Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Eetproblemen kinderen

Hallo,


Al geruime tijd zeg maar vanaf het begin van de basisschool hebben we problemen met eten van onze 3 kinderen. Ze zijn inmiddels 17 en 18 jaar. Ze eten weinig tot helemaal niets, en als ze de kans krijgen dan laten ze het dessert (Yoghurt) ook nog staan. We hebben een afspraak dat ze 10 minuten moeten blijven zitten voor de maaltijd en 10 minuten moeten ze blijven zitten voor het dessert. Hierdoor kunnen ze vervelend worden. Mijn inziens zijn het duidelijk streken, komen ze bij een ander vriendinnetje eten dan eten ze wel wat de pot schaft wat ook gezonde maaltijd is. Ontbijten en eten mee nemen naar school gebeurd ook niet goed.


Ik kan goed koken en ben ook vaak opzoek gegaan naar nieuwe recepten, maar wat ik ook doe ze gaan het negeren. Sinds ze en baantje hebben komt er ook nog bij dat ze veel in de supermarkt zijn voor ongezondere dingen, we komen veel snoepverpakkingen thuis tegen. In het begin mochten ze dit helemaal niet we hebben toen een compromis gemaakt, met als uitgangspunt dat ze in het weekend wat mochten halen, maar sinds dit is het uit de hand gelopen en gaan ze elke dag naar de supermarkt.


Nu laat ik het even stil liggen en ga even niet meer opzoek naar leuke recepten, want ik zie dat ze me met streken blijven negeren, dit heeft dus geen zin. Ik wil het roer nu helemaal omgooien, we hebben op deze manier veel te lang geklungeld. Ik wil ze nu zelf de regie geven dat ze zelf gaan kiezen wat ze mogen eten, ieder mag op een dag kiezen, en in het weekend mogen ze dan wat minder gezonds eten. Ik wil ze helpen met sites en keuzes maken. Deze manier is beter dan dat ze letterlijk helemaal niets eten, ik geef ze nu ook verantwoording. Ik wil jullie vragen wat vinden jullie gezonde dingen en minder gezonde dingen, en hebben jullie misschien leuke sites en tips ga ik de goede weg nu inslaan?



Op basis van je eerste alinea dacht ik dat er een typfout stond, dat je kinderen niet 17 en 18 zijn maar 7 en 8... Dat je ze 10 minuten aan tafel laat zitten per maaltijd-onderdeel, vind ik niet meer passend bij kinderen van die leeftijd.

Goede sites: basisinformatie is volgens mij te vinden op de site van het Voedingscentrum, daar staan ook recepten. 

En dat je kinderen helemaal niets eten, al 17 jaar lang (of langer) - dat lijkt me stug, dan hadden ze het niet overleefd. Ze zullen dus echt wel iets binnen krijgen. Misschien niet altijd gezonde dingen, maar m.i. hoort dat ook een beetje bij deze leeftijd?

Zinie

Zinie

21-04-2022 om 10:10 Topicstarter

je hebt het goed gelezen ze zijn 17 en 18 jaar, om nu alles maar goed te keuren lijkt mij ook stug. Er zijn grenzen elke dag snoep zal je eetlust ook remmen. Dacht toch wel dat voedingsstoffen thuis horen bij de ontwikkeling van een kind. Als je overdag drinkt en snoept en als klein kind alleen een boterham dan overleef je het wel hoor, maar persoonlijk vind ik dit geen goed idee. Beter een goede middenweg.

Ik vind dat deze situatie wel al erg lang duurt. Nu hebben ze niet echt de leeftijd meer om dit nog te corrigeren. 
Het is wel zorgelijk dat ze alleen maar ongezonde troep eten. Ze hebben niet meer de leeftijd om het kopen van snoep echt te verbieden. Ik zou ze allemaal een dag per week laten koken. En dan wel iets gezonds. Ze kunnen dan zelf de boodschappen daarvoor halen en het klaarmaken.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ze helemaal nooit brood, fruit, groente, aardappels, rijst, pasta etc. eten. Leven ze echt op alleen maar koek, snoep en fastfood? Hoe is het gesteld met hun gezondheid en fitheid?

17 en 18, tijd om het meer los te laten. 

Ik zou ze zeker elk een kookdag per week geven, waarbij ze een gezonde maaltijd op tafel moeten zetten. Dat had eigenlijk een paar jaar geleden al gemoeten. Laat ze zelf bepalen welke dag het beste in hun schema past. Ze mogen zelf weten wat ze koken, zolang het maar gezond is (dus zeker voldoende groenten, bijvoorbeeld).

