om 13:59

Hier

Zoon kreeg een brilletje toen hij 4 was. Hij zag minder dan hij zou moeten kunnen, merkte ik. Hij zag zelf ook gelijk verschil toen hij 'm op had, had de eerste dag veel lol omdat dingen er opeens anders uitzagen Wij kochten 2 brilletjes, van zeer flexibel materiaal (hij legde ze overal neer, was er regelmatig een kwijt, vandaar dat we er 2 hadden). Of het vergoed wordt hangt af van je verzekering. Omdat ze zo flexibel en stevig waren is er nooit eentje kapot gegaan (hij heeft ze 4 jaar op gehad).

Terpi

Terpi

11-10-2010 om 14:13

Dochter ook een bril met 4 jaar

Of misschien zelfs nog eerder maar dat ben ik dan ff vergeten Ja, nu ik erover nadenk zal het eerder zijn want een en ander werd in gang gezet omdat ze op het consternatiebureau niet voldoende bleek te zien. Doorverwijzing volgde en het gevolg is nu al jaren een bril. Mijn dochter is een ware wildebras (het is dat ze een boblijntje in het haar heeft, anders zo je d'r zo verwarren voor een zoon) en heeft dan ook 2 brillen. Dit is hard nodig, de ander ligt al snel zieltogend te wachten tot er weer een fietstochtje naar de stad gewaagd wordt. Wij zijn vanaf het begin klant bij Specsavers, brillen worden keer op keer weer goed gezet als het pootje de verkeerde kant op wijst en toen er eens een pootje helemaal af was werd het gratis gemaakt. Qua verzekering ligt het maar net aan je polis, voorheen had ik CZ (met aanvullend) en kreeg ik niets, nu heb ik Menzis en krijg ik 150 euro per 2 jaar vergoed.

Meteen doen

Het is een prothese. Je kind mist de werking van een deel van een zintuig en er is een prima aanvulling mogelijk door een bril. Waarom nog nadenken?

Veel kinderen gaan zonder goede bril compenseren. Ze zijn dus heel veel energie kwijt om het slecht zien te overkomen door meer te luisteren, om dingen heen te bewegen, maar ook door dingen te vermijden. Ze kunnen ook de gezichten van andere slechter lezen, voor hun sociale ontwikkeling is het dus ook puur slecht.

Meteen doen!

ishtar

ishtar

11-10-2010 om 14:50

Bij ons

oudste heeft een min-afwijking met een flinke cilinder. Daar zijn we helaas vrij laat achter gekomen. Hij was toen al een jaar of 7 (begon toen net in groep 3) en de cilinder was aangeboren. Hij heeft dus 7 jaar zijn 'verwachting van zicht' aangepast aan wat hij kon zien. Volgens de optometrist is de late ontdekking en daarmee het late corrigeren ervan, de oorzaak dat hij nu nog maar tot maximaal 80%zicht te corrigeren is.
Voor mij reden om, nadat middelste ook aan de bril moest, ook met jongste naar de optometrist te rennen om hem 'na te laten kijken' (gelukkig nog niks nodig! maar wel over een jaar terugkomen)
Lijkt me duidelijk dat ik jouw zoon gelijk aan de bril zou 'doen'
Je kunt een bril prima verzekeren, kijk wel bij de kleine lettertjes hoe dat werkt. Bij Pearle is dat maximaal 1 keer per 2 jaar. (of anders gezegd: verzekering duurt 2 jaar, maar je mag m maar 1 keer innen.
Je hebt ook brilletjes met een soort van elastieken pootje voor achter het oor, die gaan maar met veel moeite af. En brilletjes die je helemaal kunt dubbelklappen zonder dat er wat mee gebeurt. (die had een vroeger klasgenootje van oudste, kost wel wat trouwens...)

