Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Engelandvaarder

Engelandvaarder

03-07-2010 om 23:29

Erg droge en gevoelige huid - zalf prikt zo

We hebben in het gezin best veel ervaring met eczeem en droge huid, en we smeren trouw na elke douche- en badbeurt. Meestal smeren we met een zalf of parrafinebasis zonder parfum (acquous cream heet het hier) en dat gaat op zichzelf prima.
Mijn zoon heeft snel eczeem, maar verder een niet bijzonder gevoelige huid. Mijn dochter is een ander verhaal, haar huid vertoont minder snel een allergische reactie (maar soms ook) maar is heel licht, verbrandt nog door factor 30 heen en heeft vaak een erg droge en gevoelige huid.
Het probleem is dat als ze zo'n droge huid heeft, of als haar huid geirriteerd is (zoals vandaag, na een langdurig zwemsessie heeft ze rode vlekken waar haar badpakbandjes zaten) het insmeren zo ontzettend prikt. Het gaat beter als ik haar met mijn Olay insmeer, maar ik ben op zoek naar een beter alternatief.
Heeft iemand een tip voor ons (het arme kind was weer in tranen vanavond). Mijn gevoel zegt dat we meer vet en minder vocht in de zalf nodig hebben, maar dat is ook maar een slag in de lucht. En hoe zit het eigenlijk met vocht inbrengen, gaat het om water of vet?
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
appeltjeQ

appeltjeQ

03-07-2010 om 23:40

Ervaring

Hier goede ervaring met Balneum extra vettende creme voor de zeer droge of ruwe huid (zie www.huidexpert.nl), de moeite waard om te proberen. Succes!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-07-2010 om 01:08

Droge huid

Zoonlief en ik hebben hebben allebei een bijzonder gevoelige, droge, eczematische huid. Na het douchen gebruiken we Natusan (Johnson&Johnson) babyolie op de nog natte huid, dan pas afdrogen. Eventueel als het nodig is extra smeren met Cetaphil Moisturizing Cream. Even belangrijk als smeren is natuurlijk wassen; geen zeep maar zeepvrije Sebamed- of Eucerin Waslotion. Cetaphil Gentle Cleanser is ook goed. Haren ook wassen (niet iedere dag) met milde shampoo van Neutral, Sebamed of Eucerin. Tja en verder veel water drinken en zorgen dat we veel goede vetten zoals Omega-3 etc. binnenkrijgen. Ik moet zeggen dat onze huid hierdoor behoorlijk opgeknapt is en dat toen zoonlief zwemles had hij eigenlijk nauwelijks last had van een droge, jeukende huid. Ik heb toen zelfs niet de Vaseline-Cetomacrogol Creme hoeven te gebruiken die onze arts voorgeschreven had. Maar het is even een kwestie van uitproberen van verschillende producten. Toch zijn de simpelste vaak de beste

Yta Chalne

Yta Chalne

04-07-2010 om 07:30

Wat hier helpt

Zelf heb ik veel plezier van de Body Shop Body Butter. Mijn huid werkt alleen maar tegen, maar dit is erg prettig spul, heel zacht maar het vormt toch een soort 'blijvend' beschermend laagje. In meerdere soorten verkrijgbaar.

Kari1

Kari1

04-07-2010 om 08:41

Vet

Ik sluit me aan bij de al gegeven adviezen: dagelijks goed vet houden, product met ureum kan goed effect hebben, geen zeep, ook invetten vóór het zwemmen, na het douchen meteen olie op de nog natte huid en dan pas droogdeppen.
Je hebt dus vet nodig, en geen vocht. Vochtige producten verdampen deels en trekken weer vocht mee uit de huid. Zalf is vetter dan creme. Ik weet niet of dat in Engeland ook zo is, maar acquous cream (vochtige creme?) klinkt dan niet goed, hoewel zalf op paraffinebasis klinkt weer wel goed.
Kari

Diprobase

Ik heb jaren met mijn eczeem/allergiehuid Diprobase gebruikt. Werd voorgeschreven maar je kan het volgens mij ook gewoon bij Boots kopen (alleen dan in een kleinere verpakking). Dat is geloof ik een vettige creme zonder parfum.

