Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Petra-

Petra-

11-03-2010 om 22:27

Ervaringen emdr

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met EMDR?
Hoe werkt het, hoe snel is er effect?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Traumaatje

Traumaatje

11-03-2010 om 22:45

Hier

Ja, ik heb ervaring (maar even anoniem). Na een voor mij traumatische ervaring die ik maar niet van me af kon zetten, heb ik 2 sessies gehad. Vermoeiend en sáááái, helemaal niet leuk want je moet ergens gaan waar je echt niet wil gaan. Van belang is dan dat het door iemand gedaan wordt die weet wat hij/zij doet en die je vertrouwd.
Ik ben er wel heel blij mee want de scherpe kanten zijn nu van de gebeurtenis af en ik kon weer verder. De angst is echt veel minder geworden. Dus: niet leuk, zeker nuttig. Wat wil je precies weten?
Groetjes!

Petra-

Petra-

11-03-2010 om 22:49

Benieuwd

naar het effect, het is allemaal zo complex, dat ze hiermee willen starten. Ik heb wel veel informatie gekregen, maar vraag me bjvoorbeeld af hoelang een sessie duurt en hoe lang een traject duurt?

trauma nr 2

trauma nr 2

12-03-2010 om 09:02

Fantastisch

Hoi, ik heb het anderhalf jaar na een traumatische bevalling twee of drie keer gedaan met een therapeute die ik al kende. Ik vond het geweldig. Je krijgt zelf de gereedschappen in handen. In stukjes draai je om de gebeurtenis heen, voel je weer, kun je het verbinden met wat er voor is geweest en erna nog zal komen. Het wordt nooit te veel en je maakt dus zelf de oplossing.

Ik zou het zo aanraden. Ik had al van alles geprobeerd en doorgemaakt in GGZ-land en daartegen afgezet was het een zegening. Ik weet niet of het uitmaakt hoe snel je het doet na de gebeurtenis, mijn ervaring is er natuurlijk maar één.

Het voelt sowieso heel veilig. Maar ook verder dus een andere ervaring dan Traumaatje.

Tineke

Tineke

12-03-2010 om 09:46

Ik weet het niet

Twee tweedehandservaringen: een kind vond het fantastisch, en was na een vijf sessies van zijn belangrijkste klachten af. Maar een meisje van 18 jaar gaf aan dat ze het veel te heftig vond. Dus na een sessie gestopt, en eerst maar een poos cognetieve therapie om sterker te worden. Vorige week is ze weer begonnen met EMDR en werd direct daarna psychotisch.
Op het forum van mensen met PTSS wordt regelmatig aangegeven dat EMDR zo zwaar is, dat het eigenlijk alleen te doen is binnen klinische opname. Wat ik daar lees is dat de resultaten zeer wisselend zijn.

Pluk53

Pluk53

12-03-2010 om 10:49

Tover-therapieen

ik ben telkens weer verbaasd als er weer een nieuwe, revolutionaire behandelmethode wordt gepropageerd(en binnen no-time erkend en vergoed!). Na een aantal jaren zakt de aandacht weer weg, en komt er weer iets nieuws, of een variatie, die net zo liefdevol wordt omarmd. De therapeuten snakken naar deugdelijk "gereedschap", maar echt kritisch zijn ze niet bij het selecteren.
Voor EMDR, zie oa http://www.skepsis.nl/emdr.html . Ik zeg niet dat EMDR "niks" doet, maar als bouwvakkers net zo weinig kritisch zouden zijn bij de selectie van hun gereedschap, dan stond er geen gebouw meer overeind.

Petra-

Petra-

12-03-2010 om 14:12

Lastige situatie

ik vinbd het erg moeilijk, de situatie is zo complex dat men bij sommige instantie's me niet eens willen helpen. Het is niet zo dat ik 'omval', maar er moet wel ruimte worden gemaakt, oude trauma's moeten worden opgeruimd, anders loop ik vast of gaat het ten koste van mijn man en kinderen.
Men spreekt van hechtingsproblematiek en ook van PTSS....
Waar ik bang voor ben is dat ik ergens in stap en controle verlies, nu heb ik alles nog onder controle, ben heel goed in struisvogelen!

dit liever anoniem

dit liever anoniem

12-03-2010 om 16:13

Geode ervaring mee, maar...

Goede ervaring mee. Wel was het zo, dat het bij mij om een zogenaamde losse traumatische gebeurtenis ging, en ik ervoor geen psychische klachten had, en mijn klachten dus echt door die ene gebeurtenis kwamen. Van de behandelaar heb ik begrepen, dat het juist in zulke gevallen vaak goed werkt.
Het was zwaar, maar ik heb er echt heel veel aangehad.
De nachtmerries verdwenen als sneeuw voor de zon, en zijn praktisch niet meer terug gekomen. Vroeger elke nacht er last van, nu misschien 2 keer per jaar.
Ik schat in dat ik eeen stuk of acht behandelingen heb gehad; en al weer een jaar of 6 geleden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.