Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

MissyMe

MissyMe

01-09-2010 om 08:06

Ervaringen acupuntuur almere

Goedemorgen,

Heeft iemand toevallig goede ervaringen met een acupunctuur praktijk in Almere (voorkeur voor vrouwelijke behandelaar)? Ik wil ivm mijn fybromialgie de acupunctuur uitproberen en kijken of dit helpt tegen de pijn. Ik vind het alleen erg lastig om via een internetsite een keus te maken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

21-09-2010 om 09:00

Exact onno

je beste bijdrage aan dit forum ooit. Het is treurig dat veel artsen niet in staat zijn om voldoende tijd en aandacht te geven aan hun patienten. Daardoor voelen die zich onbegrepen en verwaarloosd. Een homeopaat geeft ze aandacht en met zijn "heel de mens" benadering geeft hij een prima show weg. Vertrouwen als basis voor de arts-patient relatie, dat is de basis voor de behandeling/begeleiding.

Pluk53

Pluk53

21-09-2010 om 09:15

Bastet

ok, toverdokter is niet netjes; de rest kan blijven staan. Maar ik bedoel het wel serieus: waarom voelt deze acupuncturist niet de roeping om zijn resultaten vast te leggen op een manier waaruit onomstotelijk de effectiviteit van de behandeling blijkt. En dan liefst in samenwerking met de neuroloog. Het lijkt er toch echt op, dat elke acupuncturist heel goed weet, dat er dan "niets" over blijft. Er is echt wereldwijd geen enkel reproduceerbaar onderzoek wat resultaten laat zien. Dat moet je toch aan het denken zetten over de werkelijke effectiviteit van acupunctuur.
Is je man nog steeds onder behandeling? En is er sinds het begin van de behandeling verder helemaal niets anders veranderd in zijn leven: meer rust, meer specifieke oefeningen, andere houding, betere stoel/bed, meer/minder beweging?

Bastet

Bastet

21-09-2010 om 11:39

Pluk

Mijn man gaat nu gemiddeld een keer per maand/anderhalve maand ongeveer.(En weet je,je stelt dat het zou komen door het ritueel,etc maar je vergeet even voor het gemak dat het ritueel van de fysio niet zo goed werkte).Het blijft gewoon een zwakke plek,hoe je het ook wendt of keert,zie het als ondersteuning.En nee,er is verder niks veranderd,vergeleken met voorheen.
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2010 om 16:53

En is het dan ook zo bastet

Dat hij in de 2-3 weken voor de zesweekse behandeling weer meer klachten krijgt en dat die na de behandeling weer afnemen (en dan na een tijdje weer opbouwen)?

Tirza

Bastet

Bastet

21-09-2010 om 18:30

Tirza

Soms wel,soms niet.Het blijft natuurlijk een zwakke plek,en soms sjouw je meer dan slim is,bijvoorbeeld.
Bastet

Pluk53

Pluk53

23-09-2010 om 15:26

Bastet

en na de behandeling, heeft je man dan direct verlichting?
En wat rituelen betreft: het maakt natuurlijk heel wat meer indruk als er naalden in je lijf gestoken worden volgens "duizenden jaren oude kennis" dan dat iemand wat over je rug loopt te wrijven. Als de naalden al pijnvermindering geven (zonder verbetering van de hernia) dan is dat feitelijk gevaarlijk: dan is je man eerder geneigd om zijn zwakke rug fout te belasten.
Terzijde: een kennis heeft ook een hernia. Mogelijk verergerd door een "kraker" (toen wist hij nog noet dat het een hernia was ;(( ); reden te meer om nooit zonder duidelijke diagnose naar een kraker te gaan! Die kunnen wervels mooi "los" maken, maar voor een hernia zijn ze levensgevaarlijk.

Bastet

Bastet

23-09-2010 om 16:54

Kraken

Allereerst: een fysio doet meer dan een beetje wrijven,en de meesten kraken ook graag.Dat was al fijn,iemand die niet gelijk dusdanig te keer gaat dat je niet drie dagen niks meer kunt,zodat de verbetering pas plaatsvindt een uur voor je weer een afspraak hebt.
Meestal merkt hij inderdaad direct verbetering.Die naalden maken weinig indruk vergeleken met een fysio,je voelt er namelijk weinig van.Behalve de duidelijke verbetering.

Pluk53

Pluk53

24-09-2010 om 09:58

Bastet

ik stelde "Als de naalden al pijnvermindering geven (zonder verbetering van de hernia) dan is dat feitelijk gevaarlijk: dan is je man eerder geneigd om zijn zwakke rug fout te belasten." Of denk je dat de naalden de hernia genezen? Klinkt tegenstrijdig natuurlijk: je wilt van de pijn af, maar gelijktijdig is die pijn een ultieme waarschuwing dat je op moet passen.