Nu gebruik ik al een tijdje zoon's creme, volgens mij is dat iets van Junior Balneum? Ik had er geen vertrouwen in want ik was als allergisch als de pest voor dat Balneum bad-spul maar dat werkt nu heel goed.

Als mijn huid al geirriteerd is dan prikt zalf geloof ik wel een beetje. Meestal duurt dat niet lang en dan geeft het verlichting.

E45

Alles van de E45 lijn (oa bij Boots verkrijgbaar) werkt voor mij goed. Naast de E45 producten staan ook nog wel andere merken geloof ik. E45 had ook een tijdje zonnebrand, weet niet of ze het nog hebben.

Waarom gebruik je trouwens niet gewoon aqueous cream voor haar? (excuus als ik er overheen lees, kom net uit de nachtdienst)

Mariel

Die olay snel weg doen

Die is vreselijk! Mijn moeder smeerde mij er vroeger wel 's mee in als ik een erg droge huid had en later kwam ik erachter dat het dáár alleen maar erger van werd en het deed de huid nog zeer ook!
Neem iets wat hierboven staat om het vetter te krijgen of smeer d'r in met olie. Erg goedkoop en werkt ook goed! Kwestbare plekken kan je nog een paar keer nasmeren (knieën als ze kleuter zijn,handen,hoofd,plek waar bandjes zitten etc.) evt. met zelf,calendulan of andere vette zalf.
Het kind dat nog verbrand als ze factor 30 op heeft smeer je elke dag in met P20. Ideaal spul,blijft de hele dag zitten en is watervast. Werkt anders dan gewone zonnebrand. Probeer dat eens.
groeten albana

Rembrand

Rembrand

04-07-2010 om 12:03

Locobase repair.

Bij een extreem droge huid die prikt en trekt werkt locobase repair hier erg goed.
Het nadeel is dat het niet op recept kan. Je moet het zelf kopen en het is niet echt goedkoop. Het smeert ook niet denderend uit, maar het werkt wel.
Op dit moment werkt Garnier Bodyrepair hier goed. Ik lag voorheen hele nachten te krabben van de jeuk en nu niet meer.
M.

Marie

Marie

04-07-2010 om 14:04

Lanette-creme

hallo
Je kunt ook Lanette-creme bij de apotheek kopen.
Ook heerlijk spul en niet duur.
Je hebt het als creme en zalf:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Lanette_cr_me_FNA.aspx?mId=10704&rId=406
Succes

Topcreme

Ik zelf heb een hele droge huid die snel geirriteerd aan voelt en prikt en trekt met droge plekjes. Van alles geprobeerd en de creme die echt helpt is Remederm van Louis Widmer. Je hebt er dagcreme van en lichaamscreme. De creme is redelijk vettig, maar trekt heel snel in. Ik kan niet meer zonder!

Lou

Lou

04-07-2010 om 18:26

Zelfde probleem, misschien dermalex

Mijn dochter heeft hetzelfde probleem, vooral in haar knieholten. We hebben al een heel rijtje geprobeerd. Vorig jaar kon ze nog wel aardig tegen de Dermalex Repair Foam, maar ook dat prikte wel een beetje. Dit jaar heeft ze pas één keer rode knieholten gehad, en prikte de foam juist vreselijk. Alle andere cremes prikten vorig jaar ook al: Natusor tegen zonneblaasjes, Remederm van Louis Widmer, Dermalex Repair crème en zalf, en nog zo wat mooie dure tubetjes (ja, er gaat een vermogen uit hier aan haar knieholten, maar ja, als we maar wat vinden...). Het enige wat bij haar helpt én niet prikt is de hormonenzalf die we via de huisarts hebben. Maar dat gebruiken we zo min mogelijk. Dit jaar ga ik het ander aanpakken en wat meer preventief te werk, met 's avonds als er niets aan de hand is, toch Dermalex of Remederm smeren. Dank voor dit draadje!

