Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Minet

Minet

06-09-2009 om 16:14

Ervaring met tmd?

TMD staat in dit geval voor temporomandibulaire dysfunctie.
TMD is een verzamelnaam voor stoornissen van het bewegingsapparaat van het kauworgaan.

In mijn specifieke geval houdt het in dat ik sinds een week mijn mond nog maar een klein stukje kan openen (2 cm.). De huisarts constateerde vrijdag dat het kaakgewricht nog maar de helft van de beweging maakt, (wel naar beneden, maar niet naar voren)waarschijnlijk door een beschadiging van het kraakbeen in het gewricht.
Hij wilde dat ik direct door zou gaan naar de kaakchirurg, maar er was die vrijdagmiddag maar 1 chirurg aanwezig, die de hele middag moest opereren. Ik kan dus pas morgen terecht, met van hem de nodige instructies hoe/wat in het weekend te doen/laten.

Wie heeft hier ervaring mee, en kan mijn dringende vraag: 'hoe gaat de kaakchirurg hier morgen mee om' beantwoorden??

Ik heb nl. veel ervaring met gewrichtsklachten in mijn knie, ook door kapot kraakbeen, en heb flashbacks van zeer pijnlijk duw en trekwerk, maar nu dus aan mijn kaak

Of beter nog, wie heeft voor mij de ultieme tip om gewoon vandaag nog mijn kaak weer in beweging te krijgen? Dat zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn!

Groetjes, Minet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

06-09-2009 om 19:35

Pandia

De huisarts voelde met zijn vingers in mijn oren naar de beweging van het kaakgewricht, zijn conclusie was dat er iets in de weg zit waardoor de beweging niet verder kan, kapot kraakbeen dus.
Hij heeft ook de spieren gevoeld, zowel in mijn mond als aan de buitenkant van mijn kaken/wangen.
Daar was volgens hem niets mis mee. Ook de kaakchirurg trok via de telefoon dezelfde conclusie, naar aanleiding van de bevindingen van de huisarts. Ik zou graag willen dat het de spieren zijn, en wil hele dagen fysio , maar ben bang dat het echt het gewricht is dat vast zit. De onderkaak zit ook scheef onder de bovenkaak, kiezen sluiten niet meer, en mijn mondhoek is aan de kant waar het kaakgewricht pijn doet wat naar binnen getrokken.
In ieder geval voor je snelle reaktie! Ik hoop echt dat jij gelijk krijgt morgen!

Minet

Minet

06-09-2009 om 19:59

Hahahha

Dat moet lukken!

Minet

Minet

07-09-2009 om 14:21

Zucht

nadat er rondom foto's gemaakt waren 'gezellig' bij de chirurg naar binnen om ze samen te bekijken.
Zijn razendsnelle diagnose: een gaatje in de verstandkies , die moet eruit......

Dus ik zeg: ja maar daarvoor kom ik hier niet, mijn kaak zit scheef en vast, ik heb geen last van een gaatje in mijn verstandskies??
Nee mw, maar dat gaatje kan de zenuw triggeren, dus maakt u maar een afspraak bij de balie, dan trek ik die kies eruit.
Maarreee.....tot die tijd moet ik met deze scheve pijnlijke kaak blijven lopen?? Ja mevrouw, daar doe ik nu niets aan, eerst die kies maar eens eruit. U moet maar brood zonder korsten eten en uw warme eten pureren....
Wilt u even uw kiezen op elkaar zetten, dan kijk ik even.........nou meneer, dat is dus nou net het grote probleem, dat lukt dus niet!
Maarreee.....hoe denkt u bij die kies te komen als mijn mond niet fatsoenlijk open kan?? O mevrouw, ik loop al langer mee, dat gaat me wel lukken. En o ja mevrouw, ik wil het graag ZELF doen, dus maakt u maar een afspraak, dan ben u over 14 dagen aan de beurt. U mag wel melden bij de balie dat als er eerder een gaatje komt, u gebeld wilt worden.

Compleet flabbergasted sta ik bij de balie, zeg dat ze me midden in de nacht mogen bellen als er een gaatje vrijkomt.
Ja mevrouw, dat wil iedereen graag, snel worden geholpen.
Maar ik ben niet iedereen???? dus valt er een gaatje, ook bij een andere chirurg, dan heeeel graag een telefoontje!
Mevrouw, ik heb een afspraak voor u gemaakt op de 21ste.....