Maar (verzekering)

Maar kan iemand mij uitleggen wat het nut is van zo'n verzekering als je standaard bij élke opticien een jaar garantie hoort te krijgen???? En dan mag je nog maar 1 bril per 2 jaar claimen????? Ik heb al wel eens 4 keer per jaar een nieuw montuur gekregen. Kinderbrillen horen namelijk bestand te zijn tegen kinderen.Dus ook afgebroken pootjes vallen onder de verzekering!
Snap niet dat iemand zich zo laat oplichten....
Dus géén verzekering! Zeker het 1ste jaar (garantiejaar) niet!
groeten albana

Polly Shearman

Polly Shearman

11-10-2010 om 15:36

Hmmm

Een vriendin van mij heeft ook een zoon van 4 met een bril. Hele dikke glazen, flink duur.
Het kind ging, zoals mijn kind ook zo vaak overkomt. "plat op zijn plaat" zoals wij dat in brabant noemen. De glazen waren helemaal geschaaft...
Nieuwe glazen aanschaffen dus... * Ping * en dat waren nog hele dure van 500 euro ook....
Vandaar dat ik dacht aan een verzekering! want zoiets kan ik echt niet betalen.
groet, polly

ishtar

ishtar

11-10-2010 om 16:07

Albana(verzekering)

ik doe ook niet aan het verzekeren van kinderbrillen. Hier heeft zoon 1 keer een half geknakt pootje gehad (viel op zn kop uit de ringen van een schommel) en verder nog nooit iets. (ja, een los vleugeltje wat zo weer door een andere brillenwinkel (want verhuisd) vastgeschroefd werd en dat soort dingen)
klopklop

Vic

Vic

11-10-2010 om 19:57

Soorten verzekeringen

Sommige ziektekostenverzekeringen hebben een (beperkte) dekking voor brillen. Zo zit in mijn aanvullende pakket een vergoeding van 100 euro per 2 jaar per verzekerde. Erg fijn vind ik dat. Daarnaast kun je een soort van kostbaarhedenverzekering afsluiten bij de opticien. Die dekt onheil van buitenaf waardoor schade aan de bril ontstaat. Dat soort verzekeringen is meestal een beetje wassen neus. Bij die van Pearl (net de voorwaarden gelezen) heb je een eigen risico van 20% op reparaties, en 40% als de bril niet meer te repareren is. Mijn ervaring is dat de meeste ongelukjes (scheve pootjes, losse neusvleugeldingetjes) door de opticien gratis hersteld worden. Je hebt er dus waarschijnlijk alleen iets aan als een bril compleet onherstelbaar aan gort is, en dan moet je nog 40% van de nieuwe zelf betalen.

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

12-10-2010 om 12:39

Doen

Leren lezen begint veel eerder dan het echte leren lezen... Bovendien weet je nooit wanneer het moment daar is (mijn zoon bleek met 3 jaar(!) al te kunnen lezen.. zomaar ineens dus).

Ik zou niet wachten met 'n bril. Hij heeft 'm nodig, dat weet je nu. Wachten onthoudt hem alleen maar van een hulpmiddel dat z'n leven aanzienlijk comfortabeler maakt!

Hier was zoon wat ouder toen hij een bril moest, maar we hebben tot nu toe in drie jaar nog geen ongelukken gehad. Hij heeft nu wel 'n krasje op z'n glas, maar daar heeft hij geen last van. Hij doet ook alles met z'n bril.

Bij onze ziektekostenverzekering worden brillen niet of nauwelijks vergoed (of alleen bij geselecteerde opticiens).

Nee het gaat om een kínderbril

Kinderbrillen moet daartegen bestand zijn, ook de glazen. Dus plat op z'n plaat of niet....ze hóren het te vergoeden het eerste jaar. Of ze dat allemaal doen is de vraag, maar het zoú wél moeten....hans anders doet het in ieder geval wel. Tenminste het filiaal hier wel en die in een naburige plaats ook. Er is er ook nog nooit moeilijk over gedaan..of het nu een bal erop was of zelfs 1 keer was de bril tijdens gym 'weggevlogen' door een ander kind en poot eraf, maar gewoon een nieuwe poot eraan.
Een ziekenverzekering of zorgwetgedoe verzekering, jaha dat snáp ik....Lijkt me logisch. Maar de bril appart nog wéér verzekeren op schade is dus gewoon flessetrekkerij eigenlijk.
groeten albana

Bastet

Bastet

13-10-2010 om 07:09

Klopt albana

De toenmalige opticien van mijn zusje vergoedde alles gewoon,toen al.Vandaar ook mijn aansporing; zoek een opticien met goede service!

debby pronk

debby pronk

14-10-2010 om 02:09

Opticien(lang)

hoi hoi,

hier zelf een opticien,
wat zou mijn advies zijn als moeder en opticien.
ik zou zeker het brilletje nemen want je kind het moeilijker maken dan nodig is nee dat is niet mijn keuze.. als je zelf een bril nodig hebt doe je het ook..