Engelandvaarder

Engelandvaarder

04-07-2010 om 22:35

Bedankt

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat we het op zichzelf wel goed doen wat onderhoudsbeleid betreft, beide kinderen hebben nauwelijks nog eczeem of jeuk, hoewel we met meer smeren misschien nog wel wat problemen kunnen voorkomen. Zonnebescherming gaat ook goed, de kinderen dragen hippe zonnepakken en smeren met Piz Buin gaat prima. Ik ben nu vooral op zoek naar verlichting als de huid alsnog een opdonder gehad heeft, zoals gisteren door het zwemmen. Goede tip, van tevoren insmeren, dat wist ik ook eigenlijk wel, maar een aantal adviezen waren toch weer wat weggezakt.
Diprobase en E45 geven allemaal hetzelfde probleem als acquous cream (lezen Mariel , als de huid echt geirriteerd is en erg droog doet het intrekken echt behoorlijk pijn. Gek genoeg had ik er nog helemaal niet aan gedacht om gewoon olie te smeren, ik weet uit eigen ervaring dat dat eigenlijk nooit prikt. Het is dan misschien inderdaad het watergehalte in de zalf die problemen veroorzaakt. Vroeger, toen onze zoon baby was kregen we een hele vette zalf voorgeschreven (iets met Unguentum), misschien moet ik daar weer eens naar vragen. En ik heb zelf inderdaad ook goede ervaring met Body Butter van de Bodyshop, maar ik ben bij mijn kinderen toch altijd op zoek naar iets zonder enige allergenen, waardoor ik toch snel bij parrafinesmeersels van de apotheek uitkom. Elke keer als ik iets anders probeert krijgt er wel iemand bulten en jeuk. Maar ik kan weer wat dingen proberen, bedankt voor alle tips!

Amandelolie

Mijn dochter gebruikt amandelolie. Die gebruikten we ook altijd bij babymassage en werkt heel goed om de huis zacht te houden.

Kari1

Kari1

06-07-2010 om 11:27

Engelandvaarder, info

Ik vond nog wat achtergrondinfo voor je. Over zalf en creme, zie eerste stukje: http://www.amc.uva.nl/?pid=130&itemid=92&contentitemid=10&osadcampaign=Patientenfolders
Over acqueous cream, de bron van de link heb ik niet nagetrokken maar toch een leuk krantenartikel om te lezen: http://www.dailymail.co.uk/health/article-1254715/Eczema-cream-making-skin-worse.html
(Vooral "Indeed, many children refer to aqueous cream as 'the stinging cream' because it irritates their skin so much, reports the National Eczema Society" komt je bekend voor denk ik
Acqueous cream is volgens de productomschrijving een emulsie, en dan waarschijnlijk een o/w emulsie, omdat het een “non-greasy moisturiser” is. (emulsie: zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Emulsie) Klopt weer helemaal met het beeld.
Kari

Engelandvaarder

Engelandvaarder

06-07-2010 om 23:11

Wat goed, kari!

Ik heb al een afspraak met de huisarts staan, ik kom nu goed beslagen ten ijs. Bedankt!
Gisteren is dochter tijdens de sportdag verbrand in haar nek, ondanks zonnebrandmiddel en pet. Het was vanmorgen weer huilen na het insmeren, jammergenoeg hebben we nog geen zonnebrandmiddel op oliebasis gevonden. Heeft iemand daar nog een tip voor?

Bijgelezen

Een van mijn vriendinnen, eczeem, rossig zweert bij deze http://www.boots.com/en/Uvistat-Sun-Cream-SPF-50-125ml_38551/

Het probleem bij een gevoelige huid vind ik dat iedereen echt heel anders reageert. Ik vind zelf bijvoorbeeld ambre solaire heel prettig maar mijn moeder vindt dat het prikt. (allebei gevoelige droge huid met af en toe eczeem)

Mariel

Maar als het prikt........

