Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Petra-

Petra-

21-10-2008 om 16:06

Ervaring operatie flaporen

Onze zoon van 10 zal in december aan zijn oren worden geopereerd, hebben jullie ervaringen hiermee? Wat kan ik verwachten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2008 om 02:16

Ja dochter

Mijn oudste dochter heeft die operatie ook gehad toen ze in groep 8 zat. Ze wilde dat de leerlingen van haar nieuwe brugklas haar alleen met platte oren zouden kennen. Het is al even geleden, maar ik weet nog dat het een dagopname was. We moesten er in de ochtend zijn, dochter nuchter. In de loop van de ochtend is ze geopereerd. Ik mocht met haar mee in de OK tot ze onder narcose was en werd ook weer bij haar toegelaten in de uitslaapkamer voordat ze bijgekomen was. Mijn dochter heeft nogal sterk op het een en ander gereageerd. Eenmaal weer wat bij haar positieven was ze van slag en ze was de hele dag erg misselijk. Ik begrijp nog steeds niet hoe het kan dat ze zo misselijk was. Mijn verklaring is dat ze toch bij het evenwichtorgaan hebben zitten rommelen, maar of dat waar is?
Omdat het een dagopname is moeten de patientjes dezelfde dag weer naar huis. Mijn dochter voelde zich eigenlijk te ziek om te reizen, maar dat hebben we toch gedaan. Eenmaal thuis vond ze het natuurlijk wel fijn in haar eigen bed, maar ik zou nu toch meer op mijn poot gespeeld hebben. Als een kind te ziek is om te reizen moet dat kind gewoon een nachtje blijven. Dus mocht dat bij je zoon gebeuren, vraag dan of je zoon mag blijven slapen.
Ze had een soort helm van verband op haar hoofd. Ze had een flapje aan haar oor die er gelijk afgehaald is. Daarom had ze iets meer verband op haar oren dan normaal het geval is. Dat 'helmpje' moest er 2 weken opblijven en toen kreeg ze voor 's nachts nog een strakke witte haarband om de boel plat te hóuden. Dat moest nog een paar weken. Ze is er gewoon mee naar school gegaan. Ze is niet gepest en was eigenlijk wel trots op zichzelf en de hele ervaring.

Petra-

Petra-

22-10-2008 om 13:36

Fijn

twee positieve ervaringen! Ze hebben ons ook gemeld dat het een dagopname is, en ik had het adviesgekregen om een haarband te kopen zodat hij die kan dragen. Het verband moet eendag of vier blijven zitten.

Onze zoon zit nu in groep 7 en ik hoop zo dat het goed gaat! Gekscherend zei de KNO arts dat deze operatie in vergelijking met zijn heupcorrectie een appeltje eitje was!

Flapoortje

Flapoortje

22-10-2008 om 22:59

Ook in december

maar dan al weer een aantal jaren geleden. De operatie vond plaats via een dagopname. Ik mocht mee, de OK in (Na een voorbereiding die verplicht werd gesteld). De operatie ging snel en goed.
Na de operatie een soort tulband op het hoofd. Jammer genoeg ging deze al na 2 dagen schuiven. Doordat de operatie kort voor de kerst had plaats gevonden was het lastig om dit verband weer netjes erom te krijgen. De poli was niet bezet, de huisartsenpost gaf niet thuis, de SEH durfde er niet aan te beginnen en verwees door naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis met de dienstdoende plastisch chirurg.
Dus met brief naar het andere ziekenhuis. De plastisch chirurg zou onderweg zijn. Jammer, die had geen zin om te komen en 2 norse verpleegkundigen draaiden er een (te strak) verband om heen wat alleen een hoop pijn opleverde.

Na 2 weken werd de tulband verwijderd (ik was ondertussen heel handig in het opnieuw aanbrengen van een tulband) en kwam er de brede haarband/skiband voor in de plaats. Hier onder zat wel nog een smal verband.
Na een poosje weer terug op controle. Het zag er prachtig uit. Wel nog dik en beetje blauw, maar dat trok mee en mee weg.

nu is er alleen nog een probleem dat het kraakbeen niet overal even mooi en glad zit. Achter een oor zitten een beetje scherpe randen.
Maar het resultaat mag er zeker wezen.