Bastet

Bastet

24-09-2010 om 11:52

Pluk

Nee,ik denk niet dat de acupunctuur de hernia genezen,dat schreef ik al eerder.De pijn is stukken milder,maar het is beslist niet zo dat mijn man nu maratons loopt en nergens last van heeft,waardoor het dus mis kan gaan.Zoals ik al schreef:hij kan goed functioneren,werken,lopen,etc. Maar zijn grenzen kent hij heel goed,dat leer je vanzelf wel.

Onno

Onno

24-09-2010 om 19:38

Voordat iedereen nu ineens de vlag gaat uithangen.

Het citaat komt wel van een arts die niets maar dan ook helemaal niets van acupunctuur of homeopathie afweet. Omdat ze de verbetering niet kan verklaren noemt ze het voor het gemak maar het placebo effect. Desondanks heeft ze wel een mega-stap gezet in haar ontwikkeling en geeft toe dat het weldegelijk werkt, al snapt ze er geen jota van. Verreweg de meeste artsen komen niet verder in hun ontwikkeling dan bv Pluk of die gekke gyneacoloog, die blijven dus blind en doof.

Pluk53

Pluk53

25-09-2010 om 10:04

Onno, de vlag

Onno, de vlag gaat uit zodra er eindelijk medewerking komt van homeopaten (en acupuncturisten) om de effectiviteit van een behandeling objectief te meten. En objectief betekent dan wel placebo gecontroleerd, en als het kan, zoals bij homeopathie, dubbel-blind (= zowel behandelaar als patient weten niet of een placebo verstrekt wordt, of een "verum" ).

Bastet

Bastet

25-09-2010 om 11:08

Pluk

En hoe wil je acupunctuur als placebo geven?Lekker op de verkeerde plek prikken?Lijkt me link.
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 14:49

Prikken, maar niet prikken

Nou, bijvoorbeeld, prikken maar het naaldje meteen weer verwijderen. Je voelt het niet toch, of het naaldje er zit of niet? Zeker in je rug niet, lijkt me. Dat kun je toch niet zien. In de opleiding acupunctuur oefenen studenten op elkaar, ze prikken tot 5 cm diep (dat is overigens helemaal niet zo diep hoor, het lijkt meer dan het is). Als je in acupunctuur gelooft, moet dat levensgevaarlijk zijn. Immers: ze zijn het nog aan het leren, dus het lijkt me stug dat ze allemaal in één keer de goeie meridiaan (or whatever) raken. Als een enkel prikje op exáct de juiste plaats kan leiden tot opheffen van de blokkade en dus de klachten, zou een enkel prikje op de verkeerde plaats dan niet leiden tot enge ziektes? Blijkbaar niet. De studenten overleven de opleiding allemaal.

Tirza

Bastet

Bastet

25-09-2010 om 15:21

Tirza

Als je prikt maar gelijk verwijderd,weet je toch dat het placebo is.En soms kan acupunctuur best gevoelig zijn,dus ik denk dat je het wel merkt.

Pluk53

Pluk53

25-09-2010 om 19:29

Tandenstokers

men gebruikt succesvol tandenstokers om het prikken te simuleren. Natuurlijk kan dit niet dubbel-blind. Diegene die het "doet" weet of het echt is of niet, maar de patient merkt het verschil niet. En zoals aangegeven in het 200 tegen 1 voorbeeld. Ook daar werden tandenstokers als placebo gebruikt, en die gaven net zo veel of weinig resultaat als "echt prikken".

Bastet

Bastet

26-09-2010 om 10:06

Pluk

Ik zou het verschil zeker voelen,alleen al het feit dat er geen naaldjes zitten.Ik ben een slechte voor placebostudies dus..
Bastet

Simulatie kan ws wel

ik heb een aantal acupunctuurbehandelingen gehad en meestal voel je alleen het aanprikken en niet meer het naaldje als het eenmaal erin zit, dus ik denk dat je inderdaad een placebo onderzoek kunt doen..

Maar er zijn altijd mensen die erg en/of supergevoelig zijn, die kun je ws niet 'foppen'

Pluk53

Pluk53

27-09-2010 om 09:08

Simulatie2

en men kan ook simuleren door bewust op de foute meridiaan te prikken. In plaats van pijnbestrijding prikken op de plekken om zweetvoeten te bestrijden.

