Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ervaringen met testen corona


Emmawee

Moet je in dat geval het coronatestnummer bellen (dan snap ik ook waarom die wachttijden daar steeds langer worden) of het algemene GGD-nummer?

Ik vroeg me dit laatst af toen ik op de uitslag van zoon zat te wachten. Maar net toen ik dacht "ik moet nu toch maar eens gaan bellen, de 48 uur zijn nu ruimschoots om" belden ze goddank alsnog.

Groeten,

Temet

Daar gaan we

Niet helemaal testgerelateerd, maar wel een beetje. Een leerling in één van mijn klassen is positief getest. Zelf was hij al vanaf begin klachten thuis, maar in de tijd tussen dat hij besmet geraakt is en dat hij klachten kreeg was hij uiteraard gewoon op school. Hij moest drie dagen wachten voor een test en toen nog een dag voor de uitslag, en in die tijd is dus niemand uit die klas in quarantaine geweest. Nu is besloten om de hele klas 10 dagen thuis les te laten volgen, en maar hopen dat er geen al te groot cluster ontstaat. Het zal niet de laatste klas zijn vermoed ik. Ik heb gelukkig heel braaf anderhalve meter gehouden maar toch, opletten maar weer.

ElenaH

ElenaH

22-09-2020 om 10:34

Emmawee

'Als je binnen 48 uur de uitslag niet hebt, kun je ook zelf bellen met de GGD.'

Volgens mij was dat juist niet de bedoeling. Dat raken de lijnen nog meer bezet. Bovendien weet de GGD dan niet of ze de uitslag aan de juiste persoon doorgeven.

Emmawee

Emmawee

22-09-2020 om 14:38

Dat zal per regio verschillen

Van de website GGDHM:
"GGD Hollands Midden adviseert in het geval dat het meer dan 48 uur duurt telefonisch contact op te nemen met hun callcenter. Dat kan via 085 0782878. 'Bel niet als de 48 uur nog niet voorbij zijn.' En bel alleen als je getest bent in Alphen aan den Rijn, Gouda, Katwijk of Leiderdorp."

ElenaH

Dat kan wel niet de bedoeling zijn, maar als je na 48 uur nog niks gehoord hebt dan is de vraag of je nog aan de beurt komt of dat de resultaten ergens in een zwart gat zijn gevallen. En om daarachter te komen moet je toch contact opnemen.

Mijn zoon werd getest op een dinsdag om 12.30 uur. Na 48 uur nog geen bericht. Ze belden uiteindelijk een paar uur later, namelijk tegen 15 uur. Was ik die dag niet gebeld, dan had ik toch echt de werkdag daarna wel contact met de GGD opgenomen, wat moet een mens anders? Voor hetzelfde geld zijn ze je vergeten en wacht je tot St Juttemis.

Groeten,

Temet

Tabitha

Tabitha

22-09-2020 om 14:52

AlisonH

Wel goed dat ze de klas al naar huis gestuurd hebben. Bij dochter op school pas na stuk of 20 bevestigde besmettingen de jaarlaag naar huis gestuurd....

Tabitha

Tabitha

22-09-2020 om 14:55

Overigens

Was dat het advies van de GGD. Bij de eerste besmettingen vond die het niet nodig en school heeft dat braaf gevolgd.

ElenaH

ElenaH

22-09-2020 om 15:05

Elke dag ruim 10.000 mensen niet getest

'Dagelijks kunnen duizenden mensen geen test krijgen omdat er niet voldoende capaciteit is. De GGD's krijgen dagelijks veel meer vragen naar coronatests dan de 28.000 die per dag worden gedaan. "We krijgen per dag zo'n 38.000 tot 39.000 verzoeken voor een test", zegt Sjaak de Gouw, directeur publieke gezondheid bij de GGD Hollands Midden en portefeuillehouder infectieziektebestrijding van de GGD.'

Van nu.nl

Ad Hombre

Ad Hombre

22-09-2020 om 15:16

Melden

Het aantal besmettingen op scholen is onduidelijk en wordt blijkbaar niet bijgehouden of gepubliceerd door de overheid.

Check even of je school hier bij staat en mail anders even naar [email protected]

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1S8xB6yJt8aGm3qKUrTaYbxIb-MiDv8n-w31IgPCy0t0/edit#gid=0

Evenzo

Evenzo

22-09-2020 om 15:26

Gister gebeld

Kan vrijdag terecht.....
Ik denk dat ik voor die tijd klachtenvrij ben en heb spijt bijna dat ik test heb aangevraagd. Zit nu misschien een week onnodig in quarantaine. Best vervelend. En tuurlijk met verkoudheid nu is het ook fijn dat ik daarmee niemand aansteek maar voelt toch irritant

vlinder72

vlinder72

22-09-2020 om 16:41

scholen

Ik vind het verschil in beleid van scholen ook bijzonder.

Bij mijn zoon ontvangen wij alleen een bericht dat er iemand in zijn jaarlaag besmet is. Klas wordt niet bekend gemaakt. Er zijn er nu al meer besmet en met de informatie van het GGD dat de kans dat ze op school besmet zijn geraakt klein is. Nou mijn zoon wordt morgen getest. Als hij positief is dan is hij toch echt op school besmet geraakt. Thuis heeft niemand ergens last van en hij komt verder nergens in contact met andere mensen.

Bij dochter op school krijgt de hele klas een week thuisles als er iemand uit die klas besmet is. Ik begrijp het verschil niet. Volgens beide scholen is dat het advies van het GGD maar het advies is dus per school verschillend. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Een van de twee scholen spreekt niet de waarheid.

Of ze hebben een andere contactpersoon bij de GGD.

