Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
26-11-2025 om 15:26
Hallo allemaal,
Onlangs heb ik een familieopstelling gedaan (één-op-één). De eerste sessie was met poppetjes die ik in een kader op tafel heb geplaatst. Twee weken later hebben we een tweede sessie gedaan met grondankers — gekleurde vellen op de grond — waarbij ik zelf op mijn eigen positie ben gaan staan. De therapeut stapte daarbij op diverse plekken in als representant voor personen of thema’s.
Laatst heb ik nog een derde sessie gehad, en daar is best wel wat beweging in gekomen. daarna voelde ik juist een soort opluchting, alsof er iets van me afviel. Maar nu, een paar dagen later, ervaar ik juist veel emoties, druk op mijn borst en het gevoel dat mijn adem heel hoog zit. De therapeut zei dat er iets in beweging is gezet en dat mijn zenuwstelsel misschien nog niet helemaal klaar is voor alles wat naar boven komt. Dus het advies was om het even rustig aan te doen. Ik had ook een bepaalde oefening meegekregen, maar die heb ik voor nu even weggelegd.
Zijn er hier mensen die dit herkennen? Klachten of sterke emoties na een familieopstelling? Ik ben vooral benieuwd hoe het vervolg eruitzag voor jullie:
– Hoe gingen jullie om met deze periode ná de sessie?
– Hoe lang duurde dat?
– En heeft het jullie uiteindelijk iets opgeleverd?
Ik lees graag jullie ervaringen.
27-11-2025 om 07:52
Ik herken het deels. Ik had ook heftige emoties en ik ben wekenlang erg moe geweest. Ik had geen ademklachten en druk op de borst overigens: daar zou ik mee naar de huisarts zijn gegaan.
Het waren twee individuele sessies met poppetjes in één dag, tien jaar geleden. Er kwam bijzonder veel bovendrijven waar ik geen flauw idee van had. Na een paar maandan ging het beter. Op mijn werk vond men dat ik veranderd was; veel zichtbaarder dan voorheen. Ze wisten niet dat ik die sessies gehad had. Een half jaar later kreeg ik een fijne relatie zoals ik het eigenlijk niet kende. Gevoel van buitengesloten zijn is niet meer teruggekomen. Voor mij is het zeer goed geweest. Wees goed voor jezelf in die herstelperiode, en ga met die ademklachten en druk op je borst naar de huisarts. Veel sterkte!