Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sinilind

Sinilind

03-01-2012 om 20:45

Ervaring met stilnoct?

Nog steeds enorm last van slaapeloosheid, op vakantie ging het beter nu thuis afschuwelijk weer. Van de vervangende huisarts heb ik stilnoct (ambien) gekregen voor rnkele dagen. Iemand ervaring? Ik begin echt gek te worden door het gebrek aan slaap, vanacht heb ik tussen 1 uur en 5 uur wakker gelegen: vaatwasser ingeruimd/uitgeruimd, boek gelezen, Pan-am gekeken op tv, acemhalingsoefeningen gedaan.... Na 3 of 4 dagen op die
manier ben ik zo uitgeput dat ik wel
een nacht goed slaap maar daarna herhaalt het verhaal
zich weer

Sini op d'r iPhone


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

03-01-2012 om 21:14

Symptoombestrijding

maar dat weet je zelf ook wel. Het gaat niet om een nachtje goed slapen. Je moet ook iets aan de oorzaak gaan doen.
Ik meen me nog een draadje van een tijdje geleden te herinneren waarin je moest kiezen tussen alles wat je doet. Studie, werk, vrijwilligerswerk, en er zal thuis ook nog wel wat spelen.
Bij mij is slecht slapen altijd een teken dat ik te veel hooi op mijn vork neem en echt aan de rem moet trekken en harde keuzes moet maken. Doorlopen heeft geen zin, je gaat onherroepelijk keihard onderuit. En daarzijn ook draadjes genoeg van te vinden hier op het forum.

Pas je goed op jezelf als je blieft!!

Heel strikt regiem

inderdaad, de problemen zullen wel (mede) oorzaak zijn, je zou in elk geval kunnen proberen heel strikt een schema te doen, zo laat naar bed en van het ´niet slapen´ geen probleem maken, dat scheelt vaak al veel.

Ik heb, achteraf bekeken, meer dan een jaar bijzonder slecht geslapen, maar dat voelde op dat moment niet echt zo, ik bleef zoveel mogelijk met mijn ogen dicht liggen, aan leuke dingen denken, met de gedachte dat als ik niet sliep, ik in elk geval rust kreeg..

Dat klinkt simpel en dat is het voor jou misschien niet, maar ontspannen blijven liggen zonder tv, boek, afleiding of vaatwassers is misschien een beter idee dan onrustig bezig gaan.

(NB er was ooit een slaapcursus op tv, misschien is die nog terug te vinden op google?? TELEAC??)

Cato

Cato

04-01-2012 om 21:52

Cursus voor sini?

Kijk eens op www.slaapcursus.nl (elke maand in Amsterdam). ik heb de decembercursus gedaan en vond het heel nuttig.

Yvonne

Yvonne

06-01-2012 om 11:12

Rustig worden

Ook voor het naar bed gaan al rustig worden. Dus een uur voordat je naar bed gaat geen huishoudelijke klusjes meer. Geen beeldscherm meer in dat uur en geen spannend boek.
Sterkte ermee!!!!!

Tigerfeet

Tigerfeet

06-01-2012 om 16:07

Sini

Ik ben zo'n beetje ervaringsdeskundige in slecht slapen. Sindsi k hoog gedoseerde melatonine slik(bij mij werkt 4 mg het beste) slaap ik ontzettend veel beter. Als ik erge veel aan mijn hoofd heb slik ik daar een halve oxazepam bij, maar dat is alleen bij erge stress. Ik heb 35 jaar lang slecht geslapen en hoe moeier ik ben hoe slechter ik slaap. Nu gaat het dus stukken beter. En het geke is, ik slaap op themazepam niet, en op een hele oxazepam ook niet wel op een halve
Tigerfeet

Puck

Puck

11-01-2012 om 10:12

In plaats van temesta

Volgens mij (zo uit mijn blote hoofd) werkt Temesta best lang door. Kun je aan je huisarts niet een broertje van Temesta vragen dat veel korter werkt. Oxazepam (Seresta) bijv. werkt een uur of 4 en dan zou je dus niet suf moeten zijn de volgende morgen. of ben je gewoon duf van het chronische slaaptekort?