Flavia

Flavia

22-09-2020 om 16:44

of gedifferentieerd

bij ons wordt de hele school van de besmetting ingelicht dat ie er is, maar alleen de betreffende klas krijgt meer informatie en thuis les.

Dus het kan best zijn dat bij je zoon in de klas niemand besmet is en je de algemene jaarlaag info krijgt, en er bij je dochter dichterbij een besmetting is.

Flavia

Dat laatste gebeurt bij ons. Algemeen voor de jaarlaag, specifieker voor leerlingen uit dezelfde klas.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik alleen online, hoewel niet ideaal, zelf fijner vind dan een klas in het lokaal en meerdere leerlingen thuis te combineren. Je doet het eigenlijk allebei niet goed.

vlinder72

vlinder72

22-09-2020 om 18:21

Flavia

Zo is het bij mijn dochter op school ook maar nket bij zoon.

Dit staat onder andere in de lange mail van school

Zoals u weet hadden wij eerder een vergelijkbare situatie in klas 5. En ook in klas 4 en 6 hebben wij inmiddels een leerling gehad die besmet is geraakt. De GGD schat in dat de vier gevallen vergelijkbaar zijn: er lijkt geen direct verband tussen de besmette leerlingen. In de drie eerdere situaties en vanmorgen ook heb ik gesproken met de GGD. Op mijn vraag of we ons als school zorgen moeten maken, nu we in twee weken vier positief geteste leerlingen hebben? was het antwoord: “Nee, zeker niet. Op alle scholen in Nederland komt deze situatie voor. Het heerst, dus logisch dat je dat overal terugziet. Vier besmette leerlingen is echt geen reden tot paniek. Op basis van het bron- en contactonderzoek denken we dat deze situaties los staan van elkaar. Het ligt voor de hand dat de besmetting niet in de school, maar buiten school heeft plaatsgevonden.”

 

Omdat uw zoon/dochter vorige week mogelijk in de klas of pauze hebben gezeten met deze leerling, informeren wij alle leerlingen van klas 5, hun ouders en de lesgevende docenten. De overige leerlingen van de school zijn nooit langer dan 15 minuten binnen een afstand van anderhalve meter van de leerling geweest en hoeven volgens het protocol van de GGD niet geïnformeerd te worden.

 
Vervolgens staat er iedereen gewoon naar school mag blijven komen.

Dochter is inderdaad positief

Zoals verwacht Al heeft ze weinig klachten.. ze blijft dus in quarantaine zoals ze al gedaan had nadat mede bestuurslid positief getest was. Ze heeft duidelijke instructies gekregen vanuit de ggd.

Tine Winkel

Tine Winkel

23-09-2020 om 17:26

Vlinder

is de testuitslag van je zoon al bekend?
Hier heeft jongste weer dagen thuis gezeten voor wat keelpijn - test was negatief. Ik ga in t vervolg die WHO definitie hanteren, hoor, en niet voor elke keer met 1 symptoom weer de wasstraat door...

vlinder72

vlinder72

23-09-2020 om 19:33

Tine

Nee, hij is vandaag getest maar hij is ook weer bijna beter (lees, hij hoest nauwelijks nog).

Ad Hombre

Ad Hombre

23-09-2020 om 20:13

Negatief

Oudste ook negatief. Hop terug naar school...

Emmawee

Emmawee

23-09-2020 om 21:30

24 uur klachtenvrij

Omdat er nu 5 mensen besmet zijn op de school, moet iedereen met klachten thuis blijven. Ook als je negatief getest bent, wachten tot je 24 uur klachtenvrij bent.
Dus... Morgen zit zoon weer thuis.

Wendelmoed

Wendelmoed

27-09-2020 om 20:41

Wel testen niet testen

Zo hoorde ik om mij heen al geluiden als "ja daarom hebben ze die of die niet laten testen want dan moet iedereen daar in quarantaine tot de uitslag er is en er is al een keer een test zoekgeraakt dus toen duurde het nog langer".

Ik ben bang dat zolang mensen niet spontaan groen uitslaan bij contact met een besmette persoon, en zolang er niet een harde zoemer gaat als je zegt "nou kom maar gewoon", het voor mensen nog knap ingewikkeld is om de juiste risico-inschattingen te maken zonder dat je enige terugkoppeling krijgt onderweg.
Misschien is een mondkapjesplicht zo gek nog niet, als alle scholen dat tegelijk invoeren redt viruswaanzin het ook niet meer om overal te gaan staan protesteren (zoals ze deden bij een school in Amersfoort...).

Of mondkapjes nou wel of niet helpen, het is tenminste iets tastbaars dat je kan doen.

ElenaH

ElenaH

27-09-2020 om 20:44

Hebben ze?

'Zo hoorde ik om mij heen al geluiden als "ja daarom hebben ze die of die niet laten testen want dan moet iedereen daar in quarantaine tot de uitslag er is en er is al een keer een test zoekgeraakt dus toen duurde het nog langer".'

Iedereen beslist toch zelf om wel of niet getest te worden? Die hoezo 'hebben ze'?

Jutta

Jutta

27-09-2020 om 23:28 Topicstarter

Zoon

Zoon, student op kamers, werd ziek van dinsdag op woensdag (koorts), voelde zich overdag weer beter en vroeg donderdag toch een test aan toen hij verkouden bleek. Kon zaterdag getest worden in plaats verderop dus kind fietst drie kwartier door de regen naar Katwijk en weer drie kwartier door de regen terug. Voelde zich niet meer ziek(gelukkig) en werd getest. Baalde van de quarantaine maar hoopte op negatieve uitslag. Vandaag kwam de mail: test mislukt. Opnieuw testen is zinloos zonder klachten maar of ie toch in quarantaine wilde blijven. Dat viel niet goed bij zoon. En dat snap ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.