Maar waarom smeren mensen door als het al bij het opdoen prikt??? Dat is toch meteen al een teken dat je huid het niet goed verdraagt?? Wij smeren nooit door als het prikt, prikkerigheid=foutte reactie. Zelfs niet als we het potje al gekocht hebben en in huis, dan geef ik het desnoods weg of laat jongste het gebruiken of buurmeisje...
groeten albana

Engelandvaarder

Engelandvaarder

07-07-2010 om 12:06

Albana

Ik smeer door omdat ik niet denk dat het prikken noodzakerlijkerwijs betekent dat het kind allergisch is, volgens mij is het soms puur het intrekken van het vocht dat pijn doet omdat de huid droog en geirriteerd is (daar heb ik zelf soms ook last van).
Dit zonnebrandmiddel is de enige die geen vervelende allergische reacties bij ons oproept. Van de meeste krijgen we langdurig jeukbulten, ze doen er minstens twee weken over om weg te trekken. Geen zonnebrand smeren echt geen optie.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-07-2010 om 14:21

Zonnebrandmiddel

Hmm, ik heb van mijn dermatoloog geleerd dat zodra een huidverzorgingsprodukt of zonnebrandmiddel oid pijn doet, prikt, jeukt of iets dergelijks je er meteen mee moet stoppen. Het kan best zijn dat er iets in dat zonnebrandmiddel zit waar de huid niet tegen kan zoals alcohol (zit in veel zonnebrandmiddelen; zeker de sprays), geurstoffen, bindmiddelen of het UV filter zelf. Er zijn veel verschillende UV filters, zowel chemisch (Avobenzone, Octocrylene) als fysisch (zinkoxide, titaniumdioxide). De organische filters zijn het veiligst omdat ze het minst kans geven op irritatie. Ze laten wel vaak een wit laagje achter op de huid en zijn ook niet de beste optie als je snel last hebt van puistjes. Tinosorb en Mexoryl zijn ook relatief huidverdraagzaam. Het is vaak even zoeken welk zonnebrandmiddel voor jou en/of je kind goed verdragen wordt en een goede bescherming geeft. De ongeparfumeerde "kid's" versies worden meestal goed verdragen maar als je zonneallergie hebt moet je juist niet iets nemen wat op olie-basis is. Een gel-creme op basis van liposomen zonder bindmiddelen (emulsifiers) werkt vaak beter.

Pluk53

Pluk53

07-07-2010 om 15:04

(an)organisch

"De organische filters zijn het veiligst omdat ze het minst kans geven op irritatie." Ik denk dat je de anorganische filters bedoeld: zink- en titanium-oxide.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-07-2010 om 16:49

Pluk

Ja, die bedoel ik

Mariska

Mariska

08-07-2010 om 18:36

Kids clin skin mousse

GE-WEL-DIG spul! Kun je ook in de koelkast zetten voor extra verkoelend effect.

http://www.biocosmetica.nl/webshop/hulp-bij/psoriasis-acne-eczeem/kidsclin-eczeem-skinmousse-p-756.html

Lou

Lou

09-07-2010 om 09:58

Prikzalf soms toch goed

Mijn ervaring met zalf die mijn dochter vindt prikken is dat het niet per se een "verkeerde" zalf is. Soms heeft ze zo'n jeuk dat haar knieholten een heel klein beetje opengekrabd zijn. Dan komt het prikken daardoor, vermoed ik. Even later blijkt het dan toch zijn werk te doen en verlichting te geven. Direct ophouden met smeren heb ik dus nooit gedaan. Wat moet je anders met een huid die schreeuwt om een goede zalf en die toch een beetje open is?

Overigens was het vorig jaar soms zo vurig rood dat ik niet eens goed kon zien of het open was of niet. Tja, dan toch maar smeren.... leuk is anders, dat zeker! Dit jaar lijken we het iets meer onder controle te hebben, vooral door preventief elke avond vette zalf te gebruiken. Ze heeft wel bultjes, maar het is niet rood en het jeukt niet. Knock on wood.