Minet

Mijn eerste reactie was toch: is er via je verzekering niet wat te regelen, dat je ergens anders sneller terecht kunt?

Lynna

Lynna

07-09-2009 om 20:12

Huisarts bellen?

Je kunt je huisarts bellen of er ergens sneller plek is. En inderdaad de verzekering.
Mijn ervaring bij de kaakchirurg (voor iets heel anders hoor) is dat ik in eerste instantie ook 6 weken moest wachten, maar regelmatig mocht bellen en dat er toen heel snel plek was. Er worden altijd mensen ziek! Als huisarts en verzekering je niet kunnen helpen zou ik gewoon om de dag bellen met de vraag of er iemand uitgevallen is.

Prulletje

Prulletje

07-09-2009 om 21:32

Wat?

En dan blijkt over twee weken dat die verstandskies misschien het probleem helemaal niet was! Raar... Ik zou een second opinion willen.
Bij mij is trouwens een gaatje in mijn verstandskies gewoon gevuld. En waarom niet, als er verder niets aan de hand is.

Prulletje

Ik kan me nog wel herinneren

... dat na het trekken van 3 verstandskiezen (2 boven, eentje onder en die laatste was heel wat hak- en breekwerk) mijn kaken een aantal dagen ook niet verder van elkaar konden dan de grootte van een theelepeltje. Niet door de pijn, maar omdat ik ze gewoon echt niet verder open kreeg.
Kan me dus wel indenken dat het iets met je verstandskies te maken kan hebben. Balen hoor! En dat je zo lang moet wachten is ook bagger.
Sterkte ermee Minet!!
(je kaakchirurg klinkt trouwens net zo horkerig als die van mij destijds, ik denk er niet graag aan terug)

Euh

Ik bedoel dus dat er nog maar net een theelepeltje tussen paste! Dat werd een paar dagen grotendeels vloeibaar eten . Daarna ging het opeens langzaam maar zeker steeds beter.
Ik vraag me trouwens nog iets af: hoe kan die chirurg er straks bij om die kies te trekken?

Primavera

Primavera

08-09-2009 om 09:18

Twee keer gehad

Hallo,
Ik heb het twee keer gehad en de oorzaak waren inderdaad gerelateerd aan problemen met verstandskiezen. Irritatie of ontstekingen zorgden dat ik letterlijk mijn kiezen niet meer van elkaar kreeg en alleen met een theelepeltje kon eten.
De eerste keer is het na en week of zo vanzelf los gekomen, en daarna is de kies door de kaakchirurg verwijderd. De tweede keer heb ik een ontstekingsremmer gekregen en was het binnen 3 dagen over.
Hopelijk geven de twee resterende verstandskiezen geen problemen meer, want ik heb een ware tandartsfobie.
Groetjes Primavera

mar-ank

mar-ank

08-09-2009 om 11:30

Medicijnen?

Primavera had het over ontstekingsremmers, en daar zat ik ook net aan te denken. Kan je niet van je huisarts iets krijgen om de boel los te krijgen. Als het inderdaad door die verstandskies komt (wat ik me kan voorstellen, ik had ook ditzelfde probleem na het trekken van verstandskiezen) dan kan je misschien iets met ontstekingsremmers of een spierverslapper???

Minet

Minet

08-09-2009 om 11:52

Vervolg vandaag

vanochtend heb ik gelijk mijn tandarts gebeld voor advies. Ik kon in de loop van de ochtend al terecht, hij heeft de kaken uitgebreid bevoeld en bekeken, samen met zijn collega, en beiden trokken zij de conclusie dat het gaatje in de verstandkies een oorzaak kan zijn, maar zij achten die kans in dit geval bijzonder klein.
De verstandskies zelf kan er zonder problemen uit, dus deze gaat er morgen al uit! Ze snapten beiden niet dat de kaakchirurg dat gisteren zelf niet even heeft gedaan, omdat de kies volledig doorgekomen is en een eitje is om te trekken.