Bastet

Bastet

27-09-2010 om 11:09

Pluk

Ik stop ermee,want uit je laatste reactie blijkt dat je het niet serieus neemt,laat maar joh.
Bastet

Pluk53

Pluk53

27-09-2010 om 12:12

Bastet

klopt, ik zie de acupunctuur niet als een serieuze behandelmethodiek.
Ik vraag me altijd af, hoe nauwkeurig de naaldjes geplaatst moeten worden om enig effect te hebben. En of je ook effecten kunt oproepen bij gezonde mensen; zou je door het plaatsn van naalden ook (hoofd)pijn kunnen oproepen? Acupunctuur is er tenslotte op gericht om de verstoorde energiestromen in evenwicht te brengen. Lijkt me dan niet zo moeilijk om stromen die bij een gezond persoon in evenwicht zijn in disbalans te brengen.

Bastet

Bastet

27-09-2010 om 12:17

Waarom zou ik moeite doen?

Oh nee,ik ben er klaar mee.Ik neem jou serieus en ik verwacht dan hetzelfde van jou.Je vraag,voor de laatste keer: ja,dat kan.Ik heb een periode gekend met niet doorzettende migraineaanvallen,ik voelde ze constant aankomen,maar het zette niet door,bijzonder vervelend.
Een behandeling was voldoende voor een enorme aanval,maar ik was wel af van dat constante er-net-tegenaan-zitten.Echt een verademing.
Maar dit is mijn laatste bijdrage,bye!
Bastet

Pluk

Pluk schrijft:
"klopt, ik zie de acupunctuur niet als een serieuze behandelmethodiek."

Heel goed, prima. Maar uit het vervolg van jouw posting krijg ik het idee dat wat *jij* niet ziet, ook denkt dat het niet is.. dat het geen serieuze behandelmethodiek is. Maar daar ga jij niet over. Iedereen maakt hierin zijn eigen afweging. Pas als de wetenschap zou zeggen: we hebben alles in het universum onderzocht en weten alles.. en dat wat er onderzocht is over x, y en acupunctuur is .. dit en dit.. dan pas kan je zeggen wat het is.. Tot dan neem je je eigen beslissing en zie je die als iets dat past bij jou en laat je de ander in zijn waarde. Tot nu kunnen we in elk geval zeggen dat 'De Wetenschap' (helaas) nog niet alles weet en nog niet overal een antwoord op heeft.

Pluk53

Pluk53

27-09-2010 om 15:04

Judith-t

we weten in elk geval wel heel zeker, dat er op dit moment nog geen enkel reproduceerbaar resultaat gehaald is met acupunctuur. En daar hebben ze toch al een paar duizend jaar de tijd voor gehad.

Pluk

"we weten in elk geval wel heel zeker, dat er op dit moment nog geen enkel reproduceerbaar resultaat gehaald is met acupunctuur. En daar hebben ze toch al een paar duizend jaar de tijd voor gehad."

Volgens mij weten we ook dat niet, toch ? Zoniet, waar baseer je dit dan op ?

Evidence based

In de reguliere gezondheidszorg doen we zat dingen die niet evidence based zijn. Bezopen mensen krijgen een liter zoutoplossing in hun aderen terwijl er geen bewijs is dat je er sober van wordt. Kinderen krijgen vernevelaars als ze asthma hebben terwijl er bewijs is dat een inhaler ook werkt en eigenlijk net zo goed. Er zijn duidelijke bewijzen voor wanneer patienten antibiotica nodig hebben en wanneer niet maar toch geven we vaak antibiotica omdat een patient al voor de tweede keer met hetzelfde hoestje aanklopt.

Het is dus niet correct om te zeggen dat alles wat niet evidence based is niet in de gezondheidszorg thuis hoort. Met evidence based bedoel ik dan randomised double blind controlled trial evidence met het liefst een biologische uitleg voor het effect.

Er is wel wat bewijs van een lagere rangorde dat acupunctuur in lage rugpijn en hoofdpijn bijvoorbeeld een relatief goedkope manier is om een patient zich wat beter te laten voelen. Dat lijkt mij dus iets wat je niet zo maar af moet schieten omdat er geen duidelijk bewijs is hoe het precies allemaal werkt.

Kijk hier bijvoorbeeld:

http://www.bmj.com/content/333/7569/626.abstract?sid=d10b3d70-1fdb-4a98-91bf-f097524e1428

http://www.bmj.com/content/328/7442/747.abstract?sid=21ea43dd-e00a-4a59-bf12-baed7753ca83

Mariel

(PS Niet schieten, ik ben zoals Tinus het zegt een "handige doe-er" en geen academicus )

Onno

Onno

28-09-2010 om 08:33

Wees maar niet bang hoor plukje

klopt, ik zie de acupunctuur niet als een serieuze behandelmethodiek.

Niemand zal je ooit dwingen om naar een acupuncturist te gaan.