Niet rijden met temesta

volgens mij mag je niet achter het stuur als je Temesta gebruikt, je bent er, over het algemeen lang suf van (zoals je merkt)

Al met al zou ik misschien proberen zo snel mogelijk te stoppen met de hulpmiddelen en gewoon proberen te slapen..

Mien

Heb jij ervaring met slaapproblemen?
Mijn man heeft die niet, en die zegt altijd tegen mijn zoon, die ze wel heeft, dat hij gewoon moet proberen te slapen.
Geloof me, het werkt niet

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat je daarmee begint, met gewoon proberen te slapen, een paar weken of zelfs maanden, en dan ga je allemaal dingen uitproberen aan je ritueel, en aan wat je doet in de nacht, en mogelijk (hopelijk) ook kijken naar de oorzaken in je dag, en als je daar niets aan kan veranderen dan ga je uiteindelijk naar de huisarts, en je kijkt het nog een paar weken aan, en uiteindelijk slik je dan toch maar een keer een pil....
dussehh... voor proberen is het een beetje laat.

Vic

Vic

11-01-2012 om 22:43

Fases

Bij mij worden de perioden met (in-) slaapproblemen afgewisseld met weken waarin het wel goed gaat. Ongeveer tot de jaarwisseling had ik een slechte periode, lag elke nacht zeker tot 2 uur wakker. Daar raak ik niet meer van in paniek, maar het kost me op een gegeven moment wel moeite om bij te tanken. Inmiddels val ik al anderhalve week weer goed in slaap. Ben nog steeds vreselijk moe, vooral als ik opsta 's morgens. Vanaf 10 uur gaat het prima, om 20.00 uur een dip, en dan rond 22.00 weer helemaal fit. Ik heb het idee dat mijn bioritme gewoon niet past bij de reguliere dagindeling. Slaappillen heb ik nooit aangedurfd. Mijn moeder is er ooit mee begonnen, en slikt ze 15 jaar later nog steeds.

Rode beuk

ik heb zeker ervaring met heel slecht slapen, daarom kan ik zeggen dat je 'er niet druk om maken' gewoon wel werkt.

Je slaapt dan niet per definitie beter, maar het is ook geen probleem meer (ik zei tegen mezelf dat ik in elk geval rust kreeg omdat ik lag en aan leuke dingen probeerde te denken) tot ik weer goed sliep, toen merkte ik pas hoe slecht ik had geslapen, al die tijd..(meer dan een jaar)

Uit ervaring weet ik dat veel problemen groter worden door er een probleem van te maken.

Bij veel stress zou je tijdelijk (!!) wel eens een pilletje kunnen slikken, maar ik zou er erg voorzichtig mee zijn.

Sini schrijft dat ze uitstekend sliep op de Temesta, dan zou ik na een paar keer, gewoon weer zonder pil proberen, voor je het weet ben je afhankelijk van die pil..

(en ja, ik weet dat niet iedereen gemakkelijk ´gewoon´ kan slapen of er relaxt mee omgaan, maar het is wel goed je bewust te zijn van de vicieuze cirkel waarin je kunt belanden als je van slapen een probleem maakt, dan kun je beter een definitieve oplossing zoeken in een slaapcursus oid).

Mien

Helaas,gewoon je er niet druk om maken werkt niet bij iedereen.
Ik word heel vaak om 3 uur wakker, ben dan minstens ruim een uur erg wakker. Ik ga niets doen en maak me er niet druk om, want ik weet dat ik na die tijd weer in slaap val. Helaas val ik zo nu en dan in de pauze op het werk spontaan in slaap door slaaptekort. Dus : gewoon je er niet druk over maken werkt gewoon niet bij mij. Misschien bij Sinilind ook niet.