Vanaf nu moet ik zo veel en zo lang mogelijk koelen, om daarmee te proberen de spieren iets losser te krijgen, als daar al een probleem mee is.
Ik slik al Brufen sinds vorige week vrijdag, 3 x daags 800mg, dus mocht er een ontsteking zitten, wat zowel de huisarts/kaakchirurg als tandartsen betwijfelen, dan druk ik die al de kop in, en het ontspant wat er te ontspannen valt. Heb nu van de tandarts een recept gekregen voor brufengranulaat, schijnt beter te zijn voor mijn maag, dus ga ik zo maar even halen.

Normaal schijnt ik 7 kleuren voor een tandartsbezoek, ik ben nu gewoon blij!!! dat ik morgen weer mag!!!
De afspraak bij de kaakchirurg laat ik voorlopig gewoon staan, wie weet waar ik hem straks nog voor nodig heb.

Minet

Sterkte vandaag. Een kies trekken is per definitie euh... onaangenaam, lief gezegd.

Minet

Minet

09-09-2009 om 16:04

Eruit

Nou, de kies is eruit! Doordat de mond maar een klein stukje open kon heb ik wel zowel de ass. als de tandarts op hun duim gebeten...........ze konden er wel om lachen gelukkig.
Tandarts heeft eerst zelf ook een rondomfoto genomen, samen uitgebreid gekeken naar de kaken. Er was niet direct iets te zien, wel een verschil tussen rechts en links, omdat hij nu scheef staat, maar niet iets geks te zien waardoor dat zo is.
Omdat koelen, wat ik regelmatig moest doen, best pijnlijk was gooit de tandarts het nu toch richting triggering van de zenuw. Het kan dus nu, na het trekken van de kies, zelfs nog erger worden zei hij, maar dat hoeft niet perse. Het kan ook nog weken duren voordat het over is.......Voor de zekerheid heb ik een antibioticakuur gekregen, en een afspraak voor over een maand.
Mocht het in die tussentijd te gek worden, dan mag ik hem altijd bellen.
Ik hoop dat het niet nodig is!

Minet

Minet

09-09-2009 om 18:03

Nee

Kies was prima, wortels ook, alleen een gaatje aan de zijkant, tegen de kies ernaast aan zeg maar.
En bedankt!

Sterkte!

Ik hoop dat je snel minder last hebt!

Minet

hoe is het nu met je? Merk je al verbetering?

groetjes van Purk

Minet

Minet

10-09-2009 om 18:09

Purk

Nee, helaas is de kaak nog net als de dagen hiervoor. Dus scheef en vast. Ik zit nu te zweten op een stukje biefstuk tartaar dat vastzit in 'het gat' waar de verstandskies zat. Spoelen, borstelen (au!), voorlopig lukt het nog niet dat stukje eruit te krijgen Ik vind het niet leuk!!! Wil geen ontsteking kweken door een rottend stukje vlees (

Minet

moet ik komen met mijn pincet?

groetjes van Purk

Minet

Minet

12-09-2009 om 18:48

Dank

Lieve dames, dank voor jullie aandacht, het heeft me goed gedaan!
Het trekken van de kies lijkt toch de remedie te zijn tegen het vastzitten van de kaak. Langzaam maar zeker komt er meer beweging in! Wel heb ik nog erg veel pijn, maar dat wijt ik voornamelijk aan het trekken van de kies met veel geweld. 4 x dgs 600 mg brufen, zo nu en dan een paracetamol erbij, daarmee is het dragelijk, maar ik ben er wel doodmoe van. Ook dat gaat vast weer over!

Fijn

te lezen dat er in elk geval wat progressie waar te nemen is. Verder lekker veel slapen zou ik zo zeggen, geef er maar aan toe.

Trouwens, ik kocht vrijdag een bitje voor oudste die op hoceky zit. Zag ik staan op de verpakking: prevents TMD.....anders had ik geen idee van de afkorting gehad, nu wel

groetjes van Purk

Minet

Toch fijn dat er intussen vooruitgang in zit. Van pijn kun je inderdaad zo moe worden, maar het gaat vast over. Hopelijk zet het herstel door, en komt je hele kaak weer "los" zonder verdere kaakchirurgische ingrepen.

Minet

Minet

15-09-2009 om 21:58

Hmm

Die rare vastzittende kaak, daar maak ik me geen zorgen meer om. Elke dag komt er meer beweging, merk nu alleen nog bij flink gapen dat het allerlaatste stukje openen van de mond nog wat lastig gaat.
Waar ik me wel zorgen om maak zijn de veeeeel te vele pijnstillers die ik echt nodig blijk te hebben. 6 maal daags 800 mg ibuprofen, steeds vergezeld van 500 mg. paracetamol vind ik niet meer normaal! Morgen dus maar eens overleggen met de huisarts, want hier krijgt zelfs een paard de hik van!