over verzekeren..
eerst in je pakket kijken en daar kan je zien wat er vergoed wordt.. sommige opticiens geven meer korting/vergoeding doordat ze een samenwerkings verband hebben afgesloten met de verzekeraar..dus kijk dit goed na..

een verzekering afsluiten..

tja het gebeurt vaak in onze winkel..(werk bij pearle)
maar ik zou het zelf niet doen..

de voorwaarden zijn niet heel hard..maar een kinderbril gaat meestal 1 jr mee dan nieuwe sterkte dus vaak ook nieuw montuur..en bij nieuwe bril loopt de verz niet door voor de nieuwe bril alleen op de oude..

voor het geval als een anders kind hem van zijn gezicht afhaal /slaat enz.. zijn die ouders verzekerd.. als het op school gebeurt is de school verzekerd..(doen vaak wel moeilijk maar is echt zo)
en bij eigen schuld.. tja wat kost het..

montuur rond de 100 euro(kan minder maar gem)
glazen ligt een beetje aan de sterkte maar
kids kunststof rond de 40 euro per glas..
dat deze glazen ertegen moeten kunnen is niet waar krassen kunnen altijd ontstaan en onkrasbare glazen bestaan niet..

verz kost rond de 20 euro(ligt aan aankoopbedrag)en na 2 jr niet gebruiken 25 euro in kadobon retour.
bij kapot 80 %vergoed 1x in de 2 jr
bij kwijt 60% vergoed 1 x in de 2 jr.
daarnaast nog 2 jr fabr gar op laklaag en solderingen..

dus ligt echt aan het kind wat je verwacht ,ik zou het zelf niet doen maar ik heb een kind die hem netjes zou dragen.

groetjes

debby

Even nagezocht

Nou ik heb het even nagezocht (google garantie+kinderbril) en je krijgt duizende hits van brillenzaken (goedkope en dure) die állemaal een jaar 100% garantie geven op kinderbrillen. Alleen dus bij pearle niet daar staan stukjes over die verzekering (ja gekke henkie). Bij sommige zaken staat erbij : "bij normaal gebruik"(vooral bij de zelfstandig gevestigden zie ik, niet bij de ketens), maar wát normaal gebruik is bij een kind van 4 daarover kun je 'twisten', want dat een 4 jarige in zandbakken speelt mét die bril op z'n neus (=krasjes) en in klimrekken klimt (=kans op valpartijen) en van glijbanen afglijdt etc. lijkt me zeer logisch. Als daarbij die bril kapotgaat moet het vergoed worden, want voor een 4 jarige is dat 'normaal gebruik'.

Verder vond ik nog dit:
"Tegenwoordig is de Europese garantieperiode 24 maanden, maar na zes maanden moet de koper bewijzen dat de schade niet aan hem te wijten is, maar aan de verkoper. (Ik schrijf verkoper en niet fabrikant, omdat de koper zaken doet met de verkoper. Mogelijk dat een bedrijf, i.c. van brillenglazen, ook garantie aan de koper geeft, maar dat staat los van de wettelijke garantieverplichting die de verkoper jegens de koper heeft.) Garantie is dus geen zwart/wit-verhaal en de omvang ervan hangt ook af van wat men redelijkerwijs van een voorwerp mag verwachten ."

Dus de eerste 6 maanden is het al niet aan jouw,maar aan de winkel om aan te tonen dat die bril niet 'normaal' gebruikt is. En anders is het dus binnen de garantie. Daarna is het andersom. En in totaal dus 24 maanden.
Je staat dus gewoonweg in je 'recht' als je vervanging of reparatie eist. En zoals gezegd, de meeste jonge kinderen hebben zo ong. om het jaar een nieuwe bril/glazen nodig omdat hun sterkte veranderd. Dus dan moet je een nieuwe kopen (vaak zonder vergoeding van zorgverzekering omdat die b.v. maar om de 2 jaar vergoeden) en gaat de garantietermijn weer gewoon opnieuw in.
Ik kwam trouwens wel bizar veel klachten over de service van pearle tegen en ook over die verzekering (die dan tóch niet uitkeert) dus pas daarvoor op!
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.