Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

maxy

maxy

12-10-2010 om 22:50

Familiegesprek patient standaard?

Schoonmoeder, 77 jaar, spierziekte IBM, is zondag opgenomen in het ziekenhuis met een longontsteking(daarvoor bronchitis). Ze krijgt zuurstof, 2 soorten antibiotica, heeft een bronchoscopie gehad, 2 foto's en vrijdag dan weer een bronchoscopie. Nu is er door de arts een familiegesprek aangevraagd. Mijn vraag: is dit standaard in deze situatie of moeten we iets vervelends verwachten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja maxy

helaas is mijn ervaring dat ze niet voor niks met de familie de situatie willen bespreken.

Veel sterkte en ik hoop dat ik helemaal ongelijk heb.

groetjes van Purk

Wat ik wel eens hoor...

Van familie van bewoners (woonzorgcentrum dus ouderen) is dat ze een gesprek krijgen met de arts omdat die wil weten wat jullie verwáchten bij complicaties.
Wát is schoonmoeder nu óok nog een hartaanval zou krijgen? Moet ze dan gereanimeerd worden of niet of alleen zo dat jullie nog afscheid kunnen nemen. Moet er nog actief 'behandeld' worden...dus ook als ze nog iets ontdekken (b.v. die afwijking aan het hart die ze altijd al heeft) waar ze misschien nog best een tijdje mee zou kunnen zijn, maar dat in de toekomst zeker haar einde zou betekenen, willen jullie dan dat ze geopereerd wordt of laten jullie het zitten...en wachten het af?

Zélfs als er een niet-reanimeren verklaring is, willen artsen dat.
Omdat ze duidelijk willen hebben wáar voor jullie en voor je schoonmoeder de grens ligt.
Want over het algemeen is bijna alles (nou,ja grotendeels) wel te verhelpen of te 'rekken' qua levensjaren maar je moet je afvragen in hoeverre je dat wilt, zoiets. Want als je oud bent, moet je toch érgens aan dood gaan,ooit.
En meestal zijn dat gewone huis-tuin-en keukenkwalen die we allemaal wel eens hebben, maar die bijelkaar opgeteld té veel zijn voor zo'n oud en opgeleefd lichaam.
Ergens moet een grens liggen van wat vinden jullie nog leefbaar en kwaliteit van leven voor je schoonmoeder en dat willen ze misschien wel weten.
Vermoed ik...maar het kan ook best wat anders zijn dus pin je er niet teveel op vast.
groeten albana

Puck

Puck

13-10-2010 om 09:52

Maxy, mijn ervaring

Nu wel een reactie van Puck:
Toen mijn schoonvader ruim 4 jaar geleden op de ic belandde met een hersenifarct en daar na een halve dag een hartstilstand overheen kregen wisten we zelf al dat de toestand erg kritiek was. De intensivist heeft toen ook een familiegsprek aangevraagd en in tegenstelling tot wat Albana zegt (te weten komen wat de familie wil en verwacht) ging het er grotendeels om dat hij wilde verklaren dat ze bij een volgende hartstilstand niet zouden reanimeren.
Het komt er in ieder geval op neer dat een familiegesprek gaat over een naderend einde en wat te doen. Ik hoop dat jullie een waardevol gesprek hebben en tot goede beslissingen kunnen komen. (wij hadden een ongelooflijke hork die vond dat hij in zijn "recht" stond om niet te reanimeren ook al zou de familie dat wel willen).
In ieder geval veel sterkte de komende tijd

Kari1

Kari1

13-10-2010 om 09:54

Wat ik dan niet snap albana

"Wát is schoonmoeder nu óok nog een hartaanval zou krijgen? Moet ze dan gereanimeerd worden of niet of alleen zo dat jullie nog afscheid kunnen nemen." en "Ergens moet een grens liggen van wat vinden jullie nog leefbaar en kwaliteit van leven voor je schoonmoeder", is dat niet iets wat in allereerste instantie met de patiënt in kwestie moet worden besproken? En die kan dan, als ze dat wil, de familie vertellen hoe zij erin staat. Dat is toch niet aan de familie om te besluiten? Tenzij ze volslagen dement of niet meer bij bewustzijn is oid, maar dat begrijp ik niet uit het verhaal van maxy.
Kari

Kari1

Kari1

13-10-2010 om 09:57

maxy was me net voor zie ik. Gelukkig is schoonmoeder zelf gevraagd wat ze ervan vindt. Misschien vindt zij het prettig als de arts erbij is als ze haar inzichten aan de familie voorlegt, misschien vindt de arts het prettig als hij erbij is als schoonmoeder dit met de familie bespreekt, zodat er geen misverstanden zijn en alle neuzen dezelfde kant op staan.
Kari

Maxy

Kort advies: laat je gewoon even verrassen. We kunnen hier blijven raden, maar voorspellen kunnen we niet.

Meer inhoudelijk: het is onze ervaring dat artsen altijd ook de familie bij dit soort zaken betrekken. Zo heeft mijn moeder toen ze nog kon praten heel duidelijk haar wensen kenbaar heeft gemaakt. Ze heeft een neurologische aandoening waarbij alles achteruit gaat. Nu het erop aankomt blijkt dat de arts echt ontzettend veel waarde hecht aan de mening van de familie. Naar mijn smaak te veel zelfs, omdat ik nou weer net het familielid ben dat gewoon in alles mijn moeder wil volgen, en mijn vader en broers denken daar helaas anders over.

Dus het kan een kwestie van zorgvuldigheid zijn.

Volgens mij voor de zekerheid

jaha, de patiënt mag dat zeker eerst zelf beslissen. Maar voor de zekerheid wil zo'n arts dat óok overleggen met de naaste familie.
Zodat niet naderhand kan worden gezegd door de familie (die blijven dan over tenslotte) meneer de arts dat is úw schuld, want u zegt dat schoonmama dat gezegd heeft, maar wij weten daar niks van en zijn het er helemaal niet mee eens en geloven het eigenlijk ook niet helemaal.
Zodat inderdaad alle neuzen dezelfde kant opstaan.
En de arts achteraf niet allemaal verwijten krijgt en een aanklacht of weet ik wat.
Buiten dat is het van mensen op leeftijd nogal lastig aan te tonen dat ze nog 'helder van geest' zijn. Ook als ze niet dementerend zijn en heel precies weten wat ze willen.Dan nog, toon maar eens aan dat hun psychische gesteldheid zo was dat ze een weloverwogen beslissing hebben genomen (de meeste ouderen hebben wel enigzins neiging tot somberheid). En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijkheid tot beïnvloeding door personeel waar ze op dat moment volledig van afhankelijk is.
Reden genoeg lijkt me voor een gesprek. Als iedereen het eens is kan dat zo gebeurd zijn.
groeten albana

Puck

Puck

14-10-2010 om 10:32

Fijn maxy

Artsen die gehaast zijn en weinig tijd hebben is volgens mij een algemeen iets. Ik vind dat wel vervelend, zeker in dit soort situaties als je het over hele belangrijke dingen hebt.
Fijn dat je voorzichtig positief kunt zijn over de situatie van je schoonmoeder. Beterschap in ieder geval.

Maxy

wat weinig inlevend om drie kwartier eerder te beginnen.

Veel sterkte voor de komende periode. Als ik het zo begrijp zal die wel getekend zijn met zorgen voor schoonmoeder.

groetjes van Purk

Puck

Puck

15-10-2010 om 08:16

Bah maxy

Wat spannend en verdrietig allemaal. Veel sterkte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.