Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Eetproblemen kinderen


Zinie

Zinie

21-04-2022 om 22:13 Topicstarter

Jippox schreef op 21-04-2022 om 20:22:

voortaan vooraf afstemmen: wie eet er morgen allemaal mee? Zeggen ze ja, dan eten ze dus ook mee, wat de pot ook schaft. Nee? Dan kook je niet voor ze en regelen ze zelf maar iets.
En natuurlijk allemaal (alle huisgenoten) minimaal 1 dag per week koken (plus de inkopen daarvoor doen etc)

1 dag per week koken is prima maar dan ongedwongen, Wie eet er morgen mee? bij ons zal dit niet werken, dan eten ze niet mee met de gezonde dingen en zullen ze gaan snacken elders

Ja en? Dan snacken ze maar elders. Met 17/18 jaar ben je echt te laat om daar nog heel veel van te vinden.
Dan ga je alleen nog over hoe je het thuis regelt: Dus niet meer koken/eten inslaan voor wie niet mee eet. 

Jippox schreef op 21-04-2022 om 22:18:

Ja en? Dan snacken ze maar elders. Met 17/18 jaar ben je echt te laat om daar nog heel veel van te vinden.
Dan ga je alleen nog over hoe je het thuis regelt: Dus niet meer koken/eten inslaan voor wie niet mee eet.

Precies je bent 10 jaar te laat om ze te laten eten en te voorkomen dat ze gaan snacken. Jouw schuld. Laat het nu dan maar los maar verplicht ze beiden 1 dag per week te koken. Dat hoort ook bij de opvoeding. Geen snacks bij die kookbeurt en als ze hun eigen eten niet eten: jammer dan. Kunnen ze tenminste wel koken. 

Zinie

Zinie

22-04-2022 om 09:30 Topicstarter

Jippox, daar zit zeker wat in, door te straffen kan ik de relatie tot de kinderen verslechteren plus ze zullen eerder meer slechte dingen doen. Door er over te praten en misschien een middenweg vinden kan het ook beter worden. Plus verstand komt met de jaren.


Kerstin75,Nou dwingen om te koken vind ik iets te ver gaan, daar zijn ook andere manieren voor om ze aan het koken te krijgen.


wat een bijzonder verhaal. Je kinderen lusten wel gewoon alledaags gezond eten bij iemand anders, maar thuis eten ze vrijwel niet.
Hoe is het bij jullie aan tafel, vraag ik me dan af. Praten jullie met elkaar, staat de tv aan, eet je aan tafel of op de bank? Hoe is het gekomen dat het gaat zoals het gaat? Jongeren van die leeftijd hebben daar vast hun gedachten over.

iedereen een kookdag, drie kinderen en een of twee ouders. En dan zijn er twee dagen over om te verdelen. 

Ik vind het gedrag van je kinderen onvolwassen, maar het verplicht tien minuten aan tafel zitten, hapjes proeven etc. ook. 
Als ze bij anderen wel eten, prima, dan is het misschien ook wel een soort aangeleerde houding.
Dwingen om te koken betekent niet dat jij de dag bepaalt. Maar ze hebben echt wel de leeftijd om een bepaalde verantwoordelijkheid te gaan nemen in het leven.
Geef ze de vrijheid om zelf de dag te bepalen en zelf boodschappen te doen en het menu te kiezen. Het lijkt me sterk dat ze iets gaan koken wat ze niet lusten of waar ze geen zin in hebben. 

Zinie

Zinie

23-04-2022 om 10:09 Topicstarter

MamaE, Verplicht koken is bij bij dwingen, zelf laten bepalen klinkt beter, dus willen ze niet koken pech gehad dan komt er niets, ik denk ook dat je dit allemaal bedoeld. verplicht tien minuten aan tafel is onvolwassen dat zie ik nu ook in. Je hebt gelijk lijkt me sterk dat ze niets lusten, daarom schreef ik ook dat het streken zijn. Dat ze bij een ander wel eten zijn puur streken, mocht ze het daar ook niet lusten dan zal ze het toch opeten uit fatsoen om schaamte te voorkomen. Als ik mijn dochter ophaal bij een vriendinnetje dan zegt ze ik heb lekker gegeten ze zit het dan bij me in te wrijven, ik zeg dan als ik dit vorige week gemaakt zou hebben dan zou jij daarvan niets gegeten hebben, ze doet dan heel puberachtig. Even terug komen op het zelf koken, ik denk dat ze dan elke week het zelfde gaan koken, wel laten afwisselen toch?

Je 17/18 jarige dochter 'ophalen bij een vriendinnetje'? 
Yeah right. Het is weer vakantie beste mensen....

Jippox schreef op 23-04-2022 om 11:11:

Je 17/18 jarige dochter 'ophalen bij een vriendinnetje'?
Yeah right. Het is weer vakantie beste mensen....

Ja dat dus. Ze schrijft ook echt alsof haar kinderen 7 en 8 zijn of alsof ze in die tijd is blijven hangen.

Als je je kinderen nu eens behandelt als volwaardige volwassenen, dan gaan ze zich misschien ook zo gedragen.

Plus, als je zelf koken vrij laat is de kans groot dat ze het niet doen. Ze gaan waarschijnlijk ook niet uit zichzelf de was of de strijk doen als je het niet vraagt.

Als je zegt: in het kader van volwassen worden en jullie gebrekkige eetlust wil ik dat jullie allemaal eens per week koken. Je mag zelf weten wat mits gezond. Welke dag schikt je het beste? Ik zie niet wat daar zo verkeerd aan is.