Zinie

Zinie

21-04-2022 om 10:31 Topicstarter

MamaE schreef op 21-04-2022 om 10:14:

Ik vind dat deze situatie wel al erg lang duurt. Nu hebben ze niet echt de leeftijd meer om dit nog te corrigeren.
Het is wel zorgelijk dat ze alleen maar ongezonde troep eten. Ze hebben niet meer de leeftijd om het kopen van snoep echt te verbieden. Ik zou ze allemaal een dag per week laten koken. En dan wel iets gezonds. Ze kunnen dan zelf de boodschappen daarvoor halen en het klaarmaken.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ze helemaal nooit brood, fruit, groente, aardappels, rijst, pasta etc. eten. Leven ze echt op alleen maar koek, snoep en fastfood? Hoe is het gesteld met hun gezondheid en fitheid?

fruit eten ze ook niet veel, wel wat brood maar daar doen ze dan zoet op. Naar school nemen ze niets mee. De jongste vind alleen pasta lekker dat eet ze weekends. Maaltijden worden meestal overgeslagen of maar 1 hap van genomen. Het enigste wat ze allemaal graag hebben is zelfgemaakte Bami of nasi. Stel ik zou daar groente bij doen dan zouden ze dat laten staan.

Ik vind een maaltijd gezond als er voldoende groente inzit, weinig verzadigde vettten en zout en voldoende vezels. Mijn kinderen van 10 en 11 zijn goede eters. Soms heb ik geen idee wat te koken en dan vraag ik wel eens wat ze willen jullie eten, maar het moet wel gezond zijn. Mijn dochter komt dan vaak met poke bowl. Maak ik meestal met zilvervliesrijst en dan vegetarisch kipstukjes gewokt in sojasaus, cashewnoten, paprika, wortel en komkommer om er door te doen.

Eerder een machtsstrijd dan dat het om het eten gaat en aan tafel laten zitten, lijkt met niet werken. Beste lijkt me om kinderen vanaf jonge leeftijd bij het eten klaarmaken te betrekken. Nu een beetje laat maar misschien nog wat mogelijk. Ze bijvoorbeeld eens in de week laten koken. Zou ook meer moeten gaan om bewustwording dan proberen te dwingen. Snoepen of een verslaving is ook een leegte opvullen. Zitten ze met dingen, hebben jullie echt contact met elkaar en aandacht voor elkaar?

Zinie

Zinie

21-04-2022 om 19:19 Topicstarter

Piepmuisje:
Denk ook een leegte opvullen dat ze dus iets willen doen, ze gaan vaak wandelen wat op zich erg goed is voor de ontspanning, maar om dan telkens naar de supermarkt te gaan vind ik te veel van het goede. Als ze een dagje naar de stad gaan wat ze af en toe doen, daar doe ik niet zo moeilijk over, maar nu is er geen stoppen aan. Verders praten we normaal met elkaar.

Maar waarom heb je hier niet eerder iets mee gedaan? Blijkbaar speelt het probleem van niks lusten en nauwelijks eten al meer dan tien jaar. 
Begin met ze elk een dag van de week te laten koken. Gezond. En wat zij lekker vinden. Met groenten, ander is het niet gezond. 

Mijn nichtje ging ook pas goede warme maaltijden toen ze op zichzelf ging wonen.

Nou sorry hoor, maar ik denk dat je een beetje te laat bent om ze te heropvoeden. Om te beginnen mag je je zelf realiseren dat die van 18 officieel geen kind meer is en de ander al bijna niet meer. Ze kunnen beiden zonder jouw toestemming van je weg verhuizen. In elk geval kun je beter een beroep doen op hun gezonde verstand dan dat je gekke regeltjes bedenkt zoals dat ze moeten blijven zitten.
Beter idee om ze te betrekken bij het eten. Zijn ze ook geinteresseerd om te leren koken?

Zinie

Zinie

21-04-2022 om 20:08 Topicstarter



MamaE,
Ik voelde het als een plicht om ze gezond en gevarieerd eten aan te rijken. maar het gaat spannend worden als ik ze de regie geef door ze zelf iets te laten kiezen, want veel recepten zijn al voorbij gekomen die ze negeerden. Dat waren makkelijke recepten die bijna iedereen lust. Maar zoals ik eerder schreef het zijn streken en kan heel anders gaan uitpakken. Ik ga het zeker proberen het koken vooral als ze er tijd voor hebben.

Ze kunnen toch wel een gerecht kiezen wat ze willen eten met als enige voorwaarde dat het gezond is? Kom nou, ze zijn (bijna) volwassen. De gemiddelde kleuter kan dat zelfs.

Nee, niet wanner ze er tijd voor hebben. Laat ze elk een vaste dag in de week kiezen. Zo leren ze plannen en vooruit denken.

Recepten kunnen ze ook zelf op internet vinden. Geef ze verantwoordelijkheid!

voortaan vooraf afstemmen: wie eet er morgen allemaal mee? Zeggen ze ja, dan eten ze dus ook mee, wat de pot ook schaft. Nee? Dan kook je niet voor ze en regelen ze zelf maar iets. 
En natuurlijk allemaal (alle huisgenoten) minimaal 1 dag per week koken (plus de inkopen daarvoor doen etc) 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.