Sinilind

Ik heb even gemist of je een inslaap of een doorslaapprobleem hebt. Bij mij werkt het een beetje om in elk geval geen alcohol te drinken savonds. Anders word ik namelijk zeker weten snachts wakker.
Mijn truc om in slaap te vallen is in je hoofd achteruit tellen vanaf 100. Je moet proberen in gedachten de cijfers op te schrijven. Dat kost zoveel moeite dat het haast niet lukt om erbij te piekeren. (als je in het begin toch afdwaalt moet je opnieuw beginnen ;0) Gek genoeg werkt het soms wel, ik haal vaak niet eens de 70. Het heeft in elk geval geen bijwerkingen.

Karin

wat jij beschrijft, dat bedoel ik met je niet druk maken, ook die teloefening als je wilt slapen

Ik word heel vaak om 3 uur wakker, ben dan minstens ruim een uur erg wakker. Ik ga niets doen en maak me er niet druk om, want ik weet dat ik na die tijd weer in slaap val. Helaas val ik zo nu en dan in de pauze op het werk spontaan in slaap door slaaptekort. Dus : gewoon je er niet druk over maken werkt gewoon niet bij mij

Omdat je je niet druk maakt val je wel weer in slaap, zou je je druk maken, dan sliep je vast niet meer (of bijna niet)

Sini

Dat heb ik dus ook en bij mij helpt het suffe getel dus redelijk. Tenzij er echt vreselijke problemen zijn, dan is het getob niet goed te onderdrukken. Een beetje warme melk drinken scheelt ook iets (dan verhoogt de doorbloeding van je darmen omdat die iets te doen hebben en je hersens minder? Waarschijnlijk niet helemaal wetenschappelijk onderbouwd. ;0)

Vroeg naar bed

Ja, dat doe ik inderdaad ook altijd. Het worden wel korte avonden zo, maar anders krijg ik niet genoeg slaap, als je elke nacht sowieso een uur mist.
Sterkte Sini, ik hoop dat het helpt als je minder uren werkt.
Er bestaat ook nog zopiclon, als slaapmiddel, maar dat vond ik ook niet ideaal.

Tineke

Tineke

13-01-2012 om 13:24

Mijn truc

Bij mij werkt het toch wel om vroeg naar bed te gaan, dat betekent zeker vier keer per week ruim voor tien uur. De uren voor middernacht tellen dubbel, dus het tikt zo lekker aan.
En wat betreft problemen: vertel jezelf dat wanneer het niet lukt om ze overdag op te lossen, dan lukt het nog minder om het 's nachts te willen oplossen. Het is zo zinloos om daarover te piekeren in het holst van de nacht. Zorg er dus ook voor dat je overdag de goede stappen zet die nodig zijn. Minder werken is er éen van, goed zo, die is alvast binnen.

Mien sini

@Mien: ok, dan snap ik beter waar je advies vandaan komt. Sterker nog, ik volg het zelf ook op. Ik heb maandenlang wakker gelegen na de geboorte van mijn oudste, en inderdaad nergens aan denken was mijn lifeline toen. Ik ging dan breeduit liggen zodat ik me kon voorstellen dat de gedachtes bij mijn voeten en handen makkelijk het lichaam konden verlaten.. bij wijze van spreken.

@Sini: Je hebt geen slaapprobleem maar een dagprobleem. Het meenemen van je dagproblemen naar de nacht is een enorme koe van een waarschuwingssignaal. Je hebt al eerder aangegeven dat je er even doorheen moest, toen tot aan de vakantie, maar echt hoor. Je lijf roept gewoon HO! Verder vind ik het onderwerp niet zo geschikt voor een forum, dus ik houd het hier even bij. Ik wil alleen nog zeggen dat je eerder naar bed moet. Om half tien naar boven en dan uiterlijk tien uur het licht uit. Het is natuurlijk een drogredenering dat je, omdat je een vast ritme is aangeraden, niet stelselmatig om tien uur naar bed zou mogen/kunnen. Oh en je moet je werk zo vormgeven dat je vanaf half negen niet meer werkt. Dat kan heel lastig, of zelfs ondoenlijk zijn, maar het is wel wat ik je aanraad. Ben even een beetje goedbedoeld vrijpostig, maar je weet waar het vandaan komt ...