Zinie

Zinie

23-04-2022 om 12:59 Topicstarter

Heb ook niet gezegd dat dat verkeerd is, Maar om ze te dwingen om te koken kan ook anders door ze te belonen bijv. dan breng ik je ook weg, geven en nemen heet dat niet flauw doen. Anders is dit het zelfde als je moet aan tafel blijven zitten.

Jippox, de opmerking over ophalen begrijp ik niet en wat heeft dat met vakantie te maken? Komt er op neer dat dit niet goed is dat ik ze een keer ophaal. Ik weet dat ze zich ook zelfstandig moeten kunnen verplaatsen maar soms kan dat niet.

dan

dan

23-04-2022 om 13:15

Zinie schreef op 21-04-2022 om 10:31:

[..]

fruit eten ze ook niet veel, wel wat brood maar daar doen ze dan zoet op. Naar school nemen ze niets mee. De jongste vind alleen pasta lekker dat eet ze weekends. Maaltijden worden meestal overgeslagen of maar 1 hap van genomen. Het enigste wat ze allemaal graag hebben is zelfgemaakte Bami of nasi. Stel ik zou daar groente bij doen dan zouden ze dat laten staan.

Wat houdt die zelfgemaakte bami of nasi dan in? Ik doe daar altijd flink veel groenten doorheen, kan zo'n groentepakket zijn uit de supermarkt of alles zelf gesneden. Ook als we het wel eens haalden bij de Chinees zat er groente doorheen. 

Als je dochter graag pasta eet, dan kiezen voor de volkoren variant. Wat eet ze daar dan bij? Bij brood ook kiezen voor de soort die het meest vult dus liever bruin of volkoren dan wit. 

dan

dan

23-04-2022 om 13:18

Zinie schreef op 23-04-2022 om 10:09:

MamaE, Verplicht koken is bij bij dwingen, zelf laten bepalen klinkt beter, dus willen ze niet koken pech gehad dan komt er niets, ik denk ook dat je dit allemaal bedoeld. verplicht tien minuten aan tafel is onvolwassen dat zie ik nu ook in. Je hebt gelijk lijkt me sterk dat ze niets lusten, daarom schreef ik ook dat het streken zijn. Dat ze bij een ander wel eten zijn puur streken, mocht ze het daar ook niet lusten dan zal ze het toch opeten uit fatsoen om schaamte te voorkomen. Als ik mijn dochter ophaal bij een vriendinnetje dan zegt ze ik heb lekker gegeten ze zit het dan bij me in te wrijven, ik zeg dan als ik dit vorige week gemaakt zou hebben dan zou jij daarvan niets gegeten hebben, ze doet dan heel puberachtig. Even terug komen op het zelf koken, ik denk dat ze dan elke week het zelfde gaan koken, wel laten afwisselen toch?

In het begin zou ik nog niet moeilijk doen als ze elke week hetzelfde gerecht op tafel zouden zetten, mits gezond. Al zou het wel wat lastig worden als ze allemaal elke keer zouden kiezen voor nasi of bami, dan wordt het wel eentonig. 

Zinie

Zinie

23-04-2022 om 15:04 Topicstarter

dan schreef op 23-04-2022 om 13:15:

[..]

Wat houdt die zelfgemaakte bami of nasi dan in? Ik doe daar altijd flink veel groenten doorheen, kan zo'n groentepakket zijn uit de supermarkt of alles zelf gesneden. Ook als we het wel eens haalden bij de Chinees zat er groente doorheen.

Als je dochter graag pasta eet, dan kiezen voor de volkoren variant. Wat eet ze daar dan bij? Bij brood ook kiezen voor de soort die het meest vult dus liever bruin of volkoren dan wit.

De nasi en de bami die ik de laatste tijd maak is het zelfde als van de chinees ook met trasie en maar een beetje prei,de chinees doet er ook maar weinig prei in,
daar onder kleine kipblokjes maar niettemin dat neemt niet weg dat er niet meer groente in mag. De groentepakketten ken ik heb je ook voor macaroni bedankt voor de tip. De pasta die ze maakt bevat geen groente, ik breng gewoon een groentepakket mee en die geef ik haar en dan zeg ik dat we het altijd verkeerd hebben gedaan. Op het pakket staat tenslotte voor de macaroni of spaghetti

dan

dan

23-04-2022 om 15:18

Zinie schreef op 23-04-2022 om 15:04:

[..]

De nasi en de bami die ik de laatste tijd maak is het zelfde als van de chinees ook met trasie en maar een beetje prei,de chinees doet er ook maar weinig prei in,
daar onder kleine kipblokjes maar niettemin dat neemt niet weg dat er niet meer groente in mag. De groentepakketten ken ik heb je ook voor macaroni bedankt voor de tip. De pasta die ze maakt bevat geen groente, ik breng gewoon een groentepakket mee en die geef ik haar en dan zeg ik dat we het altijd verkeerd hebben gedaan. Op het pakket staat tenslotte voor de macaroni of spaghetti

Je hebt zoveel keuze qua groenten om door de bami of nasi te doen, het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Er zijn ook zakken wokgroente, roerbakmix, Oosters of Thais, allemaal verschillend maar lekker. Of zelf geleidelijk aan meer groenten erin verwerken naast de prei. Zelfs als ik lasagne maak, gaat er groente doorheen anders hebben we na een uur alweer trek. 

Heb je ook al gedacht aan misofonie? Het kan zo maar zijn dat er iemand in huis tijdens het eten te veel geluid(en) produceert. Jij misschien?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.