Ga je dus voor een operatie in december (kerstvakantie) of vlak voor een weekend, vraag dan even na het hoe zit als het verband los gaat, of gaat schuiven. Dat kan heel veel stres schelen.

Desiré

Desiré

22-10-2008 om 23:26

Vraag over flaporen

Hier een dochter van 8 met (helaas) de flapoorgenen van haar vader. KNO arts (waar ze komt ivm buisjes) heeft al vaker gevraagd of ze nooit gepest of zo wordt met haar flaporen. Dochter heeft er (nu nog) totaal geen moeite mee. Ze beseft geloof ik niet eens dat ze van die flaporen heeft. Wat was bij jullie kids de reden te laten opereren? Werden ze ermee gepest of vonden ze het zelf niet zo mooi?
ALvast bedankt!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-10-2008 om 23:45

Flaporen

Ik ben zelf toen ik 12 was (da's alweer 26 jaar geleden geopereerd aan mijn flaporen. Ik werd er erg mee gepest en vond ze zelf ook afschuwelijk. De operatie vond poliklinisch plaats onder plaatselijke verdoving. Het viel best mee. Met een enorme tulband om mijn hoofd mocht ik naar huis en het verband moest geloof ik een paar weken blijven zitten. Had wel veel pijn de eerste dagen en vooral de jeuk vond ik naar. Het resultaat was ok; achteraf gezien had ik ze graag nog wat platter gewild en ik vind de "scherpe" randjes van het kraakbeen niet prettig. Ook heb ik lang last gehad van het littekenweefsel. Maar goed, dit was ruim 25 jaar geleden en de technieken zullen nu zeker beter zijn.

Flapoortje

Flapoortje

23-10-2008 om 07:16

Pesten

Hier vond de operatie plaats voor het pesten begon. Ze had gewoon flaporen. Ze werd er nog niet mee gepest. We hebben het met haar erover gehad, wat ze zelf wilde.
Haar oudere zus is ontzettend geplaagd met haar scheve tanden. We wilden dit dus voor haar voorkomen.

De plastisch chirurg vraagt aan het kind zelf wat ze willen. Wil een kind niet, dan zal de arts er niet aan beginnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2008 om 12:28

Kind laten bepalen

Bij mijn dochter was het niet eens zo heel erg. Ze heeft kleine oren, dus wat er flapte was niet eens zo dramatisch. Ze had dus wel een wonderlijk flapje aan de bovenkant van haar oor en daar zat ze vooral mee. We hebben altijd gezegd dat zij mocht bepalen wanneer en of ze er iets aan wilde laten doen. De overgang van basis naar voortgezet onderwijs was voor haar hét moment. Ze is er nooit mee gepest.

Petra-

Petra-

23-10-2008 om 20:46

Hier

is het in goed overleg gegaan, er is wel eens wat gezegd tegen zoonlief, maar niet traumatisch. Wij hebben gezegd dat hij de beslissing mocht nemen en hij is degene die wil dat er wat aan gebeurd. Ik denk dat de timing goed is, hij zit in groep 7.
De KNO vertelde nog dat bij kinderen tot 12 jaar de ouders mogen beslissen, waarop ik zei dat ik het vreemd vind, je kind moet het toch ook zelf willen?

Annette

Annette

23-10-2008 om 22:00

Dochter van 5

Hoi,

Ik heb een kennis en zei vertelde me dat ze pas geholpen is toen ze 13 jaar was, ze vond het verschrikkelijk dat haar ouders niet eerder hebben ingegrepen omdat ze er erg mee gepest is.