Laatste goede raad: ik heb hier anderhalf jaar geleden over een vergelijkbaar probleem gepost, ik was daar toen ook vet van in paniek geraakt, huisarts idd ook gebeld voor een pil maaktnietuiwat nadat ik 2 etmalen vrijwel niet geslapen had. Ik zat toen ook in de klem met werk en thuis. De oplossing bleek tijd voor mezelf overdag. Die had ik namelijk helemaal niet meer. Nada, niets. Dus minder werken is een goed begin, compliment, maar kijk verder. En ga af en toe overdag een half uur voor je uit kijken. Opbouwen, beginnen met 3 minuten. Iphone achter slot en grendel.

mirreke

mirreke

13-01-2012 om 16:06

Ook mijn gedachte, geen slaapprobleem

maar een dagprobleem dat zich 's nachts uit. Je hersenen zijn overprikkeld, ze malen maar door, dus als de eerste slaap geweest is maken je werkende hersenen jou weer wakker.
Ik heb geen idee wat je ertegen zou moeten doen. In theorie klinken de oplossingen van rodebeuk goed, maar het probleem is juist vaak dat die mogelijkheden (vroeg naar bed, na half 9 niet meer werken, minder werken, tijd voor jezelf) niet zo 1 2 3 haalbaar zijn. Vanwege financiële redenen, deadlines, gezin, kinderen die aandacht vragen, familieleden die ook een beroep op je doen, huishouden.
Vaak compenseer je de te korte dagen juist door de avonden in te plannen. Zelf vind ik de gedachte om al om half 10 naar bed te gaan gewoon lachwekkend, ik lig er zelf meestal pas om 1 uur en en om kwart over zes gaat mijn wekker.
Is het mogelijk om wat taken naar je man te schuiven, voorzover hij die nog niet doet?
De priveproblemen waar je over spreekt, zijn die oplosbaar? Betreft het relatieproblemen die maar door zeuren, of familietoestanden? Soms kan het ook schelen door voor jezelf toe te geven dat iets niet op te lossen is, of dat jij het niet kan oplossen. Soms moet je je eigen lat wat lager stellen. Misschien is het nu gewoon niet haalbaar om een veeleisende studie en een veeleisende baan naast elkaar te hebben, hoe gewenst dat ook is. Of je zou moeten proberen los te laten. Je kunt proberen te visualiseren dat je de problemen 's avonds in een doosje doet dat je goed dicht doet. Daar blijven ze die nacht fijn zitten en ze zijn er heus nog wel als je 's ochtends weer opstaat. Heel stom, maar dat soort dingen werkt nog wel eens.
Wat bij mij juist enorm goed werkt is lezen. Ik vind lezen in bed het fijnste wat er is, en ik kan er zeer goed door ontspannen. Zelf heb ik eigenlijk altijd net iets teveel werk, en daardoor werk ik ook vaak tot laat door. Als ik dan naar bed ga, kan ik echt niet direct slapen, dan ben ik nog veel te geconcentreerd en wakker. Een goed boek doet voor mij juist wonderen. Vandaar juist ook leve de iPod 's nachts in bed, ik gebruik hem als kindle reader, mijn partner hoort daardoor het lastige geblader niet meer (hij is een echte probleemslaper, geen last van malen, maar gewoon van inslapen, en hij is zo alert dat hij van het minste of geringste geluidje weer helemaal wakker is. Voor hem is het dus heel lastig als ik laat naar bed kom, maar nu kan hij zich tenminste niet meer ergeren aan geritsel, en ook de lamp kan uit ) Ook stress raak ik daardoor kwijt. Ik heb inmiddels echt bewust stress leren loslaten, 's nachts in ieder geval...
Enfin, het is makkelijk praten, zo voor een scherm. Ik hoop voor je dat je deze situatie kan oplossen, niets zo slopend als slaaptekort, en telkens de angst dat je weer niet slaapt, waardoor het alleen maar erger wordt...