Lady Grey

Lady Grey

09-07-2010 om 10:32

Nog wat tipjes/opmerkingen

Mijn dochter van 5 is helemaal dol op olijfolie. (voor de huid van het Kruidvat) Beetje dun insmeren, krabpak erover, of een dunne pyama anders wordt het bed zo vies. (op zich wel goed uitwasbaar) Het is tot nog toe het enige product dat haar nooit zeer doet en dat de huid van haar ogen enigszins ontschilferd (eczeem maar daar mag geen hormoonzalf op).

Verder valt met op dat alle basiszalven met parafine of vaseline wel heel erg naar olie ruiken met dit warme weer, de vaseline/parafine liep zelfs zo uit de tube.

Let met de warmte wel op dat je de huid niet te vet maakt, doe maar eens jezelf lekker in de vette zalf met die hitte, dan weet je hoe het voelt. Kom ik ook weer terug bij die olijfolie, niet te dik anders plakt het maar verder wordt je huid er heerlijk zacht van (tip voor volwassenen: beetje op een wattenschijfje en je gezicht ermee afnemen, verwijdert ook vuil en je huid is weer aangenaam ingevet).

Olijfolie schijnt een lichte anti-bacteriele werking te hebben, erg handig bij eczeemvarianten die opspringen bij bacterien).

mopperkont

mopperkont

15-07-2010 om 12:01

Koelzalf

Ik heb ook een erg droge exceem huid. Om in te vetten gebruik ik het liefste koelzalf. Ik heb het op doktersvoorscrift, maar het is ook zonder recept bij de apotheek te krijgen. Het ruikt naar rozen, en het is op een prettige manier vet en het prikt niet.

Lou

Lou

15-07-2010 om 15:18

Huisarts

Ik ga binnenkort nog even langs de huisarts met dochter, voordat we op vakantie gaan. Eigenlijk om iets anders, maar ik denk dat ik hier ook maar even een gespreksonderwerpje van ga maken. Van kids clin skin mousse had ik nog nooit gehoord en van koelzalf ook niet. Ik ga het hem eens voorleggen want het zou me echt iets waard zijn om de zomer nu eens zonder allergie- en pijn- en jeuk-ellende van dochter door te brengen.

Engelandvaarder, heb jij eigenlijk al een oplossing gevonden?

hout anne

hout anne

16-07-2010 om 22:14

Uiercreme en zalf

Mijn zoontje heeft regelmatig een droge huid en extreem droge, rode plekjes op zijn wangen, buik en armen.
Van de dokter een hormoonzalf gekregen voor de eczeem plekken en dezelfde zalf, zonder hormoon, om zijn huid lekker vet te houden (micozonal zalf of zoiets)
Dit werkte op zich erg goed.

Nu is zijn huidje vrijwel gaaf en houd ik het bij door hem dagelijks in te smeren met uiercreme.
Als hij zich niet helemaal lekker voelt komen de plekken op zijn wangen soms terug, daar die ik dan uierzalf op en ze zijn zo weer weg

Weleda

Aangezien zalf met ureum ook teveel prikt voor mijn zoon,
gebruiken we nu paraffine/vaseline om de zoveel tijd en
zo nu en dan ook Aloe Vera lotion van Weleda. Die laatste
is ook erg prettig maar soms zou ik willen dat het wat
vetter was, dat werkt beter voor zijn huid.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-07-2010 om 18:16

Weleda

Het is natuurlijk heel persoonlijk maar ik vermijd alle Weleda produkten omdat ten eerste veel plantaardige ingredienten ontzettend irriterend zijn en ten tweede zit er veel alcohol in deze producten omdat ze geen andere (chemische) conserveringsmiddelen (parabenen) gebruiken. Ik kan er in ieder geval niet tegen en zoonlief ook niet. Er zijn best veel mensen die bijv. niet tegen Calendula kunnen; natuurlijk/plantaardig is zeker niet altijd beter of milder, zo heb ik ondervonden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.