Aangezien mijn dochter ook flaporen heeft, (hoorde van de plastisch chirurg dat het nogal eens een generatie overslaat, mijn vader heeft ze nl ook!) en ik niet wil dat ze er ooit mee gepest wordt, heb ik al een gesprek gehad met de chirurg. Ze wordt in februari 5 en vanaf 5 jaar is het kraakbeen blijkbaar stevig genoeg om mooi te modelleren. Dus in februari is ze aan de beurt.

Ben benieuwd.
Groeten en allemaal veel succes!
Annette

Flapoortje

Flapoortje

23-10-2008 om 22:30

Hoe ouder je bent...

hoe minder dat je went aan je nieuwe uiterlijk in de spiegel? Dat je dan jezelf steeds ziet met je flaporen ook al zijn ze gecorrigeerd?

Kaaskopje (ot)

Kaaskopje: "Mijn dochter heeft nogal sterk op het een en ander gereageerd. Eenmaal weer wat bij haar positieven was ze van slag en ze was de hele dag erg misselijk. Ik begrijp nog steeds niet hoe het kan dat ze zo misselijk was. Mijn verklaring is dat ze toch bij het evenwichtorgaan hebben zitten rommelen, maar of dat waar is?"
Waarschijnlijk is ze gewoon ziek geworden van de narcose. Je kan daar knap beroerd van worden. Dat staat dus los van waar de operatie precies is uitgevoerd. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze iets bij het evenwichtsorgaan hebben gedaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2008 om 02:01

Elissa

Ja het kan natuurlijk inderdaad gewoon van de narcose komen. Misschien was ze ook geschrokken van hoe ze zich voelde bedenk ik me opeens, waardoor ze zich daar druk om maakte en daar weer extra naar van werd. Er speelt zich soms vanalles af in haar hoofd. Een combinatie van van alles dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2008 om 02:13

Elissa

Ja het kan natuurlijk inderdaad gewoon van de narcose komen. Misschien was ze ook geschrokken van hoe ze zich voelde bedenk ik me opeens, waardoor ze zich daar druk om maakte en daar weer extra naar van werd. Er speelt zich soms vanalles af in haar hoofd. Een combinatie van van alles dus.

Petra-

Petra-

25-10-2008 om 18:20

Verzekering

heeft iig toestemming gegeven , als het goed is wordt hij dan een week voor kerst geopereerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2008 om 02:34

Nou dat is fijn

Dat wordt dus een hele lange kerstvakantie.
Ik weet nog wel dat mijn dochter wat lastig in slaap viel. Op de oren liggen is natuurlijk gevoelig dus lag ze op haar buik en haar hoofd zo op het kussen dat haar oren het kussen zo min mogelijk konden raken.
Sterkte ermee.

Petra-

Petra-

26-10-2008 om 10:55

Dankjewel

ik hou jullie wel op de hoogte

Mariska

Mariska

26-10-2008 om 17:02

zelf ben net als Elissa geopereerd aan mijn oren toen ik ws een jaar of 12 was. Ik wilde het zelf heel graag, mijn ouders vonden het niet zo'n issue. Ben onder plaatselijke verdoving geopereerd. dat betekent dat je een hoop injecties achter je oor en 1 in het oor krijgt. Alleen die injectie in het oor vond ik pijnlijk. Was wel blij dat ik er 'bij' ben geweest. Het ging er gezellig aan toe en mijn schoonzus was mee omdat die graag wilde meemaken hoe het ging. Ik kreeg zo'n band om mijn hoofd en mocht meteen naar huis. Kreeg pijnstillers mee. Toen ik thuis was belde ik meteen mijn vriendinnen maar op het moment dat die kwamen heb ik ze weer naar huis gestuurd omdat de pijn toen op kwam zetten. En dat was niet fijn weet ik nog. Maar ik moet zeggen achteraf allemaal de moeite waard! Qua jeuk was het ook afzien ja. Ik wilde erg graag een breinaald om tussen die tulband te krabbelen. Het waren oplosbare hechtingen en het duurde best even voor die weg waren. Daarna nog een tijd last gehad van kou in de winter. Maar ben superblij dat ik het toen heb gedaan! Suk6 he! Groetjes, Mariska

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.