Monet

Monet

14-01-2012 om 08:54

Men lijdt het meest......

telkens de angst dat je weer niet slaapt, waardoor het alleen maar erger wordt...
Inderdaad Mirreke, zodra je je druk gaat maken om je slaappatroon heb je er gegarandeerd een groot probleem bij.
Ik ga er vanuit dat je echt wel slaapt als je die slaap nodig hebt. Ontspan je voordat je gaat slapen op een manier die bij je past, ga lekker je bed in nadat je jezelf nog even hebt verwend met een lekkere bodymilk of iets heel anders, val ontspannen in slaap en zorg dat je iets bij je hebt liggen waar je afleiding van krijgt zodra je wakker bent en gaat liggen malen. Bv. een lekker muziekje of gesproken boek.Blijf gewoon liggen, zorg dat je lekker warm blijft, denk aan prettige ervaringen, en je valt vanzelf weer in slaap.

Als ik kijk naar mijn eigen slaap in de afgelopen weken zou ik me ernstig zorgen kunnen maken, maar ik heb geen reden dit te doen. Ik functioneer overdag prima, ik ga naar bed als ik moe ben, val snel in slaap maar dan......elke nacht lig ik zeker 3 keer een uur wakker? of 4 keer een half uur? of 2 keer 2 uur? Ik hou het niet meer bij, ik blijf heerlijk liggen, ga niet malen want dat heeft geen zin, denk aan leuke dingen of gewoon aan niks, en val vanzelf weer in slaap voor korte of langere tijd. De tijd dat ik het echt nodig had om 9 uur diep te slapen is allang voorbij, blijkbaar kan ik het prima redden met 5 of 6 uurtjes per nacht (als ik die al slaap, ik hou het tenslotte niet meer bij).

Monet

"Ik ga er vanuit dat je echt wel slaapt als je die slaap nodig hebt".
Tja, dat klopt voor jou misschien, maar voor mensen met een slaapprobleem echt niet. Ik viel op een gegeven moment dus zelfs in de pauze op mijn werk in slaap, dus echt niet genoeg geslapen snachts. Ja, je slaapt echt wel als je die nodig hebt, maar dus niet altijd snachts. Op je werk is dat toch niet zo gewenst.
Sommige mensen redden het niet met 5 uur per nacht.Dus als je dan een paar uur mist, dan krijg je gewoon een tekort.
"Blijf gewoon liggen, zorg dat je lekker warm blijft, denk aan prettige ervaringen, en je valt vanzelf weer in slaap". Als je veel stress hebt, dan lukt dat niet zomaar, en je valt niet zomaar vanzelf weer in slaap. Beetje vervelend dat je het zo bagatelliseert.

Fiorucci

Fiorucci

14-01-2012 om 17:56

Monet

Oh was dat maar waar, maar zo werkt het niet. Tot een paar maanden geleden was ik een uitstekend slaper, nooit problemen mee gehad. Tot er een pittig gezondheidsprobleem ontstond met een van mijn kinderen. Inslapen lukte nog wel, maar na een paar uur werd ik wakker met paniekaanvallen en dat soort ellende. En echt, aan iets leuks denken, was het maar zo simpel. Ik bleef gewoon liggen, lekker warm, maar dat hielp geen fluit, omdat op dat moment niks te doen was aan de oorzaak. Soms heb je dusdanige zorgen dat dat soort oplossingen echt niet meer werken, helaas. Vandaar dat ik een licht slaapmiddel kreeg, om te zorgen dat ik aan mijn slaap kwam.

mix

mix

14-01-2012 om 18:44

Oei nee

dat werkt niet zo. Als je tekorten krijgt ben je een gevaar in het verkeer, met je kinderen, functioneer je niet goed op je werk.
Mijn moeder raakt manisch gevolgd door psychoses als ze niet (goed genoeg) slaapt. Die heeft een slaapstoornis, al van jongs af aan.
Slapen is niet zo eenvoudig als wel eens wordt gedacht.