Minet

Minet

16-09-2009 om 13:19

Vannacht zomaar 6 uur geslapen na een zetpil dyclofenac die nog in onze kast bleek te liggen. Vanochtend gebeld met de tandarts, die liet me gelijk komen om de boel te spoelen (AAAAAUUUUUWWWWW) Met hem gesproken over de medicatie, paracetamol in combi met codeïne zou misschien beter werken, is iig niet zo slecht voor de maag. Alleen autorijden is niet slim met codeïne, dus een bezoekje aan een vriendin hier 80 km vandaan ging vandaag helaas niet door.
Morgen weer naar de tandarts om te laten spoelen en vannacht weer lekker slapen op een zetpil dyclofenac (met dank aan mijn lief die nog een en ander aan restanten, nog keurig voorzien van de bijsluiters, heeft staan na een operatie)

Jeetje minet

Dat gaat nog niet al te lekker dus. Sterkte!!

Minet

Minet

22-09-2009 om 18:44

Een week verder

De pijn is weg! vorige week nogmaals de wond laten spoelen bij de tandarts, zelf een spoelspuitje en vloeistof meegekregen, incl paracetamol met codeïne, en zo ging ik het weekend in. Sinds zondag slik ik niets meer..........het is gewoon klaar
Maar..........de klacht waramee alles begon, het niet goed kunnen openen van de mond, is gewoon terug
Weliswaar niet in de scheve stand als voor het trekken van de kies, maar wel erg lastig. Er past precies een dubbele boterham tussen boven en ondertanden door, en dat is toch echt niet handig. Voor donderdag maar weer een afspraak bij de tandarts gemaakt, en ondertussen ook een klacht gestuurd over de houding/patient(on)vriendelijkheid van de kaakchirurg. Ben al keurig gebeld over de klacht, dat loopt dus nog.

Minet

Minet

24-09-2009 om 19:33

Ordinaire tmd

Vandaag was de diagnose van de tandarts exact hetzelfde als die van de huisarts 14 dagen geleden.
Het lijkt op slijtage van het kaakgewricht, waarschijnlijk mede veroorzaakt doordat ik altijd op 1 zij slaap, en bijna de gehele nacht, want mijn onderlaken is meestal nog spiegelglad.
Ik heb nu oefeningen gekregen die ik voor de spiegel moet doen, en hij adviseerde me om van plek te wisselen in bed met mijn man.............nou, dat gaat nog wat hilariteit opleveren denk ik!
hahahaha
Maar goed, over 3 weken weer terug, eens kijken of deze oefeningen en bedruil effect hebben.

Lynna

Lynna

25-09-2009 om 06:22

Lekker geslapen?

Heb je een beetje kunnen slapen vannacht? Zo aan de andere kant?

Het lijkt me trouwens niet zo'n prettige diagnose. Aan slijtage valt toch niet veel te doen? Of zijn er toch nog mogelijkheden als er over 3 weken niet veel verandert is?

Minet

Minet

25-09-2009 om 08:15

Pffff

wat een gedoe zeg! Slapen op een andere plek was geen succes, we zijn halverwege de nacht heel snel weer gaan wisselen
En dan slapen op mijn rechterkant, ook dat was het niet Heb echt geprobeerd te blijven liggen, maar kon mijn draai niet vinden. Benen wilden niet goedliggen , mijn armen waren de weg kwijt , en de 'versleten' kaak rechts vond het helemaal niet leuk om in het kussen gedrukt te worden.
Of er nog mogelijkheden zijn hangt af van de precieze oorzaak. Het kan ook een kalkafzetting zijn volgens de tandarts, dat is te verhelpen. Maar voor een exacte diagnose is een MRI nodig, ik ga eerst maar eens proberen met oefeningen iets te bereiken. Wie weet welk wonder zich nog gaat voltrekken

Lynna

Lynna

25-09-2009 om 18:12

Mri

Waarom laat je die MRI niet vast aanvragen? Anders heb je over een paar weken daar weer een wachttijd voor. Je bent toch al lang genoeg aan het proberen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.