Kari1

Kari1

28-09-2010 om 08:52

Pang-pang

Nee hoor ik schiet niet echt.
Het klopt dat er natuurlijk achter lang niet alle handelingen in de reguliere zorg een RCT staat en veel (nog) niet evidence based is. Het verschil is dat dat dan ook (door goede dokters) niet gepretendeerd wordt. De reden om zo'n behandeling toe te passen zijn andere dan: "deze behandeling heeft zéker een werking die uitstijgt boven de placebowerking". Dat ligt meer in de lijn van we weten het (nog) niet zeker maar dit houden we aan totdat voortschrijdend inzicht (of RCT's een andere weg aangeeft.
Jouw links gaan niet over werking maar alleen over kosten. En dat placebobehandelingen niet duur hoeven te zijn en de patiënten zich beter kunnen doen voelen is evident. (Dat is precies de discussie over alterneuterij; als de patiënt zich beter voelt is het doel toch bereikt, waarom zou je dat dan niet doen ook al is aangetoond dat het enkel een placebo-effect betreft? Vertel de patiënt met een groot charisma dat Het Werkt, en patiënt is blij.)
Voor patiënten met een overload aan alcohol bestaan in Nederland volgens mij behandelprotocollen, en wordt gewerkt aan onderzoeken en evidence op dat gebied. Ik weet niet of een zoutinfuus daarbij hoort (in het kader van verdunnen en omlaagbrengen van een gevaarlijk promillage zou ik me er iets bij kunnen voorstellen), dialyse zit wel ergens in dat protocol.
Antibiotica worden veel te vaak onnodig gegeven, en volgens mij weten dokters dat ook best. Het is voor HA's helaas vaak de weg van de minste weerstand, het is makkelijker om dat receptje de schrijven voor de mondige patiënt die erop stáát en niet van zins is zich te laten wegsturen, dan de discussie aan te gaan, een hoop tijd kwijt te zijn en de patiënt naar een andere praktijk te zien vertrekken. Idem voor lab-onderzoek, doorverwijzingen etc. Dan wordt er dus om andere reden afgeweken van wat evidence based is.
Kari

Dure klachten

Maar juist dingen als lage rugpijn en hoofdpijn heeft voor de gemeenschap een hoog kostenplaatje. Ik geloof dat rugpijn in Engeland een van de topredenen is om ziek thuis te zijn van je werk en de huisarts te bezoeken.

Ik gaf de links dus juist niet om te zeggen dat er een evidence base is dat acupunctuur werkt (en al helemaal niet op de manier waarop het uitgelegd wordt) wel dat het een relatief goedkope manier zou zijn om iets als lage rugpijn te behandelen omdat patienten wel ervaren dat het werkt. En als je lage rugpijn patienten aan het werk kan houden en bij de huisarts weg dan is dat positief.

(Overigens is mijn ervaring van acupunctuur op de pijnpoli hier bijvoorbeeld dat er duidelijk gezegd wordt dat het niet bewezen is, dat niemand weet hoe het kan dat sommige mensen er baat bij hebben maar dat het geprobeerd kan worden - dus dat Grote Charisma is niet aanwezig op alle behandelplekken.)

Mijn redenen om voorbeelden te geven van alles wat niet evidence based gedaan wordt is omdat Pluk zich daar zo in vastbijt dat hij me het gevoel geeft dat hij denkt dat echt _alles_ in de reguliere geneeskunde evidence based is, en dat is niet zo. Zo ontzettend fel uithalen naar iets dat sommige mensen vinden werkt en niet bijzonder duur of gevaarlijk is vind ik daarom een beetje jammer.

Mariel

PS Ook in Engeland hebben we alcohol behandel protocollen, net als voor antibiotica etc, een infuus hoort daar niet bij als iemand gewoon straalbezopen is maar ja soms wil je toch wel eens een naaldje in iemand steken - gewoon omdat het theoretisch zou kunnen helpen even die energiebanen doorspoelen.

Pluk53

Pluk53

28-09-2010 om 10:46

Mariel, waar moet het heen

Welke kant moeten we op met de gezondheidszorg? Moeten we de mensen echt helpen, of hoeven we ze enkel het idee te geven dat ze geholpen worden? Er is de laatste decennia heel wat mis gegaan in de vertrouwensrelatie patient-arts. Het is jammer dat de alterneuten daar nog steeds van kunnen profiteren.

Eerlijk zijn

Ik denk dat er niets mis is met vertellen aan een patient dat acupunctuur bij sommige mensen verlichting brengt voor hun lage rugpijn nadat de patient is onderzocht en de arts tot de conclusie is gekomen dat het "gewoon" rugpijn is zonder kenmerken die een operatie of andere ingrepen nodig maken.

Ik denk dat het niet mogelijk is om iedereen "echt" te helpen op de "bewezen" manier die jij bedoelt. Daarvoor is de gezondheidszorg te menselijk ben ik bang. Zolang je eerlijk bent denk ik niet dat dat zo'n groot probleem is.

Mariel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.