Monet

Monet

14-01-2012 om 22:39

Inderdaad joyeux

Jouw stuk zegt precies wat ik ook bedoel. Piekeren heeft geen zin, een probleem wordt er niet minder van, eerder erger. Daar moet je dus aan werken, door te ontspannen, jezelf toe te spreken, wat dan ook, maar hou je hoofd leeg, ook al is er nog zoiets vreselijks aan de gang. En echt, ook ik heb tijden gehad waarin ik heel grote zorgen had, en ook op dit moment zit ik in een heel lastige periode in mijn leven, maar mijn insteek dat piekeren niet helpt, en ik dat dan ook echt niet ga doen, helpt me wel te ontspannen.
Ik snap dat dat niet voor iedereen geldt, soms is een inslaap- of doorslaapmiddeltje net dat wat je even nodig hebt, en dan is dat even een hulpmiddel, maar je moet het daarna toch zelf doen, al dan niet met andere hulp.

MRI

MRI

14-01-2012 om 23:04

Mijn systeem

Ik heb altijd wat temazepam in huis maar neem het bijna nooit. Toch helpt het me uitstekend tegen slapeloosheid. Mijn systeem: ik ga op tijd naar bed zodat ik wat uitloop op de acht uur heb. Als ik niet kan inslapen mag ik van mijzelf na een uur een pil nemen. Als ik niet kan doorslapen na een half uur een halve pil, mits het niet later is dan vier uur. (ben erachter dat ik weliswaar dan wat duffer ben maar ik hoef geen auto te rijden en het is om tien uur weg). Maar eigenlijk is dat vrijwel nooit nodig omdat het mag als het moet. Ik zal ook nooit meer dan twee, hoogstens drie pillen per week nemen. Maar er gaan dus maanden voorbij dat ik helemaal niks neem.
De pillen hebben me dus geholpen veel laconieker over het slapen te zijn. En dat helpt.

mix

mix

15-01-2012 om 12:01

Eens maar

er zijn zoveel oorzaken waardoor je niet kunt slapen. Het is niet altijd gepieker of stress. Ik slaap al lange tijd ongeveer een uur of 5, af en toe max 6 per nacht; de overige uren lig ik wakker, te draaien, te soezen, er uit, er in enz. Blijkbaar toch genoeg, want ik functioneer nog. Maar had ik een ingewikkelde baan gehad, veel in het verkeer door moeten brengen, dan had het niet genoeg geweest. De overgang kan ook tegenwerken. Eerst dus idd zoveel mogelijk oorzaken ontdekken, er (indien mogelijk) iets aan doen en dan gewoon verder blijven zoeken. Ik heb hapnotherapie gedaan, hypnotherapie, ontspanningscursus, slaapcursus. Ik heb geaccepteerd dat ik bij tijd en wijle gewoon heel slecht slaap; maar als je een heel druk leven hebt dan nekt je dat.

Moontje

Moontje

16-01-2012 om 22:58

Veel ervaring

Hier iemand met veel ervaring met slecht slapen.

Bij mij begon het voorafgaand aan mijn burnout in 2007. Ik was zeer druk in mijn hoofd, op mijn werk, had privé sores en kon me niet meer goed ontspannen. Ik kreeg inslaapproblemen en gaandeweg lag ik hele nachten wakker, vaak sukkelde ik tussen 5 en 6 alsnog in en dan ging om zeven uur de wekker weer.
Ik heb al die tijd gewoon gewerkt, en in beginsel raakte ik erg overstuur van het feit dat ik zo weinig sliep, ik MOEST slapen, toch, vond ik, want zonder slaap kun je toch niet?!
Dus ik ging steeds met extra stress naar bed. Alle foefjes natuurlijk geprobeerd, homeopatische middelen, niet meer computeren 's avonds (beeldscherm werkt als een lichtbak), slaapthee, lezen in bed, verzin het allemaal maar.
Het kwam er op neer dat ik me niet kon ontspannen, en dat mijn hersenen letterlijk waren doorgedraaid en bleven tollen, op volle toeren. Ik had een ontzettend druk hoofd.
Toch heb ik ondervonden dat je gewoon blijft leven, en zelfs aan die intense vermoeidheid went. Dat vond ik het verbazende, dat ik na enkele maanden gewoon nog rondliep, en functioneerde, ook al was de glans er wel af. Maar je kunt dus veel meer hebben dan je denkt en in paniek raken helpt niet.

Ik ben meer dan 2 jr. bezig geweest met mijn herstel. Ik had therapie, medicatie en coaching.

Wat mij heeft geholpen is me niet meer druk maken om mijn slaap probleem, het er gewoon te laten zijn. Niet gaan ronddolen door het huis maar wel in bed blijven, hooguit wat gaan lezen.
Niet persé moeten zullen willen slapen.
Overdag het jezelf niet al te moeilijk maken, maar in feite gewoon alles blijven doen, ook al ben je vermoeid.
Niet alles op hold zetten, je ziek melden etc. want dan ga je helemaal mee in je probleem.
Ik heb veel ervaring met slaapmedicatie en ben er heel bewust zo zuinig mogelijk mee.
Het bevalt me op de langere termijn totaal niet. Bijwerkingen (labiel vooral, hoofdpijn), en al snel meer nodig omdat je zelfs mét slaappil niet meer goed in kunt slapen, dat is ook de meest gevaarlijke bijwerking. Slaapmedicatie is echt niks.
Ik gebruik het nu alleen nog de eerste nacht als we op vakantie zijn (die lig ik standaard wakker en na een autoreis van 10 uur ben ik gesloopt), als ik op reis ben voor mijn werk (slaap ik ook nooit) en in heel erge gevallen als het weer eens een tijdje mis is.
Want sinds mijn burnout heb ik met enige regelmaat dit soort periodes, al duren zij nu geen maanden meer maar bijv. een week, soms wat langer.
Go with the flow denk ik dan maar, ook al is dat soms moeilijk. Vaak is het acute stress die het in gang zet.

Slaapproblemen moet je serieus zien als een signaal dat er meer a/d hand is. Slaappillen zijn - zeker op de langere termijn - geen oplossing bij in mijn optiek.
Alleen bij calamiteiten zijn ze van nut.

Moontje

Moontje

16-01-2012 om 23:01

Lichte slaappillen / inslapers bestaan niet

Dat is een fabeltje. Slaappillen zijn slaappillen, er zijn middelen van 1e voorkeur en middelen met 2e voorkeur (zie test consumentenbond), maar inslapers en lichte slaappillen bestaan niet. Het is uiteindelijk allemaal één pot nat.

Fiorucci

Fiorucci

17-01-2012 om 11:46

Moontje

nee, er bestaan geen lichte slaapmedicaties, maar wel lage doseringen.

Nest

Nest

20-01-2012 om 11:03

Dormeasan druppels

Ik herken het slapeloos zijn ook.
Ik neem regelmatig 's avonds een 1/2 uur voor het slapen gaan homeopathische druppels. Het heet Dormeosan.
Het helpt echt.
Ook bij de kinderen. Als ze bv niet meer kunnen slapen als ze erg gedroomd hebben. Die geef ik dan een paar druppels en ze slapen als roosjes.

En ik gebruik ook regelmatig oordoppen, om alle afleidende geluiden buiten te sluiten (verwarming die tikt, man die rochelt of piept, kast die kraakt, oh hoor ik nou voetstappen ...).

May

May

21-01-2012 om 21:18

Herken het gepieker..

In bed liggen en denken 'ik moet nu wel slapen, anders kan ik morgen geen auto rijden...'En dan de hele nacht wakker liggen of hooguit een paar uurtjes slapen. Ik wilde dat ik daar een oplossing voor had behalve dan toch maar met de trein gaan als ik echt te weinig geslapen heb..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.